تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

عمارت کلاه فرنگی شیراز، آرامگاه کریمخان زند کجاست؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

عمارت کلاه فرنگی شیراز

عمارت کلاه فرنگی شیراز، آرامگاه کریمخان زند کجاست؟

شیراز یکی از آن شهرهایی است که کمتر کسی ممکن است تابه‌حال به آن سفر نکرده باشد. شهر شعر و ادبیات و دیدنی‌های بسیار جذاب با آب و هوایی دوست داشتنی! شهری که در فصول مختلف سال، مسافران بسیاری را به خود می‌بیند و هرساله یکی از پربازدید‌ترین شهرهای ایران شمرده یم‌شود. این شهر جذاب و دوست داشتنی، دیدنی‌های بسیاری دارد. دیدنی‌هایی از تاریخ و فرهنگ و ادبیات که هریک برای برخی از مسافران جذابیت خاص خود را دارد. عمارت کلاه فرنگی نیز به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر، مورد توجه همگان است. اگر در سفر به شیراز، قصد بازدید از عمارت کلاه فرنگی را دارید، در این بخش همراه ما باشید. در ادامه با بررسی عمارت کلاه فرنگی به عنوان یک دیدنی جذاب و هیجان انگیز در شیراز، به شما برای شناخت بیشتر آن کمک خواهیم کرد.

 

عمارت کلاه فرنگی شیراز؛ باقی مانده از دوران کریم خان زند

شیراز از آن شهرهایی است که فرهنگ در آن رواج بسیاری دارد. مکان‌های فرهنگی و تاریخی بسیاری در شیراز قرار دارند که هریک ساخته شده در دوران‌هایی خاص از تاریخ این شهر هستند. با این حال، تاریخ دوران زندیه در شیراز، تاریخی تکرار نشدنی و بسیار ماندگار است. بسیاری از آثار تاریخی شهر شیراز، در دوران حکومت زندیه در این شهر ساخته شده است. آثاری که عمارت کلاه فرنگی نیز یکی از آن‌ها محسوب می‌شود.

در دوران حکومت کریم خان زند در شیراز، از این عمارت به منظور برگزاری مجالس و مهمانی‌های مهم استفاده شده است. او در این عمارت، مهمانان خارجی دولت و سفرای دیگر کشورها را پذیرایی می‌کرد و به این ترتیب باغی تاریخی با فرهنگی طولانی برجای گذاشت.  این بنای زیبا به عمارت چهار فصل و باغ حکومتی نیز مشهور بوده است. البته لازم به ذکر است که در نهایت و پس از مرگ کریم خان نیز، او در همین باغ به خاک سپرده شد. هرچند سال‌ها بعد و در زمان آقامحمدخان قاجار، قبر کریم خان نبش قبر شده و استخوان‌های او به کاخ گلستان برده و آنجا به خاک سپرده شد.

نمایی از عمارت کلاه فرنگی شیراز
نمایی از عمارت کلاه فرنگی شیراز

 

معماری عمارت کلاه فرنگی، برگرفته از عمارت هشت بهشت اصفهان

یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های عمارت کلاه فرنگی شیراز، داشتن معماری اصیل و بسیار جذاب است. این عمارت که الهام گرفته از هشت باغ اصفهان ساخته شده است، نمای بیرونی هشت ضلعی دارد. این نمای بیرونی به وسیله کاشی‌هایی بسیار جذاب تزئین شده است. گل و مرغ بخشی اصلی از طرح این کاشی‌های نمای بیرونی عمارت کلاه فرنگی هستند.

علاوه بر آن، بر بالای عمارت لپکی‌ها و اسپرهای کاشی کاری شده زیبایی قرار دارد. این زیبایی چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود می‌کشد و تاریخ زیبای شیراز را به راحتی نمایش می‌دهد. در کنار این‌ها، در هر چهار سمت عمارت، یک آب نما طراحی شده است. البته گفتنی است که از آب نمای قرار گرفته در شمال عمارت چیز زیادی باقی نمانده و امروزه تا میزان بسیاری تخریب شده است.

