تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

سد بیجار رشت (رودبار) – آرامشی فراموش نشدنی+ ماهیگیری

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

سد بیجار گیلان

سدها و دریاچه هایی که پشت آن ها ایجاد می شود همواره مورد توجه مردم بوده است. حال اگر به واسطه آب و هوای ویژه و خاص، اطراف سد پوشیده از طبیعت سرسبز باشد که دیگر مکانی بینظیر خواهد بود. در استان زیبای گیلان، در روستایی نزدیک به رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار و شهر بیجار، یک سد بسیار زیبا واقع شده است که یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. این سد زیبا که بر روی سفیدرود و در شهر تماشایی بیجار واقع شده است، مزایای بسیار زیادی را برای استان گیلان به همراه دارد که در ادامه به آن می پردازیم. اگر به استان گیلان و همچنین شهرستان رودبار سفر کرده‌اید و تماشای سد بیجار رودبار را از دست داده‌اید، در سفر بعدی خود حتما این تجربه را امتحان کنید.

استان گیلان و شهر رشت، به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح هستند. این استان با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان توانسته است تا به عنوان یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های سفر در فصول مختلف سال تبدیل شود. طبیعت بکر و آب و هوای مناسب آن در کنار جاذبه‌های طبیعی مختلف از مهم‌ترین دلایل این محبوبیت هستند.

در این استان، مناطق طبیعی بسیاری قرار دارند که هر یک جاذبه‌های خاص خود را دارد. سد بیجار به عنوان یکی از این جاذبه‌های گردشگری، در موقعیتی بسیار خاص قرار دارد و انتخابی مناسب برای یک سفر چندروزه تفریحی است. انتخابی که در ادامه درباره چگونگی سفر به آن و استفاده از جاذبه‌های مختلفش نکات بسیاری را بیان خواهیم کرد.

گیلان استانی با جاذبه های طبیعی بینظیر
گیلان استانی با جاذبه های طبیعی بینظیر

 

تاریخچه ساخت و ساز سد بیجار بر روی تقاطع دو رودخانه

پروژه ساخت سد بیجار را می‌توان یک پروژه ده ساله دانست که از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳ به طول انجامید. این پروژه بلند مدت، بر روی تقاطع دو رود زیلکی و دوآبان ساخته شده است. ارتفاع این سد را می‌توان چیزی در حدود ۹۰٫۵ متر دانست که ارتفاعی نسبتا زیاد محسوب می‌شود. همین ارتفاع سبب شده است تا طبیعت سد بیجار، یک طبیعت بسیار هیجان انگیز و زیبا برای سفر و طبیعت گردی باشد. طبیعتی که در پایین آن می‌توان محل اتصال دو رودخانه را به یکدیگر مشاهده‌گر بود.

 

سد بیجار کجاست؟

سد‌ بیجار‌ واقع در شهرستان رودبار، یک چشم انداز بسیار جذاب و دلنشین را در این منطقه ایجاد کرده است. این سد با توجه به طبیعت جنگلی این منطقه و همچنین وجود باران‌های بسیار زیاد در این مکان ساخته شده است. سد بیجار با رشت ۲۰ کیلومتر و با رودبار ۳۱ کیلومتر فاصله دارد. توصیه می‌کنیم که در سفر به این منطقه فقط از این سد زیبا فقط بازدید کنید، زیرا شنا کردن در چنین سدهایی خطرات بسیار زیادی را به همراه دارد و باید بدانید که سد بیجار در سال ۱۳۹۷ هجری شمسی باعث مرگ دو سرباز شد. پس از یاد نبرید که این سد مکان بسیار خطرناکی برای شنا کردن می‌باشد.

نام اصلی این سد در واقع سد آیت الله بحجت شهر بیجار می‌باشد. با توجه به تلفظ بسیار راحت‌تر و همچنین تکرار مکرر مردم، این سد همچنان با نام بیجار معروف است.

سد شهر بیجار به همراه جنگل‌های سر سبزی که در دور و اطراف آن واقع شده است، یک مکان عالی برای گذراندن اوقات فراغت است. در واقع شما می‌توانید در روزهای تعطیل به همراه دوستان و خانواده خود به سد‌ بیجار‌ بیایید و از طبیعت فوق‌العاده این منطقه لذت ببرید.

سد بیجار رشت(رودبار)
سد بیجار رشت(رودبار)

 

امکانات تفریحی و گردشگری سد بیجار برای مسافرین

از آنجایی که این روزها سد بیجار به عنوان یکی از مکان‌‎های تفریحی در استان گیلان شناخته می‌شود، در این سد امکانات تفریحی و گردشگری بسیاری فراهم شده است. با فراهم شدن این امکانات، مسافرین با حضور خود می‌توانند سفری دلچسب را برای خود به ارمغان آورند و خاطرات جذابی را به یادگار گذارند. برخی از اصلی‌ترین این تفریحات عبارت است از:

جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا

اصلی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه گردشگری در تمام استان زیبای گیلان را می‌توان جاذبه‌های طبیعی آن دانست. سد بیجار با داشتن ارتفاعی مناسب و قرار گرفتن بر روی دو رودخانه، فضایی بسیار زیبا و طبیعتی بکر برای آرامش دارد. از همین رو با حضور در این منطقه و خصوصا در زمان‌های خلوت سال می‌توانید از سکوت طبیعت و مناظر زیبای آن لذت ببرید.

