تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

گامبیا کوچک‌ترین کشور آفریقا

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

گامبیا کوچک‌ترین کشور آفریقا است که در غرب این قاره واقع شده است و به جزء مرز غربی آن که به اقیانوس اطلس متصل است، تقریباً به‌صورت کامل توسط کشور سنگال احاطه شده است.

کوچک‌ترین کشور آفریقا حدود ۱۱ هزار کیلومتر مساحت و حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد. پایتخت گامبیا شهر بانجول است و سرکوندا و بریکاما بزرگ‌ترین شهرهای آن هستند.

 کشور گامبیا در ابتدا مستعمره‌ی پرتغال بود و سپس تبدیل به مستعمره‌ی بریتانیا شد تا این‌که در سال ۱۹۶۵ با رهبری “داودا جوارا” به استقلال رسید. اقتصاد این کشور بیش‌تر به کشاورزی، ماهیگیری و گردشگری وابسته است. در این مقاله قصد داریم بیشتر با شرایط اقلیمی و فرهنگی کوچک‌ترین کشور آفریقا

آشنا شویم و جاذبه­های گردشگری آن را مورد بررسی قرار دهیم. سرفصل­های عنوان­شده در این مقاله عبارت­اند از:

  • شرایط اقلیمی گامبیا

  • پوشش گیاهی و جانوری

  • جمعیت و قومیت­های ساکن در کوچک‌ترین کشور آفریقا

  • فرهنگ گامبیا

  • در سفر به گامبیا چی بخوریم؟

  • جاذبه‌های گردشگری کوچک‌ترین کشور آفریقا

 

شرایط اقلیمی گامبیا

گامبیا، کوچک‌ترین کشور آفریقا اقلیمی مرطوب، خشک و گرمسیری دارد که بین ژوئن و اکتبر شاهد بارش‌های سنگین است و باقی سال تقریباً خشک است. در مناطق نزدیک ساحل، فصل باران طولانی‌تر و سنگین‌تر است به­طوری­که سالانه حدود 1300 میلی‌متر باران می‌بارد.

با حرکت به سمت شرق شاهد کاهش بارش باران خواهید بود به­ طوری­که میزان بارش سالانه حدوداً 1000 میلی‌متر، و دما اغلب بالای 20 درجه سانتی‌گراد است. 

 

پوشش گیاهی و جانوری

پوشش گیاهی گامبیا در ارتفاعات به‌صورت زمین‌های هموار است و در نواحی کم ارتفاع دارای چندین باتلاق من‌جمله باتلاق مانگرو است که در امتداد و پایین رودخانه گامبیا قرار گرفته‌اند.

کوچک‌ترین کشور آفریقا دارای چندین گونه از حیوانات وحشی و بومی است که تحت فشار روزافزون جمعیت انسان‌ها و حیوانات اهلی زنده ماندند. در نواحی میانی و بالای رودخانه موجوداتی مانند گراز وحشی، میمون، بوزینه، بزکوهی، کرگدن و کروکدیل‌ها زندگی می‌کنند.

به‌علاوه، بیش از ۵۰۰ گونه از پرندگان در سرتاسر کشور حضور دارند. در پارک جنگلی بیجیلو، منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی آبوکو، پارک ملی کیانگ غرب و پارک ملی رودخانه‌ی گامبیا می‌توان پرندگان و حیات‌وحش را از نزدیک تماشا کرد.

جمعیت و قومیت­های ساکن در کوچک‌ترین کشور آفریقا

جمعیت کوچک‌ترین کشور آفریقا در هر دو سوی رودخانه گامبیا سکونت دارند و در سه منطقه‌ی باتلاقی مجاور رودخانه، دشت‌های حاشیه‌ی رودخانه(که به نام بانتو فاروس به معنی “آن‌سوی باتلاق” شناخته می‌شوند) و مناطق ماسه‌سنگی بالا، ساکن هستند.

