تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

راهنمای گردش در اصفهان

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

همه ما اصفهان را به خاطر جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی و باستانی، مردمان خونگرم و باصفا و خوراکی‌های خوشمزه به‌عنوان یکی از زیباترین و ارزشمندترین شهرهای ایران در نظر می‌آوریم.

اگر تجربه سفر و یا زندگی در این شهر زیبا را داشته باشید قطعاً با این نکته موافق هستید که «اصفهان، نصف جهان» است و دلیل این نام‌گذاری به‌واسطه همین زیبایی‌های منحصربه‌فرد و بی‌نظیر موجود در اصفهان است.

هرچند ممکن است سی‌وسه‌پل، چهل‌ستون، میدان امام، زاینده‌رود، گز اصفهان و بریانی برای همه ما آشنا و شناخته‌شده باشند اما بسیاری از جاذبه‌های استان و شهرستان اصفهان در میان این تعداد جاذبه به‌نوعی مغفول مانده‌اند و نیازمند معرفی و آشنایی بیشتر توسط گردشگران و مسافران هستند.

همچنین ازآنجایی‌که این شهر زیبا از دیرباز موردتوجه پادشاهان و سلسله‌های گوناگون بوده است دارای آثار بی‌شمار به‌جامانده از تاریخ و فرهنگ ایران باستان است.

به همین دلیل می‌توان با نگاه به‌جای جای این شهر شگفت‌انگیز به اطلاعات و دانسته‌های بسیاری از تاریخ کهن ایران دست‌یافت که بی‌شک برای گردشگران ارزشمند خواهد بود.

به همین دلیل است که بسیاری از گردشگران خارجی شیفته اصفهان هستند و هرساله برای بازدید از جاذبه‌های این شهر حیرت‌انگیز به آن سفر می‌کنند. بیایید باهم نگاهی به تاریخچه و ویژگی‌های نصف جهان داشته باشیم تا اطلاعات بیشتری پیش از سفر درباره اصفهان به دست آوریم.

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • تاریخچه اصفهان

  • درباره اصفهان

  • جاذبه‌های اصفهان

 

 

تاریخچه اصفهان

اصفهان سومین شهر پهناور و پرجمعیت کشور (پس از تهران و مشهد)، مرکز استان اصفهان و همچنین مرکز شهرستان اصفهان است. با نگاهی به تاریخ این شهر می‌توان متوجه شد که حدفاصل سال‌های 1050 تا 1722 میلادی و به‌ویژه در زمان حکمرانی صفویان از رونق فراوانی برخوردار و از شهرهای آباد در جهان بوده است.

به‌واسطه همین رونق و پیشرفت، امروز شاهد بناهای یادبود و اماکن تاریخی ساخته‌شده به دست هنرمندان ایرانی و اسلامی آن دوران هستیم که یادآور شکوه و عظمت این عصر است.

بسیاری از این بناها به‌عنوان میراث‌های تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند و به همین دلیل بسیاری از گردشگران بین‌المللی توانسته‌اند شانس آشنایی و بازدید از آن‌ها را پیدا کنند که شامل گردشگران بسیاری از شرق و غرب جهان می‌شود.

گفتنی است اصفهان در سال 2006 پایتخت فرهنگی جهان اسلام نام گرفت و در سال 1388 نیز به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی انتخاب شد. یونسکو همچنین اصفهان را در سال 2015 به همراه شهر رشت با عنوان نخستین شهرهای ایران، به لیست شهرهای خلاق جهان اضافه کرد.

جاذبه‌های این شهر به‌قدری ارزشمند هستند که هر یک دارای ویژگی‌های برجسته و ثبت‌شده در مجامع بین‌المللی می‌باشند؛ همچون میدان نقش‌جهان اصفهان که یکی از بزرگ‌ترین میدان‌ها در جهان است و آثار موجود در آن هرکدام به‌عنوان شاهکارهایی از هنر و معماری به شمار می‌روند.

