تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

بزرگ‌ترین قطارهای دنیا

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

بزرگ ترین قطارهای دنیا

بزرگ‌ترین قطارهای دنیا

در سالیان گذشته، با ساخت اولین قطارها، تحولی بزرگ در عرصه حمل ‌و نقل جهان به وجود آمد. روز به ‌روز قطارها پیشرفته‌تر شدند. مزارع و جنگل‌ها و بیابان‌ها دستخوش تغییرات زیادی جهت ساخت مسیرهای ریلی کشورها شدند. اما گسترش ناوگان ریلی در نقاط دور از دسترس دنیا را می توان انقلابی در صنعت حمل و نقل دانست. با رشد جمعیت در اقصی نقاط جهان، بیشتر کشورهای پیشرفته با این مشکل روبه‌رو شدند که دیگر مانند گذشته نمی‌توانستند خطوط ریلی را به ‌راحتی گسترش دهند. افراد بسیاری با ساخت ریل های قطار مخالف بودند و در راه توسعه آن سنگ اندازی می کردند. وجود مزارع شخصی، شهرها، روستاها و الزام بیشتر کشورها به حفظ منابع طبیعی، کار ساخت خطوط ریلی جدید را هر روز سخت‌تر می‌کرد. در همین راستا شرکت‌های بزرگ ساخت قطار به این نتیجه رسیدند که باید حداکثر استفاده را از مسیر ریلی موجود بکنند و برای رسیدن به این هدف اقدام به تولید قطارهایی با تعداد واگن‌های بیشتر جهت حمل بار و مسافر کردند. این تصمیم خدمت بزرگی به سیستم حمل و نقل ریلی می باشد. امروزه کشورهای آمریکا، روسیه و چین طولانی ترین خطوط ریلی و بزرگ‌ترین قطارهای دنیا را به خود اختصاص داده اند.

 

در این مقاله شمارا با این قطارهای بزرگ آشنا می‌کنیم. در ادامه می‌خوانید:

  • سیر قطارها در طول تاریخ
  • مهم‌ترین اجزای قطار
  • بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین قطار مسافری و باری جهان

 

سیر قطارها در طول تاریخ

اولین قطار در سال ۱۵۰۰ میلادی شروع به کارکرد. این قطارها بر روی ریل‌های چوبی به‌وسیله اسب‌های پرقدرت کشیده می‌شدند. باگذشت زمان و پی بردن به فواید حمل ‌و نقل ریلی در سال ۱۸۰۰ میلادی، ریچارد ترویتیک اولین قطاری که با موتور بخار به حرکت درمی‌آمد را بر روی مسیر ریلی فولادی به حرکت درآورد و این آغاز پیدایش قطارهای امروزی بود.

نام دیگری که نقش مهمی در معرفی قطار به‌ عنوان بهترین وسیله حمل ‌و نقل داشت، جورج استفنسون است. او اولین کسی بود که یک قطار بزرگ برای حمل مسافر ساخت. استفنسون مدت ۱۵ سال را برای ساخت اولین لوکوموتیوش وقت گذاشت و او را مخترع خط آهن و قطارهای امروزی می دانند. ایده این کار زمانی به ذهن او خطور کرد که می خواست راه حلی برای انتقال ذغال سنگ ها از داخل معادن به بیرون پیدا کند. از آن زمان مسیر ریلی کشورها توسعه پیدا کرد و سفرهای ریلی روز به ‌روز افزایش یافت. امروزه شاهد هستیم که با رشد فناوری اطلاعات و توسعه حمل ‌و نقل ریلی، مسافران جهت سفرهای داخلی و خارجی خود می‌توانند به‌راحتی اقدام به رزرو بلیت قطار کنند.

