تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

کاخ موزه ملت; کاخ سفید تهران!

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

بزرکترین کاخی که در مجموعه صد و ده هکتاری سعد آباد وجود دارد کاخ موزه ملت است. این کاخ به علت اینکه دارای نمای سفید رنگ است به کاخ سفید نیز نامیده می شود و در زمان پهلوی برای اقامت محمد رضا شاه در تابستان استفاده می شده است و همچنین علاوه بر آن برای امور اداری و تشریفاتی نیز استفاده می شده است.

ساخت کاخ موزه ملت یا همان کاخ سفید در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی شروع شد و ساخت آن پنج سال به طول انجامید و در سال ۱۳۱۵ پایان یافت که دستور ساخت آن توسط شخص رضا شاه داده شده است و استفاده و بهره برداری از کاخ بعد از سه سال از پایان ساخت آن به مرور صورت گرفت.

کاخ موزه ملت
کاخ موزه ملت

زمینی که کاخ سفید در آن ساخته شده است دارای مساحتی به اندازه ۲۱۶۴ متر مربع است و زیر بنای ساختمان کاخ ۵۰۰۰ متر مربع است و این کاخ دارای دو طبقه است.

ساختمان کاخ ملت

پپسیان، طاطاووسیان و بوریس روسی محاسبات فنی را انجام داده اند و نقشه کشی کاخ به وسیله مهندس خرسندی صورت گرفته است که کل ساختمان کاخ دارای ۵۴ واحد متفاوت است از جمله تالارهای تشریفاتی که به تعداد ۱۰ عدد هستند و از بین آن ها بزرگترین تالار کاخ سفره خانه ای است که وسعت آن ۲۲۰ متر مربع است.
هنرمندان و استادان زیادی برای ساخت کاخ تلاش کرده اند برای مثال استادانی نظیر حسین کاشی، رضا ملائکه، عبدالکریم شیخان و غلامرضا پهلوان کار گچ بری های زیبا و دیدنی کاخ را انجام داده اند و برای سنگ فرش کف کاخ از هنر استاد لرزاده استفاده شده است و سنگ های مرمری که در سرسراها استفاده شده است از معادن یزد و تربت حیدریه استخراج و فراهم شده است. بسیاری از افراد این کاخ را با شمس العماره کاخ گلستان تهران مقایسه می کنند که از نظر طراحی آنچنان به یکدیگر نزدیک نمیباشند

ساختمان کاخ ملت
ساختمان کاخ ملت

از سبک ایرانی و رومی برای طراحی نمای خارجی کاخ به کار برده شده است به این صورت که در نمای بیرونی آن چهار ستون بزرگ در چهار طرف سرسرا قرار داده شده است و اطراف سقف مرکزی و اصلی چهار نورگیر تعبیه شده است. در نزدیکی و اطراف نورگیری که در طبقه اول وجود دارد پرده هایی نصب شده است که به وسیله استاد حسین بهزاد و شاگردان ایشان به شیوه روایت گری از داستان های شاهنامه نقاشی شده است و در سال ۱۳۲۰ انجام این کار پایان یافت.

شیوه تزیینات تالارهای بزرگ و تشریفاتی کاخ مدل اشرافی فرانسه است و این مجموعه دارای فرش های با ارزشی است که به وسیله هنرمندان و بافندگان ایرانی بافته شده است که از نفیس ترین آثار کاخ به حساب می آید و یکی از این فرش های نفیس و با ارزش فرشی است که نقشی که بر روی آن بافته شده است دارای نقش مایه های شمسه و قندیل است که ۱۴۵ متر مربع مساحت آن است که ۱۴۰ رج دارد و در سفرخانه کاخ پهن شده است که به آن جلوه ای دوچندان داده است.

دیوارهای تالارهای کاخ با پارچه هایی با ارزش و نفیسی از جنس تافته و اطلس و ابریشم پوشانده شده است و روشنایی تالارهای کاخ برعهده لوستر هایی است در فرانسه، چک اسلواکی و ایتالیا ساخته شده است و بزرگترین لوستری که در کاخ قرار دارد ۱۰۸ شاخه دارد .

 

نمای بیرونی کاخ موزه ملت
نمای بیرونی کاخ موزه ملت

در تالار سفره خانه سه چلچراغ هست که علاوه بر آن ها میز تحریری که در سفره خانه قرار دارد همگی به ماری آنتوانت تعلق دارد که ایشان ملکه فرانسه بوده اند.هر کدام از ظروف و وسایلی که در کاخ مورد استفاده قرار می گرفته اند از بهترین ها و زیبا ترین های بوده است و هرکدام به سفارش دربار پهلوی از یک کشور و کارخانه آورده شده است برای مثال جام های کریستالی که تراش خوده هستند در کارخانه باکارای فرانسه ساخته شده اند و ظروف که برای خوردن غذا در کاخ مورد استفاده قرار می گرفتند از جنس چینی بوده اند و در کارخانه رزنتال آلمان ساخته شده بوده اند که بر روی آن ها نشان سلطنتی نیز نقش بسته است. تمامی وسایل موجود در این کاخ مانند گنجینه های با ارزشی هستند که در قلب این کاخ قرار دارند هر چند که برخی آثار با ارزش تر را می توانید در موزه سکه نیز مشاهده کنید

نمای داخلی کاخ موزه ملت
نمای داخلی کاخ موزه ملت

بازسازی کاخ موزه ملت

تعمیر و بازسازی ساختمان کاخ در سال ۱۳۴۵ شروع شد و چهار سال به طول انجامید و در سال ۱۳۴۹ پایان یافت در این بازسازی که به سلیقه فرح پهلوی همسر محمد رضا شاه پهلوی انجام شد گلخانه و زیرزمین تبدیل به موزه ی مجموعه ی هنری فرح ، سینما، آبدارخانه و رختشویخانه شدند و در ان ها آسانسور و وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب نصب شد و شیشه های پنجره هایی که در طبقه همکف قرار داشتند به شیشه های ضد گلوله تبدیل شدند.

بخش های مختلف کاخ سفید

همان طور که گفته شد این کاخ دارای وسعت زیادی است  و همین طور بخش های مختلفی دارد که شامل طبقه همکف، طبقه اول و زیر زمین می شود در زیر زمین کاخ بخش هایی مانند انبار ظروف، انبار لباس، سالن سینما، آبدارخانه قرار دارد که لباسشویی و تاسیسات و رختکن نیز در این طبقه هستند. این کاخ را از نظر وسعت می توان آن را با عمارت مسعودیه تهران مقایسه نمود

کاخ موزه ملت
کاخ موزه ملت

در طبقه همکف کاخ نیز بخش های زیادی وجود دارد مانند اتاق محافظین شاه و رختکنی برای کسانی که وارد کاخ می شوند و چند مجموعه تالار ها نظیر تالار جلسات، تالار پذیرایی، تالار غذا خوری کوچک می باشد و ورودی های اتاق های تفریحی مانند اتاق بیلیارد، موزه هنری و سالن سینما دراین طبقه قرار دارد.

تالارهایی مانند تالار غذاخوری تشریفاتی و تالار تشریفات رسمی که مختص سفیر ها بوده است، تالار موسیقی و پذیرایی فرح در طبقه اول کاخ قرار دارند که علاوه براین ها در در طرف سرسرای بزرگ و اصلی که در این طبقه هست در آپارتمان ویژه شاه و فرح ساخته شده است که دارای حمام و رختکن و خوابگاه است.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد
  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x