تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

مسجد جامع عتیق شیراز (عبادتگاه حافظ لسان الغیب)

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

مسجد جامع عتیق شیراز  قدیمی ترین مسجد شیراز است که از این مسجد به نام های مسجد آدینه و یا مسجد جمعه هم یاد میشود. ساخت این مسجد به سال ۲۸۱ هجری قمری و در زمان عمرو لیث صفاری بر می گردد.

مسجد عقیق که بسیار قدیمی تر از مسجد شیراز است، در قسمت شرقی حرم شاه چراغ قرار گرفته و یکی از درب های ورودی آن از حرم شاه چراغ سرچشمه می گیرد.

این مسجد اولین مسجد در شهر شیراز است که در عملکرد های سیاسی و اجتماعی حکومت نقش مهمی داشته و به همین خاطر ۶ ورودی دارد که در ضلع های متفاوت واقع شده اند. ضلع شمالی یکی از مهمترین ورودی های این مسجد است که در دوره صفویه بازسازی شده است.

شبستان اصلی مسجد در گذشته محل اقامه نماز جماعت بود اما حدود ۴۵ سال پیش به محیط فرهنگی و کتابخانه مسجد تبدیل شده و در بخش غربی مسجد یک شبستان بزرگ و جدید ساخته شده است که دارای یک منبر ۱۲ پله ای از جنس سنگ مرمر می باشد و یک محراب بسیار زیبا در سمت راست خود دارد.

مسجد جامع عتیق شیراز
مسجد عتیق شیراز

صحن مسجد جامع عتیق شیراز

صحن مسجد مسجد جامع عتیق شیراز با ابعاد ۱۶۷۲ متر مربع، با سنگ مرمر سنگ فرش شده است و در ورودی های مسجد تعدادی که ظرف های بزرگ سنگی به نام سنگاب بنا نهاده شده است که در زمان قدیم این سنگاب ها را  از آب پر میکردند که افراد برای وضو گرفتن یا آشامیدن استفاده نمایند.

سنگاب ها همیشه پر از آب بود تا شخصی که وارد میشد بتواند پای خود را بشوید و وضو بگیرد قطر این سنگاب ها به یک متر رسیده و به صورت ۱۲ ضلعی است و اطراف آن نقش و نگارهای زیاد و آیات قرانی حک شده است البته این نقش و نگارها به دلیل فرسایش آب خیلی مشخص نمی شود. در حال حاضر سه سنگاب در ابتدای صحن صحن این مسجد دیده می شود.

از دیگر نام های مسجد جامع عتیق شیراز، خدایخانه یا دارالمصحف است شاید برای شما سوال شده باشد که خدایخانه یا دارالمصحف به چه معناس و چرا از این نام استفاده میکردند:

خدایخانه (دارالمصحف)

در گذشته بسیار دور زمانی که مسلمانان به وسیله کاروان عازم سفر حج میشدند و برای رسیدن به مکه و مدینه حدود  ۲ ماه در مسیر بودند و حتی شرایط همراهی روحانی به همراه کاروان وجود نداشت و به علت پیچیدگی مراسمات حج از مسحد عتیق به عنوان خدایخانه استفاده میکردند که مانند کعبه استفاده میشد تا آموزش های لازم را به حجاج بدهند. به همین دلیل به این مسجد کعبه ثانی هم گفته می شد.

 

آدرس مسجد جامع عتیق شیراز و ساعات بازدید

مسجد جامع عتیق در ضلع جنوب شرقی شاه چراغ واقع شده است اگر می خواهید با وسیله حمل و نقل عمومی به این مسجد بروید  باید از اتوبوس های خیابان لطفعلی خان زند استفاده کرده و پس از آن بین بلوار زینبیه و چهار راه مشیر پیاده شوید.

همچنین بهترین مسیر ایستگاه مترو به سمت مسجد عتیق اسیتگاه زندیه می باشد.

