تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

۱۸ عکس خانه منوچهری در کاشان + راهنمای اقامتگاه سنتی منوچهری

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

شهر کاشان یکی از قدیمی ترین شهرهای استان اصفهان به حساب می آید. این شهر تاریخی زیبا، قدمتی در حدود هفت هزار سال دارد. کاشان مهد تمدن کشور ایران و معروف به دارالمومنین است.
شهر کاشان، از آغاز به وجود آمدنش در هیچ برهه تاریخی پایتخت استان و یا در زمان های گذشته دارالخلافه ی حکومتی نبوده است. به همین خاطر اکثر خانه ها و سکونت گاه هایی که در این شهر تاریخی دیده می شود را مردان حکومت یا دولتمردان نساخته اند بلکه حاصل زحمت و اندوخته ساکنان و مردمان بومی شهر است.

نمای خانه منوچهری
خانه منوچهری

سکونت گاه ها، خانه ها، عمارت ها و سایر مناطق دیدنی و تاریخی شهر کاشان مانند ثروت های خاموشی هستند که با عبور و گذر زمان، گرد و غبار فراموشی بر روی آنها نشسته است و با وجود این از یاد رفتگی هنوز چشم به راه مردمانی عاشق اند که به این دیار تاریخی سفر کنند و با ذوق و علاقه خود، هنر کاشان و هنرنمایی مردمان کاشانی را به جهان و جهانیان نشان دهند.
جاذبه های گردشگری متعدد و شناخته شده این اقلیم باعث شده که گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی هر ساله به این شهر سفر و از این جاذبه ها بازدید کنند. در ادامه با یکی از خانه های تاریخی کاشان به نام خانه منوچهری آشنا می شویم.

نمای داخلی خانه منوچهری
خانه منوچهری

خانه منوچهری در نزدیکی بازار قدیمی، در میان محله های سرسنگ و سرپله، در منطقه ای به نام محتشم کاشان، پشت عمارت قرار دارد. محله سرپله مرکز ابریشم و ابریشم بافی و یکی از محله های به نام شهر کاشان است.
معماری اصلی خانه منوچهری که اکنون از آن به عنوان هتل استفاده می شود، مانند خانه بروجردی‌ ها به دوره صفوی بر می گردد. ساختمان این خانه تاریخی در زلزله ای که در سال ۱۷۷۸ میلادی اتفاق افتاد تا حدودی خراب شد و سپس در دوره سلسله قاجاریه مرمت و بازسازی گردید.

حیاط خانه منوچهری
خانه منوچهری

خانه منوچهری که در اواسط سال ۱۳۸۶ هجری شمسی دوباره در آستانه نابودی کامل قرار گرفته بود، به اهتمام شخصی به نام آقای ابوالفضل شاهی و همکاری خانم منوچهری خریداری و دوباره در دست مرمت قرار گرفت.
مرمت خانه منوچهری در همان سال آغاز شد و به صورت کاملا اصولی تا سال ۱۳۸۹ ادامه یافت و به اتمام رسید.

فضای داخلی خانه منوچهری
خانه منوچهری

این سکونت گاه که در همان سال خریداری به ثبت آثار ملی درآمد، اگر مورد بی توجهی قرار می گرفت و خریداری نمی شد، باز هم به احتمال زیاد از بین رفتن یک بنای تاریخی با ارزش دیگر را شاهد بودیم. بازسازی و مرمت خانه منوچهری در راستای احیای دوباره محله زیبای سرپله به عنوان یک مکان توریستی مورد توجه قرار گرفت.

ورودی خانه منوچهری
ورودی خانه منوچهری

خانه که اکنون از آن به عنوان هتل استفاده می شود، دارای بخش های مختلفی چون فروشگاه، رستوران، کارگاه، فیلمخانه، نگارخانه و اتاق هایی زیبا است.
آدرس دقیق اقامتگاه منوچهری به این صورت است: خیابان محتشم، کوچه شهید ثابت، کوچه عمارت هفتم، پلاک چهل و نه.

