تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

سوغات رشت چیست – آشنایی با خوراکی‌ها و صنایع دستی رشت

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

شهر رشت با جمعیتی در حدود یک میلیون و نهصد هزار نفر پربازدیدترین شهر استان گیلان است و دارای سوغاتی‌های بسیار زیادی است که در دو دسته کلی خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی زیبا هستند. این شهر دارای صنایع دستی و خوراکی‌هایی است که بدون شک به راحتی نمی‌توان از آن‌ها گذشت. رشت به غیر از سوغاتی‌هایی که دارد، مکان‌های دیدنی منحصر به فردی نیز دارد که از دیدن آن‌ها حیرت زده می‌شوید. اگر تا به حال به شهر رشت سفر نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم همراه با خانواده خود سری به رشت بزنید تا از مکان‌های دیدنی آن دیدن کنید و از سوغات رشت نیز برای اعضای خانواده خود هدیه ببرید. شهر رشت به دلیل تنوع تولیدات، صنایع دستی و خوراکیها در سال ۲۰۱۵ در لیست شهرهای خلاق یونسکو قرارگرفت.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتر درباره سوغات رشت به دست آورید.

سوغات رشت چیست؟

رشته خشکار

سوغات رشت
سوغات رشت

اولین سوغاتی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، رشته خشکار است. این شیرینی یک از شیرینی‌های سنتی شهر رشت است که سلیقه زنان گیلانی و رشتی را نشان می‌دهد، زیرا بیشتر زنان در داخل خانه این شیرینی را درست می‌کنند. این شیرینی از خمیر رشته، مغز خشکبار، هل و ادویه‌جات درست می‌شود.

این شیرینی به خاطر اینکه در روغن سرخ می‌شود، زمانی که آن را تازه مصرف می‌کنید، بسیار چرب بوده و حالت لذیذ و خوشمزه‌ای به خود می‌گیرد. اگر به شهر رشت سفر کردید، حتما این شیرینی را امتحان کنید.

نان برنجی

سوغات رشت
سوغات رشت

نام نان برنجی رشت با نام نان برنجی کرمانشاه یکی است، اما بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. نان برنجی رشت از آرد برنج درست می‌شود و بسیار مقوی است. در شهر رشت به این نان، تیمیجان نیز می‌گویند. این نان دایره‌ای شکل بوده و طعم شیرین و خوشمزه‌ای دارد. مردم رشت این نان را با حلوای ارده استفاده می‌کنند که بسیار خوشمزه می‌شود. این نان را هم می‌توانید از قنادی‌ها و هم از نانوایی‌های شهر رشت خریداری کنید.

ماهی

سوغات رشت
سوغات رشت

ماهی شهر رشت بسیار معروف است و اغلب کسانی که به شهر رشت سفر کرده‌اند، حداقل یک بار طعم این ماهی را امتحان کرده‌اند. این ماهی‌ها معمولا به صورت کبابی یا آب پز سرو می‌شوند. ماهی‌های رشت تیغ‌های بسیار زیادی دارند، اما در عین حال بسیار نیز خوشمزه هستند. ماهی‌های سفید رشت اغلب از رودخانه سفیدرود گیلان صید می‌شوند.

علاوه بر ماهی های تازه رودخانه، ماهی دودی نیز در بازارهای رشت به وفور یافت می شود. ماهی دودی نوعی ماهی نمک سود شده است که می توان تا مدت ها خارج از یخچال و فریزر نگهداری کرد.

کوکی

سوغات رشت
سوغات رشت

دیگر سوغات رشت که بسیار خوشمزه و لذیذ است، کوکی نام دارد. این سوغات رشت بسیار معروف است و در شهر و استان‌های همسایه رشت نیز به فروش می‌رسد. این کلوچه بسیار خوشمزه است و معمولا همراه با چای خورده می‌شود. کوکی‌ها اغلب با مغز گردو و کشمش درست می‌شوند، اما برخی شرکت‌های تولید کنند کوکی، چیزهای دیگر نیز به آن اضافه می‌کنند.

کلوچه فومن

سوغات رشت
سوغات رشت

کلوچه فومن یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های رشت است. به صورتی که می‌توان این کلوچه را از هر فروشگاهی در هر جای ایران که هستید، خریداری کرد. در شهر فومن گیلان نوعی کلوچه مغزدار مخصوص پخته می‌شود که طرفداران بسیار زیادی دارد و معمولا به صورت داغ سرو می‌شود. کلوچه فومن با خمیر کلوچه، مغز گردوی آسیاب شده و ادویه درست می‌شود. این کلوچه معمولا در صبح و عصر همراه با چای خورده می‌شود.

زیتون و روغن زیتون

سوغات رشت
سوغات رشت

از میان انواع سوغات رشت نمی‌توان از زیتون و روغت زیتون این شهر و شهر نزدیک به آن یعنی رودبار گذشت. همانطور که می‌دانید زیتون بسیار مقوی است و خواص بسیار زیادی دارد. شهر رشت یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توان زیتون بسیار خوشمزه و طبیعی پیدا کرد. این سوغات رشت دو نوع دارد که زیتون سیاه و زیتون سبز هستند.

