تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

پارک بوجاق کجاست – آشنایی با پارک بوجاق و تنوع زیستی آن

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

پارک بوجاق کجاست؟

پارک بوجاق در شهرستان آستانه اشرفیه، استان گیلان در شمال کشور ایران قرار دارد. این پارک اولین پارک خشکی – دریایی ثبت شده در ایران است که وسعت آن به ۳۲۶۰ هکتار می‌رسد. این پارک یک منطقه حفاظت شده است که از ورود شکارچیان به آن ممانعت می شود. از ۳۲۶۰ هکتار پارک بوجاق، ۱۶۰۰ هکتار آن محوطه دریایی، حدود ۱۶۰ هکتار محوطه تالابی و باقی مانده آن را زمین‌های ساحلی، جلگه‌ای و علفزار فرا گرفته است. این پارک از تنوع نوع گیاهان و حیوانات برخوردار است و یکی از دلایل مورد حفاظت قرار دادن تالاب بوجاق، همین تنوع گیاهان و حیوانات بود. این تالاب سالانه میزبان پرندگان مهاجر بسیاری از نقاط مختلف جهان است که جلوه خاصی به این مکان می دهند. این پرندگان با ویژگی های منحصر به فرد خود، گردشگران بسیاری را برای تماشا به این مکان می کشانند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره پارک بوجاق به دست آورید.

 

معرفی پارک بوجاق

تالاب بوجاق به دلیل اهمیت زیستگاهی که دارد (به خصوص برای پرندگان آبزی که هر ساله به آنجا مهاجرت می‌کردند)، در سال ۱۳۵۴ این پارک در فهرست تالاب‌های کشور با عنوان لاگون کیاشهر به ثبت رسید. پارک ملی بوجاق در سال ۱۳۶۹ به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده که در میان آن‌ها رودخانه سفید رود عبور می‌کرد و در آخر این پارک در سال ۸۱ به عنوان پارک ملی تعیین شده ‌است و از آن زمان افراد زیادی برای دیدن پارک ملی بوجاق به گیلان آمده‌اند.

این منطقه از سه تالاب کیاشهر در شرق، بوجاق در غرب و ۲۲ بهمن در مرکز به همراه سفید رود، جلگه‌ها و علفزارهای غرب همراه سفید رود و زمین‌ها و آب‌های ساحلی دریای خزر تشکیل می‌شود. تالاب کیاشهر زودتر از تالاب‌های دیگر مورد ثبت و حفاظت قرار گرفت. اما نکته عجیب اینجاست که تالاب کیاشهر در حال حاضر وضعیت بسیار نامناسب‌تری از نظر تنوع و تعداد جانوران نسبت به تالاب ۲۲ بهمن و تالاب بوجاق دارد که به تازگی مورد حفاظت قرار گرفته‌اند.

پارک بوجاق گیلان
پارک بوجاق گیلان

 

تنوع زیستی بالا

گونه‌های زیستی بسیار زیبا و جالبی در این پارک وجود دارد که از دیدن آن‌ها بسیار حیرت زده می‌شوید. بر اساس تحقیقی که از سال ۸۳ تا ۸۵ در این پارک انجام شد، در مجموع ۲۳۴ گونه پرنده از ۴۹ گروه مختلف در آن مشاهده شده که ۱۲ گونه آن از جانوران در معرض خطر انقراض هستند که در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار گرفته‌اند.

در پارک می‌توان انواع پرستوی دریایی، بوتیمار، قار، خوتکا، مرغ سقا، گیلان‌شاه، گیلار، کشیم، لک لک، کاکایی، باکلان، حواصیل، درنا، قرقاول، بلدرچین، چاخ ‌لق، زنگوله بال، سلیم، خروس کولی، آبچلیک، ابیا، پاشلک، تلیله، جغد، چکاوک، دارکوب، هدهد، سبزه قبا، زنبورخوار، قو، غاز، مرغابی، فلامینگو، آنقوت، چنگر، ماهی‌خورک و پرندگان شکاری مانند انواع عقاب، کورکور، سارگپه، سنقر، عقاب دریایی، هما، قرقی، طرلان، پیغو، ترمتای، دلیجه، لیل، بالابان، لاچین و بحری، سسک، پپت، زرده‌ پره، توکا، قمری، چرخ ریسک، مگس‌گیر، دم جنبانک، سنگ چشم، بلبل، سینه سرخ، کوکو و چلچله را مشاهده کرد. به دلیل وجود این تنوع گسترده از پرندگان در این پارک، لقب سایت پرنده نگری را به این مکان داده اند.

در نظر داشته باشید که پرندگانی که در این تالاب زندگی می‌کنند به ۲۰ گونه محدود می‌شوند و اکثر آن‌ها پرندگام مهاجر و عبوری هستند که زمان مهاجرت آن‌ها در فصل پاییز و زمستان است. یکی از پرندکان نادر این تالاب شناگر بلوطی است که تاکنون فقط ۲ بار در ایران دیده شده، یک بار در پارک ملی بوجاق و بار دیگر در جنوب کشور بوده ‌است. پرندگان نادر دیگری چون عروس غاز، فالاروپ، غاز پا زرد، و غاز پیشانی ‌سفید کوچک هم در این منطقه دیده شده‌اند. همچنین حضور پرندگانی مثل طرقه کوهی و چکچک ابلق که معمولا در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند نیز در این پارک دیده شده که بسیار تعجب‌آور است.