معماری زیبای عمارت کلاه فرنگی شیراز
معماری زیبای عمارت کلاه فرنگی شیراز

 

تاسیس موزه پارس، درون عمارت کلاه فرنگی از طی سال‌های اخیر

عمارت کلاه فرنگی تا سال‌ها پیش به عنوان یک اثر تاریخی و دیدنی شناخته می‌شد. با این حال، از سال ۱۳۱۵ تا به امروز، از عمارت کلاه فرنگی با نام‌های دیگری نیز یاد می‌شود. در سال ۱۳۱۵ با تغییر کاربری این عمارت، موزه پارس را در آن راه‌اندازی کردند. در این موزه آثار مختلف و بسیاری قرار گرفته است که هریک نشانی از تاریخ شیراز دارد. آثاری از کتب خطی تا انواع تابلوهای نقاشی معروف و طروف سفالی مربوط به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی، بخشی از آن‌ها هستند. بخشی که جذابیت بسیاری برای تمامی اقشار جامعه ایجاد کرده‌اند و هر فردی را مجذوب ظاهر خود خواهند کرد.

در بین آثار تاریخی و مذهبی این موزه، دو قرآن تاریخی قرن ششم و قرآن تاریخی خط عثمان، سومین خلیفه مسلمانان قرار دارد. این دو قرآن دارای ارزش تاریخی بسیاری هستند و جزئی از آثار بسیار دیدنی این موزه محسوب می‌شوند.

موزه پارس شیراز
موزه پارس شیراز

 

دیدنی‌هایی جذاب در اطراف عمارت کلاه فرنگی شیراز

اگر به فکر سفر به شیراز و دیدن عمارت کلاه فرنگی هستید، باید بدانید که این عمارت در نزدیکی بسیاری از دیگر دیدنی‌های شیراز قرار دارد. شما با حضور در عمارت کلاه فرنگی می‌توانید به این آثار تاریخی دیگر شیراز نیز سر بزنید. برخی از نزدیک‌ترین آثار تاریخی و دیدنی‌های شیراز که در نزدیکی عمارت کلاه فرنگی و خیابان زند قرار دارند، عبارت است از:

  1. ارگ کریم خان
  2. سرای مشیر
  3. بازار وکیل
  4. حمام وکیل
  5. مسجد نصیر‌الملک
عمارت کلاه فرنگی
عمارت کلاه فرنگی

 

بهترین زمان سفر به شیراز و دیدار از عمارت کلاه فرنگی شیراز

اگر به فکر سفر به شیراز و دیدن عمارت کلاه فرنگی شیراز از نزدیک هستید، باید بهترین زمان سفر به این شهر را انتخاب کنید. همان‌طور که به خوبی می‌دانید، اردیبهشت شیراز یک ماه بسیار معروف برای دیدار از این شهر است. شیراز در اردیبهشت ماه به قدری زیبا و خوش آب و هوا است که کمتر مسافری پس از دیدن این ماه از سال شیراز ممکن است در دیگر ماه‌های سال قصد سفر شیراز کند. جذابیت‌های طبیعی شیراز در اردیبهشت ماه در کنار جذابیت باغ‌ها و عمارت‌های این شهر دوچندان می‌شوند. از همین رو برای دیدن باغ و عمارت کلاه فرنگی نیز بهترین زمان سال اردیبهشت ماه است.

با این حال، عمارت کلاه فرنگی و شهر شیراز، در پاییز نیز زیبایی‌های خاص خود را دارند. پاییز ماه فصلی است که آب و هوا در شیراز به مرور خنک‌تر شده و باد و باران بیشتری در آن وجود دارد. از همین رو با سفر به شیراز در پاییز، سفری جذاب با آب و هوایی خوش را برای خود رقم خواهید زد.

 

آدرس عمارت کلاه فرنگی شیراز

آدرس عمارت کلاه فرنگی شیراز که اکنون با نام موزه پارس نیز شناخته شده است به شرح زیر است:

شیراز خیابان زند بین بازار وکیل و ارگ کریمخانی

زمان بازدید: ۸-۱۳:۳۰ و ۱۴-۱۸

این موزه مانند سایر موزه ها، دوشنبه ها تعطیل می باشد.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x