تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

پل‌ های اهواز را بشناسید – آشنایی با زیباترین پل‌های گردشگری اهواز

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

پل های اهواز

در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع پل‌ های اهواز آشنا کنیم. شهر اهواز که در مرکزیت استان خوزستان واقع است، از نظر جمعیت هفتمین و از نظر وسعت دومین شهر بزرگ ایران است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت شهر اهواز حدود ۱،۳۰۳،۰۰۰ نفر است. این شهر از نظر اقتصادی و استراتژیک اهمیت زیادی برای ایران دارند. وجود پالایشگاه نفت و شرکت ملی و حفاری را می‌توان یکی از دلایل اهمیت این شهر دانست.
همچنین استان خوزستان با مرکزیت شهر اهواز، یکی از قطب‌های کشاورزی در ایران است. این شهر از نظر توریستی نیز در کشور زبانزد خاص و عام است. به دلیل عبور رود کارون از وسط این شهر، پل‌‌‌های متعددی در این شهر احداث شده است.
پل‌هایی که هر کدام دو طرف شهر را بهم پیوند داده و جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده‌اند. در ادامه با پل های دیدنی اهواز آشنا می‌شویم. برای سفر با قطار تهران اهواز می‌توانید از خدمات سایت فدک استفاده کنید.

آشنایی با زیباترین پل‌های اهواز

سواحل رودخانه‌ها از دیرباز مورد توجه انسان‌ها بوده و تمدن‌های بزرگی در این مکان‌ها شکل گرفته‌اند. اهواز نیز یکی از شهرهایی است که در کنار رودخانه کارون قرار دارد. رود کارون بزرگ‌ترین رودخانه ایران است که امکان کشتیرانی در آن وجود دارد. سرچشمه رود کارون ارتفاعات استان چهارمحال و بختیاری است که در فصل زمستان بسیار پربرف هستند. بر مرور زمان پل‌های زیادی بر فراز این رودخانه ساخته شده که جزو جاذبه‌های گردشگری شهر اهواز هستند. در واقع، اهواز را باید شهر پل‌‌ها نامید. جالب است که اسم پل های اهواز نیز به ترتیب راه‌اندازی و تأسیس آن‌ها نام‌گذاری شده‌اند.
وجود ۱۰ پل زیبا و توریستی در این شهر موجب شده است تا بسیاری از گردشگران تنها برای بازدید از این پل‌ها به این شهر سفر کنند. البته، بین این ۱۰ پل، ۳ پل از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند که این پل‌ها شامل پل سفید اهواز، پل طبیعت کیانپارس و پل سیاه اهواز می‌شوند. قدم زدن روی پل‌ها و تماشای رودخانه از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر به اهواز است. البته گردش در این شهر، بازدید از مراکز خرید و رستوران‌های آن نیز می‌تواند بسیار جالب باشد.
در ادامه به معرفی پل‌ های اهواز می‌پردازیم. پس تا پایان با ما باشید.

پل سفید، بر فراز رودخانه کارون اهواز

رودخانه‌ کارون، اهواز را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است؛ بخش‌هایی که به‌ واسطه پل‌ها به‌ یکدیگر متصل می‌شوند. یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها، پل سفید است. این پل با نام پل کارون نیز شناخته می‌شود.
پل سفید اهواز یا پل معلق یکی از زیباترین جاذبه‌های توریستی این شهر و نخستین پل معلق خاورمیانه است. بسیاری از مردم قدیمی‌ شهر این پل را نماد اهواز می‌نامند. این پل در سال ۱۳۱۲ شمسی و در دوره رضاشاه پهلوی ساخته شده است.
یک مهندس آلمانی همراه با همسرش وظیفه ساخت این پل را بر عهده داشتند و در آبان ۱۳۱۵ از آن بهره برداری شد. در آن زمان این پل به عنوان چهارمین پل معلق جهان شناخته می‌شد. رنگ سفید این پل بسیار جلب توجه کرده است؛ به گونه‌ای که اگر وارد شهر شوید و این پل را از نزدیک تماشا کنید شیفته رنگ سفید آن خواهید شد.

