تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

خانه بروجردی‌ ها (کاشان) | ۱۶ عکس + توضیحات تاریخی خانه بروجردی ها

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

خانه بروجردی‌ ها واقع در شهر کاشان یکی از شهر های تاریخی و زیبای ایران در استان اصفهان ، در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان و ۲۲۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. این شهر دارای قدمتی نزدیک به ۷۰۰۰ سال است و مدرک این ادعا تپه های سیلک است که مهد تمدن شهر نشینی ایران زمین است و به همین دلیل و با توجه به وجود جاذبه های تاریخی زیاد، این شهر مسافران زیادی را به خود جذب نموده است. می دانیم که باغ فین معروف ترین جاذبه تاریخی شهر است اما این شهر جاذبه های تاریخی زیبای دیگر نیز مانند خانه بروجردی ها نیز دارد.

خانه بروجردی ها
خانه بروجردی ها

تاریخچه خانه بروجردی ها

قدمت این بنای تاریخی به دوران قاجاریه باز می گردد و تاریخ ساخت آن سال ۱۲۹۴ هجری قمری است. این خانه تاریخی توسط حاج سید حسن نطنزی ساخته شد که یکی از بازرگانان مهم آن دوران و ساکن کاشان بوده است. خانه توسط معماری معروف و یکی از توابغ آن دوران معماری ایران یعنی علی مریم کاشانی ساخته شد.

معماری خانه بروجردی ها
خانه بروجردی ها

اما دلیل ساخت این خانه دختر سید جعفر طباطبایی بود که حاج سید حسن نطنزی دلباخته او شده بود. سید جعفر طباطبایی یکی از تجار معروف فرش آن دوران بود و در خانه ای زیبا و بزرگ که امروزه به آن خانه زیبا ، خانه ی طباطبایی ها گفته می شود، زندگی می کرد و شرطی که سید جعفر طباطبایی برای رضایت دادن به ازدواجشان گذاشته بود این بود که سید حسن می بایست خانه به زیبایی خانه ی طباطبایی ها بسازد تا رضایت ازدواج آن ها را بدهد. وی پس از گذشت نزدیک به ۱۱ سال توانست که این خانه را تکمیل کند و به مراد دل خود برسد.

نمای بیرونی خانه بروجردی ها
خانه بروجردی ها

خانه بروجردی ها در سال ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسیده است. معماری خانه بروجردی ها و نگاهی عمیق به آن
معماری مانند هر خانه تاریخی دیگر است که در بخش بیابانی ایران ساخته شده و به همین دلیل زیبایی و صمیمیتی خاص دارد و به محض ورود به این خانه یاد دورانی می افتیم که بیشتر خانواده ها در یک جا زندگی می کردند و حس خوشایند ایران قدیم را در دلمان زنده می کند.

خانه بروجردی ها
خانه بروجردی ها

مساحت کلی این عمارت در حدود ۱۷۰۰ متر مربع است و به طور کلی شامل زیر زمینی بزرگ، شبستان ها، هشتی، آشپزخانه، است. این خانه نیز مانند دیگر خانه های این بخش ایران دارای دو قسمت زمستان نشین و تابستان نشین است و همچنین قسمت های دیگر این عمارت شامل دو قسمت اندرونی و بیرونی، ۲ وروردی اصلی و فرعی و البته حیاط اصلی و حیاط های سرپوشیده نیز می باشد.

نمای حیاط خانه بروجردی ها
خانه بروجردی ها

حیاط اصلی این عمارت ابعادی در حدود ۲۰ در ۳۰ دارد و ورودی اصلی بنا در سمت شمال خانه است.
در هنگام ورود با ورودی اصلی خانه مواجه می شوید که به هشتی خانه راه دارد. با ورود به هشتی باید از یک راهرو طولانی گذر کنید تا وارد حیاط اصلی خانه شوید.
پس از ورود به خانه در مقابل خود یعنی بخش شمالی خانه، مهمترین بخش خانه یعنی بخش تابستان نشین را می بینید که شامل یک تالار اصلی،یک شاه نشین، دو اتاق و یک ایوان بزرگ آفتاب گیر است. این بخش از خانه را که به دلیل اینکه ارتفاع بیشتری دارد و هوا در آن جریان دارد هوای مطبوع تری داشته و سبب خنکی اتاق می شود را بخش تابستانه خانه گویند. در این بخش می توانید گچ بری های زیبایی که نمود معماری دوران قاجار است را نیز ببینید، همچنین به سقف که بنگرید گچ بری های زیبا و مقرنس کاری رنگ آمیزی شده را مشاهده می کنید. تالار های جانبی این قسمت با نقوش پرنده ها، حیوانات شکاری و همچنین گل نقاشی شده اند. در دیوار شاه نشین می توانید نقوشی از شاهان قاجار را ببینید.

نمای داخلی خانه بروجردی ها
خانه بروجردی ها

مصالحی که در بنا بکار گرفته شده در واقع خشت خام است و به طور کلی سراسر بنا با استفاده از خشت خام ساخته شده است و با استفاده از هنر گچ بری زیبایی خاصی به آن بخشیده شده است.
در خانه بروجردی ها بادگیرهای قرینه ی هلالی، نمای زیبایی بر بام تالار بخشیده است و کلاه فرنگی روی آن یکی از زیباترین جلوه‌های معماری ایرانی را به نمایش می ‌گذارد.

نقاشی های برجسته خانه بروجردی ها
خانه بروجردی ها

بخش مهم دیگر این خانه سرپوشیده، حیاط بیرونی است که یکی از مهمترین نماد های معماری ایرانی محسوب می شود. در این بخش دو باد گیر بلند که ذکر شده از بالای بام تا زیر زمین ساخته شده است و فرآیند تهویه هوا را انجام می دهند. این بادگیر ها به کانال هایی که معروف به ناکش هستند، متصل می شوند.

حیاط بیرونی خانه بروجردی ها
خانه بروجردی ها

این ناکش ها در سراسر زیر زمین حفر شده و به آب های زیر زمینی ارتباط دارند.
این بنا یکی از شاهکار های معماری ایرانی است که با بازدید از آن به شگفتی و نبوغ معماران ایرانی آن زمان پی خواهید برد.
محل دقیق این بنا در محله سلطان میر احمد در مرکز شهر کاشان واقع است.

نمای از خانه بروجردی ها
خانه بروجردی ها

سالیان زیادی به این خانه زیبای قجری بهای زیادی داده نشده است و بخش های زیادی از آن به دلایل آفتاب و نشت آب تخریب شده است. ولی در سال ۱۳۷۸ این بنا جانی تازه گرفت و عملیات مرمت و بازسازی روی آن انجام شد.
جاذبه های دیدنی نزدیک به خانه تاریخی بروجردی ها
در نزدیکی این بنا، خانه زیبای طباطبایی ها واقع است که در حدود ۱۹۰ متر با آن فاصله دارد و می توانید این خانه را هم بازدید کنید. از جمله آثار دیگر نزدیک به این خانه تاریخی، خانه عباسیان با فاصله ۴۵۰ متر، حمام سلطان احمد با فاصله ۳۰۰ متر و خانه باکوجی با فاصله ۲۹۰ متر هستند.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTV با قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x