تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

موزه های رشت – آشنایی با بهترین موزه‌های رشت + آدرس و عکس

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

بازدید از موزه های هر شهر، نگرش و دیدگاه کامل تری از آن شهر به بازدید کنندگان می دهد. آداب و رسوم و نحوه زندگی مردم هر منطقه را در موزه های آن می توان به خوبی شناخت. شهر بارانی و زیبای رشت نیز مانند دیگر شهرهای کشورمان، موزه‌های ارزشمندی دارد که افراد بسیار زیادی از نقاط مختلف کشور و حتی کشورهای خارجی به بازدید از آن‌ها می‌پردازند. از این موزه‌ها می‌توان به عنوان مهم‌ترین اماکن استان گیلان و شهر رشت یاد کرد. با بازدید از این موز‌ه‌ها شما می‌توانید  با فرهنگ و هنر شهر باران آشنا شوید و در خصوص تاریخچه گیلان اطلاعات زیادی بدست بیاورید. اگر می‌خواهید با موزه‌های رشت بیشتر آشنا شوید، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

موزه های رشت

استان گیلان یکی از بهترین شهرهای تاریخی کشورمان است که در دلتای سپیدرود قرار دارد. حضور تمدن‌ها و انسان‌های مختلف در این استان زیبا، نشان‌دهنده موقعیت ویژه و مهم آن است. با توجه به نظریات باستان‌شناسان می‌توان نتیجه گرفت که گیلان تمدن ۳۰۰۰ ساله‌های مانند املش و مارلیک دارد. با توجه به این موضوع آثار قدیمی باقی‌مانده از تمدن‌های کهن و همچنین پیشینه تاریخی این استان که در واقع نشانگر فرهنگ بومی این منطقه می‌باشد، باعث شده موزه‌های مختلفی در گیلان فعالیت داشته باشند.

هر یک از موزه های رشت دارای جذابیت‌ها و زیبایی‌های خاص خود هستند که تنها با بازدید از آن‌ها می‌توان متوجه این موضوع شد. در ادامه قصد داریم ۴ مورد از موزه های رشت را معرفی کنیم، این موزه‌ها عبارتند از:

۱٫   موزه جانورشناسی شهر رشت

موزه جانورشناسی استان گیلان از جمله موزه‌هایی است که علاوه بر افراد بزرگسال، کودکان نیز با تماشای آن به وجود خواهند آمد. علاوه برکاربردهای تفریحی و تماشایی که این موزه دارد، مطالب آموزشی بسیار زیادی هم در آن وجود دارد که دانش‌آموزان و همچنین دانشجویان عزیز می‌توانند از این نکات آموزشی نهایت بهره را ببرند.

شما با حضور در این موزه می‌توانید نمونه‌هایی از گونه‌های جذاب حیوانات مثل خزندگان، پستانداران، حشرات و آبزیان را تماشا کنید. جالب است بدانید که بالغ بر ۳۰۰۰ گونه جانوری در موزه جانورشناسی رشت وجود دارد که باعث می‌شود بازدید از این موزه بسیار جذاب باشد. بنای این موزه دو طبقه نزدیک به ۶۰۰ متر مربع می‌باشد.

  • نشانی: رشت، دانشکده کشاورزی گیلان، کیلومتر ۵ جاده تهران
موزه های رشت
موزه های رشت

۲٫   موزه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی شخصیتی بسیار قابل احترام برای تمام مردم ایران بخصوص مردم استان گیلان است. بازدید از خانه میرزا کوچک خان جنگلی باعث می‌شود شما با شخصیت و نحوه زندگی وی آشنایی پیدا کنید. این منزل در خیابان استادسرا شهر رشت که در واقع خانه پدری میرزا کوچک خان بود، واقع شده است و این روزها به یک موزه پر رونق تبدیل شده است.

این خانه ۳۰۰ متری دو طبقه دارد که هر طبقه ۴ اتاق دارد. در طبقه نخست این موزه جذاب امکان تماشای کتب تاریخی گیلان و مطالب مرتبط با نهضت جنگل وجود دارد. در طبقه دوم موزه میرزا کوچک خان جنگلی لوازم شخصی وی مانند دست‌نوشته‌ها، عکس‌های شخصی و سایر موارد از این دست، قابل مشاهده است. جالب است بدانید اسلحه‌ای که میرزا کوچک خان از آن در مبارزات خود استفاده می‌کرد نیز در این طبقه از موزه قرار دارد. در این طبقه شما می‌توانید به غیر از این موارد از مجموعه کامل و زیبایی لوازم قدیمی مانند دستگاه‌های تایپ نیز دیدن فرمایید.