هتل خانه منوچهری
هتل خانه منوچهری

با حرکت به سمت ورودی خانه یک راهرو که کف آن با سنگ پوشیده شده و دیوارهایش کاهگلی است، به چشم می خورد. در خانه از جنس چوب است و در کنار در یک آیفون تصویری قرار دادن. از همان ابتدا تلفیق هنر و معماری طراحان دیروز و فناوری به کار رفته امروزی توسط اشخاصی که خانه را بازسازی کردنده اند، دیده می شود. چراغ سر در خانه نقابی با طرح زیبای اسلیمی دارد.

رستوران خانه منوچهری
رستوران خانه منوچهری

سبک ساخت و طراحی این خانه مانند بیشتر خانه های کاشان حیاط مرکز به همراه گودال و باغچه است.
در وسط حیاط یک حوض آب قرار دارد که اطراف آن باغچه هایی زیبا است. دور تا دور حیاط سرداب ها و اتاق های بسیاری دیده می شود. تعداد اتاق های این خانه به ۹ اتاق می رسد، که هر اتاق دکوراسیون زیبا و سنتی دارد و البته امکانات امروزی در آن ها فراهم شده است، که این امر نتیجه تغییر کاربری خانه به یک اقامتگاه توریستی، توسط خانم منوچهری است.

دستگاه بافندگی خانه منوچهری
دستگاه بافندگی خانه منوچهری

این خانه دو ورودی دارد و جزء خانه های آب انبار دار شهر کاشان که تعدادشان کم است، به حساب می رود. پنجره همه اتاق ها به سمت حیاط با صفای خانه است. اتاق ها امکاناتی چون مینی بار، یخچال کوچک، صندوق امانت و میز تحریر دارند و سریس های بهداشتی هر کدام از اتاق ها متناسب با فضای آن اتاق طراحی و ساخته شده است. وعده صبحانه جزء سرویس هتل (اقامتگاه) است. کل مجموعه خانه منوچهری مجهز به اینترنت بی سیم است و مسافران و میهمانان در صورت نداشتن لپ تاپ و نیاز به آن می توانند از سیستم های خود هتل به راحتی استفاده کنند.

خانه منوچهری
خانه منوچهری

از جمله فضاهای خاص خانه منوچهری، گالری هنر آن است که در هر ماه یک هنرمند می تواند از این گالری استفاده کرده و کارهای خود را به نمایش بگذارد. گالری در قسمت فضای بالای لابی هتل و در بین دهلیزها قرار دارد.
رستوران سنتی هتل منوچهری در قسمت شرقی خانه قرار گرفته و ورودی آن از اتاق کناری شاه نشین است. میزهای مربعی شکل سفید، صندلی هایی به سبک لهستانی و نورهای رنگارنگی که با عبور از شیشه های رنگی ایجاد شده اند، بر زیبایی فضای رستوران می افزاید. منوی رستوران شامل غذاهای خوشمزه محلی کاشان مثل: شفته سماق، پلو شوید با گوشت لوبیا، گوشت لوبیا و سایر غذاهایی که در یک رستوران ایرانی سرو می شود، است.

رستوران خانه منوچهری
خانه منوچهری

همانطور که می دانید کاشان مرکز عرقیجات سنتی ایران است پس دور از انتظار نیست که نوشیدنی های (عرقیجات) سنتی مانند: شربت هل، شربت بیدمشک، شربت هل و … در میان سایر نوشیدنی ها در منوی رستوران به چشم بخورد. برای دسر می توانید شیرینی ها و کلوچه های کاشان و همچنین بستنی سنتی آن را سفارش دهید و میل کنید.
آب انبار خانه منوچهری را به سالن سینمایی که مجهز به سیستم های صوتی و تصویری امروزی است تغییر کاربری داده اند.

نوشیدنی های کافی شاپ خانه منوچهری
نوشیدنی های کافی شاپ خانه منوچهری

فروشگاه خانه در حوضخانه قدیمی و در کنار رستوران هتل قرار دارد. در این فروشگاه می توانید صنایع دستی سنتی، پارچه هایی که در کارگاه خانه منوچهری بافته شده است، لباس های قدیمی، کتاب های ایرانگردی و سایر چیزهای دیگر را خریداری کنید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x