 

تاریخچه اصفهان
تاریخچه اصفهان

با نگاهی به تاریخچه اصفهان می‌توان گفت این سرزمین در طول تاریخ نام‌های مختلفی داشته که ازجمله آن‌ها می‌توان به آپادانا، اسپادنا، سپاهان، گابیان، صفاهان و یهودیه اشاره کرد.

سنگ بنای اصفهان در متون تاریخی به‌واسطه طهمورث، سومین پادشاه سلسله پیشدادیان بنیان نهاده شده است و در آن دوران به نام جی، گی یا گابای شناخته می‌شد.

در دوران ساسانیان این شهر دستخوش تغییرات بسیاری شد و موردتوجه بسیاری قرار گرفت و رفته‌رفته به دوره اوج خود در سده‌های آغازین اسلام نزدیک شد.

در زمان طغرل سلجوقی و آلب ارسلان توسعه شهری در دستور کار قرار گرفت و جمعیت شهر دو برابر شد. در سال 1006 هجری قمری بود که به دستور شاه‌عباس صفوی پایتخت از قزوین به اصفهان منتقل شد (این دومین بار در تاریخ بود که اصفهان پایتخت ایران شد)

و همین امر زمینه‌ساز رشد و پیشرفت بیشتر این شهر شد به‌طوری‌که در خاورزمین شهری به عظمت و پیشرفتگی اصفهان وجود نداشت و الگوی بسیاری از شهرهای دنیا قرار گرفت.

دوره قاجار را می‌توان دوران افول اصفهان دانست که به دلیل فرمانروایی ظالمانه مسعودمیرزا ظل‌السلطان پسر ناصرالدین‌شاه قاجار، با ویرانی بیش از 50 اثر تاریخی و باغ‌های این شهر همراه بود. درمجموع این‌طور برمی‌آید که اصفهان در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است.

 

درباره اصفهان

استان اصفهان در فاصله 435 کیلومتری جنوب تهران قرار دارد و به‌واسطه قرار گرفتن در مرکز کشور راه‌های بسیاری جهت دسترسی به آن وجود دارد. همچنین با خطوط ریلی و هوایی می‌توان به اصفهان سفر کرد.

این استان به 14 منطقه شهری تقسیم‌شده و اگر برایتان سؤال پیش‌آمده که محدوده غرب و شرق استان اصفهان کجاست باید گفت این استان به ترتیب از شمال به شاهین‌شهر، از جنوب به فلاورجان، از غرب به خمینی‌شهر و از شرق به دشت سجزی متصل می‌شود.

همچنین بر اساس سرشماری نفوس مسکن سال 95 جمعیت استان اصفهان 5 میلیون و 120 هزار نفر اعلام شده است. شهر اصفهان نیز با جمعیتی بالغ‌بر 2 میلیون و 243 هزار نفر سومین شهر پرجمعیت ایران به شمار می‌رود.

آب‌وهوای اصفهان در فصول و مناطق مختلف دارای تنوع بسیاری است، به‌طوری‌که در مناطق شرقی و شمالی به‌واسطه مجاورت با دشت کویر از آب‌وهوای گرم و کویری برخوردار است و هرچه به سمت جنوب در این استان پیش برویم آب‌وهوا معتدل‌تر و خنک‌تر می‌شود.

در تابستان هوا گرم و در محدوده 30 تا 40 درجه است و در زمستان نیز بارش‌های پراکنده و کمی برف را می‌توان تجربه کرد.

سی و سه پل
سی و سه پل

در شهر اصفهان انواع شیوه‌های اقامت میسر است که جذاب‌ترین آن‌ها برای مسافران اقامت در هتل‌ها، کاروانسراها و اقامتگاه‌های بومگردی است که طیف گسترده‌ای از اتاق‌های ارزان‌قیمت تا لوکس را شامل می‌شود.

