تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

فیلم هایی با موضوع قطار

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

امروز قطار، واژه‌ای آشنا در سراسر جهان است. سال‌هاست این وسیله نقلیه محبوب، در زندگی بشر به ویژه مردم ایران، نقشی کاربردی دارد. قطار برای بسیاری از مردم حس نوستالژیکی دارد و  افراد زیادی خاطراتی فراموش نشدنی در حین سفر با قطار دارند، ازخرید بلیط قطار  گرفته تا جمع شدن خانواده در کوپه‌ها و تجربیاتی که تا ابد در یادها نقش می‌بندند.خاطراتی که بعضاً به‌صورت شعر، رمان و حتی موسیقی و فیلم به عرصه هنر پا گذاشته‌اند.

بسیاری از شاعران و نویسندگان، قطار، ریل‌ها و دیگر اجزاء ناوگان حمل و نقل ریلی را، به کمک آرایه‌های ادبی به سمبلی با شکوه و ماندگار تبدیل کرده‌اند. جالب است بدانید فیلم‌های متعددی نیز درباره قطار، در کشورهای مختلف از جمله ایران ساخته شده است. در ادامه به معرفی چند نمونه از این فیلم‌ها در سینمای ایران و جهان می‌پردازیم.

فیلم‌هایی که موضوع، و یا بخش مهمی از آن‌ها به قطار بازمی‌گردد از جمله:

  • ترن
  • جاودانگی
  • بیست و یک روز بعد
  • قطار آن شب
  • قطار یخ شکن
  • قطار ۱۵:۱۷ به مقصد پاریس
  • از خط خارج شده
  • دختری در قطار

ترن

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی امیر قویدل تولید و  در سال ۱۳۶۶ پخش شد. بازیگران مشهوری مانند مرحوم خسرو شکیبایی، فرامرز قریبیان، عنایت بخشی و شادروان کیومرث ملک مطیعی در این فیلم همکاری کردند. داستان این فیلم درباره قطاری حامل سوخت است که تصمیم رئیس قطار و نیروهای انقلابی، منجر به تغییر مسیر قطار به سمت نقاط سردسیر می‌شود. اگرچه در بین راه، رئیس قطار و همه عوامل را دستگیر می‌کنند، اما لوکوموتیوران به راهش ادامه می‌دهد و تصمیم می‌گیرد این مأموریت را به پایان برساند. در این اثر درخشان صداگذاران باتجربه و بزرگی نظیر منوچهر اسماعیلی، خسرو خسروشاهی و ایرج ناظریان به جای بازیگران اصلی صداپیشگی می‌کنند.

این قدیمی ترین فیلمی است که درباره قطار، در ایران ساخته شده است و جوایزی مهمی از جمله لوح زرین جشنواره فیلم فجر را، به خود اختصاص داده است.

ترن
ترن

جاودانگی

کارگردان و نویسنده این فیلم مهدی فرد قادری است. فیلم جاودانگی به تهیه‌کنندگی جواد نوروز بیگی در سال ۱۳۹۳ ساخته شد. قصه درباره شش خانواده در یک قطار است که در شبی بارانی به سفر می‌روند. این داستان با جا به جایی زمان و روایت باکیفیت، شما را جذب خواهد کرد. البته برای دیدن چنین فیلمی باید صبور باشید، زیرا نویسنده با سبکی جدید فیلمنامه نویسی کرده است، اما اگر با صبر سیر داستان را دنبال کنید، از اتفاقاتی که در انتظارتان هستند شگفت‌زده خواهید شد. آنتونیو موندا، مدیر جشنواره رم، درباره این اثر می‌گوید: هم تک سکانس بودن فیلم در دنیای امروز حرکتی کمیاب است و هم جذابیت خاصی دارد و تماشاگر را راضی از سالن سینما بیرون می‌فرستد.

این فیلم هم‌چنین در جشنواره‌های مهمی مانند جشنواره رم در ایتالیا، تک پلن در کرواسی، هانوی در ویتنام، جوگجا در اندونزی، ترانسیلوانیا در رومانی و به ویژه جشنواره مونیخ در آلمان جوایز و عناوین بسیاری را به دست آورده است. هم چنین پوستر این فیلم، برنده نشان طلای موسسه کرافیس آمریکا شد. این اثر در سال ۱۳۹۵ در ایران اکران و پخش شد.

بازیگران بسیاری از جمله، آنا نعمتی در این فیلم هنرنمایی می‌کنند.

در تماشای این فیلم صبور باشید، تا از رخداد های آن لذت ببرید.
جاودانگی
جاودانگی

بیست و یک روز بعد

فیلم سوم به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان و نویسندگی مشترک او و احسان ثقفی، در سال ۱۳۹۵ تهیه و تولید شد. تهیه‌کنندگی این کار بر عهده محمدرضا شفاه بوده و خواننده تیتراژ ، مهدی یراحی است.

