تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

پارک جنگلی سراوان رشت؛ رد پای بهشت در گیلان

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

یکی از جاذبه های دیدنی نزدیک به شهر رشت و استان گیلان مرداب سراوان است. این مرداب زیبا در پارک جنگلی بکری به همین نام واقع شده است. این منطقه را می‌توان در لیست بهترین جاذبه‌های طبیعی استان گیلان جای داد. قدم زدن در هوای خوب سراوان در یکی از روزهای فصل بهار فوق‌العاده لذت‌بخش است. با ورود به جنگل زیبای سراوان فضای بسیار جالب و متفاوتی را تجربه خواهید کرد.
جنگل سراوان یکی از قدیمی‌ترین عرصه‌های جنگلی ایران بشمار می‌آید. سراوان یکی از جنگل‌های مشهوری است که در مسیر رشت به سمت تهران واقع شده است. این منطقه از توابع بخش سنگر شهر رشت است. پارک جنگلی سراوان رشت به دلیل پوشش جنگلی فوق‌العاده، مرداب‌های جذاب، طبیعت خیره‌کننده و آرامش لذت‌بخشی که دارد، یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر شهر رشت برای گردشگران محسوب می‌شود.
با ما همراه باشید تا قبل از سفر، به اطلاعات کاملی درباره این منطقه دست پیدا کنید.

معرفی پارک جنگلی سراوان رشت؛ نگین سرسبز گیلان

قبل از بررسی این پارک جنگلی بد نیست بدانید که سراوان نام یکی از روستاهای استان گیلان است که در نزدیکی شهر سنگر این استان واقع شده است. اما شاید جالب باشد که بدانید چرا نام رشت در کنار اسم این پارک جنگلی به گوش شما می‌خورد؟ دلیل این مسئله قرارگیری آن در بخش غربی جادۀ رشت به تهران است.
به همین دلیل بسیاری از مسافرینی که از این مسیر عبور کرده‌اند، برای یک بار هم که شده از نزدیک با این جاذبۀ گردشگری برخورد داشته‌اند. البته فاصلۀ این جنگل با رشت هم زیاد نیست و چیزی حدود 17 کیلومتر است.
این پارک با مساحتی بیش از 1478 متر مربع، یکی از بهترین مناطق دیدنی در کنار نقاط ساحلی، مناطق سرسبز، رستوران‌ها، هتل‌ها و سینماهای رشت برای بازدید و گذراندن اوقات خوش محسوب می‌شود. البته از کل مساحت پارک جنگلی، حدود 210 هکتار آن، به صورت حفاظت شده اداره می‌شود و مابقی مساحت پارک جنگلی سراوان رشت در اختیار عموم مردم برای تفریح قرار گرفته است.
شما در این پارک علاوه بر گذر از محیط‌های طبیعی بکر، جنگل‌های زیبا، دیدن گونه‌های نادر و متنوع گیاهی، دریاچه و مرداب سراوان که هر یک به نوعی شما را مجذوب می‌کنند، می‌توانید از امکانات عالی این منطقه مثل موزه روستایی گیلان یا تفریحات هیجان‌انگیز آن مثل موتورسواری و پینت‌بال استفاده کنید.

مرداب سراوان، مشاهده زیبایی محصور کننده

مرداب‌ها در واقع مناطقی هستند مملو از آب ساکن یا نیمه ساکن که عمق کمی دارند. مرداب‌ها با توجه به وجود موانع طبیعی که مقابل آب‌ها وجود دارد و راه آب را کند می‌کنند یا آن را در یک جا ساکن می‌کنند، ایجاد می‌شوند. همه مرداب‌ها به دلیل شرایط خاص طبیعی، از پوشش‌های جانوری و گیاهی ویژه‌ای برخوردار هستند و میزان اکسژن موجود در آب آن‌ها پایین است.
با توجه به این موضوع معمولاً جانورانی هستند که با این مقدار اکسیژن سازگاری داشته باشند و در داخل مرداب دوام بیاورند. برخی دیگر از جانوران نیز در سطح و برخی دیگر بالاتر از سطح آب، مشغول زندگی هستند.