نام‌های دیگر پل سفید؛ پل هلالی و پل معلق

از دیگر نام‌های پل سفید می‌توان به پل هلالی و پل معلق اشاره کرد. این پل در سال ۱۳۷۸، با شماره ۲۴۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. عمر مفید این پل، ۵۰ سال تعیین شده بود و به همین دلیل در سال ۸۹ مورد بازسازی قرار گرفت. این پل پایه‌های بتنی دارد و بدنه آن فلزی است. نورپردازی پل سفید اهواز که در بازسازی آن انجام شد، جلوه خاصی به آن در شب داده است.
پل سفید که جزو زیباترین پل‌های اهواز است، بافت قدیمی‌ شهر (قسمت شرقی شهر) را که اکثر کارخانجات صنعتی در آن قرار دارند، به بخش غربی شهر (شامل تمام واحدهای مسکونی و بازارهای تجاری) متصل می‌کند.
مسیرهای منتهی به این پل عبارتند از خیابان طالقانی، میدان شهدا، فلکه فرمانداری، بیمارستان رازی و امانیه که همگی در مسیر این پل زیبا قرار دارند. از نکات جالب این پل می‌توان به هلال‌های آن اشاره کرد که بیشتر مردم در گذشته برای تفریح و سرگرمی‌از آن بالا می‌رفتند.

  • آدرس: اهواز، حد فاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین

پل سیاه، از مهم‌ترین نمادهای شهر اهواز

یکی دیگر از نمادهای شهر اهواز پل سیاه است. این پل در سال ۱۳۰۸ با طول ۱۰۵۰ متر و عرض ۶ متر همزمان با احداث راه‌آهن سراسری کشور ساخته شد. دلیل نامگذاری این پل رنگ بدنه سیاه آن است که از گذشته به همین رنگ مانده است.
نام دیگر این پل پیروزی است که پس از انقلاب به این نام شناخته شد. سازه پل از فلز بوده که بر روی پایه‌های بتنی استوار است. پل سیاه ۵۲ پایه دارد که برخی از آن‌ها بر روی بستر رودخانه ساخته شده و برخی نیز بر روی زمین. پل سیاه اهواز نیز مانند ۸ پل دیگر اهواز دو طرف شهر را که رود کارون آن‌ها را از هم جدا کرده به هم متصل می‌کند.
تفاوتی که پل سیاه با سایر پل‌های اهواز دارد در نوع کاربرد آن است. این پل برای رفت و آمد قطار سراسری کشور ساخته شده و خط راه‌آهن بندر امام خمینی را به خط راه‌آهن خرمشهر-تهران وصل می‌کند. نکته‌ای که شاید خیلی‌ها درباره پل سیاه ندانند این است که در دوره ساسانیان در همین مکان پلی به نام شادووان قرار داشته است؛ اما، با از بین رفتن آن، پل سیاه جایگزین این پل شد.

  • آدرس: اهواز- جنوب مرقد علی بن مهزیار- بر روی رودخانه کارون

پل ترانزیتی، محور تردد شرق به غرب اهواز

پل ترانزیتی، یکی از مهم‌ترین پل‌ های اهواز است که به عنوان محور تردد شرق به غرب این شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت این پل در سال 1346 شمسی شروع شد و در اواخر 1349 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
پل ترانزیتی که با نام پل سوم نیز شناخته می‌شود، مسیر اصلی عبور و مرور خودروهای سنگین بود که قصد تردد از بندر ماهشهر به شهرهای شمالی را داشتند. با افتتاح جادۀ کمربندی شهر اهواز در سال 1390 شمسی، مسیر خودروهای ترانزیتی به سمت این جاده منحرف شد و بار ترافیکی این پل کاهش یافت.
در زمان احداث این پل، به منظور اتصال به راه‌آهن اهواز به تهران، یک خط آهن برای عبور قطار روی آن تعبیه شد.
هرچند این خط آهن هیچ وقت مورد استفاده قرار نگرفت و طی فرآیند بازسازی آن در سال 1378، حذف شد. این پل در ابتدا 12 متر عرض داشت که در ایام تعطیل و روزهای بازگشایی مدارس، پاسخگوی شهروندان نبود. به همین دلیل در پروژۀ تعریض پل در سال 1392، عرض آن به 30 متر افزایش یافت. این پل در حال حاضر 3 لاین رفت و 3 لاین برگشت دارد.