بیش‌تر مناطق روستایی در قسمت بالا متمرکز شده‌اند که خاک آن خشک‌تر از باقی مناطق است. تعدادی از سکونتگاه‌ها هم در “بانتو فاروس” در ناحیه‌ی میانی رودخانه قرار دارند که خطر سیل در آنجا کم‌تر از بخش‌های باتلاقی است.

 بسیاری از روستاها در مناطق بین زمین‌های بالا و دشت‌های حاشیه‌ی رودخانه قرار دارند. بیش از نیمی از جمعیت گامبیا در مناطق شهری زندگی می‌کنند

. بیش‌تر مناطق شهری در اطراف پایتخت این کشور یعنی بانجول قرار دارند و چندین شهر بزرگ در آن ناحیه توسعه یافته‌اند. مهاجرت به نواحی شهری از دهه‌ی ۷۰ میلادی ثابت مانده است.

حوزه‌ی رود گامبیا از دوران جنگ‌های غرب سودان در قرن ۱۲ میلادی یکی از کانون‌های تجمع مهاجران بوده است. دیولاها بیش‌تر از بقیه ساکن این منطقه بوده‌اند و در حال حاضر در غرب گامبیا، کوچک‌ترین کشور آفریقا سکونت دارند.

پرجمعیت‌ترین گروه ساکن این کشور مانینکه‌ها هستند که حدود یک‌سوم از جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. وولوف‌ها هم که جمعیت غالب سنگال هستند، بیش‌تر جمعیت بانجول را تشکیل می‌دهند.

فولانی‌ها هم که در بالا رودخانه سکونت دارند، در قرن نوزدهم با پادشاهی “فولادوی خود تدبلی” به یکی از قدرت‌های اصلی تبدیل شدند. سونینکه‌ها هم که تلفیقی از فولانی‌ها و مانینکه‌ها هستند در نواحی بالای رودخانه سکونت دارند.

اکثر جمعیت ساکن در کوچک‌ترین کشور آفریقا مسلمان هستند. تعداد کمی از اهالی گامبیا مسیحی هستند و یا به اعتقادات سنتی این منطقه باور دارند. زبان رسمی کشور گامبیا، انگلیسی است اما بیش‌تر مردم به زبان‌های محلی نیجریایی-کنگویی حاشیه‌ی اقیانوس اطلس صحبت می‌کنند.

ماندینکاها و وولوف‌ها به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند و باقی مردم هم به زبان‌های پولار، سرر، دیولا و سونینکه صحبت می‌کنند. بعضی از مسلمانان منطقه هم به زبان عربی مسلط هستند.

 

فرهنگ گامبیا

فرهنگ گامبیا
فرهنگ گامبیا

باوجوداینکه گامبیا کوچک‌ترین کشور آفریقا است، اما فرهنگ آن حاصل ادغام فرهنگ‌های بسیاری است. مرزهای کشور از هر سو فاصله‌ی کمی با رودخانه‌ی گامبیا دارند که نقشی حیاتی در سرنوشت و فرهنگ این کشور ایفا کرده است.

گامبیا که فاقد حصارهای طبیعی در مرزهای خود است تبدیل به خانه‌ای برای اغلب گروه‌های قومیتی سراسر غرب آفریقا شده است، به‌خصوص آن‌هایی که اهل سنگال هستند.

به خاطر این‌که رودخانه‌ی گامبیا از اقیانوس اطلس تا فاصله‌ی زیادی در دل قاره‌ی آفریقا جریان دارد، اروپایی‌ها هم حضور برجسته‌ای در این کشور داشته‌اند که باعث شد کشور گامبیا از قرن ۱۵ تا ۱۷ میلادی تبدیل به یکی از پرسودترین مراکز تجارت برده­داری شود.

