تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

ایستگاه راه آهن مشهد؛ بهترین فرصت برای گردش در ایران

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

ایستگاه راه آهن مشهد

ایستگاه راه آهن مشهد یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین ایستگاه‌های راه آهن ایران است و فرصت مناسبی را برای گردش در ایران را فراهم می‌کند

در این مقاله قصد داریم به معرفی ایستگاه راه آهن شهر مشهد بپردازیم و اطلاعات تماس این ایستگاه پر رفت‌وآمد را به متقاضیان ارائه کنیم. برای سفر با قطار مطمئناً نیازمند برنامه‌ریزی‌های متعددی هست که با انجام دقیق آنها سفری لذت بخش را تجربه خواهید کرد. گاهی شرایطی به وجود می‌آید که بنا به هر دلیلی شما نیازمند شماره تلفن ایستگاه‌های قطار باشید.

مثلاً سؤالی در رابطه با ساعت حرکت یا زمان رسیدن قطارها داشته باشید که با یک تلفن ساده به جواب خود برسید. در ادامه این مطالب با ما همراه باشید تا اطلاعاتی درباره ایستگاه راه آهن مشهد و شماره تلفن‌های این ایستگاه به دست آورید. ضمناً شماره تلفن‌های ضروری شهر مشهد را نیز می‌توانید از اینجا ببینید.

در این مقاله سعی می‌شود که به سؤالات زیر پاسخ داده شود:

  • چرا قطار را برای سفر انتخاب می‌کنیم؟
  • ایستگاه راه آهن مشهد چه مشخصاتی دارد؟
  • دسترسی به نقاط مختلف شهر از ایستگاه راه آهن مشهد چگونه است؟
  • تلفن ایستگاه راه آهن مشهد چیست؟
  • امکانات ایستگاه راه آهن مشهد چیست؟
  • چگونه می‌توانیم بلیط قطار تهیه کنیم؟

چرا قطار را برای سفر انتخاب می‌کنیم؟

سفر با قطار مزایای متعددی نسبت به سفرهای جاده ای یا هوایی دارد. هزینه استفاده از قطار به مراتب ارزان‌تر از هواپیماست و اگر محدودیت زمانی وجود نداشته باشد استفاده از قطار انتخاب بهتری است. همچنین مسافرت با قطار بسیار راحت‌تر و ایمن‌تر از سفر جاده‌ای است.

بر اساس آمار، ناوگان ریلی بسیار کمتر از حمل‌ونقل جاده‌ای دچار حادثه می‌شود. علاوه بر این هنگام سفر با قطار امکان تماشای مناظر و معاشرت با همسفران مهیاست. آنچه اهمیت دارد، تهیه بلیط قطار از پلتفرم معتبری مانند فدک است تا با خیال آسوده در سراسر ایران سفری به یادماندنی داشته باشید.

از دیگر دلایل انتخاب قطار می‌توان به راحتی و آسایش مسافران در طی سفر اشاره کرد. شما می‌توانید در  قطار استراحت کنید، دراز بکشید و در راهروها قدم بزنید. همچنین امکان استفاده از سرویس‌های بهداشتی نیز مزیت دیگر قطار است. این در  حالی است که در سایر وسایل نقلیه باید مدام کمربندهای ایمنی را ببندید و از صندلی خود بلند نشوید. اگر برای سفر قطارهای ۵ ستاره فدک را انتخاب کنید می‌توانید آسایش و راحتی دوچندانی را تجربه کنید.

تصویری از نمای بیرون ایستگاه راه آهن مشهد

ایستگاه راه آهن مشهد چه مشخصاتی دارد؟

به خاطر وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در این استان و استقبال زیاد مردم برای سفر به این شهر طرح استفاده از خطوط ریلی در مشهد در سال ۱۳۳۶ شروع به کار کرد. ساخت راه آهن مشهد پس از اتمام ساخت راه آهن جنوب به شمال کلید خورده بود و قرار بود این پروژه با همکاری آلمانی‌ها انجام شود.

