تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

باغ دلگشا شیراز

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

باغ دلگشا شیراز:

شیراز، شهر عشق و با هویت ایران زمین یکی از زیباترین شهرهای این مرز و بوم است. شهر هنر، تمدن و فرهنگ فارسی، شهر تاریخی ای که با آثار زیبایش چشم ها را متحیر می کند و قلب ها را می لرزاند. آیا تا کنون تجربه سفر به شیراز را داشته اید؟ آیا مکان های زیبا در این شهر را می شناسید؟

یکی از جاذبه های شیراز وجود باغ های بسیار زیبا در این شهر است که دیدن آنها تجربه ای چشم نواز و لذت بخش خواهد بود.

از جمله زیباترین این باغ ها، باغ دلگشای شیراز می باشد. باغی سرشار از درختان نارنج و آب نماهای بسیار زیبا. در این مقاله قصد داریم شما را با این بهشت کوچک آشنا کنیم تا هرزمان که به این شهر سفر کردید فراموش نکنید از چنین مکان منحصر به فردی دیدن نمایید.

 

باغ دلگشای شیراز کجاست؟

باغ دلگشا شیراز
باغ دلگشا

این باغ در شهر شیراز در نزدیکی سعدیه و شمال شرقی شهر شیراز واقع شده است. آدرس دقیق تر این باغ، قرارگرفتن در سمت جنوب تنگ آب خان و در دامنه کوهستان می باشد.

باغ دلگشا تاریخچه ای متعلق به زمان ساسانیان، صفویان و قاجار دارد و از جمله آثار ملی کشورمان ایران محسوب می شود. حتی گفته می شود قدمت این باغ به زمان هخامنشیان نیز باز می گردد.

 

تاریخچه باغ دلگشا شیراز:

چنانچه گفته شد پیشینه باغ دلگشا به دوران پیش از اسلام و زمان هخامنشیان و ساسانیان می رسد. این باغ 7.5 هکتاری قدمت دار یک دوره اوج آبادانی را پشت سر گذاشته است و آن دوره مربوط به زمان تیمور گورکانی می باشد. تیمور گورکانی نخستین پادشاه گورکانی ( تیموری) پس از آنکه باغ دلگشا را دید، یک باغ  دیگر نیز با همین نام در سمرقند احداث کرد. همچنین او دستور می دهد که کاخی در این باغ و در باغ سمرقند احداث کنند.

می توان گفت باغ دلگشا همواره آبادانی خود را در دوره های صفویه و به ویژه افشاریه نیز داشته است. اما طی اتفاقاتی که در دوران سلطنت نادرشاه تا دوره سلطنت زندیان می افتد این باغ دچار تغییر و تحولات آسیب زننده ای شد.

زیرا در سال 1150 محمد تقی خان بر علیه نادرشاه قیام می کند و با این کار تمامی باغ های زیبا در شیراز من جمله همین باغ دلگشا را به نابودی می کشاند. با مرگ نادرشاه و به هم ریختن اوضاع جز مخروبه ای از این باغ به جای نمی ماند. اما دوباره با پادشاهی کریمخان زند این باغ طراوت و زیبایی خود را به دست آورد.

در زمان کریمخان نه تنها باغ دلگشا بلکه آبادانی مملکت به ویژه شهر شیراز اتفاق افتاد. پس از آن سرزندگی و طراوت باغ دلگشا تا سالیان سال حفظ شد تا اینکه در زمان قاجار این باغ یک دوره مخروبگی دیگر را پشت سر گذاشت. لازم به ذکر است که برخی از ساختمان های این باغ در زمان قاجاریه احداث شده اند. جالب است بدانیم که هیچ باغی این چنین طی دوره های تاریخی دچار تغییر و تحول نشده است.

در سال 1336 نواب رضا قلی میرزا این باغ را خرید و به بازسازی آن پرداخت و عمارت کلاه فرنگی که امروزه در این باغ می بینیم نیز به دست او احداث شده است. و در نهایت حاجی میرزا علی اکبر قوام الملک در سال 1367 باغ دلگشا را خریداری نمود و بناهایی به آن افزود از جمله ایوان و ستون های فعلی باغ و همچنین به دست پسر او در بخش شرقی باغ یک حمام بنا شد.

پس از آن اختیار تمام و کمال باغ به دست شهرداری بوده است و باغ دلگشای شیراز به فرم زیبای امروزی که مشاهده می نمایید، تبدیل شد. نباید فراموش کنیم که باغ دلگشا همیشه به شکل امروزی اش نبوده است و طی دوره های تاریخی مختلف تحولات بسیاری را از سر گذرانده است.

