تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

تالاب میقان | یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

یکی از بهترین مناطق استان مرکزی برای طبیعت‌گردی و خوش‌گذرانی تالاب میقان است. این تالاب زیبا نه تنها برای انسان‌ها می‌تواند جالب باشد، بلکه نادرترین پرندگان دنیا هم به این تالاب کوچ می‌کنند. در واقع این منطقه یک زیستگاه اید‌آل برای پرندگان مهاجر به حساب می‌آید. در ادامه این مطلب تصمیم داریم در خصوص سایر جاذبه‌های تالاب میقان صحبت کنیم.

تالاب میقان

از اصلی‌ترین دلایلی که سبب می‌شود تالاب میقان را به عنوان یک تالاب زیبا معرفی کرد، می‌توان به طبیعت کویری فوق‌العاده در نزدیکی این تالاب اشاره داشت. در زمان قدیم تالاب زیبای میغان را با نام نمک‌زار فراهان می‌شناختند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده این تالاب با نام میقان مشهور شود، تبخیر بسیار زیاد آب در این تالاب بزرگ بود. قرار داشتن نام کویر بر روی این منطقه در استان مرکزی، هیچ ارتباطی با خشکزار بودن و بیابانی بودن آن نداشته و با سفر به آن می‌توانید متوجه زیبایی‌هایی شگرف منطقه میقان شوید.

مساحت تالاب میقان، چیزی نزدیک به ۲۵ هزار هکتار است و اگر بخواهیم بهتر بگوییم نزدیک به ۱۱۰ کیلومتر مربع می‌باشد. این تالاب حدود ۱۶۵۵ متر از سطخ دریا فاصله داشته و دارای ۳ جزیره زیبا با نام‌های کریستالین یک، کریستالین ۲ و کریستالین ۳ است. در ضمن تالاب میقان‌ از یک دریاچه نیز برخوردار است. پوشش اصلی گیاهان در این منطقه، به طور اغلب گیاهان شورپسند می‌باشند. از این منطقه می‌توان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم ایران برای حفظ گیاهان شورپسند نام برد.

تالاب میقان اراک
تالاب میقان اراک

پوشش گیاهی و جانوری تالاب میقان

آب و هوای تالاب میقان در استان مرکزی آب و هوای گرم و خشک و مدیترانه‌ای می‌باشد. گیاهان موجود در این منطقه اکثرا شاهی، گون و گندمیان هستند. جالب است بدانید که تنها پرندگان نیستند که برای زندگی به این منطقه کوچ می‌کنند. آرمیتا که یکی از غذاهای خوشمزه برای پرندگان به حساب می‌آید و همچنین انواع جلبک‌های مختلف نیز جزو موجوداتی هستند که در تالاب زیبای میغان زندگی می‌کنند.

علت اصلی رنگ نارنجی مایل به قرمز تالاب میقان، جلبک‌های تک سلولی دونالیلا هستند. این جلبک‌ها شور بوده و از مقاومت بسیار زیادی نیز برخوردارند. اگر کمی دقت کنید، می‌توانید لایه‌های نمک را در این مکان ببینید. در اطراف تالاب میقان‌ پوشش گیاهی خاص و قدرتمندی وجود ندارد، اما در قسمت‌های شمال غربی و همچنین جزایر میانی که در آن‌ها سفره‌های آب زیرزمینی زیادی وجود دارد، می‌توانید قره‌داغ و آتریپلکس را مشاهده کنید. در تابستان هم ریشه گیاهان موجود در این تالاب برای رسیدن به آب، پایین خواهند رفت و به شکل چترهایی بر روی تپه نمایان خواهند شد. همه این موارد باعث شده که تالاب میقان‌ ‌جذابیت‌های زیادی داشته باشد و سالیانه افراد بسیار زیادی برای تماشای آن، به استان مرکزی سفر کنند.