داستان فیلم درباره نوجوانی به نام مرتضی است که در راه رسیدن به آرزو های ناکام پدرش، وارد راهی می‌شود و با سختی های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. اگرچه اینکه مرتضی در آن سن در میسر قطار واقع شد و جلوی آن را گرفت، ممکن است کمی فانتزی و دور از ذهن باشد اما زیبایی و نقطه درخشان فیلم به همین اتفاق بازمی‌گردد. محمدرضا خردمندان می‌گوید؛ در ابتدا فیلم‌نامه را در ژانر اجتماعی نوشته بوده و فکر نمی‌کرد آن را در شمار فیلم‌های کودک و نوجوان قرار دهند، اما بعد از پخش اگرچه جزء آثار اجتماعی شمرده نشد، اما مورد استقبال سنین مختلف قرار گرفت. خردمندان هم‌چنین عنوان می‌کند این فیلم اگرچه در ابتدا فیلم‌های دهه شصت را یادآوری می‌کند اما داستانی کاملاً تازه و متفاوت از آن‌ها دارد. علی‌رغم اینکه فیلم بیست و یک روز بعد در سی و پنجمین جشنواره فجر مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت، موفق به دریافت جایزه در این جشنواره نشد. با این حال در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان درخشید و موفق به دریافت ۷ پروانه زرین شد. بازیگرانی چون ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق و مهدی قربانی نقش های اصلی را در این فیلم ایفا می‌کنند.

بیست و یک روز بعد
بیست و یک روز بعد

قطار آن شب

آخرین فیلم، قطار آن شب است که در مرحله فیلم برداری به سر می‌برد. البته طبق آخرین اخبار فیلم‌برداری آن از نیمه گذشته است. به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، بهروز رشاد، تهیه‌کننده این فیلم، خبر از اتمام نیمی از فیلم‌برداری داده است. وی بیان می‌کند احتمالاً به زودی مراحل تصویربرداری به اتمام رسیده و کار، وارد بخش جلوه‌های بصری خواهد شد. رشاد هم‌چنین اضافه کرد؛ ازآنجایی که عنصر رؤیا پردازی در فیلم‌های کودک و نوجوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، این محصول به همراهی بنیاد سینمایی فارابی، از کیفیت بصری قابل قبولی برخوردار خواهد بود. بخش‌های روایت و سکانس‌هایی نیز به صورت انیمیشن به تصویر کشیده می‌شوند. افشین هاشمی، سیامک صفری، مریم بوبانی، بهناز نادری، بهرام شاکری، و بازیگر خردسال این اثر، آیلین رشیدیان در این سینمایی کودک و نوجوان هنرنمایی می‌کنند. نویسندگان بهروز رشاد و حمیدرضا قطبی بر اساس رمانی از احمد اکبرپور، و تهیه کننده این فیلم بهروز رشاد است. این فیلم پس از ساخت و اکران، به صورت عمومی به نمایش درمی‌آید.

قطار آن شب
قطار آن شب

قطار یخ شکن

این فیلم در ژانر علمی-تخیلی و اکشن ساخته شده است. این شاهکار، محصول بونگ جون هو است که این فیلم را در کشور کره جنوبی تولید کرده است. داستان فیلم بر اساس یک رمان گرافیک فرانسوی با همین عنوان است و نویسندگی فیلم‌نامه آن را بونگ با همراهی کلی ماسترسون بر عهده داشته‌اند. این فیلم، اولین فیلم انگلیسی ‌زبان بونگ محسوب می‌شود و حدود ۸۰ درصد آن به زبان انگلیسی فیلم‌ برداری شده است. این فیلم داستان پایان زمین و نابودی تمام جانداران این کره بر اساس آزاد شدن یک گاز سرما ساز را روایت می‌کند. پس از این رخداد، انسان ها سوار بر یک قطار می‌شوند تا بتوانند جان خود را نجات دهند و به نقطه‌ای امن برسند. اتفاقات بسیار جذابی در قطاری که با آن سفر می‌کنند، قطار یخ شکن، می‌افتد که تماشای این فیلم را بسیارجذاب می‌کند. این فیلم اختلاف طبقاتی افراد و اقشار مختلف جوامع را به خوبی به تصویر می‌کشد و به خاطر همین ویژگی، و البته ساخت خوشی که دارد مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

