تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

هر آنچه در بازدید از کاخ گلستان باید بدانید (آدرس، ساعت بازدید، قیمت بلیت کاخ گلستان)

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

مجموعه کاخ گلستان

هر آنچه در بازدید از کاخ گلستان باید بدانید

کشور عزیزمان ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب میراث فرهنگی و تاریخی زیادی را در خود جای داده است که نشان از دیرینگی آن است. تهران که به ‌عنوان پایتخت و امروزه شلوغ‌ترین شهر ایران شناخته می‌شود، تاریخچه‌ای از اعصار مختلف را در خود به تصویر می‌کشد. در حاشیه میدان ارگ و در نزدیکی بازار بزرگ تهران در خیابان پانزده خرداد کاخ گلستان قرار دارد که یکی از باشکوه‌ترین مجموعه‌های تاریخی ایران و از مکان های دیدنی شهر تهران است.

ساختمان‌های بزرگ تزئین شده با کاشی‌های رنگارنگ در سراسر این مجتمع، شکوه و عظمت پادشاهان قاجار را به تصویر می‌کشد. در اطراف کاخ، باغ زیبایی وجود دارد که ارزش ویژه‌ای به آن بخشیده است. مجموعه کاخ گلستان در سال ۱۳۳۴ به عنوان اثر ملی ثبت شد. همچنین این اثر باشکوه در سی و هفتمین مراسم سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. کاخ گلستان از چند بخش جداگانه تشکیل شده است که برای بازدید از هر بخش باید بلیت جداگانه تهیه کنید.

در این مقاله قصد داریم هر آنچه در بازدید از کاخ گلستان باید بدانیم ازجمله آدرس، ساعت بازدید و قیمت بلیت کاخ گلستان، را با هم مرور کنیم. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • معرفی کاخ گلستان
  • آدرس کاخ گلستان
  • ساعت بازدیدکاخ گلستان
  • قیمت بلیت کاخ گلستان

معرفی کاخ گلستان

کاخ گلستان شاهکار عصر قاجار و تجسم یکپارچه‌سازی موفق از صنایع ‌دستی و معماری ایرانی با تأثیرات غربی است. کاخ گلستان یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های تهران است که بعد از به قدرت رسیدن خانواده قاجار در سال ۱۷۷۹ و پایتخت شدن تهران محل اقامت خانواده قاجار شد. با توجه به اسناد موجود تاریخچه کاخ گلستان به زمان شاه عباس صفوی باز می گردد. البته مهمترین دوره آن به عصر آقامحمدخان و پایتخت قرار دادن تهران در سال ۱۲۱۰ هجری قمری باز می گردد. وجود استخر و ساختمان‌هایی در اطراف باغ و همین‌طور زیورآلات و جواهرات باقیمانده از قرن نوزدهم از جمله ویژگی‌های برجسته کاخ به شمار می‌آیند. این مرکز هنر و معماری قاجار نمونه‌ی برجسته‌ای است که تا به امروز منبع الهام‌ بخش هنرمندان و معماران ایرانی زیادی قرار گرفته است. کاخ گلستان در قلب و هسته تاریخی تهران قرار دارد. مجتمع قصر یکی از قدیمی‌ترین بناها در تهران است که نخستین بار در دوره صفوی و زمان سلطنت شاه‌عباس صفوی ساخته شده است. سپس در زمان زندیه و قاجاریه تغییراتی در آن صورت گرفت. در حال حاضر مجتمع کاخ گلستان ۴٫۵ هکتار مساحت دارد که به گفته کارشناسان این تنها یک دهم مساحت اولیه آن می باشد. این بنا از هشت ساختمان اصلی تشکیل شده است که اکثراً به ‌عنوان موزه و باغ‌های دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سال ۱۳۹۲ میلادی این کاخ باشکوه در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در ادامه به معرفی بخش های مهمی از این کاخ می پردازیم.

کاخ گلستان
کاخ گلستان

 

بنای شمس العماره

در ضلع شرقی مجموعه بنایی مرتفع به طول ۳۵ متر دیده می‌شود که در ۵ طبقه ساخته شده است و به شمس‌العماره شهرت دارد. این بنای بی‌نظیر در سال ۱۲۸۴ هجری قمری به دستور ناصرالدین‌شاه در ضلع شرقی ارگ سلطنتی ساخته شده و گفته می شود که شاه همراه با زنان خود از بالای این بنا به تماشای منظره شهر می پرداخته است. شمس العماره اولین ساختمانی بود که به تقلید از معماری اروپایی برای ساختنش از فلز استفاده شده است. آینه‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و گچبری‌های نمای داخلی ساختمان به دست معماران ایرانی انجام شده است. شمس العماره در زمان خود بلندترین ساختمان شهر بوده است.