پوشش جانوری مرداب سراوان

برخی جانوران هستند که می‌توانند در مرداب‌ها به راحتی زندگی کنند. این جانوران معمولا به میزان اکسیژن پایین موجود در آب عادت دارند و همین امر باعث شده تا پوشش جانوری مرداب‌ها خاص و متفاوت باشد. البته برخی دیگر از جانوران نیز وجود دارند که در سطح بالای آب و یا اطراف مرداب‌ها زندگی می‌کنند.
اگر به این مرداب رفته باشید می‌دانید که درون آن پر از قورباغه و بچه قورباغه است که اغلب آن‌ها در حال جست‌وخیز هستند. یکی دیگر از حیوانات ساکن در مرداب سراوان، لاک‌پشت‌ها هستند. علاوه بر این، پرندگان بسیاری نیز در سراسر این جنگل و اطراف مرداب زندگی می‌کنند. از جمله می‌توان به دارکوب، قرقاول، جغد جنگلی و کبک اشاره کرد. همچنین جانورانی مانند خرگوش و راسو نیز در اطراف این مرداب دیده شده‌اند.

پوشش گیاهی مرداب سراوان

پوشش گیاهی جنگل و مرداب سراوان را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: اول درختان و گیاهان خودرویی که از دیرباز در این مکان رشد کرده‌اند. از این درختان خودرو می‌توان به توسکا، بیدمشک، بلوط، بید، ممرز، بیدمشک، آلوچه جنگلی، سفید پت و انجیلی اشاره کرد. دسته دوم گیاهان و درختانی مانند کاج سیلوستریس، سرو نقره‌ای و تدکا هستند که توسط انسان‌ها در این مکان کاشته شده‌اند.

فضای فوق‌العاده جذاب مرداب سراوان

مرداب سراوان در پارک جنگلی سراوان قرار گرفته است. این پارک بخشی از جنگل‌های ۵ هزار هکتاری سراوان است. این جنگل‌ها از قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران محسوب می‌شوند. در این پارک جنگلی شما می‌توانید با انواع حیوانات جذاب و دیدنی همچون راسو، خرگوش، دارکوب، جغد جنگلی و حتی قرقاول روبه‌رو شوید که لذت مسافرت را خصوصاً برای کودکان دوچندان می‌کنند.
هوای آن در بهار و تابستان بسیار مطبوع است و رطوبت کمی دارد. در ساعت‌های اولیه صبح مه‌آلود و بسیار زیباست. درختانی مانند توسکا، بیدمشک، بلوط و بسیاری درختان دیگر به صورت خودرو در این جنگل روییده است. گونه‌های دیگری مانند کاج و سرو نقره‌ای نیز کاشته شده‌اند. حیواناتی مثل خرگوش، راسو، کبک، دارکوب و… نیز در دل این جنگ زندگی می‌کنند.
زمانی که به پارک جنگلی سراوان وارد می‌شوید، در همان شروع راه در سمت چپ خود می‌توانید از محوطه بسیار زیبای سبز رنگ دیدن فرمایید. شاید با نگاه اول فکر کنید که این محوطه یک زمین فوتبال است که در مقابل شما قرار گرفته است. اما پس از اینکه دقت بیشتری کنید، متوجه خواهید شد که این محوطه در واقع همان مرداب سراوان است.
همین که مرداب زیبای سراوان، از برگ پوشیده شده است، یعنی فضای بسیار زیبایی و فوق‌العاده‌ای دارد. با توجه به این مسئله، در کمتر مکانی می‌توان آب مرداب را به شکل مستقیم تماشا کرد. و اما در سمت راست خود می‌توانید از پل چوبی زیبایی که وجود دارد، دیدن کنید. به طور کلی عکس‌برداری در این منطقه و مناظری که در آن وجود دارد، می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.
در نزدیکی این پارک، روستایی به همین نام نیز وجود دارد. روستای سراوان مملو از شالیزارهای سرسبز، درختان سر به فلک کشیده و رودخانه‌های خروشان است. بازدید از این روستا خالی از لطف نیست.