تالاب میقان اراک
تالاب میقان اراک

عکاسی در طبیعت بکر تالاب میقان

کشورمان تالاب‌های بسیار زیادی دارد که هر یک از آن‌ها دارای جذابیت‌های خاص خود هستند. تالاب زیبای میقان واقع در استان مرکزی، می‌تواند یکی از بهترین‌ آن‌ها باشد. با سفر به این منطقه می‌توان ساعت‌ها مشغول تماشای زیبایی‌های آن شد. موردی که نباید آن را از دست بدهید این است که در کنار تالاب میقان‌ عکس بیاندازید. عکاسی در کنار تالابی که پر شده از گیاهان زیبا و پرندگانی که تاکنون ندیده‌اید، می‌تواند تجربه بسیار جذابی باشد.

تالاب میقان اراک
تالاب میقان اراک

مشکلات محیط زیست تالاب میقان

اگر از زیبایی‌های تالاب میقان‌ بگذریم، باید بگوییم که این تالاب مشکلات محیط‌زیستی بسیار زیادی دارد. یکی از این مشکلات، گذشتن یک جاده از مرکز تالاب است. ساختن یک سد در بخش بالای تالاب سبب شده که آب ورودی به میغان کاهش پیدا کند. از دیگر مشکلات این منطقه می‌توان به وارد شدن پساب تصفیه‌خانه فاصلاب شهر اراک، ایبک آباد و کشاورزی به این تالاب زیبا اشاره کرد.

همچنین تغییر کاربری اراضی و چرای بیش از اندازه دام در این منطقه هم یک مشکل بزرگ به حساب می‌آید. برداشت بیش از حد سدیم از تالاب میقان‌ نیز ممکن است به مرور آسیب‌هایی را به این منطقه وارد کند؛ اما بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین مشکلی که این منطقه دارد، شکار غیرمجاز پرندگان است که از زیبایی‌های تالاب کم می‌کند. بدون تردید در صورت حل این مشکلات، میزان بازدید از این منطقه دوچندان خواهد شد.

وضعیت گردشگری و اقتصاد تالاب میقان

تالاب میقان‌ استان مرکزی، از بزرگ‌ترین منبع سولفات سدیم در دنیا برخوردار است. بیش از ۱۴۷ متر مربع از مساحت کویر، یک معدن سولفات سدیم با ظرفیتی معادل ۴۷ میلیون تن قرار گرفته است. چیزی حدود ۶۰ درصد از سولفات سدیم کل ایران در این تالاب واقع شده است. در ضمن میزان ذخیره‌سازی ماده معدنی در تالاب میقان ۱۳۳ میلیون تن با عیار ۳۳ درصد می‌باشد.

این ماده معدنی در تولید خمیر کاغذ، پاک‌کننده، شوینده‌ها، تولید نساجی، چرم و شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تالاب میقان‌ از ظرفیت‌های قابل‌توجهی برخوردار است که همه این موارد در کنار هم یک مجموعه زیبا را برای طبیعت‌گردی به وجود آورده‌اند. شما می‌توانید با سفر به این منطقه علاوه بر تماشای تالاب، به گردشگری روستایی و پرنده‌نگری نیز بپردازید.

تالاب میقان اراک
تالاب میقان اراک

مسیر دسترسی به تالاب میقان

تالاب زیبای میقان در استان مرکزی و در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال اراک قرار گرفته است. این تالاب از سمت جنوب به محله داوودآباد می‌رسد. میقان در مجاورت روستاهای طرمزد، ده‌نمک و راهزان واقع شده و می‌‌توان گفت که این تالاب در پایین‌ترین قسمت دشت فراهان قرار دارد.

سخن پایانی

در این مطلب با تالاب‌ میقان‌ واقع در استان مرکزی و جذابیت‌های منحصر به فرد این تالاب زیبا آشنا شدیم. تماشای این تالاب از نزدیک بسیار جذاب است. شما نیز می‌توانید در صورت سفر به استان مرکزی به تالاب زیبای میقان‌ سر بزنید و از تماشای مناظر بکر این منطقه لذت ببرید.

تالاب میقان اراک
تالاب میقان اراک

 

سخن پایانی

این روزها افراد بسیار زیادی هستند که نمی‌دانند اوقات فراغت خود را به چه شکلی سپری کنند. سفر به شمال کشور همواره یکی از بهترین راهکارهای گذران اوقات فراغت بوده است. اگر تاکنون به شهر آستارا و تالاب استیل سفر نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از این جاذبه طبیعی حیرت‌آور دیدن کنید و لذت ببرید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x