بنای شمس العماره
بنای شمس العماره

 

تکیه دولت

این بنا در یک دوره ۵ ساله و از سال ۱۲۸۴ ساخته شد. گفته می شود هزینه ساخت این بنا ۳۰۰ هزار تومان بوده است و ناصرالدین شاه پس از سفر به اروپا دستور ساخت آن را صادر کرده است. این بنا تلفیقی از تکیه ها و کاروانسراهای ایرانی با آمفی تئاترهای غربی می باشد.

کاخ گلستان
کاخ گلستان

 

تالار سلام

تالار سلام که به آن اتاق موزه یا تالار تاجگذاری نیز اطلاق می شود، در قسمت شمالی مجموعه قرار گرفته است. ناصرالدین شاه که در سفرهای خارجی خود از موزه های اروپایی دیدن کرده بود تصمیم به ایجاد موزه در ساختمان کاخ گرفت. حتی گفته می شود که خود او نیز در تشکیل این موزه همکاری داشته است. ساخت و تجهیز این موزه در سال ۱۲۹۶ هجری قمری پایان یافت. از تالار سلام برای برگزاری مراسم سلام استفاده می شد و در دوران پهلوی در آن تاجگذاری نیز صورت گرفت.

تالار سلام
تالار سلام

 

تالار آینه

تالار آینه نیز یکی از معروف ترین بخش های کاخ گلستان است که در مجاورت تالار سلام قرار گرفته است. ساخت این تالار در سال ۱۲۹۴ پایان یافته اما ۵ سال هم برای آینه کاری و تزئینات آن زمان صرف شده است. نقاشی معروف کمال الملک که از ناصرالدین شاه در همین تالار کشیده نیز در همین مکان قرار گرفته است. کار نقاشی این شاهکار دیدنی در سال ۱۳۰۹ هجری قمری پایان یافته است.

تالار آیینه
تالار آیینه

 

عمارت بادگیر

ساخت عمارت بادگیر به دوران فتحعلیشاه باز می گردد که در زمان ناصرالدین شاه نیز تغییرات فراوانی در آن انجام شد. این عمارت در جنوب کاخ قرار دارد و به سبک بادگیرهای شهر یزد ساخته شده که موجب تهویه هوا می شوند. داخل عمارت بادگیر مملو از آثار منبت‌کاری، زرنگاری، نقاشی و گچبری است که زیبایی بسیار خیره کننده ای دارند. جالب است بدانید که حوضخانه عمارت بادگیر امروزه به موزه عکسی تبدیل شده که عکس های بسیار جالبی در آن به معرض نمایش قرار داده شده است. بر روی بعضی از این عکس ها دستخط ناصرالدین شاه نیز وجود دارد.

عمارت بادگیر
عمارت بادگیر

 

آدرس کاخ گلستان

این قصر باشکوه با قدمت ۴۴۰ ساله در منطقه ۱۲ تهران و در خیابان ۱۵ خرداد و در ضلع شمالی میدان ارگ واقع شده است. برای بازدید از این کاخ که در مرکز شهر و در میدان ارگ واقع شده است می‌توانید از مترو استفاده کرده و در ایستگاه ۱۵ خرداد پیاده شوید. پس از کمی پیاده روی به خیابان داور وارد شده و به ضلع شمالی میدان ارگ بروید.

 

قیمت بلیت کاخ گلستان

کاخ گلستان نشان‌دهنده یک گواهی منحصر به ‌فرد و غنی از معماری و هنر تزئینی دوران قاجار است که عمدتاً میراث ناصرالدین‌شاه است. این اثر تاریخی نشان‌دهنده هنر ایرانی با الهام‌پذیری از آثار اروپایی است که به‌عنوان اولین نماینده آمیختگی سبک ایرانی و اروپایی شناخته شده است. به همین دلیل بخش‌هایی از مجتمع را می‌توان به ‌عنوان ریشه‌های جنبش هنر مدرن ایرانی دانست. قیمت بلیت کاخ گلستان برای ورود در حال حاضر ۵۰۰۰ تومان است که این مبلغ برای اتباع خارجی متفاوت خواهد بود. در قسمت شمال غربی محوطه مجموعه کاخ گلستان خلوت کریم‌خانی قرار گرفته که بازدید از آن رایگان بوده و به تهیه بلیت نیازی نیست.