قطارهای اولیه
قطارهای اولیه

 

مهم‌ترین اجزای قطار

بررسی قطعات و سیستم حرکتی قطار مبحث تخصصی این حوزه است. اما آنچه موردنظر ماست قسمت‌های از قطار است که نامشان را بارها در مقالات و فیلم‌ها و… خوانده ودیده ایم. لکوموتیو و واگن‌ها جز ارکان اصلی سیستم حمل ‌و نقل ریلی می‌باشند که بزرگ‌ترین قطارهای دنیا بهترین نوع آن ها را در اختیار دارند:

لکوموتیو: لکوموتیو قدرت محرک جهت حرکت قطار است و زمانی قطار به حرکت درمی‌آید که لکوموتیوها نیروی کششی لازم را تولید کنند. لکوموتیوها انواع مختلفی دارند. اولین قطارها توسط لکوموتیوهایی که با موتور بخار قدرتشان را تأمین می‌کردند، به حرکت درآمدند. توربینی، دیزلی و دیزل – الکتریکی از انواع دیگر لکوموتیو است. لکوموتیوهای برقی که قدرت موردنیازشان در خارج از قطار تأمین می‌شود و از طریق مسیر ریلی به لکوموتیو می‌رسد بیشتر در حمل‌ و نقل شهری استفاده می‌شود و بانام قطارهای برقی شناخته می‌شوند. ولی در قطارهای باری و مسافری از لکوموتیوهای پرقدرت‌تر که به نام آن‌ها اشاره کردیم، استفاده می‌شود.

لکوموتیوها از لحاظ قدرت به انواع مسافری و باری و یا دو منظوره تقسیم می‌شوند و قدرت نوع باری آن از انواع دیگر بیشتر است. راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز لکوموتیوهایی با برندهای مطرح جهان را در ناوگان ریلی خود دارد. تا سال ۱۳۳۶، لکوموتیوهای قطار در ایران صرفاً از نوع بخار بودند. در سال ۱۳۳۶ نخستین لکوموتیوهای دیزل وارد ناوگان راه آهن ایران شدند. در حال حاضر نیز لکوموتیوهای دیزل الکتریک ساخت شرکت جنرال موتورز آمریکا، لکوموتیوهای مانوری دیزل الکتریک محصول برند هیتاچی، لکوموتیوهای دیزل الکتریک محصول شرکت جنرال الکتریک کانادا و لکوموتیوهای دیزل الکتریک آلستوم در خطوط ریلی ایران فعال هستند.

لوکوموتیو
لوکوموتیو

 

واگن: قطار از چندین واگن تشکیل‌شده است. این واگن‌ها می‌تواند جهت حمل بار و مسافر استفاده شود. شرکت‌های تولیدکننده واگن‌های مدرن جهت حمل مسافر و واگن‌های متناسب با حمل انواع بارمی سازند. در طول زمان تقاضای مردم برای تهیه بلیت قطار و سفر با آن در مسیر ریلی مبدأ تا مقصد افزایش ‌یافته است. به همین دلیل تعداد واگن‌های قطار بیشتر شده و قطارهای بزرگ تولید شدند. جهت به حرکت درآوردن این قطارها نیاز به لکوموتیوهای بیشتر در بین واگن‌هاست. درواقع بزرگ‌ترین قطارهای دنیا قطارهایی با تعداد واگن‌ها زیاد و لکوموتیوهای پرقدرت‌تر هستند.

واگن های قطار
واگن های قطار

 