بسیاری از این اقامتگاه‌ها خود جزء جاذبه‌های دیدنی اصفهان به شمار می‌روند و تجربه اقامت در آن‌ها برای مسافران لذت‌بخش و یادآور فرهنگ و سنن ایرانی است.

برای خرید سوغاتی و محصولات مصرفی نیز بازارهای محلی و مراکز خرید اصفهان نیاز هر مسافری را برطرف می‌کند و برای تأمین مایحتاج خود با مشکل مواجه نخواهید شد.

در نصف جهان همچنین می‌توانید انواع و اقسام غذاهای سنتی و فرنگی را در رستوران‌ها پیدا کنید که معروف‌ترین آن‌ها بریانی یا بریان اصفهان است و گردشگران از آن به‌عنوان غذایی لذیذ و با طعمی منحصربه‌فرد یاد می‌کنند؛

بنابراین می‌توان گفت جهت سفر و اقامت در اصفهان نه‌تنها با هیچ‌گونه کاستی مواجه نخواهید بود بلکه انتخاب‌های بسیاری درزمینه حمل‌ونقل، اسکان و تغذیه پیش روی شما قرار دارد.

 

 جاذبه‌های اصفهان

اما سفر به اصفهان بدون بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن، قطعاً از لذت سفر و گردش در این شهر می‌کاهد، لذا چه برای مقاصد تفریحی و چه برای مقاصد کاری به این شهر سفر کرده‌اید لازم است بخشی از زمان خود را به گشت‌وگذار میان اماکن دیدنی شهرستان اصفهان اختصاص دهید. حال باهم نگاهی به برخی از این نقاط خواهیم داشت.

اصلی‌ترین میدان شهر که پر از جاذبه‌های دیدنی است و بدون شک نام آن برازنده آن است میدان نقش‌جهان نام دارد. این مکان با نام میدان امام هم شناخته می‌شود و در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد.

در این میدان، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی‌قاپو و بازار قیصر قرار دارد که می‌تواند ساعت‌ها شما را به خود مشغول سازد.

نشستن در فضای سرسبز میدان و سوارشدن بر درشکه‌هایی که در میدان دور می‌زنند با صدای زیبای زنگوله‌ها که در میان هیاهوی مردم و بازی کودکان طنین‌انداز می‌شود لحظات خوشایندی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

می‌توانید برای گشت‌وگذار به داخل بازار رفته و علاوه بر دیدن فرایند ساخت صنایع‌دستی همچون خاتم‌کاری، میناکاری، منبت‌کاری، قلم‌زنی و مسگری از اجناس ارائه‌شده خرید کنید و یا با رفتن به دکه‌های قدیمی بازار، دوغ و گوش‌فیل نوش جان کنید.

سی‌وسه‌پل و پل خواجو دیگر دیدنی‌های مشهور و فوق‌العاده شهر اصفهان هستند که به دلیل معماری و قدمت بالای خود بسیار حائز اهمیت هستند. هردوی این پل‌ها بر روی زاینده‌رود و درست در قسمت‌های مرکزی شهر قرار دارند که همچون نگینی در اصفهان می‌درخشند.

هرچند در سال‌های گذشته با خشک شدن زاینده‌رود، شاهد ضعیف شدن استحکامات پل و کم شدن زیبایی‌های آن بوده‌ایم و امید است دوباره شاهد شکوه و طراوت شب‌های اصفهان در زاینده‌رود و رفت‌وآمد مردم و گردشگران بر روی سی‌وسه‌پل و پل خواجو باشیم.

جاذبه های اصفهان
جاذبه های اصفهان

کلیسای وانک از دیگر جاذبه‌های دیدنی اصفهان است که باعث شده این شهر نه‌تنها درزمینه معماری اسلامی بلکه با داشتن کلیسای تاریخی و ارزشمند درست در دل یکی از بهترین محله‌های شهر یعنی جلفا، حرف بسیاری برای گفتن داشته باشد.

