تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

عمارت مسعودیه تهران : تصاویر و مشخصات

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

عمارت مسعودیه تهران : تصاویر و مشخصات

آقا محمد خان قاجار پایتخت  قاجاریه را تهران قرار داد و سلطنت قاجار به مدت ۱۳۰ سال بر ایران حکومت کرد و به دلیل اینکه در این مدت پایتخت ایران تهران بوده است آثار تاریخی زیادی از این دوره برجا مانده است «عمارت مسعودیه» یکی از این آثار تاریخی به جا مانده از دوره قاجار است که موقعیت کنونی این عمارت تاریخی در میدان بهارستان است این عمارت در سال ۱۳۷۷ به عنوان یک اثر ملی ثبت رسمی شده است. تاریخچه عمارت مسعودیه چیست؟
دستور ساخت بنای عمارت مسعودیه توسط ظل السلطان پسر ناصرالدین شاه داده شد در واقع این عمارت در زمان ناصرالدین قاجار ساخته شده است ظل السلطان که حاکم اصفهان بوده است فردی جاه طلب بوده که به ساخت عمارت های زیبا و با شکوه علاقه مند بوده است و به همین دلیل در سایر شهر ها نیز به دستور او بنا های دیگری نیز ساخته شده است.

عمارت مسعودیه
عمارت مسعودیه

طراحی این بنا به گونه ای است که علاوه بر این که مطابق با معماری ایرانی و ویژگی های باغ های ایرانی است از سبک معماری فرنگی نیز الهام گرفته است و با عنصرهای معماری فرنگی تزیین شده است و علت اینکه نام این بنا را مسعودیه گذاشته اند این بوده است که این نام برگرفته از نام ظل السلطان است که نام او مسعود میرزا بوده است.
این عمارت زیبا به دست معمار بزرگ آن زمان استاد شعبان معمار باشی ساخته شده است هرچند که علاوه بر ایشان چند نفر دیگر از معماران بزرگ آن زمان برای ساخت این عمارت تلاش کرده اند و بر ساخت آن اثر داشته اند ولی معمار اصلی آن استاد شعبان معمار بوده است.

عمارت مسعودیه
عمارت مسعودیه

معماری بنای عمارت مسعودیه به چه صورت است؟

زمینی که در آن این بنا ساخته شده است به وسعت ۱۵۶۰۰ متر مربع است و شکل ظاهری این زمین به صورت یک ذوزنقه است ولی اگر شما وارد این عمارت بشوید در نگاه اول متوجه این موضوع نمی شوید و بیشتر به نظر می رسد که این زمین مستطیل شکل است زیرا به صورت یک زمین کشیده از شمال شرقی به سمت جنوب غربی است.
هنر معماران در این بنا به خوبی به چشم می آید که علاوه بر استاد شعبان معمار و چند تن از معماران دیگری که این بنا را ساخته اند، گچبران، کاشی پزان و نقاشان هنرمند و ماهری نیز در ساخت بنا و تزیین آن چه داخلی و چه خارجی اثر گذار بوده اند که برای تزیین ساختمان این عمارت از هنر هایی مانند خطاطی و نقاشی بر روی دیوار و گچبری و کاشی کاری استفاده شده است.
سبک گچبری و کاشی کاری هایی که در این عمارت به کار رفته است مانند سایر عمارت هایی است که در زمان قاجار ساخته شده است در واقع در این دوره از یک اصول و شیوه برای طراحی ساختمان ها استفاده می شده است و شیوه طراحی و تزیین این عمارت با عمارت های مشهور تر آن زمان هماهنگ و دارای هارمونی است.

عمارت مسعودیه
عمارت مسعودیه

کل ساختمان عمارت مسعودیه دارای قسمت ها و عمارت های کوچک تری است که در طول زمان و متناسب با کارایی که از عمارت استفاده می شده است کاربرد های مختلف و همچنین اسامی متفاوتی داشته اند در این جا به معرفی قسمت های اصلی بسنده می کنیم که شامل عمارت دیوان خانه، حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی، عمارت مشیرالدوله، عمارت سردر پیاده رو، باغ دیوان خانه، حیاط خلوت و عمارت حیاط خلوت، عمارت سر در کالسکه رو، عمارت سفره خانه، عمارت مشیری است.

عمارت مسعودیه
عمارت مسعودیه

درطول زمان چه بر سر عمارت مسعودیه افتاده است؟

این عمارت در مدتی که ساخته شده است تا همین زمان کنونی ناظر بر اتفاقات زیادی بوده است یکی از این رویداد های تاریخی مربوط به همان سال های اولیه ای است که این عمارت ساخته شده است آن زمان که مصادف با اعتراضات و جنبش های مشروطه خواهان بوده است و به خاطر این که این بنا به میدان بهارستان بسیار نزدیک بوده است و اینکه ظل السلطان با برادر خود و پادشاه وقت همان مظفرالدین شاه دارای اختلاف بوده است.
در آن زمان به عنوان یک پایگاه برای مشروطه خواهان به حساب می آمده است و در آن زمان به خاطر اینکه در نزدیکی این عمارت یک بمب در زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر می شود و تبدیل به یک بهانه برای محمد علی شاه برای به توپ بستن مجلس می شود که بعد از آن عمارت مسعودیه که پایگاه مشروطه خواهان بوده است و همچنین عمارت ظهیرالدوله به دستور محمد علی شاه به رگبار بسته می شود.

عمارت مسعودیه
عمارت مسعودیه

استفاده‌های فرهنگی که از عمارت مسعودیه شده است

اولین کتابخانه و موزه ملی که در کشور ایران ساخته شد در این عمارت بوده است و در سال ۱۳۰۴ که به انتخاب و دستور انجمن معارف یکی از اتاق های این عمارت برای کتابخانه رسمی مورد استفاده قرار گرفت که همین موضوع باعث شد که برپا شدن کتابخانه ملی شد و بعد از آن هم یکی دیگر از اتاق های این عمارت به نگهداری اشیاء و وسایل تاریخی و قدیمی که از نقاط مختلف کشور به دست می آند اختصاص داده شد و همین عامل برپایی موزه ی ایران شد.
راه های رفتن به عمارت
برای دسترسی به عمارت مسعودیه و بازدید از این بنای تاریخی می توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو استفاده کنید که بهترین و راحت راه برای اینکه در کوتاه ترین زمان به عمارت بروید اگر سوار خط دو مترو تهران بشوید و در ایستگاه ملت پیاده شوید و بعد از آن از خیابان ملت وارد خیابان اکباتان شوید به ورودی عمارت مسعودیه می رسید.

عمارت مسعودیه
عمارت مسعودیه

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد
  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x