تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

بهترین جاهای دیدنی مشهد را بشناسیم

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

معرفی بهترین جاهای دیدنی مشهد

یکی از جذابیت‌های شهر مشهد، چندگانه بودن آن برای سفر است. شهر مشهد، یکی از بهترین مقاصد برای سفر زیارتی است. با این حال اگر قصد گردش، تفریح، طبیعت گردی یا خرید داشته باشید نیز گزینه‌های زیادی در این شهر برایتان وجود خواهند داشت. جاهای دیدنی مشهد با تنوع بسیاری که دارند، هر روزه پذیرای تعداد زیادی از زائران و مسافران هستند.

این شهر انواع جاذبه‌های توریستی، تفریحی و زیارتی دارد که تجربۀ به یاد ماندنی و لحظاتی خوش را برای شما رقم خواهد زد. اگر قصد سفر به مشهد را دارید، بهتر است پیش از شروع سفر با جاهای دیدنی و اماکن تفریحی آن آشنا شوید. در ادامه به معرفی بهترین جاهای دیدنی مشهد می‌پردازیم. شما با استفاده از تور و قطار فدک می‌توانید تجربه ای لوکس و دلنشین از یک سفر به یادماندنی داشته باشید.

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

بدون شک، جاذبه اصلی گردشگری و زیارتی در شهر مشهد، حرم مطهر امام رضا (ع) است که هر ساله، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را عازم این شهر می‌کند. اما رضا (ع)، هشتمین امام شیعیان اسلام است که در سال 203 هجری قمری به شهادت رسید و پیکر ایشان در کنار هارون الرشید دفن شد.

از آن زمان تا کنون، شهر مشهد به یکی از زیارتگاه‌های مهم شیعیان تبدیل شده است. با معرفی جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم، تجربه بهتری از یک زیارت خواهیم داشت.

برای اطلاع از قیمت بلیط قطار تهران مشهد رفت و برگشت کلیک کنید.

تصویر از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

مسجد گوهرشاد؛ گوهری در دل حرم

مسجد گوهرشاد یکی از مشهورترین مساجد ایران است که در مجموعه آستان قدس رضوی قرار دارد. این مسجد از یادگاری‌های دوره تیموریان است که به دستور گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ، پادشاه تیموری ساخته شد. معمار مشهور آن زمان، قوام الدین بن زین الدین شیرازی، مسئولیت ساخت این مسجد را به عهده گرفت.

این مسجد در بخش جنوبی حرم قرار دارد و اسلوب‌ها، خط نگاره‌ها، کاشی کاری‌های معرق، گچ کاری‌ها و گنبد آبی زیبای آن جذابیت زیادی برایش ایجاد کرده اند.

آدرس: مشهد، حرم امام رضا (ع)، مسجد گوهرشاد

تصویر از گنبد مسجد گوهرشاد؛ گوهری در دل حرم امام رضا

آرامگاه نادرشاه افشار؛ گرامیداشت اقتدار جنگی او

یکی از دیدنی‌ های مشهد در نزدیک حرم، آرامگاه نادرشاه افشار است. این آرامگاه به پاسداشت نادرشاه و به دست هوشنگ سیحون، مجسمه ساز و معمار برجسته طراحی و ساخته شد. ساختمان آن در میان باغ نادری قرار دارد که یک بخش مرکزی به عنوان مقبره و دو موزه دارد. یکی از این موزه‌ها مختص به ادوات جنگی و آثار دوران نادرشاه است و موزۀ دیگر، سلاح‌هایی از دوران تاریخی مختلف را در خود دارد.

آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، چهار راه شهدا، آرامگاه نادرشاه افشار

تصویری از آرامگاه نادرشاه افشار یکی از جاهای دیدنی مشهد

حمام مهدی قلی بیک؛ یادگاری از دوران صفویه

این حمام یکی از بزرگ ترین حمام‌های کهن ایران است. با بازدید از حمام مهدی قلی بیک، پا به ساختاری زیبا از ابنیۀ تاریخی، سقف‌های منحصر به فرد و رنگین خواهید گذاشت. قدمت این حمام به دوران صفویه بازمی‌گردد که در کنار یکی از مساجد قدیمی شهر، یعنی مسجد شاه قرار گرفته است. این حمام یکی از مکان های دیدنی مشهد در نزدیک حرم است.

آدرس: مشهد، حرم امام رضا (ع)، کنار خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی

حمام مهدی قلی بیک یکی از جاهای دیدنی سنتی مشهد

بازار رضا؛ تنوعی از سوغات و صنایع دستی مشهد

بازار رضا که در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد، یکی از مراکز خرید سوغات و صنایع دستی این شهر به شمار می‌رود. این بازار در دو طبقه ساخته شده و حدود 1000 متر طول دارد که از ضلع جنوب شرقی فلکه آب تا میدان هفدهم شهریور امتداد دارد.