  • آدرس: اهواز، اتصال میدان پنج نخل و بلوار مدرس به میدان چمران و بلوار کیانپارس

پل ‎طبیعت کیانپارس، در معروف‌ترین محله‌های اهواز

پل طبیعت کیانپارس را باید جزو توریستی‌ترین مکان‌های اهواز دانست. این پل جدیدترین پل اهواز بوده و در سال ۱۳۹۲ بر فراز رود کارون احداث شد. طول تقریبی پل کیانپارس ۵۰۰ متر بوده و دارای ۵ متر عرض است. نکته جذابی که در خصوص این پل وجود دارد این است که صفر تا صد این پل از مرحله طراحی تا احداث به دست مهندسان جوان ایرانی ساخته شده است. سالانه گردشگران زیادی برای دیدن پل طبیعت کیانپارس به اهواز سفر می‌کنند که با گرفتن عکس‌های زیبا تمام خاطرات حضور خود روی پل را ثبت می‌کنند.
بیشتر بخوانید: مراحل سوار شدن به قطار
فرق این پل با سایر پل‌های اهواز در این است که امکان عبور و مرور برای ماشین‌ها فراهم نبوده و تنها عابرین اجازه گذر از روی آن را دارند. پل طبیعت را می‌توان زیباترین پل اهواز در شب دانست. نکته جذاب دیگر در خصوص این پل وجود دو پارک توریستی در دو طرف پل است؛ به گونه‌ای که این پل راهی ارتباطی بین پارک ساحلی اهواز و پارک لاله است.
بهتر است برای مشاهده تمام زیبایی‌های این پل در فصل بهار و ایام نوروز به آن سر بزنید تا درختان سرسبز پارک‌های لاله و ساحلی اهواز توجه شما را جلب کنند.

  • آدرس: اهواز، بزرگراه مدرس جنب پارک ساحلی و پارک لاله

پل نادری، از پل‌های قدیمی اهواز

پل نادری که چهارمین پل اهواز از نظر قدمت است خیابان سلمان فارسی را به کوی تختی (امانیه سابق) متصل می‌کند. به همین دلیل به آن پل چهارم یا پل سلمان فارسی هم می‌گویند. پل نادری مابین پل سفید و پل هشتم قرار گرفته و از روی آن می‌توان این دو پل را دید.
این پل با طول ۵۶۷ متر و عرض ۱۸ متر در سال ۱۳۵۴ به بهره برداری رسید. در حال حاضر این پل نیز به زیبایی نورپردازی شده است. اطراف این پل، مغازه‌ها و دستفروشی‌های زیادی وجود دارند که حضور آن‌ها در کنار هم، رنگ‌بندی زیبایی در آنجا ایجاد کرده‌ است. بنابراین هنگام بازدید از این پل می‌توانید سری به مراکز خرید اهواز بزنید.
جاهای دیدنی کنار پل نادری، مکان‌های خوبی برای تهیۀ سوغات اهواز هستند. قرارگیری پل در کنار میدان شهدا و خیابان امام، اهمیت زیادی برای آن ایجاد کرده است. بنابراین با رفتن به آنجا، نه تنها از یک پل زیبا بازدید می‌کنید، بلکه دسترسی به امکان قدم زدن در کوچه‌های خیابان نادری تماشای معماری خانه‌های قدیمی را نیز خواهید داشت.
این پل با نام‌های کرخه، پای پل و سرخه نادری نیز شناخته می‌شود. در روایت‌های جنگ آمده است که اگر دشمن می‌توانست از این پل عبور کند، استان خوزستان سقوط می‌کرد و به دست دشمنان می‌افتاد. پل نادری به دلیل اتصال منقطۀ امانیه که محل دانشکده ادبیات است، نقش بسیار مهمی در راهپیمایی‌ها دارد. پل نادری یکی از زیباترین پل های اهواز در شب است.

  • آدرس: اهواز، بازار، خیابان فلسطین، خیابان امام موسی صدر

پل صنایع فولاد، جنوبی‌ترین پل اهواز

پل صنایع فولاد یا پل ششم اهواز، جنوبی‌ترین پل از مجموعه پل‌ های اهواز بر روی رود کارون است. پل هفتصد متری ششم یا صنایع فولاد، در دهه هشتاد خورشیدی ساخته شده است و برای به هم متصل کردن کارخانه‌های صنعت فولاد اهواز به هم ساخته شده و نام‌گذاری آن هم به همین دلیل است.
این پل با نام پل اکباتان نیز شناخته می‌شود و یکی از مهم‌ترین مسیرهای تردد شهری در اهواز است. پل صنایع فولاد اهواز در محدودۀ غرب کارون تا شرق آن قرار دارد. پل ششم اهواز، حدود ۳۰ متر عرض دارد و ظاهر فولادی آن، تمایز ظاهری زیادی با دیگر پل‌های ایجاد کرده است. عملیات ساخت این پل در خرداد سال ۱۳۸۳ شروع شد و در شهریور ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید.