شما در این شهر می‌توانید زیتون را در طعم‌های مختلف و روغن زیتون بسیار طبیعی و همچنین مشتقات زیتون یعنی زیتون پرورده را پیدا کنید. زیتون در شهر رشت در فصل بهار برداشت می‌شود و به دست فروشندگان می‌رسد. شما در هر جایی از شهر رشت که باشید، می‌توانید یک فروشگاه زیتون بیابید و خرید خود را انجام دهید.

برنج

سوغات رشت
سوغات رشت

برنج رشت با آوازه‌ای که در جهان پیدا کرده است، دیگر سوغات رشت محسوب نمی‌شود و باید آن را سوغات ایران نامگذاری کرد. برنج رشت بسیار خوشمزه بوده و هر ساله در این شهر حجم زیادی کاشت و برداشت انجام می‌شود. از آنجا که مردم ایران مصرف برنج زیادی دارند، این سوغات رشت بهترین گزینه برای هدیه به خانواده به شمار می‌رود.

پنیر سیاهمزدگی

سوغات رشت
سوغات رشت

پنیر در سفره مردم ایران و کشور‌های دیگر مصرف بسیاری دارد. پنیر سیاهمزدگی یکی از پنیرهایی است که باعث شده مردم شهر رشت با تحسین بسیار زیادی روبه رو شوند. این پنیر را مردم رشت در گذشته درست می‌کرده و همچنان درست می‌کنند. مردم رشت به پنیر سیاهمزدگی، سیاهمزگی نیز می‌گویند. این پنیر بدون گرفتن خامه از شیر درست می‌شود و همین دلیل باعث شده تا کمی چرب شود.

چربی خاصی که در این پنیر وجود دارد، سبب ایجاد طعم بسیار خوب در این سوغات رشت شده است. مرکز تولید شدن این پنیر منطقه شفت شهر رشت است و شما می‌توانید این پنیر را در بازار بزرگ رشت خریداری کنید. جالب است بدانید که پنیر سیاهمزگی تازه، از پنیر سیاهمزگی کهنه ارزان‌تر است، زیرا پنیر سیاهمزگی کهنه را نمک سود می‌کنند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

چای

سوغات رشت
سوغات رشت

بعد از برنج بیشترین محصولی که در شهر رشت کشت و برداشت می‌‌شود، چای است. چای رشت حدود ۹۰ سالی است که در این شهر کشت می‌شود. شما می‌توانید این چای را از اکثر فروشگاه‌های رشت خریداری کنید.

رب انار

سوغات رشت
سوغات رشت

از سوغات رشت رب انار ترش‌ترین و ملس‌ترین مزه را دارد. رب انار یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌هایی است که شما می‌توانید از شهر رشت تهیه کنید. رب انار خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی دارد که می‌توان در غذا و خوراکی‌های دیگر این سوغاتی را مصرف کرد. بیشترین مصرفی که رب انار دارد در خورشت فسنجان و در کنار ماهی است.

مربای شقاقل و بالنگ

این دو مربا در بیشر مناطق شمال کشور و ازجمله رشت به وفور یافت می شود. بالنگ نوعی از مرکبات است . شقاقل نیز گیاهی دو ساله و مانند هویج است. مربای این دو محصول بسیار لذیذ و خوشمزه است.

حصیر دوزی و رشتی دوزی

سوغات رشت
سوغات رشت

 

سوغات رشت
سوغات رشت

رشتی روزی

رشتی دوزی در واقع همان قلاب دوزی است. در این هنر از نخ های ابریشمی استفاده می شود و طرح های زیبایی روی محصولاتی مانند کیف دوخته می شود.

بافته های پشمی

به دلیل رونق دامداری در شمال کشور، پس از پشم ریسی آن را به نخ تبدیل کرده و عمدتاً زنان هنرمند این خطه، محصولا زیبایی را می بافند. از این جمله به پاپوش های رنگینی که در رشت و ماسوله به فروش می رسد می توان اشاره کرد.

چادرشب بافی

در بسیاری از روستاهای اطراف رشت چادر شب هایی در ابعاد ۲*۲ به وسیله دستگاه هایی به نام “چاپال” بافته می شوند. این چادر شب های رنگارنگ و زیبا به عنوان زیر انداز، رویه رختخواب و … استفاده می شوند.

سخن پایانی

شهر رشت پر از سوغاتی‌های خوشمزه و زیبا و مکان‌های دیدنی حیرت انگیز است که می‌توان به دریا و ساحل زیبای نزدیک به آن نیز که به ساحل کیاشهر معروف است، اشاره کرد. در این مطلب انواع سوغات رشت را به شما معرفی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به رشت حتما سری به بازار بزرگ این شهر هم بزنید و از سوغات رنگارنگ رشت نیز خرید کنید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد
  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار مشهد رشت رفت و برگشت و یا بلیط قطار تهران رشت رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x