در گذشته در تمام این منطقه می‌شد آثار آهنگری، زرگری، چرم‌دوزی، بافندگی، رنگرزی و دیگر هنرهای مشابه را دید. بافندگان و رنگرزان هنوز در این کشور فعالیت گسترده‌ای دارند و گامبیا بابت پارچه‌های رنگارنگ خود مشهور است.

بعضی از سازندگان طبل و کورا (یک نوع آلت موسیقی) هم هنوز فعال هستند و موسیقی سنتی آن‌ها جریان دارد.

 

در سفر به گامبیا چی بخوریم؟

در سفر به کوچک‌ترین کشور آفریقا نگران غذا نباشید. غذاهایی شامل ارزن، برنج، سیب‌زمینی شیرین، موز سبز و نشاسته در این کشور فراوان هستند. ماهی(هم به‌صورت خشک‌شده هم به‌صورت تازه)،

سس‌های تهیه‌شده از ماهی و دانه‌های خوردنی، رژیم غذایی بسیاری از اهالی این کشور را تشکیل می‌دهند. در کوچک‌ترین کشور آفریقا معمولاً فرنی ارزن و برنج به‌عنوان صبحانه مصرف می‌شود.

غذاهای گامبیا به غذاهای سنگالی شباهت بسیاری دارند. غذاهای محلی گامبیا که اغلب دریایی بوده بسیار عالی هستند و طعم خوبی دارند. دومادا و بناچین دو غذای محلی منطقه هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتماً از آن امتحان کنید.

آب این منطقه جرم بسیاری دارد که برای افراد محلی خطری ندارد اما چون بدن شما به آن عادت ندارد می‌تواند سلامت شما را به خطر اندازد بنابراین بهتر است از آب‌معدنی استفاده کنید.

برای نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی گامبیا نگران نباشید اما حتماً بدون یخ بنوشید زیرا یخ‌ها اغلب از آب‌های غیربهداشتی تهیه می‌شوند که می‌توانند سبب مسمومیت شما شود.

 

جاذبه‌های گردشگری کوچک‌ترین کشور آفریقا

جاذبه های گردشگری گامبیا
جاذبه های گردشگری گامبیا

جزیره کونتا کینته یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور گامبیا است که با نام جزیره جیمز و سنت آندرو نیز شناخته می‌شود. آب‌وهوای مساعد این منطقه هرساله گردشگران زیادی را به‌سوی خود جلب می‌کند و دلفین‌ها ازجمله دیدنی‌های این جزیره به شمار می‌روند.

از دیگر جاذبه‌های کوچک‌ترین کشور آفریقا پارک جنگلی بیجیلو است که آخرین پناهگاه کرگدن‌های آفریقایی بوده و در مرکز و نزدیکی بانجول پایتخت این کشور واقع شده است.

رودخانه‌ی گامبیا برجسته‌ترین ویژگی این کشور است.  این رود در فلاتی جریان دارد که از رسوب فشرده‌شده‌ی ذرات کوارتز، متعلق به ۱.۶ میلیون سال پیش، تشکیل شده است. شرق این رودخانه پر از دره‌های باریک و تپه‌های کوچک است و غرب آن پوشیده از تپه‌ها و زمین‌های صاف است.

یکی دیگر از برجسته‌ترین جاذبه­ی گامبیا طاق 22 است که در ورودی اصلی شهر قرار دارد. این بنا در سال 1996 به مناسبت حمله ژنرال یاها و ساقط کردن حکومت دیکتاتوری وقت ساخته شد.

پارک ملی رودخانه گامبیا که در نیامینای شرقی واقع شده از دیگر جاذبه‌های این کشور و محل سکونت تمساح‌ها است.

گامبیا، کوچک‌ترین کشور آفریقا، سرشار از فرهنگ‌های گوناگون است و تقریباً تمام دارایی و فرهنگ خود را مدیون وجود رود بلند گامبیا در میان خود است که تقریباً همه‌چیز در این کشور، از صنایع گرفته تا فرهنگ، به این رود مرتبط است.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای 5 ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر
  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x