در این بازار می‌توانید انواع کالا مانند سجاده، مهر، تسبیح، انگشتر فیروزه و عقیق، عطر و گلاب، زعفران، زرشک و انواع ادویه را خریداری کنید. طبقۀ دوم بازار رضا نیز متعلق به کارگاه‌های ساخت صنایع دستی، فیروزه، طلاکاری و گلدوزی است.

آدرس: مشهد، ضلع شرقی میدان آب، بازار رضا

تصویری از ورودی بازار رضا مشهد، شامل تنوعی از انواع محصولات سنتی و مدرن

خانۀ توکلی؛ معماری دیدنی از قاجاریه

یکی از جاهای دیدنی مشهد، خانه توکلی است. در این شهر، خانه‌های تاریخی متعددی وجود دارند که برخی از آن‌ها در نزدیکی حرم قرار دارند. خانۀ توکلی واقع در خیابان نواب صفوی است که می‌توان به راحتی و با پای پیاده از حرم تا آنجا رفت. این خانه متعلق به دوران قاجار است.

خانۀ توکلی تا دوره پهلوی، محل زندگی تاجری به نام کشمشیان بود و پس از آن فردی به نام توکلی آن را خرید. پس از فوت او، این خانه متروکه ماند و در نهایت، ثبت ملی شد. خانه‌های تاریخی این شهر، از جاهای دیدنی مشهد در شب هستند که جذابیت خیره کننده ای دارند.

آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، کوچه عسگریه

نمایی از ساختمان خانۀ توکلی؛ معماری دیدنی از دوران قاجاریه

مرکز خرید آرمان؛ تفریح و خرید در بازاری مدرن

مجتمع تجاری آرمان، در نزدیکی حرم قرار دارد و یکی از مراکز خرید مدرن محسوب می‌شود. تفرجگاه مرکزی، رستوران صخره‌ ای، مجسمه‌های کوچک و بزرگ، آبشار و برکه، جذابیت زیادی به این مرکز خرید می‌دهند.

فروشگاه‌های این بازار ارائه دهنده انواع کالا مانند پوشاک، لوازم خانگی، سوغات و صنایع دستی، کیف و کفش، اسباب بازی، زیورآلات و لوازم منزل هستند. فودکورت این مجموعه نیز تجربۀ بی نظیری از سرو انواع غذاها را برایتان ایجاد خواهد کرد.

آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی

عکس داخل مرکز خرید آرمان یکی از جاهای دیدنی مشهد برای خرید و تفریح

جاذبه‌های طبیعی و تفریحی مشهد

در مشهد و اطراف آن، جاذبه‌های طبیعی زیادی وجود دارند که بسیاری از گردشگران از وجود آن‌ها مطلع نیستند. اگر قصد تفریح و طبیعت گردی را در این شهر دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به این مکان‌ها بزنید. جاهای دیدنی مشهد در بهار و تابستان کم نیستند. بنابراین بهتر است نگاهی به چند مورد از آن‌ها بیندازید.

بیشتر بخوانید: ایستگاه راه آهن مشهد؛ تلفن، آدرس و روش‌های خرید بلیط

منطقه تفریحی طرقبه؛ طبیعت بکر، هوای عالی و غذای لذیذ

طرقبه، شهری در 16 کیلومتری مشهد است که روستاهای بکر، آب و هوای عالی، طبیعت زیبا و رستوران‌های جذاب دارد. برای رفتن به طرقبه می‌توانید از مترو و اتوبوس نیز استفاده کنید. روستاهای حصار، ازغند، مایان، جاغرق و کلاته از مکان‌های خوش منظرۀ طرقبه هستند که جذابیت زیادی برای طبیعت گردان دارند.

همچنین تفریحاتی مانند تله کابین، تله سیژ، بانجی جامپینگ و زیپ لاین نیز وجود دارند که هیجان بیشتری به سفر شما می‌دهند. همچنین یکی از جاهای دیدنی مشهد در زمستان، پیست اسکی طرقبه است.

آدرس: خراسان رضوی، 16 کیلومتری جنوب غربی مشهد، منطقه تفریحی طرقبه

نمایی جذاب از منطقه تفریحی طرقبه مشهد به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد

باغ گیاه شناسی؛ تفریحگاه مورد علاقۀ گیاه دوستان

باغ گیاه شناسی مشهد در سال 1392 افتتاح شد. برای رفتن به این مکان می‌توانید به راحتی از خودروی شخصی یا مترو استفاده کنید. این باغ دارای بخش‌های مختلفی مانند جشنواره دائمی گل‌های داوودی، کلکسیون نهالستان، باغ میوه‌های بومی، باغ صخره‌ ای، باغ رز، کلکسیون گیاهان دارویی، بانک بذر و ژنوم گیاهی، بخش نمایش و آموزش، بخش آسیای میانه و چندین بخش دیگر است.

در هر یک از این بخش‌ها، برنامه‌های متنوعی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده اند. همچنین کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها و دمنوش سرا، لذت یک غذا و نوشیدنی دلچسب را برایتان فراهم می‌کنند.