  • نشانی: رشت، استادسرا، خیابان سهیل دبیری
موزه های رشت
موزه های رشت
موزه های رشت
موزه های رشت

۳٫   موزه میراث روستایی رشت

از بهترین موزه های رشت می‌توان به موزه میراث روستایی اشاره کرد. این موزه بسیار زیبا بوده و اهمیت بسیار زیادی برای مردم استان گیلان دارد. در این موزه شما می‌توانید با فرهنگ، آداب و رسوم، معماری و سبک زندگی مردمان گیلان آشنا شوید. از مزایای مهم این موزه می‌توان به قرار گرفتن آن در فضای باز اشاره کرد. به همین علت است که این مجموعه تاریخی را با نام موزه میراث روستایی رشت می‌شناسند.

مساحت تقریبی موزه میراث روستایی استان گیلان، چیزی حدود ۲۵۰ هکتار است. در این مجموعه شما می‌توانید به بازدید از کلبه‌های ریز و درشت خانه‌های روستایی بپردازید. این کلبه ها به صورت ۲۸ واحد طراحی شده اند. هر یک از لوازمی که در موزه میراث روستایی وجود دارد، از شکل و شمایل خاصی برخوردار است. در این موزه می‌توانید به تماشای کلبه‌های بزرگ و کوچک نیز بپردازید. این کلبه‌ها از برخی شهرهای استان گیلان مانند فومن، تالش، ماسال و همچنین رشت جمع شده و در این موزه تاریخی به نمایش در آمده است. برای اینکه این موزه نمایی از زندگی روستایی گیلان را داشته باشد، به غیر از کلبه، مکان‌های دیگری مانند طویله، کارگاه سنتی، کوره ذغال‌گیری، انبار برنج و مسجد نیز در این موزه قابل مشاهده است.

  • نشانی: کیلومتر هجدهم آزاد راه رشت به سمت قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌ سراوانبه سمتفومن
موزه های رشت
موزه های رشت

۴٫   موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیست محیطی

موزه تاریخ طبیعی یکی دیگر از موزه های رشت به حساب می‌آید. این موزه طراحی بسیار فوق‌العاده‌ای دارد و در ساختمان اداره حفاظت محیط‌زیست واقع شده است. در این موزه شما ‌می‌توانید یک مجموعه بسیار ارزشمند از گونه‌های زیست‌محیطی مختلف را تماشا کنید و لذت ببرید. بنای موزه تاریخ طبیعت در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی ساخته شده  و از سال ۱۳۸۳ هجری شمسی تجهیز شده و فعالیت خود را از نو شروع کرده است.

موزه تاریخ طبیعت که یکی از جذاب‌ترین موزه های رشت است و از بخش‌های متنوعی تشکیل شده است. از بهترین قسمت‌های این موزه می‌توان به ۶ صحنه از زیستگاه‌های تحت مراقبت استان گیلان اشاره کرد. به غیر از این موارد در بخش پرندگان که شامل ویترین‌های بسیار زیاد و جالبی است، بالغ بر ۱۲۰ گونه پرنده وجود دارد که از بهترین آن‌ها می‌توان به پرندگان شاخه‌نشین، پرندگان شکاری و ماکیان اشاره کرد.

  • نشانی: رشت، رسالت، اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان
موزه های رشت
موزه های رشت

۵٫ موزه باستان شناسی و مردم شناسی

مجموعه ای بسیار نفیس و با قدمت چند هزارساله از کتیبه های باستانی، سکه های قدیمی، سازه های سفالی و … در این موزه که به “موزه گنجینه” نیز شهرت دارد نگهداری می شود. در بخش مردم شناسی نیز آداب و رسوم مردم این خطه به نمایش گذاشته شده است.

نشانی: رشت، خیابان طالقانی

  1. موزه شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت از جاذبه های دیدنی این شهر می باشد. موزه شهرداری رشت نیز در این کاخ زیبا قرار گرفته است. موزه پست نیز در همین ساختمان قرار دارد. در موزه پست گنجینه ای از تمبرها و وسایل ارتباطات نگهداری می شود.

نشانی: رشت میدان شهرداری

  1. موزه آبزیان

موزه آبزیان رشت بیش از ۷۰۰ نوع از آبزیان را در دل خود جای داده و اطلاعات منحصر به فردی از زندگی آن ها به بازدیدکنندگان ارایه می دهد.

نشانی: رشت، دانشکده فنی و حرفه ای میرزاکوچک خان

سخن پایانی

در این مطلب با موزه های رشت آشنا شدیم و متوجه شدیم که بازدید از این موزه‌ها می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز و دلچسب باشد. با حضور در هر یک از موزه های رشت می‌توانید آشنایی زیادی با مردم این شهر و استان گیلان داشته باشید.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTV با قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار مشهد رشت رفت و برگشت و یا بلیط قطار تهران رشت رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x