بیش از ۵۰ گونه از آبزیان مختلف هم در منطقه شناسایی شده که ماهی سفید، کپور، سیم‌پرک، سرخ باله، اردک ماهی، کلمه، ماهی کاراس و لای‌ماهی از جمله آن‌ها هستند. همچنین فک خزری، تنها پستاندار دریای خزر هم در این منطقه دیده می‌شوند. تعداد گونه‌های گیاهی شناسایی شده در این منطقه هم ۲۴۸ گونه است که این مقدار گونه در شهرهای شمالی ما بسیار طبیعی است.

پارک بوجاق رشت
پارک بوجاق گیلان

سفیدرود

سفیدرود، رودخانه‌ای است که تالاب بوجاق را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده است. یکی از دلایلی که نام این رودخانه را سفیدرود گذاشتند، زلال بودن آب این رودخانه است. سفیدرود پس از رود کارون دومین رودخانه طولانی در ایران است. طول این رود به ۷۶۵ کیلومتر می رسد و طولانی ترین و پر آب ترین رودخانه استان گیلان محسوب می شود. این رودخانه از به هم پیوستن دو رود شاهرود و قزل اوزن در شهر منجیل پدید می آید. اما سرچشمه اصلی آن را باید در کوه های کردستان، همدان، زنجان و طالقان جستجو کرد. تنوع زیستی ماهی ها در این رودخانه بسیار گسترده است و سد سفیدرود نیز بر روی این رود بنا شده است. در این رودخانه می‌توانید گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها را ببینید. اگر به ماهی گیری علاقه داشته باشید و به این رودخانه بروید، می‌توانید در بخش‌های مجاز رودخانه ماهیگیری کنید. ماهیگیری در بخش‌های کوچکی از رودخانه آزاد است.

رودخانه سفیدرود
رودخانه سفیدرود

 

اطراف پارک بوجاق

این منطقه از قسمت شمال در مجاورت دریای خزر قرار گرفته و از جنوب به بندر کیاشهر، از غرب به رودخانه اوشمک و شهر زیباکنار، از شرق به تأسیسات صدا و سیما در کنار روستای امیرکیاسر و از شمال تا عمق ۶ متری دریای خزر در منطقه کیاشهر ادامه پیدا می‌کند. از جاذبه‌های گردشگری در منطقه بوجاق می‌توان به پل چوبی کیاشهر، سایت پرنده نگری، سواحل دریای خزر و لوتکا سواری اشاره کرد. پل کیاشهر در میان نیزارها پنهان شده و با استقرار بر روی آن می توان پرندگان مهاجر را مشاهده نمود و از آن ها عکاسی کرد. بازدیدکنندگان با پوشیدن لباس هایی به رنگ طبیعت استتار کرده و به تماشای پرندگان نایاب این مکان می پردازند. این پل ۷۰۰ متر طول و ۲٫۵ متر عرض دارد و به دریا منتهی می شود. غروب دریا بر روی پل کیاشهر منظره ای دیدنی را خلق می کند. در کنار پل چند آلاچیق چوبی نیز وجود دارد که می توان در آنها استراحت کرد. همچنین گاهی اوقات یک بازارچه صنایع دستی نیز در نزدیکی این پل برپا می شود که توجه علاقمندان را به خود جلب می کند.

پارک بوجاق رشت
پارک بوجاق گیلان

 

راههای دسترسی به پارک ملی بوجاق

اگر قصد سفر به این مکان را دارید ابتدا به استان گیلان بروید. پس از آن می‌توانید از مسیرهای جاده‌های حسن رود به زیباکنار، لشت نشاء به زیباکنار و نیز از طریق جاده خاکی زیباکنار هم که در جوار رودخانه اشمک قرار دارد و مسیرهای خاکی متعدد دیگر به این مکان زیبا بروید.

 

سخن پایانی

در این مطلب با پارک بوجاق آشنایی پیدا کردیم. این پارک یکی از پارک‌های زیبای کشور و استان گیلان است که در فصل‌های پاییز و زمستان با مهاجرت پرند‌گان، زیبایی‌هایش چندین برابر می‌شود. اگر قصد شما از سفر به این مکان تماشای پرندگان است، از نیمه پاییز تا نیمه زمستان به آنجا بروید. اما اگر می خواهید از زیبایی های تالاب دیدن کنید بهار و تابستان سری به آنجا بزنید. اگر در فصل سرد سال به این منطقه سفر می کنید لباس گرم و اضافه همراه داشته باشید و از آوردن دوربین عکاسی برای ثبت تصویر پرندگان زیبا غافل نشوید. تنوع گیاهی که این تالاب دارد می‌تواند احساس شما را متحول کند. اگر تا به حال به این مکان زیبا و دیدنی نرفته‌اید پیشنهاد می‌کنیم حتما به این مکان سر بزنید و خاطره‌های زیبا و دل‌انگیزی را برای خود و خانوادتان بسازید.

پارک بوجاق رشت
پارک بوجاق گیلان

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار تهران رشت رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت است.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x