  • آدرس: اهواز، منطقه پنج شهرداری، اتصال بزرگراه آیت‌الله بهبهانی به بلوار اکباتان

پل غدیر، زیباترین پل در شهر اهواز

هشتمین پلی که بر روی کارون احداث شده است به پل غدیر معروف است. این سازه کابلی ترکه‌‌ای به طول ۱۰۱۴ متر و عرض ۲۲ متر بنا شده است. پل غدیر منطقه امانیه و خیابان تخت سلیمان را در منطقه غربی رود کارون به خیابان زند در منطقه شرقی آن وصل می‌کند. ساخت این پل در بهمن ماه ۱۳۸۴ آغاز شد و در اسفند ماه سال ۱۳۹۰ به پایان رسید. هزینه اعلام شده برای ساخت این پل ۴۰ میلیارد تومان اعلام شده بود.
این پل با 22 متر عرض، سازه‌ای کابلی ترکه‌ای دارد. دو پایۀ بزرگ به ارتفاع 81 متر، عرضۀ پل را بر فراز رود کارون نگه داشته که جلوه‌ای باشکوه به آن بخشیده‌اند. پل غدیر در دو طرف خود، دو مسیر برای عبور افراد پیاده و چهار مسیر برای عبور خودرو دارد. تماشای پرندگان مهاجر، قایق‌های شناور و نمای رودخانۀ کارون از بالای این پل، لذت فراوانی دارد.
همچنین نورپردازی زیبا و کابل‌های درخشان آن در شب، چشم‌انداز ویژه‌ای به پل بخشیده‌اند. بسیاری از گردشگران و ساکنان شهر اهواز بر این عقیده‌اند که پل غدیر، زیباترین پل اهواز است.

  • آدرس: اهواز، منطقۀ امانیه، اتصال خیابان زند به خیابان تخت سلیمان

بیشتر بخوانید: تجربۀ سفر با لوکس ترین قطار ایران

پل دانشگاه، موقعیت مناسب برای ماهی‌گیری

پل دانشگاه، پنجمین پل در بین پل های اهواز است که در سال 1375 برای کاهش بار ترافیکی پل‌های دیگر افتتاح شد. این پل 30 متر عرض و 2 باند دارد و برای عبور و مرور خودروها و تردد عابرین پیاده طراحی شده است. پل دانشگاه در یکی از بزرگ‌ترین جزایر رودخانه‌ای بنا شده است و موقعیتی مناسب برای ماهی‌گیری دارد.
این پل با نا‌م‌های پل پنجم اهواز و پل شهید هاشمی نیز شناخته می‌شود و از محله‌های دانشگاه چمران و امانیۀ اهواز عبور می‌کند. پل دانشگاه یکی از معابر اصلی این شهر است و از نقاط مهم آن به حساب می‌آید. این پل به معابر مهمی مانند بلوار ساحلی شرقی، بلوار ساحلی غربی و همچنین جمهوری اسلامی متصل شده است.

  • آدرس: اهواز، منطقه یک شهرداری، اتصال بلوار شریعتی و بزرگراه جمهوری اسلامی به میدان دانشگاه و بزرگراه گلستان

پل علی بن مهزیار اهوازی، گفت‌وگوی تمدن‌ها در اهواز

پل علی ابن مهزیار یا پل هفتم اهواز، با نام پل گفت‌وگوی تمدن‌ها شهرت یافته و یکی از پل‌های پیاده‌رو و خودرویی معروف در این شهر است. ساخت این پل در ابتدای سال 1375 شروع شد و ساخت آن به مدت 2 سال طول کشید.
پل علی بن مهزیار اهوازی 16 متر عرض دارد و دارای 2 مسیر برای عابران پیاده و 4 لاین برای خودروهاست. پل آبشار و پل رنگین‌کمان از دیگر نام‌های این پل هستند. دلیل نام‌گذاری آن نیز، ساخت و ایجاد آبشار مصنوعی رنگارنگ زیر پل است. این آبشار با 35 متر ارتفاع و نورهای رنگی، جلوۀ زیبایی در شهر ایجاد کرده است.
بوستان مهزیار و پارک ساحلی شبنم، از تفریحگاه‌های جذاب در نزدیکی پل هفتم اهواز هستند. تماشای شنای اردک‌ها در رودخانۀ کارون نیز لذت زیادی برای گردشگران دارد.
همچنین در فاصلۀ کمی از پل، رستوران‌هایی با طراحی زیبا آمادۀ پذیرایی از مهمانان هستند. با این همه می‌توان اطمینان داشت که بازدید از پل هفتم اهواز، یک شب دلنشین و خاطره‌انگیز را برایتان رقم خواهد زد. به خصوص که لذت حضور در یکی از بهترین رستوران های اهواز با موسیقی زنده را نیز خواهید برد.