بزرگ‌ترین قطارهای مسافری و باری جهان

  • در آبان ماه سال 1401 یک قطار سوئیسی توانست رکورد بزرگ‌ترین قطارهای دنیا را به نام خود ثبت کند. تا پیش از این رکورد متعلق به کشور اتریش بود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. قطار سوئیسی متعلق به راه آهن این کشور به نام راتین است که 1910 متر طول دارد. این قطار در واقع از 25 قطار کوچکتر تشکیل شده و می تواند مسافران زیادی را در کوهستان آلپ جابجا کند.
بزرگ‌ترین قطارهای دنیا که متعلق به کشور سوئیس است
بزرگ ترین قطار دنیا که متعلق به کشور سوئیس است
  • یکی از طولانی‌ترین قطارهای مسافربری که توانست نام خود را در کتاب گینس ثبت کند، توسط شرکت راه‌آهن ملی بلژیک ساخته شده است. این قطار با طول ۱۷۳۲٫۹ متر و وزن ۲٫۷۸۶ تن جزو قطارهای الکتریکی است. اولین سفر این قطار بزرگ پیمودن مسیر شهر گنت تا اوستند بلژیک بود. سرعتی که باوجود ۲۱۶ مسافر درون آن برای این قطار طولانی ثبت‌شده ۵۲٫۸ کیلومتر در ساعت است. این شرکت توانست عنوان بزرگ‌ترین قطارهای دنیارا در آوریل سال ۱۹۹۱ میلادی به نام قطار خود در کتاب گینس ثبت کند. در طول سال‌های بعد، این رقابت بین شرکت‌های سازنده قطارها ادامه داشته است ولی این قطار توانست اولین بار این عنوان را برای کشور سازنده‌اش به ارمغان بیاورد. ابتکار قابل‌تحسین صاحبان این قطار این بود که درآمد فروش بلیت قطار یکی از سفرهای خود را به انجمن بیماران سرطانی هدیه کردند و توانستند مسئولیت اجتماعی خود را در قبال هم‌وطنان خود انجام دهند و برای شرکت خود اعتبار و خوش‌نامی کسب کنند.
قطار بزرگ اتریشی
قطار بزرگ اتریشی
  • بزرگ‌ترین قطار باری جهان توسط شرکت نورفولک ساترن آمریکا ساخته‌شده است. در این قطار ۱۳۷ واگن باری توسط ۷ لکوموتیو قدرتمند به حرکت درمی‌آید. این شرکت بزرگ دارای ۳۴٫۶۰۰ مسیر ریلی اختصاصی و یا مشترک با دیگر شرکت‌هاست. این شرکت جهت بهره‌برداری حداکثری از ناوگان ریلی خود با متصل کردن واگن‌های بیشتر به هم توانسته سهم بیشتری از جابجایی بار را به خود اختصاص بدهد. این قطار علاوه بر طولانی بودن، قدرتمندترین قطار جهان است.
بزرگترین قطار آمریکا
بزرگترین قطار آمریکا

لیست کارخانه های برتر جهان در تولید قطارهای باری و مسافری

شرکت‌های بزرگ سازنده قطار همواره سعی دارند تا با تولیدات خود بتوانند امکان بهره‌برداری بیشتر از مسیر ریلی را محیا کنند. در ساخت بعضی قطارها با افزایش سرعت و کم کردن زمان سیر قطار و در بعضی موارد با ساخت قطارهای بزرگ که بتوانند حجم بار و مسافر بیشتری را جابجا کنند. لیست زیر ۵ کارخانه برتر در تولید قطار در جهان است که تاکنون توانسته اند قطارهای متعددی را در جهان ساخته و به فروش برسانند:

  1. بمباردیه: این کارخانه چند ملیتی در مونترال کانادا واقع شده و در این لیست رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
  2. :CAF کارخانه ای اسپانیایی است که در صنعت تولید قطار بسیار فعال است.
  3. میتسویی: این شرکت با شرکت ژاپنی جی ترک و شرکت فرانسوی آلستومنیز همکاری می کند و در این زمینه بسیار فعال است.
  4. زیمنس: این شرکت آلمانی در تولید قطارهای مختلف بین شهری و درون شهری بسیار موفق بوده است.
  5. استادلر: یک شرکت سوئیسی است که علاوه بر قطار، اتوبوس و تراموا نیز تولید می کند.

با تجهیز هر چه بیشتر ناوگان ریلی دولت ها می توانند خدمات بهتری را در زمینه حمل و نقل ارائه داده و در هزینه های جاری صرفه جویی کنند. این امر رضایت مردم را نیز در بر خواهد داشت.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x