رودخانه‌های سروان؛ آرامشی وصف‌ناپذیر

شما علاوه بر وجود مرداب یا همان دریاچۀ پوشیده از خزه در پارک جنگلی سراوان رشت، می‌توانید به دو رودخانه سیاهرود و سفیدرود دسترسی داشته باشید. این دو رودخانه را می‌توانید در قسمت شرقی پارک پیدا کنید. شما با کمی توقف در مسیر رودخانه‌ها یا کنارشان می‌توانید از خروش آن‌ها لذت برده و به آرامشی وصف‌ناپذیر دست پیدا کنید.
البته که گوش دادن به صدای بر خواسته از رودخانه می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد، اما فراموش نکنید که این مکان خصوصاً در روزهای شلوغ و پربازدید از پارک، محل اسکان بسیاری از مسافران است. پس شاید اگر به دنبال برپا کردن محل استراحت در جایی مناسب و به دور از شلوغی هستید، شاید باید در جایی دیگر از پارک توقف کنید.
(مرتبط بخوانید: لیست رستوران‌های قم که در سفر به این شهر باید آن‌ها را بشناسید)

قایق‌سواری در مرداب سراوان

این روزها هر نقطه‌ای از ایران که دریاچه و یا استخری داشته باشد، به احتمال بسیار زیاد از قایق‌های تفریحی و گردشگری نیز برخوردار خواهد بود. اما قایق‌سواری در مرداب لذت خاص خود را دارد. به این علت که باعث خواهد شد شما طبیعت بکر مرداب، سطح سبز آب و حیوانات موجود در آن را از نزدیک تماشا کنید و لذت ببرید.
فرض کنید در یک مرداب فوق‌العاده زیبا با قایق در حال حرکت هستید و همزمان به صدای آب و جنگل هم گوش می‌کنید، تصور این موضوع هم بسیار عالی است. اگر در جهت شرق این پارک حرکت کنید به رودخانه‌های خروشان سفیدرود و سیاهرود می‌رسید که استراحت و پیک نیک در کنار آن لذت بخش است.

چه زمانی به مرداب سراوان سفر کنیم؟ بهترین فصل برای سفر به سراوان

برای اینکه به مرداب سراوان سفر کنید، بهتر است که این کار را در فصول بهار، پاییز و تابستان انجام دهید. به طور معمول در این فصول می‌توانید کلیه زیبایی‌های این طبیعت فوق‌العاده را تماشا کنید. برای مثال در اوایل فصل پاییز برخی از قسمت‌های این مرداب را می‌توانید به رنگ سبز و بخش‌های دیگری را به رنگ زرد مشاهده کنید. در این زمان می‌توانید طیف‌هایی بی‌نظیر از رنگ‌های پاییزی را ببینید.
در فصل بهار هم آب و هوای این منطقه بسیار خوب است. در تابستان هم که علاوه بر آب و هوای خوب، می‌توانید همه جذابیت‌های این مرداب را به تماشا بنشینید. در فصل بارش، این مرداب تقریباً همیشه مرطوب و بارانی است و هوای بسیار مطبوعی دارد.
این مرداب در فصل زمستان هم زیبایی‌های خاص خود را دارد. اگر به فصل زمستان و بارش برف علاقه دارید، می‌توانید در این فصل به این مرداب زیبا سفر کنید و از طبیعت متفاوت فصول سرد سال در این منطقه لذت ببرید. اکثر قسمت‌های این مرداب با برف پوشیده می‌شود.
توجه داشته باشید که دمای هوای سراوان در فصل زمستان بسیار پایین است. با همراه داشتن یک دوربین عکاسی می‌توانید صحنه‌های زیبایی را در این سفر ثبت کنید.

