تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

موزه مردم شناسی دزفول

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

در این مقاله قصد داریم درباره موزه مردم شناسی دزفول اطلاعاتی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهیم.

یکی از مشهور ترین آثار تاریخی دزفول حمام کرناسیون است که در دوره زندیه احداث گردید.این حمام در محله کرناسیون که یکی از شمالی ترین مناطق دزفول می باشد قرار دارد. علت نام گذاری حمام به  کرناسیون وجود عشایر کوه کرناس است که در محله کرناسیان زندگی می کردند و به مرور زمان وتغییر روش زندگی مردم وگسترش شهر نشینی، این عشایر در این محله به صورت دائم زندگی کردند وبه نام محله کرناسیان نام گذاری شد.

حمام کرناسیان در سال 1385تغییر کاربری پیدا کرد وبه عنوان موزه مردم شناسی دزفول تبدیل شد.حمام تاریخی کرناسیان به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در پایان به سوالات درج شده در این بخش پاسخ خواهیم داد.

  • حمام کرناسیان چه ویژگی هایی دارد؟
  • موزه مردم شناسی دزفول یادآورچه شغل هایی است؟

[/stextbox]

 

حمام کرناسیان چه ویژگی هایی دارد؟

این حمام یکی از معماری های بی نظیر دوره زندیه می باشد که درشمال یکی ازقدیمی ترین قسمت های شهر باستانی دزفول واقع شده است.نام دیگر این حمام ،حمام نو یا حاج نصیر است که توسط معمار برجسته آن زمان به نام “استاد معزی” ساخته شد.این بنا دارای مساحتی بالغ بر880 مترمربع می باشد ودرآن از معماری بی نظیر وآجرکاری های بسیار زیبا وظریف به کار برده شده است.

حمام کرناسیان چه ویژگی هایی دارد؟
حمام کرناسیان چه ویژگی هایی دارد؟

این حمام دارای دو بخش زنانه ومردانه به صورت مجزا می باشد که دارای  قسمت های دالان ورودی،سربینه وگرم خانه می باشد.بین فضای سرد(سربینه) وفضای گرم(گرمخانه) یک راهرو ارتباطی به نام میاندر ایجاد شده است که مانع از بین رفتن گرمای گرم خانه می شود.همچنین مانع از خروج افراد بلافاصله در هوای سرد می شود.

برای وارد شدن به بخش زنانه حمام از پلکانی هایی که درپشت بام ایجاد شده وورودی آن در کوچه مجاور حمام است باید عبور کرد.با توجه به اینکه این بنا به مرور زمان مقداری تخریب شده بود در سال 1382 اقدام به مرمت این اثرنمودند ودر سال 85 به موزه مردم شناسی دزفول تبدیل گردید.

 موزه مردم شناسی دزفول یادآورچه شغل هایی  است؟

  1. دلوری وخراطی

از قدیمی ترین شغل های دزفول محسوب میشود.این شغل روشی برای تولید محصولات چوبی مانندقلیان، گهواره، وسایل وتزیینات چوبی است .برای ساخت این وسایل از ابزار ووسیله های مخصوص وهمچنین دستگاه خراطی استفاده می کنند.دلوری قدمت زیادی دارد به طوری که می توان آثاری از آن در نقش برجسته کاخ داریوش در تخت جمشید مشاهده نمود.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]فدک سنت میهمان نوازی ایرانی را به خوبی اجرا می کند تا شما سفری خوش را تجربه نمایید[/stextbox]

  1. کلاه مالی

در شغل کلاه مالی با استفاده از پشم گوسفندان کلاه درست می کنند.پشمی که برای این کار استفاده می شود باید حلاجی شده باشد.سپس پشم حلاجی شده را آب صابون ورزمی دهند و برای شکل دادن به کلاه اجاقی را گرم می کنند ودر داخل اجاق تا سفت شدن پشم آن را ورز می دهند ،سپس آن را قالب گیری می کنند.

کلاه مالی
کلاه مالی
  1. جاجیم بافی

جاجیم بافی از قدیمی ترین مشاغل دزفول می باشد .جاجیم در اصل یک زیرانداز دورویه است طوری که پرز ندارد وبه راحتی می توان از دوطرف آن استفاده نمود.بافت جاجیم معمولا در اکثر روستاهای ایران رواج دارد.ترکیب نقش ورنگ وظرافت نخ جاجیم باعث تفاوت جاجیم نقاط مختلف ایران شده است.جاجیم بافی در شهرهایی از جمله آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، همدان ولرستان وفارس رواج دارد.

جاجیم بافی
جاجیم بافی

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

برخی از ویژگی های قطارهای فدک

✅  سرو نوشیدنی خوشامدگویی

✅  استفاده از ظروف چینی

✅  سرو عصرانه یا صبحانه با توجه به ساعت حرکت قطار

✅  سرو پیش غذا، غذای اصلی و دسر

✅  سرو نوشیدنی گرم بعد از غذا بصورت نامحدود

[/stextbox]

  1. مسگری

ظروف مسی از گذشته های خیلی دور مورد اسستفاده قرار می گرفتند وچیزی حدود پنج هزار سال قدمت دارد.همیشه در موزه های مردم شناسی شاهد وسایل وظروف مسی هستیم.ساخت ظروف مسی در اصفهان، کرمان، کاشان ودزفول رواج دارد.

  1. ورشو سازی

در واقع ورشو آلیاژی است که از 45%مس،35%روی، 20%نیکل تشکیل شده است.سماور ورشو از سماورهای مشهور ایرانی است که درشهر های بروجرد ودزفول ساخته می شود.این هنر در از لهستان وارد ایران شد و در دوران پهلوی هنر ورشو سازی گسترده شد وبه اوج خود رسید.

ورشو سازی
ورشو سازی

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از 200 دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است..

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x