امکان بازدید از مسجد عتیق به صورت همه روزه و از ساعت ۰۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰ مهیا است. هزینه بازدید برای ایرانی ها رایگان و برای اتباع خارجی ۵۰۰۰ تومان می باشد.

 

قدمت مسجد جامع عتیق

باستان شناسان پس از کاوش های گسترده به این نتیجه رسیده اند که مسجد عتیق بر روی عبادتگاهی دیگر بنا شده است. شاید یک آتشکده که حتی بنای قبلی بر طرح جدید مسجد موثر بوده به دلیل محدودیت های کاوشی نمیتوان متوجه شد که عبادت گاه قبلی دقیقا در چه دوره تاریخی ساخته شده است.

علاوه بر مسجد عتیق شیراز، مساجد جامع عتیق اصفهان و قزوین نیز دارای قدمتی چندصد ساله و همتراز با مسجد عتیق شیراز هستند:

 

مسجد جامع عتیق اصفهان

یکی از بناهای مهم مذهبی در اصفهان مسجد جامع اصفهان می باشد. این بنای مذهبی پیش از حمله اعراب به ایران ساخته شده است. قسمت های مختلف مسجد جامع عتیق اصفهان که قدمت ۲۰۰۰ ساله دارد در کمیته میراث جهانی در فهرست جهانی ثبت شده است. این مسجد بارها و در طی سالهای متوالی مرمت شده است.

مرمتی که در آخرین بار اتفاق افتاده بعد از حمله هوایی عراق در دوران ۸ سال جنگ تحمیلی بوده است. حال که  هزاران سال از ساخت این بنا میگذرد گفته شده است که طرح های این مسجد تاریخی در دوران آل بویه و بعد از آن در حکومت صفویه شکل گرفته است.

 

مسجد جامع عتیق قزوین

این مسجد یکی از شاهکارهای  معماری ایران است. یکی از بخش های دیدنی این مسجد آب انبار بسیار بزرگ و قدیمی آن است که در دوران صفوی توسط شاه سلیمان صفوی بنا شده است.

شاید ندانید ولی مسجد جامع شهر قزوین کهن ترین و قدیمی ترین مسجد های جامع در کل ایران است و همین دلیل لقب کبیر را به آن داده اند و حتی به عنوان بزرگترین مسجد در ایران هم یاد میشود که وسعت آن به ۳۵۰۰ متر مربع میرسد.

 

در این قسمت توضیح مختصری در مورد چند بنای تاریخی شیراز که در نزدیکی مسجد عتیق قرار دارند، خواهیم داد:

مسجد وکیل شیراز

مسجدی تاریخی در قلب شیراز که در موقعیت مکانی غرب بازار وکیل واقع شده است و بازدیدکنندگان و گردشگران جهت دیدن این بنای زیبا در آن محل تجمع میکنند. احتمالا بارها عکس این مسجد را دیده اید و از زیبایهایش لذت بردید.

مسجد وکیل شیراز در همسایگی بازار وکیل است و به همراه حمام وکیل یک مجموعه وکیل را تشکیل می دهند.

 

مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیر الملک شیراز
مسجد نصیر الملک شیراز

واقعا از جاذبه های شیراز نمیتوانیم سخن بگویم چون تعداد آنها بسیار است ولی خیلی بی انصافی است که نامی از مسجد نصیرالملک شیراز نیاوریم مسجدی صورتی که نام آن در ایران شهرت دارد و با نما و جلوه های زیبایش هر کسی را به وجد می آورد.

کاشی های این مسجد بسیار ظریف می باشد که باعث میشود که ساعت ها به آن خیره شوید با دیدن عکس های مسجد نصیر الملک شما وسوسه می شوید که به شیراز سفر کنید.

وجود شیشه های رنگی صورتی شهرت زیادی به این مسجد داده است علت شهرت اسم مسجد صورتی به همین دلیل می باشد.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x