 

باغ های شیراز
باغ های شیراز

 

[irp posts=”2550″ name=”قیمت بلیط قطار فدک تهران شیراز”]

 

معماری باغ دلگشا

همانطور که گفته شد باغ دلگشا مساحتی به اندازه 7.5 هکتار داراست. معماری این باغ به نحوی است که دارای یک تالار به همراه چهار شاه نشین است. این کاخ در سه طبقه احداث شده است و ایوانی با دو ستون در آن مشاهده می شود. در تزئین دیوارها و سقف آن آیینه کاری ها و نقاشی های از جنس رنگ و روغن به کار برده شده است.

همچنین در سقف آن گچ بری هایی که نقش گل و بته داراست به زیبایی وجود دارند. گفته می شود سبک معماری آن به شکل کاخ های ساسانی بیشاپور شناخته می شود. در سقف ایوان علاوه بر گچ بری های زیبا، نمونه اشعاری که با خط نستعلیق نوشته شده اند نیز به چشم می خورد.

طبقه اول این عمارت حوضی با کاشی های آبی وجود دارد. عمارت کلاه فرنگی که یکی از اثار تاریخی ارزشمند در ایران زمین محسوب می شود نیز در این باغ می باشد.

یک باغچه که با نام باغ طاووس شناخته شده است در بخش شمالی باغ دلگشا وجود دارد. این باغچه سرشار از درختان نارنج است به شکلی که این درختان در میان درختانی از نوع سرو، نخل و کاج های کهنسال قرار گرفته اند.

درختان نارنج در باغ دلگشا در اردیبهشت ماه عطری دل انگیز در فضا پراکنده می کنند. همچنین آب روانی در این باغ در جریان است که از چشمه قنات آرامگاه سعدی سرچشمه گرفته است.

معماری باغ دلگشا
معماری باغ دلگشا

 

موزه باغ دلگشا

در زمان کنونی عمارتی در باغ دلگشا وجود دارد که آن را به شکل موزه درآورده اند و این موزه حاوی اشیاء تاریخی و رادیوهایی قدمت دار است. آثاری که در این موزه در معرض بازدید قرار گرفته است مربوط به زمانی پیش از هخامنشیان تا دوره قاجار بوده است.  

در موزه کاخ دلگشا یک قرآن بسیار ارزشمند وجود دارد که آن را در زمان سلجوقیان روی پوست آهو نوشته اند. همه این آثار گرانبها برای بازدید افراد مختلف قرار گرفته اند.

 

اطلاعات بازدید از باغ دلگشا

 

آدرس باغ دلگشا شیراز: شیراز –  شمال شرق شیراز –  میدان هفت تنان – چهارراه دلگشا

ساعات بازدید: این باغ از 8 صبح تا 10 شب برای بازدید باز می باشد.

شماره تماس با باغ دلگشا: 37303391

از دیگر باغ های تاریخی که در شهر شیراز وجود دارند و از جمله جاذبه های شهر می باشند می توان به باغ جهان نما و باغ عفیف آباد اشاره نمود.

باغ جهان نما نیز همچون باغ دلگشا سرشار از جاذبه های بصری است و از جمله باغ های قدیمی شناخته شده در شهر شیراز می باشد. احداث این باغ به زمان پادشاهی کریم خان زند باز می گردد.

باغ عفیف آباد که در خیابان عفیف آباد شیراز قرار گرفته است نمونه ای  از هنر زیبای گل کاری ایرانیان محسوب می شود. این باغ در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار ایجاد شده است.

در پایان شما مخاطبان گرامی را به بازدید از باغ های زیبای این شهر متمدن و تاریخی دعوت می کنیم. باغ هایی که بازدید از آنها چشم نواز و الهام بخش خواهد بود.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای 5 ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر
  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
باغ جهان نما شیراز کجاست؟ | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] باغ دلگشا نیز حدود ۴۰۰ متری جنوب آرامگاه سعدی قراردارد که از آب قنات سعدی آبیاری می شود وهمواره این آب در آن جریان دارد. این باغ از زیباترین تفرجگاه های شیراز است که در آن درختان مرکب از جمله نارنج زیاد است و هوای همیشه بهاری و غروب زیبای آن زبانزد مردم شیراز است . […]

نوشته های مرتبط

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x