در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۱۶ مسیر گرمسار به مشهد شروع به ریل‌گذاری شد و تا سال ۱۳۲۰ به ایستگاه شاهرود رسیدند. اما در این زمان با وقوع جنگ جهانی دوم و درگیر شدن ایران در این مناقشه جهانی، عملیات احداث خط آهن مشهد نیز متوقف شد. در سال ۱۳۲۳ دوباره این پروژه راه‌اندازی شد و تا سال ۱۳۳۵ بقیه مسیر تا مشهد نیز ریل گذاری گردید.

یکی از بهترین مسیرهای ایستگاه راه آهن مشهد، مسیر تهران به مشهد است که باید برای تردد در این مسیر از  قیمت بلیط قطار تهران مشهد رفت و برگشت باخبر باشید.

علت محبوبیت این مسیر شاید این است که از پایتخت به مشهد و بر عکس تردد دارد، مانند مسیر تهران اهواز که مسیر جاده ای طولانی میان این دو شهر را به بهترین شکل به هم مرتبط می‌کند.از طرفی جذابیت مسیر تهران مشهد، فرصتی است که به بسیاری برای توقف در شهرهای مختلف یا حتی گردش در شهرهای شمالی می‌دهد.

در این مسیر می‌توان به شهر رشت نیز سفر کرد و تفریحاتی مانند دیدن فیلم در سینما سپیدرود رشت را در برنامه گردش خود قرار داد. گردشگران و مسافران پس از برگشت به محل سکونت، متوجه گردش در شهرهای مختلف می‌شوند. آن هم به دلیل وجود ایستگاه راه آهن در شهرهای مختلف ایران و فاصله تهران تا مشهد است.

تصویر بیرون قطار فدک به همراه مهمانداران

معماری راه آهن مشهد چگونه است؟

ایستگاه راه آهن مشهد خصوصیات منحصر به فردی دارد؛ از جمله اینکه ارتفاع سقف این ایستگاه بسیار بلند بوده و زاویه‌های سقف بلند آن یکسان و همانند با زاویه پل ورسک ساخته شده است. بال‌های این بنا مطابق بال‌های فروهر بوده و از بناهای دوره اشکانیان، کاخ کسرا، ایوان مدائن و تیسفون الگو گرفته است. طرح این سازه را حمید غیایی ارائه کرده و در لیست آثار ملی نیز ثبت شده است.

این ایستگاه به دو بخش تقسیم شده: یکی برای ورود و خروج مسافران و دیگری برای حمل و بارگیری بار است. در حالی که فاصله ایستگاه راه آهن مشهد تا حرم مطهر امام رضا (ع) ۲ الی ۳ کیلومتر است.

تصویری از داخل ایستگاه راه آهن مشهد

ثبت ایستگاه راه آهن مشهد در آثار ملی

پیش از این به تاریخچه‌ای از راه‌اندازی ایستگاه راه آهن مشهد اشاره کردیم. پس از جنگ جهانی دوم، راه‌اندازی این ایستگاه از سر گرفته شد و در میان 20 شاهکار ایران بعد از این جنگ به حساب می‌آید. تا پیش از اینکه راه آهن تهران ساخته شود، ایستگاه راه آهن مشهد به عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه راه آهن شناخته می‌شد.

اما اکنون مسیر رفت و برگشت قطار تهران مشهد، قطار تهران شیراز و یا قطار تهران اهواز، سه کلان شهر دور از هم را به یکدیگر متصل می‌کند. به همین دلیل طولانی‌ترین مسیرهای قطار از تهران به سمت شهرهای دیگر ایران است.

میدان و بلوار راه آهن

پیش از اینکه راه آهن مشهد تأسیس شود، میدان و بلوار راه آهن این شهر در میان زیباترین موقعیت‌های مکانی شهر بودند. اما راه‌اندازی راه آهن باعث شد که مسیرهای اتوبوسرانی و تاکسیرانی در آنجا افزایش یابد. به این ترتیب تردد مردم و مسافران در بلوار و میدان راه آهن افزایش یافت. این موضوع بر کاهش میزان فضای سرسبز این مناطق شهر تأثیر داشت.

