تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

سفر قطار در مقایسه با سفر با هواپیما (کدام جذاب تراست)

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

انتخاب وسیله نقلیه مناسب برای سفر یکی از دغدغه‌های همیشگی در برنامه‌ریزی‌های سفر بوده است. تفاوت سفر با قطار و هواپیما بسیار بارز است، زیرا برخی از افراد تحمل مسیر مبدأ تا مقصد را نداشته و تمایل دارند که هرچه زودتر به مقصد برسند، ازاین‌رو هواپیما اولین انتخاب آن‌ها خواهد بود. از طرفی برخی از افراد نه‌تنها به مبدأ و مقصد سفر بلکه به مسیری که در طول سفر پیموده خواهد شد تمایل نشان می­دهند. شاید دیدن مناظر در طول مسیر سفر برای اغلب ما لذت‌بخش باشد اما از اینکه محکوم به نشستن روی صندلی‌های خود هستیم، بعد از مدتی خسته شده و شروع به غر زدن می‌کنیم و می‌خواهیم که هر چه زودتر این مسیر به پایان برسد. اما می‌توان گفت که یکی از نکات سفر با قطار  این است که ناچار نیستیم میخکوب شده بروی صندلی‌ها بنشینیم تا خسته شویم، بلکه می‌توانیم به‌راحتی بین واگن‌ها حرکت کرده و بدون خستگی از دیدن مناظر در مسیر سفر لذت ببریم.

در ادامه در خصوص تفاوت سفر با قطار و هواپیما صحبت خواهد شد و به نکات سفر با قطار اشاره می­شود. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • تفاوت سفربا قطار و هواپیما
  • نکات سفر با قطار

 

تفاوت سفر با قطار و هواپیما

اگرچه سفر با سایر وسایل نقلیه چون ماشین و هواپیما ممکن است زمان کمتری را صرف کند، اما همیشه سفرهایی که با قطار رفته‌ایم بیشتر در ذهنمان حک‌شده است. راه رفتن در راهروهای قطار و معاشرت با همسفران از دیگر تفاوت‌های سفر با قطار است که سفری خاطره‌انگیز را برای ما رقم می‌زند و شاید به این دلیل است که اغلب ما حسی نوستالژیک نسبت به سفر با قطار داریم. برخی از عناوین تفاوت سفر با قطار و هواپیما در زیر ذکرشده است:

حمل بار در قطار
  1. هزینه کمتر: بلیت‌های قطار نسبت به بلیت‌های هواپیما ارزان‌تر بوده و برخلاف هواپیما، در سفر با قطار برای داشتن بار اضافه ناچار به پرداخت هزینه مازاد نیستیم. برخلاف بلیت‌های هواپیما که مدام در حال افزایش است، قیمت بلیت‌های قطار تقریباً ثابت بوده و نیازی نیست ماه‌ها قبل از سفر برای رزرو آن‌ها اقدام کنیم. از طرفی اگر بنا به دلایلی از رفتن به سفر منصرف شویم به‌راحتی می‌توانیم بلیت خود را کنسل کنیم.
  2. عدم محدودیت حمل بار: برخلاف سفر با هواپیما که همواره ما را نسبت به بار حمل شده نگران می‌کند، در سفر با قطار محدودیت وزن بار به‌صورت چشمگیری کمتر از هواپیماست. لذا نیازی نیست همانند سفر با هواپیما دو ساعت قبل از حرکت در  محل حرکت حاضر بوده و در صف‌های طولانی کنترل بار کلافه شویم.
برخلاف بلیت‌های هواپیما که مدام در حال افزایش است قیمت بلیت‌های قطار تقریباً ثابت است و نیازی نیست ماه‌ها قبل از سفر برای رزرو آن‌ها اقدام کنیم.