قیمت بلیت کاخ گلستان برای بازدید مجموعه های دیگر متفاوت است که به صورت جداگانه برای ورود به هر بخش از بازدیدکنندگان دریافت می شود.

قدیمی‌ترین بخش مجموعه که ایوان تخت مرمر یا ایوان دارالاماره نامیده می‌شود و گاهی نیز با نام دیوان‌خانه شناخته می‌شود به دوران کریم‌خان زند نسبت داده شده است. بر روی این ایوان مراسم سلام و بارعام برگزار می‌شد. آنچه که در بازدید از این ایوان جالب است وجود تختی مرمرین در ایوان است. این تخت در سال ۱۲۲۱ هجری قمری به دستور فتحعلی شاه با ۶۵ قطعه مرمر بزرگ و کوچک از سنگ مرمر زرد یزد ساخته شده است که نقاشی آن را میرزا بابا شیرازی و سرپرستی حجاری‌اش را استاد محمد ابراهیم اصفهانی به عهده داشته است.

در موزه نگارخانه تابلوهای نقاشی ایرانی متعلق به دوره قاجار و آثاری از میرزا بابا شیرازی، علی‌اکبر خان مزین الدوله، ابوالحسن ثانی، محمود خان صبا، کمال‌الملک و غیره نگهداری می‌شود.

یاد آوری می شود که کارمندان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همین‌طور راهنمایان تور و گردشگری با ارائه کارت معتبر می‌توانند از بازدید رایگان برخوردار شوند. همچنین قیمت بلیت کاخ گسلتان برای اعضای بازنشسته کشوری و لشکری، افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی با ارائه معرفی‌نامه، آزادگان و جانبازان و خانواده‌های محترم شهدا و بسیجیان با ارائه کارت شناسایی یا معرفی‌نامه و بازدید گروهی دانش آموزان و دانشجویان به همراه استادان دانشگاه‌ها و سرپرستان آن‌ها با ارائه معرفی‌نامه، نیم‌بها محاسبه خواهد شد.

 

ساعت بازدید کاخ گلستان

ساعت بازدید از کاخ گلستان در ۶ ماهه اول سال از ساعت ۹ صبح تا شش و نیم عصر و در شش‌ماهه دوم از ۹ صبح تا ۵ عصر است. همچنین در ایام ماه مبارک رمضان ساعت بازدید از نه و نیم صبح تا پنج و نیم عصر است. از آنجایی‌که برای بازدید از کل مجموعه حداقل به ۲ ساعت زمان نیاز است بنابراین بهتر است بازدید از این مکان بی‌نظیر را به ساعات پایانی زمان بازدید موکول نکنید.

جهت بازدید گروهی از مجموعه لازم است با روابط عمومی کاخ گلستان هماهنگی‌های لازم صورت گیرد. اگر قصد دارید که از یک موزه‌ی خاص در مجموعه کاخ گلستان دیدن کنید بهتر است با روابط عمومی جهت باز بودن موزه مورد نظر تماس بگیرید. توجه داشته باشید بازدید از نمایشگاه‌هایی که در موزه برگزار می‌شوند مستلزم پرداخت ورودی جداگانه است.کاخ گلستان در برخی از ایام سال مانند تاسوعا و عاشورای حسینی، اربعین حسینی، شهادت حضرت علی(ع) ، شهادت امام حسن و امام صادق(ع)، رحلت امام خمینی و روز طبیعت تعطیل خواهد بود و امکان بازدید از آن ممکن نیست.

 کاخ گلستان دارای بخش‌های مختلفی از جمله شمس‌العماره، خلوت کریم‌خانی، ایوان تخت مرمر، عمارت بادگیر، نگارخانه و تالارهایی مثل تالار آیینه، تالار سلام، تالار سفره‌خانه، تالار عاج، تالار الماس و تالار برلیان است. پیشنهاد می کنیم که یک روز کامل را برای بازدید از این مجموعه دیدنی وقت گذاشته و در تاریخ دوره قاجار سفر کنید.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیدا جلالی
شیدا جلالی
4 سال قبل

باسلام درخواست ارسال تورهای داخلی را دارم. با تشکر

trackback
موزه کاخ های تهران | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] سال پیش در دوره آقامحمد خان قاجار شروع به ساختن کاخ گلستان کردند که به وسیله فتحعلی شاه قاجار به اتمام رسید.درآن […]

نوشته های مرتبط

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x