تصویری از بیرون ساختمان ایستگاه راه آهن مشهد

امکانات ایستگاه راه آهن مشهد

هنگامی که صحبت از ایستگاه راه آهن مشهد می‌شود، به نکات مختلفی توجه می‌شود، از جمله فاصله ایستگاه راه آهن مشهد تا حرم که حدود 2 تا 3 کیلومتر است. اما امکاناتی در این ایستگاه بزرگ راه آهن وجود دارند که وجود آنها به رفاه حال مسافران کمک بسیاری می‌کند. این امکانات عبارتند از:

  • رستوران
  • پارکینگ
  • واحد اطلاعات و خدمات رسانی به مسافران
  • فروشگاه‌های مختلف
  • نمازخانه
  • سرویس بهداشتی
  • واحد رزرو هتل
  • واحد ارائه دهنده خدمات اینترنت

تصویری از داخل ایستگاه راه آهن مشهد به همراه مسافران منتظر قطار

دسترسی به نقاط مختلف شهر از ایستگاه راه آهن مشهد چگونه است؟

  • با استفاده از اتوبوس تندرو که در ایستگاه راه آهن هم توقف دارد می‌توانید خود را به هر نقطه‌ای از شهر برسانید.
  • مانند هر ایستگاه راه آهن دیگر تاکسی‌های راه آهن با خودروهای به روز و سالم، آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند.
  • متروی مشهد نیز تا ایستگاه راه آهن گسترش یافته و برای جابجایی می‌توان از آن استفاده کرد.

فاصله اماکن مهم تا ایستگاه راه آهن

مسافران برای اینکه از اماکن مهمی مانند فرودگاه، حرم مطهر امام رضا، پایانه مسافربری و ایستگاه اتوبوس رانی به ایستگاه راه آهن بروند، باید فاصله میان آنها را در نظر داشته باشند. برای مثال:

  • فاصله از ایستگاه راه‌آهن مشهد تا حرم حدود 2 تا 3 کیلومتر
  • فاصله از ایستگاه راه‌آهن مشهد تا فرودگاه 11 کیلومتر
  • فاصله ایستگاه راه آهن تا پایانه مسافربری 6 تا 7 کیلومتر

اگر تصمیم دارید که بدانید کدام ایستگاه‌های اتوبوس رانی در راه آهن مشهد توقف دارند، باید به ایستگاه‌های مسافربری خط 83، 79 و 29 اشاره کنیم که به ترتیب از راه آهن به پایانه مسافربری، فرودگاه و پایانه اتوبوسرانی فلسطین در مشهد می‌روند.

تصویری از بیرون ساختمان ایستگاه راه آهن مشهد

تلفن ایستگاه راه آهن مشهد چیست؟

ایستگاه راه آهن مشهد تلفن‌های متعددی دارد که هر شماره ای مربوط به قسمت‌های مختلف است. هر قسمت در این ایستگاه دارای داخلی مخصوص به خود است که در اینجا تلفن برخی از  قسمت‌های مهم  را در  اختیار شما قرار می‌دهیم. در صورت هرگونه تغییر در شماره می‌توانید شماره معتبر را از ۱۱۸ بگیرید.

  • مرکز تلفن راه آهن خراسان‏: ‏۰۵۱۳۲۲۲۴۶۸۱-۹
  • اطلاعات داخل سالن‏: ‏۰۵۱۳۲۰۰۴۲۳۰
  • مدیریت سالن ایستگاه مشهد‏: ‏۰۵۱۳۲۰۰۴۹۹۹
  • سامانه پیامکی روابط عمومی‏: ‏۳۰۰۰۱۳۴۵
  • دفتر اشیا جامانده: ۳۲۰۰۴۳۳۳-۰۵۱
  • روابط عمومی ایستگاه: 05132004208
  • سامانه صدای مسافر: 0215149

مسیرهای ریلی قطار مشهد کجا هستند؟

استفاده از قطار برای مسافرت فرصتی به شما می‌دهد تا بتوانید به شهرهای مختلف مانند قم، اصفهان، شیراز، بندرعباس، اهواز و مسیرهای دیگر سفر کنید. در این سفرها می‌توانید از جاهای دیدنی خوزستان، پارک‌های ساحلی هرمزگان، اماکن مذهبی مشهد و سایر مکان‌ها دیدن کنید.