آدرس: مشهد، بلوار جمهوری اسلامی، حد فاصل چهار راه مقدم و میدان غدیر

باغ گیاه شناسی به عنوان یکی از بهترین مکان‌های دیدنی مشهد

شاندیز؛ ترکیبی از بهترین جاذبه‌های طبیعی

شاندیز، منطقه ای خوش آب و هوا در نزدیکی مشهد است. این منطقۀ ییلاقی با دسترسی آسان به شهر مشهد، رونق زیادی گرفته و رستوران‌های بزرگ و معروف زیادی را در خود جای داده است. از جاذبه‌های شاندیز می‌توان به پیست اسکی ابرده، پارک جنگلی، رصدخانه نجوم، خیابان آبشار و پیست موتورسواری اشاره کرد.

آدرس: خراسان رضوی، 37 کیلومتری شمال غرب مشهد، بعد از پارک وکیل آباد

تصویری هوای از شاندیز مشهد به عنوان یکی از مکان های دیدنی شهر مشهد

زشک؛ لذت آرامش در طبیعت روستایی

زشک، روستایی زیبا و از جاهای دیدنی مشهد است که در امتداد رشته کوه بینالود و در جنوب شرقی این شهر قرار دارد. این روستا در فصل‌های بهار و تابستان، تبدیل به یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد می‌شود که جمعیت زیادی را به خود جذب می‌کند. چشمه قلقلی، قله شیرباد، دره نهل و قله چمن از جاذبه‌های روستای زشک هستند.

آدرس: خراسان رضوی، 52 کیلومتری شمال غرب مشهد

نمایی از طبیعت زشک؛ لذت آرامش در طبیعت روستایی

پارک جنگلی وکیل آباد؛ طبیعتی در دل شهر

پارک وکیل آباد، یکی از جنگل‌های اطراف شهر مشهد است که در گذشته باغ شخصی بوده و اکنون، در اختیار عموم قرار دارد. در این پارک جنگلی، جاذبه‌های زیادی وجود دارند. رودخانه، پیاده روهای سنگفرش، کافه‌، تخت‌های مخصوص خانواده، آبشار و دریاچه مصنوعی، جذابیت زیادی به این منطقه بخشیده اند. در نزدیکی این پارک، شهربازی کوهستان، باغ وحش و رستوران نیز وجود دارند.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد

نمایی از  پارک جنگلی وکیل آباد یکی از جاهای دیدنی مشهد

آرامگاه‌های شعرا و علمای پارسی در مشهد

خاک مشهد، تن بسیاری از شعرای پارسی را نیز در خود جای داده است. آرامگاه‌های بزرگانی چون فردوسی، خیام، عطار و کمال الملک در این شهر و حوالی آن قرار دارند.

آرامگاه فردوسی؛ یادبودی برای بزرگمرد ادب پارسی

مقبره فردوسی در سال 1343 در توس، یکی از بخش‌های شهرستان مشهد ساخته شد. در دیواره‌های داخل آرامگاه، نقش برجسته‌هایی از هفت خان رستم به تصویر کشیده شده است. در محوطۀ آرامگاه فردوسی، دیدنی‌هایی از جمله موزه، باغ، کتابخانه، آرامگاه استاد شجریان و مهدی اخوان ثالث نیز قرار دارند. همچنین بقعۀ هارونیه نیز در مسیر این مکان قرار دارد.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، بخش توس، بلوار پیامبر اعظم، انتهای بلوار شاهنامه

نمایی از آرامگاه فردوسی در مشهد

آرامگاه خیام؛ به پاس عارف و فیلسوف عاشق

حکیم عمر خیام، منجم، ریاضیدان، فیلسوف و شاعر بزرگ قرن پنجم بود. ساخت آرامگاه وی در سال 1341 به پایان رسید که در باغی به مساحت 20 هزار متر مربع قرار گرفته است. این آرامگاه بر اساس اصول ریاضی و مثلثاتی خیام طراحی شده است. همچنین در این باغ، موزه‌هایی مربوط به آثار نجوم، ظروف مختلف و نسخ خطی نیز وجود دارند.

آدرس: خراسان رضوی، شهرستان نیشابور (130 کیلومتری مشهد)، شهرک خیام، بلوار خیام

بیشتر بخوانید: بلیط قطار تهران اهواز

آرامگاه خیام یکی از جاهای دیدنی مشهد مقدس

جمع بندی

جاهای دیدنی مشهد، آن قدر متنوع هستند که این شهر را برای زائران، گردشگران و طبیعت گردان به مقصدی مطلوب تبدیل کرده اند. این شهر و اطراف آن، مملوء از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی و فرهنگی است. شما با تنها یک ساعت رانندگی می‌توانید به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری در اطراف این شهر دسترسی داشته باشید. برای سفر به مشهد و کسب یک تجربۀ بی نظیر می‌توانید از خدمات ما در قطار فدک بهره مند شوید.
تجربۀ سفر پنج ستاره، خدمات پذیرایی بین المللی، سرگرمی‌های متنوع در طول سفر و پشتیبانی 24 ساعته، تنها بخشی از مزایای سفر با فدک هستند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x