قطار یخ شکن
قطار یخ شکن

قطار ۱۵:۱۷ به مقصد پاریس

این اثر در سال ۲۰۱۸ توسط کمپانی فیلم سازی برادران وارنر پخش شد. این فیلم به کارگردانی کلینت ایستوود و در ژانر زندگینامه‌ای و درام ساخته شده است. جالب است بدانید که داستان آن بر اساس یک رویداد واقعی نوشته شده است. در واقع این فیلم یادآور حمله به یک قطار در سال ۲۰۱۵ است. فضای این فیلم به صورت یک مستند طولانی است و اصلاً فرم سینمایی ندارد. به همین خاطر هم مورد انتقاد بسیاری از افراد حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای قرار گرفته است. منتقدان عقیده دارند صرف هزینه‌های سنگین برای این فیلم که می‌توانست در قالب یک مستند نیز تهیه شود، کار عاقلانه ای نبوده است. هم‌چنین این نکته که کلینت ایستوود، به جای استفاده از بازیگران حرفه‌ای، از افراد حاضر در این اتفاق برای فیلم استفاده کرده است؛ نکته ایست که تشویق‌ها و نیز اعتراضات بسیاری را به سمت این کارگردان و بازیگر خبره روانه کرده است. داستان این اثر در اصل راجع به سه فرد است که سال‌های زیادی را باهم گذرانده‌اند و تمام خاطرات و اتفاقات زندگی‌شان مشترک بوده است و حالا در حالی که در حال سفر به دور اروپا هستند؛ وارد قطاری به مقصد پاریس می‌شوند، که همان‌طور که از اسم فیلم پیداست این قطار درست رأس ساعت ۱۵:۱۷ دقیقه به سمت پاریس حرکت می‌کند. این سه فرد که اهل آمریکا هستند متوجه می‌شوند که یک تروریست در قطار است و تلاش‌های شجاعانه شان برای حفظ جان مسافران در مسیر قطار و انتقال آن‌ها به مقصد، از آن‌ها ابرقهرمان می‌سازد. با وجود حمله‌های تند و بسیاری که از سوی منتقدان به این اثر، دیدن آن خالی از لطف نیست.

بسیاری از منتقدان گفته اند استفاده از اشخاصی که از نزدیک حادثه را دیده اند، به جای بازیگران حرفه ای در این فیلم، شجاعانه ترین و در عین حال احمقانه ترین اقدامی بود که از سوی ایستوود انجام گرفت.

از خط خارج شده

فیلم از خط خارج شده نوشته جک اندرسون و آدام گیراش است که به کارگردانی میسیوروفسکی در سال ۲۰۰۲ ساخته شد. تهیه کنندگان آن بواز دیویدسون، دنی لریز و دیوید وارورد بودند. این فیلم در ژانر هیجانی و جنایی تولید شده است. داستان از این قرار است که قطاری که مسافران زیادی را جا به جا می‌کند، طی یک ماجرای گروگان گیری، از خط خارج می‌شود و به دست خلاف‌کارهای خطرناک می‌افتد. در این میان یک مأمور پلیس وارد عمل می‌شود تا در مسیر قطار اقداماتی انجام دهد و جان مسافران را نجات دهد. نام این مأمور ژاک کریستوف است که ژان کلود ون این نقش را به بهترین شکل اجرا می‌کند. از بازیگران مشهور دیگری که در این فیلم بازی کرده‌اند می‌توان به لورا هرینگ و جسیکا بومن اشاره کرد.

دختری در قطار

این اثر در ژانر معمایی- هیجانی ارائه شده و بر اساس کتابی با همین نام نوشته شده است. این کتاب توسط یک نویسنده بریتانیایی به نام پائولا هاوکینز نوشته شده است که بعداً به قلم کریسیدا ویلسون در قالب فیلم‌نامه درآمد. کارگردان این فیلم تیت تیلور است. از آنجایی که این کتاب بسیار پرفروش بود فیلم آن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت و پس از ضبط در نیویورک، در سال ۲۰۱۶ پخش شد. داستان آن درباره زنی به نام ریچل است که اکنون طلاق گرفته و زنی دائم الخمر است. او هر روز خانه سابق خود را در مسیر قطار مشاهده می‌کند. هم‌چنین زوج جوانی که همسایگان سابق او هستند و او آن‌ها را خوشبخت ترین زوج جهان می‌داند را می‌بیند. یک روز ریچل وقتی از خواب بلند می‌شود روی تنش کبودی و جای زخم مشاهده می‌کند و می‌فهمد زنی که در همسایگی او بوده ناپدید شده است. در این میان او تنها سرنخ پلیس‌ها است اما نکته عجیب این است که او هیچ‌چیز از شب قبل به خاطر ندارد.

دختری در قطار
دختری در قطار

فیلم‌های بسیاری در ایران و جهان تولید می‌شوند، بنا بر آنچه گفته شد آثاری با موضوع قطار  و یا اشاره‌ای به  آن ساخته‌شده‌اند. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی ممکن است در آینده شاهد آثاری درخشان تر از سینمای کشور درباره قطار و سفر با این وسیله حمل و نقل محبوب باشیم.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد
  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار فدک به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x