علاوه بر این میل کردن غذا در رستوران های قم، مشهد و سایر شهرهایی که در آنها اقامت دارید، تجربه آشنایی با غذاهای محلی را فراهم می‌کند. برای این سفرها می‌توانید از ایستگاه راه آهن مشهد استفاده کنید. این ایستگاه‌ها از شهرهای تهران، زنجان، طبس، تبریز، شیراز، قم، اصفهان، اراک، کرمان، بندرعباس، همدان و رشت رد می‌شوند.

وجود این ایستگاه‌ها امکان ترابری بیش از 12 میلیون مسافر را در سال فراهم می‌کردند و حدود 30 درصد آنها زائران حرم مطهر امام رضا هستند. اکنون این میزان مسافر به بیش از 25 میلیون نفر در سال افزایش یافته اند.

امکانات ایستگاه راه آهن مشهد چیست؟

ایستگاه راه آهن مشهد نیز مانند بیشتر ایستگاه‌های پر رفت‌وآمد کشور، به امکانات خوبی مجهز شده است. این امکانات جهت رفاه حال مراجعین و رفع نیازهای آنها پیش بینی شده است. از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استقرار باجه تلفن عمومی
  • استقرار باجه اینترنت
  • غرفه فروشگاه در ایستگاه برای فروش اقلام کاربردی مانند شارژ تلفن و تنقلات
  • وجود سیستم ATM برای انتقال و دریافت وجه
  • پارکینگ خودروها
  • وجود نمازخانه
  • رستوران
  • وجود سرویس‌های بهداشتی
  • باجه خدمت‌رسانی و راهنمایی به مسافران
  • باجه برای تهیه هتل

چگونه می‌توانیم بلیط قطار تهیه کنیم؟

برای این کار شما راه‌های مختلف و آسانی در پیش رو دارید. مثلاً می‌توانید به یکی از سایت‌های تأیید شده شرکت‌های ریلی مراجع کنید و در صفحه مربوط به تهیه بلیط کادر خواسته شده را پر کنید و در پایان دکمه جستجو را انتخاب نمایید تا بلیط با مشخصات وارد شده ثبت شود. برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مانند قطارهای فدک نیز در وبسایت خودشان امکان خرید بلیط را برای مسافران فراهم کرده‌اند.

در روش دوم باید از اپلیکیشن‌های موبایل استفاده کنید. شرایط آن به این صورت است که هزینه بلیط را به صورت آنلاین پرداخت کنید. در هنگام خرید آنلاین بلیط قطار نیازی به چاپ بلیط نیست و تنها همراه داشتن تصویر آن در تلفن همراه کفایت می‌کند. در  نهایت اگر نخواهید از هیچ‌کدام از روش‌های سریع استفاده کنید، می‌توانید به یکی از مراکز فروش بلیط مراجعه کنید و بلیط را به صورت حضوری رزرو و خریداری نمایید.

کلام آخر

  • در این مطلب به معرفی ایستگاه مشهد، معماری، مسیرهای ایستگاه‌های قطار تا مشهد پرداختیم.
  • توضیح دادیم که بیش از 25 میلیون نفر سالانه در این مسیرها تردد دارند. در حالی که حدود نیمی از آنها را زوار امام رضا تشکیل می‌دهند.
  • شما می‌توانید برای خرید بلیط قطار یا ثبت نام در تورهای مسافرتی شهرهای مختلف از خدمات آنلاین سایت فدک استفاده کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x