ماهیگیری در سد بیجار

بسیاری از مردم استان گیلان و حتی دیگر شهرهای کشور برای ماهیگیری و تفریح سد شهر بیجار رودبار می‌آیند. از آنجایی که شهر بیجار همواره از هوای دلچسبی برخوردار است و مسیر رسیدن به آن هم بسیار هموار است، شما هم می‌توانید برای ماهیگیری و تفریح به این سد بروید. البته دقت داشته باشید که وسایل کافی به همراه داشته باشید، زیرا در غیر این صورت ممکن است با مشکل مواجه شوید.

قایق سواری در دریاچه سد بیجار

یکی از امکاناتی که به تازگی بر روی سد بیجار فراهم شده است، امکان قایق سواری بر روی این سد است. با قایق سواری بر روی سد بیجار، می‌توانید تجربه جذابی را از سفر به این مکان برای خود رقم بزنید. در این سد امکان استفاده از انواع قایق پدالی یا قایق موتوری فراهم خواهد بود.

امکان کمپینگ در اطراف سد

سد بیجار یکی از فضاهای مناسبی است که در آن می‌توانید برای چند روز کمپ کنید. این منطقه خوش آب و هوا معمولا در تمامی فصول سال آب و هوای نرمالی دارد و رطوبت بالایی را نیز به همراه نخواهد داشت. تجربه گذراندن شب در چادر و در کنار سد بیجار و در دل طبیعت آن می‌تواند یک تجربه دلچسب باشد.

جاذبه های اطراف سد بیجار

علاوه بر سد بیجار که یک جاذبه گردشگری ویژه محسوب می شود، می توانید از  منطقه ییلاقی دایلسر که در فاصله ۳۰ کیلومتری سد قرار گرفته نیز دیدن کنید. سد جمال آباد نیز در فاصله ۴ کیلومتری قرار دارد. آبشار دودوزن نیز دیگر جاذبه دیدنی این منطقه است.

عکاسی از جاذبه‌های مختلف سد بیجار

اگر به عکاسی علاقه‌مند باشید و به دنبال یک سفر جذاب با سوژه‌های عکاسی متفاوت هستید، سفر به سد بیجار می‌تواند برای شما یک خاطره متفاوت را رقم بزند. عکاسی از جاذبه‌های بکر و طبیعت منحصربه‌فرد و دست نخورده بیجار می‌تواند تصاویر زیبایی را خلق کند.

سد بیجار رشت(رودبار)
سد بیجار رشت(رودبار)

 

مزایای ویژه سد بیجار رودبار برای استان گیلان

سد بیجار تامین کننده آب شرب مورد نیاز اکثر شهرهای گیلان است. این شهرها از کوچصفهان، رشت، خشکبیجار، لشت نشا، خمام، لاهیجان، لنگرود، بندر انزلی، سیاهکل، کیاشهر، سنگر و آستانه اشرفیه تشکیل شده‌اند. به غیر از این موارد تامین آب لازم ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی، تولید نزدیک به ۶٫۳ مگاوات انرژی برق آبی به وسیله ۳ عدد دستگاه توربین با ظرفیتی معادل هر یک  ۲٫۱ مگاوات از کاربردهای این سد بزرگ است.

 

مسیر دسترسی به سد بیجار

برای اینکه به سد بیجار برسیم، باید از سمت شهر رشت حرکت کنیم و خودمان را به امامزاده هاشم که در فاصله ۳۰ کیلومتری اتوبان رشت قزوین قرار دارد، برسانیم. پس از اینکه به رو به روی اتوبان رفتید، بایستی از یک پل که دو ماشین به سختی به صورت همزمان از روی آن رد می‌‌شوند، عبور کنید. در امتداد این جاده چندین دو راهی قرار گرفته است، با توجه به این موضوع سعی کنید در طی مسیر حتما از افراد محلی این منطقه سوال کنید که چه راهی برای رفتن به سد بهتر است. قسمتی از مسیر مقابل شما آسفالت و قسمت کمی هم به صورت خاکی می‌باشد.

مسیر خاکی که به سد بیجار منتهی می‌شود، هموار بوده و هر ماشینی می‌تواند به سادگی از آن عبور کند. در واقع شما برای عبور از این جاده خاکی هیچ نیازی به ماشین‌های شاسی بلند ندارید و در طول مسیر دست‌انداز شدیدی نیز وجود ندارد. بخشی از این مسیر تا شروع جاده خاکی از بغل یک رودخانه زیبا می‌گذرد؛ شما می‌توانید استراحت خود را در کنار این بوفه انجام دهید. بخش دیگری از مسیر خاکی شما از کنار درخت‌های بلند قامت می‌گذرد. در انتهای این مسیر نیز به سد بیجار می‌رسید و می‌توانید در این مکان مشغول تفریح شوید.

سد بیجار رشت(رودبار)
سد بیجار رشت(رودبار)

 

سخن پایانی

طبیعت زیبا و دیدنی گیلان، مناطق تفریحی و گردشگری بسیاری را در دل خود دارد. این طبیعت بکر و دست نخورده، می‌تواند به یک گزینه مناسب برای گذراندن زمان سفر شما تبدیل شود. سد بیجار به عنوان یکی از مناطق گردشگری و تفریحی گیلان، بخشی بسیار جذاب برای سفر است که می‌تواند سفری هیجان انگیز و به یاد ماندنی را برای شما به دنبال داشته باشد. اگر قصد سفر به استان گیلان را دارید، به هیچ عنوان از سفر به سد بیجار و مشاهده طبیعت زیبای آن غافل نشوید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار تهران رشت رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت است.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x