 

  1. لذت بردن از مسیر سفر: در خصوص تفاوت سفر با قطار و هواپیما می‌توان به مسیر سفر نیز اشاره کرد. برخلاف سفر با هواپیما که منظره‌ای جزء آسمان و ابرها پیش چشم ما قرار نمی‌گیرد در سفر با قطار ممکن است از دل جنگل و کوه­ها عبور کرده و با شهرهایی در مسیر سفر خود آشنا شویم که نامشان هم به گوشمان نخورده است. لذت بردن از سرسبزی مناظر اطراف و یا مشاهده وسعت کویر در واگن‌های قطار، لذت سفر را برای ما دوچندان خواهد کرد. شاید به این دلیل است که سفر با قطار سفر سبز نامیده می­شود از طرفی قطار از معدود وسایل نقلیه­ای است که با طبیعت سازگار بوده و به محیط زیست آسیب نمی­رساند.
  2. سفری بدون خستگی: برخلاف صندلی‌های خشک و تنگ هواپیما واگن‌های قطار دارای صندلی‌های نرم و راحتی هستند که به‌راحتی می‌توانید بروی آن­ها دراز بکشید و ساعت‌ها استراحت کنید. بعد از استراحت می‌توانید از کوپه‌ها بیرون آماده و بین واگن‌ها حرکت کرده و با سایر مسافرین خوش‌وبش کنید. ممکن است دوستان نابی بین این مسافران پیدا کنید. رستوران قطار که یکی از واگن‌ها را به خود اختصاص می‌دهد امکان صرف غذا در محیطی آرام را برای شما فراهم می‌سازد. واگن­ها همانند اتاقی برای شما خواهند بود که به‌راحتی می‌توانید لپ‌تاپ خود را روشن کرده و به کارهای شخصی خود بپردازید و یا فیلم موردعلاقه خود را Play کرده و از دیدن آن لذت ببرید.

نکات سفر با قطار

خرید بلیت قطار

سفر با هر وسیله نقلیه‌ای با نکاتی همراه است که قبل از سفر باید با آن آشنا باشید تا بتوانید به‌خوبی آن را مدیریت کنید. در ادامه در مورد نکات سفر با قطار مواردی ذکر شده است:

  1. خرید بلیت: اولین نکته در سفر با قطار خرید بلیت است. در زمان خرید بلیت به شماره صندلی و واگن خود و به 4 یا 6 نفره و یا اتوبوسی بودن واگن دقت کنید.
  2. بستن چمدان: در سفر با قطار چمدان وزن نمی‌شود بنابراین بدون نگرانی هر وسیله‌ای را که گمان می‌کنید در سفر به آن نیاز پیدا می‌کنید در چمدان قرار دهید.
  3. سرویس بهداشتی قطار: عموماً سرویس بهداشتی قطار در ابتدا و یا انتهای قطار قرار دارد. علامت‌های سبز در بالای ورودی یا خروجی واگن نشان‌دهنده خالی بودن و علامت قرمز نشان‌دهنده اشغال بودن سرویس بهداشتی قطار است. توجه کنید که با نزدیک شدن به ایستگاه یا توقف در ایستگاه‌های قطار، درب سرویس بهداشتی قطار قفل می‌شود و امکان استفاده از آن وجود ندارد.
  4. مطالعه نقشه قطار: نقشه حرکت قطار را مطالعه کنید. نام ایستگاه‌های قبل از ایستگاه مقصد خود را به خاطر بسپارید. قبل از سفر در خصوص ایستگاهی که قصد پیاده شدن در آن را دارید پرس‌وجو کنید تا بعد از پیاده شدن به‌راحتی بتوانید به سمت هتل یا محل سکونت خود حرکت کنید.
توجه کنید که با نزدیک شدن به ایستگاه یا توقف در ایستگاه‌های قطار، درب سرویس بهداشتی قطار قفل می‌شود و امکان استفاده از آن وجود ندارد.

 

مشاهده مناظر جدید، آشنایی با مردمان سرزمین‌های دیگر با فرهنگ‌های متفاوت و کسب تجربیات جدید از جذابیت‌هایی است که افراد را به سفر ترغیب می‌کند. انتخاب وسیله نقلیه از اولین قدم‌ها برای برنامه‌ریزی سفر است که هرکدام دارای مزایا و معایبی می‌باشند. در خصوص تفاوت سفر با قطار و هواپیما می‌توان به مواردی نظیر ارزان بودن بلیت، عدم محدودیت حمل بار و دیدن مناظر زیبا اشاره کرد. خرید بلیت، بستن چمدان و نگهداری آن، نحوه استفاده از سرویس بهداشتی قطار و آگاهی از ایستگاه مقصد ازجمله نکات سفر با قطار است که قبل از سفر باید در مورد آن‌ها آگاهی داشته باشید.

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن
محسن
4 سال قبل

ممنون عالی بود

نوشته های مرتبط

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x