امکانات خوب در جنگل سراوان

شما می‌توانید بدون هیچ استرسی از بابت امکانات رفاهی در جنگل سراوان مستقر شوید و از سفر خود لذت ببرید. کنار مرداب این جنگل زیبا و در قسمت‌های اولیه جنگل سراوان می‌توانید از میز، نیمکت، سرویس‌های بهداشتی، کباب‌پز، آلاچیق، سکوهای نصب چادر، سطل زباله، محوطه بازی برای کودکان و سایر موارد از این دست استفاده کنید.
جالب است بدانید که به غیر از قایق، امکانات تفریحی دیگری مانند موتور چهارچرخ و پینت بال نیز وجود دارد که هر کدام از آن‌‌ها از لذت‌های خاص خود برخوردار است.
جالب است بدانید که پینت بال جنگل سراوان به عنوان نخستین پینت بال جنگلی ایران شناخته می‌شود و با مساحت ۱۲۰۰ متر مربع از کلیه تجهیزات حرفه‌ای مربوط به این بازی برخوردار است. با موتور چهارچرخ هم می‌توانید در این جنگل گردش کنید. در ادامه به سایر نقاط دیدنی و امکانات این پارک اشاره می‌کنیم.

موزه میراث روستایی سراوان

اگر با لوکس ترین قطار ایران به رشت سفر کرده‌اید، بد نیست بدانید که در فضای پارک می‌توانید از موزه جالبی نیز بازدید کنید. موزه میراث روستایی گیلان در پارک جنگلی سراوان و در نزدیکی مرداب قرار گرفته است. این موزه در فضایی به مساحت ۲۶۰ هکتار یک روستا با خانه‌های روستایی را به تصویر کشیده است. بازدیدکنندگان از این موزه با فرهنگ و رسوم، آداب زندگی روستایی و صنایع‌دستی آنها از نزدیک آشنا می‌شوند.
در کنار این موزه غرفه‌هایی برای فروش صنایع‌دستی و محصولات روستایی برپا شده است که امکان خرید از آن‌ها نیز وجود دارد. مکان‌هایی نیز برای فروش غذاهای سنتی گیلان نیز در مجاورت این موزه وجود دارند. جشن‌ها و آیین‌های ویژه‌ای به مناسبت‌های مختلف در این موزه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند.
در واقع این محل به عنوان اولین اکوموزه ایران محسوب می‌شود، زیرا در فضایی باز ایجاد شده و مساحت آن بیش از 260 هکتار است. شما در این اکوموزه می‌توانید خانه‌هایی با طراحی و نمای سنتی را مشاهده کنید که البته از مکان‌های دیگر به جز پارک جنگلی به این نقطه منتقل شده‌اند.
به طور کلی در تعریف از این موزه باید بگوییم که شما با یک منطقۀ سنتی مواجه خواهید بود که خانه‌های روستاهای مختلف از استان گیلان جمع‌آوری شده و در این مکان در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرند.
البته شما علاوه بر صنایع‌دستی و آداب رسوم گیلانی، با دیگر بخش‌های هیجان‌انگیز هم روبه‌رو خواهید بود که از جملۀ آن‌ها می‌توانیم به مواردی همچون مدرسه، مسجد، کوزه زغال سنگ، انبار مخصوص برنج، باغچۀ اختصاصی برای سبزیجات، کارگاه آهنگری و حتی طویله اشاره کنیم.
بنابراین موزه میراث روستایی پارک جنگلی سراوان، ذهن شما را به خوبی از فضای شلوغ شهری جدا کرده و به یک طبیعت جذاب و خیره‌کننده مهمان می‌کند.
(بیشتر بخوانید: نحوه رزرو بلیط قطار تهران اهواز)

پینت‌بال و موتور چهار چرخ؛ تجربۀ فراموش نشدنی

یکی از بازی‌های عالی تدارک دیده شده در پاک جنگلی سراوان رشت، انجام پینت‌بال است. جالب است بدانید که زمین پینت‌بال این پارک با 1200 متر مساحت، رده اول زمین‌های پینت‌بال کشور را از لحاظ زمان افتتاح به خود اختصاص داده است.
علاوه بر پینت‌بال، یکی دیگر از امکانات پارک سراوان، امکان استفاده از موتور چهار چرخ است. این تفریح فوق‌العاده هیجان‌انگیز برای آن دسته از افرادی که عاشق امتحان کردن چیزهای جدید هستند، بسیار جذاب خواهد بود.