در داخل کلیسا می‌توان از قبر برخی بزرگان دین مسیحیت، برج ناقوس، موزه و معماری بنا به همراه نقاشی‌های سالن اصلی دیدن کرد.

چهل‌ستون و هشت‌بهشت اصفهان از دیگر نقاط دیدنی شهر هستند که با باغ‌های سرسبز و حوض‌ها و فواره‌ها با کاشی‌کاری‌های آبی شما را سرشار از طراوت و سرزندگی می‌کنند.

چهل‌ستون عمارتی باشکوه با ستون‌های بسیار بلند و زیبا است و برای بازدید از بنا، عکاسی و یا آرامش پیدا کردن در محیط باغ بی‌نظیر است. هشت‌بهشت نیز بنایی جذاب است که معماری اصیل ایرانی را به‌خوبی نشان می‌دهد و تماشای کاخ و باغ ارزش بسیاری برای دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی دارد.

منارجنبان اصفهان، دیگر بنای باستانی با ویژگی‌های خاص است که موردتوجه بسیاری از معماران دنیا قرار دارد. در این بنا با به لرزش درآوردن یکی از منارهای آن تمام بنا به لرزش درمی‌آید ولی هرگز فرونمی‌ریزد. با ورود به این مکان دیدنی و توضیحات راهنمایان می‌توانید به تاریخچه و ویژگی‌های معماری بنا پی ببرید.

آتشگاه اصفهان نیز از دیگر دیدنی‌های ارزشمند است که در جنوب خمینی‌شهر اصفهان قرارگرفته و نیازمند فاصله گرفتن از شهر اصفهان است. اگر قصد دارید از این مکان از نزدیک دیدن کنید باید آماده کوه‌پیمایی باشید و زمانی را برای رفت‌وبرگشت در نظر بگیرید،

اما با رسیدن به نوک آتشگاه با منظره بسیار زیبا از شهر اصفهان و زاینده‌رود مواجه خواهید شد که زیبایی یک روز دل‌انگیز را برای شما صدچندان می‌کند.

مدرسه چهارباغ، باغ پرندگان، باغ گل‌ها، قلعه سارویه، آکواریوم ناروژان اصفهان و بسیاری از دیگر اماکن و جاذبه‌های نام‌آشنای اصفهان می‌توانند در لیست اماکن موردنظر شما برای بازدید قرار بگیرند و درصورتی‌که روزهای بیشتری در این شهر زیبا ماندگارید همچنان گزینه‌های بسیاری برای گشت‌وگذار در اختیارتان خواهد بود.

دیدنی های اصفهان
دیدنی های اصفهان

شما همچنین می‌توانید با کمی جست‌وجو به ده‌ها جاذبه دیدنی دیگر در شهرستان اصفهان و شهرهای اطراف دست‌یابید و شاید حتی در طول یک سفر توانایی بازدید از تمامی زیبایی‌های این استان را نداشته باشید. به دلیل همین تعدد نقاط دیدنی و گردشگری و ارزشمند بودن این آثار است که اصفهان را نصف جهان نامیده‌اند.

 هم برای ما ایرانیان که ساکن دیگر شهرهای کوچک و بزرگ کشورمان هستیم و هم برای توریست‌های خارجی از اقصی نقاط جهان، اصفهان شهری بی‌نظیر برای رفتن به دل فرهنگ و تاریخ دوران باشکوه گذشته و طبیعت چهارفصل ایران است.

قطعاً در طول سفر خود به اصفهان با مردمان باصفا، اتفاقات خوشایند و دیدنی‌های کم‌نظیری مواجه خواهید شد که درنتیجه تجربه گشت‌وگذار در اصفهان را برای شما به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند.

 

جهت اطلاع از ساعات حرکت قطارهای فدک اینجا کلیک نماببد

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای 5 ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTVبا قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه
  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x