  • آدرس: اهواز، منطقه یک شهرداری، اتصال بزرگراه آیت‌الله بهبهانی و بلوار نهج‌البلاغه به بلوار پهلوان شرقی و فلکه دوم کیانپارس

پل سپهبد قاسم سلیمانی، نهمین پل اهواز

پل نهم اهواز یا پل شمالی، یکی دیگر از پل‌ های اهواز است که بلوار منتهی به فلکۀ فرودگاه اهواز را به خیابان 18 متری چهارم کیان‌آباد متصل می‌کند.
این پل قرار بود در سال 1392 به بهره‌برداری برسد اما باند اول آن در اسفند ماه سال 1398 افتتاح شد. این پل پس از مدتی تعطیلی، در سال 1401 با نام پل سپهبد قاسم سلیمانی تکمیل شد. پل نهم اهواز، 12.6 متر عرض و سه خط رفت و برگشت دارد و طول آن، 980 متر است.
یکی از ویژگی‌های مهم آن، تعداد کم پایه‌های داخل رودخانه است که مانع از رسوب‌گذاری و پیر شدن رودخانه می‌شود. پل سپهبد قاسم سلیمانی اهواز با هدف کاهش حجم ترافیک پل سوم و سهولت دسترسی شهروندان مناطق کیان‌آباد، کیانپارس و کیانشهر به سمت مناطق زیتون کارمندی، کوی ملت، سه‌راه فرودگاه، زرگان، ویس، ملاثانی و بالعکس طراحی و اجرا شد.

  • آدرس: اهواز، منطقه سه شهرداری، اتصال خیابان شهید باقری کاهکش و پارک شهروند ملی‌راه به انتهای خیابان وهابی و بزرگراه مدرس

پل پارک جزیره، طبیعت زیبا و متفاوت در اهواز

پارک جزیرۀ اهواز در بزرگ‌ترین جزیرۀ کارون ساخته شده است و طبیعتی زیبا و متفاوت دارد. این پارک پس از 17 سال تعطیلی، مجدداً در سال 1391 بازگشایی شد و با امکانات تفریحی و رفاهی مناسب، میزبان شهروندان و گردشگران شهر اهواز است.
پل پارک جزیره به صورت اختصاصی برای اتصال پارک جزیره به ساحل غربی کارون ساخته شد و بین دو پل سفید و سیاه اهواز قرار گرفته است. این پل شباهت ظاهری زیادی به پل سفید اهواز دارد اما از نظر اندازه، کوچک‌ترین پل اهواز به شمار می‌آید. نورپردازی زیبا و خلاقانۀ پل، چشم‌انداز بی‌نظیری در شب‌های اهواز ایجاد می‌کند.

  • آدرس: اهواز، منطقه دو شهرداری، اتصال پارک جزیره به بلوار ساحل غربی

سخن پایانی

  • شهر اهواز یکی از زیباترین شهرهای ایران و حتی خاورمیانه بوده که به دلیل عبور رود کارون دو طرف شهر با پل‌های زیبایی به هم متصل شده‌اند.
  • هر کدام از پل های اهواز، کاربردهای گوناگونی داشته و جلوۀ شهر را بسیار زیبا کرده‌اند.
  • اگر قصد سفر به شهر اهواز را دارید، بهتر است سری به تمام این پل‌ها بزنید تا از معماری ساخت آن‌ها لذت ببرید.
  • برای تهیۀ بلیط قطار و سفر به اهواز می‌توانید از خدمات مجموعه فدک استفاده کنید. این سایت علاوه بر قطار، انواع تورها را نیز در ایران برگزار می‌کند.

منابع:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x