جاده‌های دیدنی، بخشی جدانشدنی از سراوان

مسیرهای دسترسی به مرداب سراوان

اگر قصد دارید با حضور در این منطقه تنها از مرداب سراوان بازدید کنید، می‌توانید از صبح تا ظهر را در این منطقه سپری کنید. اما چنانچه می‌خواهید یک پیک نیک در جنگل سراوان راه بیندازید، باید بدانید که امکانات لازم برای این کار به طور کامل فراهم است.
شما می‌توانید جاده جنگلی کنار این مرداب را با ماشین خود طی کنید. با رفتن به مرداب و جنگل سراوان می‌توانید از شلوغی‌ و ترافیک‌های شهر دوری کنید. جاده‌های پارک جنگلی سراوان در سرتاسر آن کشیده شده‌اند و می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی در این پارک بگردید.
برای اینکه به مرداب زیبای سراوان برسید، مسیر بسیار ساده و راحتی دارید و آدرس این مرداب به شرح زیر است.

  •  نشانی: گیلان، کیلومتر ۱۷ جاده رشت به تهران، غرب جاده

روستای سراوان

اگر هنگام بازدید از جنگل و مرداب سراوان زمان بیشتری داشتید، پیشنهاد می‌کنیم سری هم به روستای سراوان در نزدیکی این جنگل بزنید. این روستا هم بسیار زیبا و مملو از شالیزارهای متراکم است. در این روستا یک کاروانسرای قدیمی با قدمت ۵۰۰ ساله به نام کاروانسرای لات یا شاه عباسی هم وجود دارد.
این کاروانسرا در بخش جنوبی روستا واقع شده است که علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانند سری به آن بزنند. این روستای حاصلخیز با مناطق کوهستانی یکی از بکرترین نقاط کشورمان محسوب می‌شود که در همسایگی پارک جنگلی سراوان رشت قرار دارد. نکته جالب، فاصله کم آن با پارک است. به همین دلیل بسیاری از مسافران علاوه بر گذر از پاک جنگلی، از این روستای دیدنی نیز بازدید می‌کنند.
بیشتر بخوانید: نحوه رزرو بلیط قطار رشت به مشهد

سخن پایانی

  •  پارک جنگلی سراوان رشت یکی از فوق‌العاده‌ترین نقاط کشور برای بازدید و گردشگری محسوب می‌شود که می‌تواند برای ساعاتی شما را از فضای مدرن و شلوغ شهری دور کرده و به طبیعتی بی‌نظیر مهمان کند.
  •  جاذبه‌های زیادی در این فضا وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. از جنگل‌ها و طبیعت سرسبز این پارک گرفته تا مرداب و دریاچۀ سراوان و موزه روستایی این منطقه همگی در نوع خود مکان‌های دیدنی منحصربه‌فردی محسوب می‌شوند.
  •  شما در این پارک علاوه بر لذت بردن از طبیعت، می‌توانید به انجام قایق‌سواری، بازی پینت‌بال و موتورسواری نیز مشغول شوید و از سایر امکانات رفاهی و تفریحی مجموعه برای داشتن سفری خاطره‌انگیز لذت ببرید.
  •  در صورتی که قصد سفر به رشت را دارید، توصیۀ ما استفاده از مدرن‌ترین قطارهای موجود در کشور برای داشتن سفری ایمن، آرام و به یادماندنی است. برای خرید بلیط قطار فدک می‌توانید از طریق روش‌های مختلف همچون سایت مجموعه اقدام کنید.
  •  کارشناسان و مشاوران قطار فدک همه روزه آماده پاسخگویی به سؤالات شما از طریق تماس تلفنی هستند. همچنین می‌توانید از بخش کامنت پرسش‌های خود را مطرح کرده و پاسخ آن‌ها را دریافت کنید.

منابع:

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x