تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

غار بوزخانه رشت (خون فوشه / یخ خانه) کجاست و چه مشخصاتی دارد؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

غار بوزخانه را می‌توان در لیست جذاب‌ترین غارهای شمال و حتی کل کشور قرار داد. این غار دیدنی با بیش از هزار سال قدمت، از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. غار بوزخانه در کوه تالش و منطقه جنگلی زیبایی به نام فوشه قرار دارد. این غار زیبا در گروه غارهای ریزشی است و دهانه آن به سمت شرق روستای فوشه می‌باشد. ارتفاع این غار بیش از ۲ متر و عرض آن نیز بیش از ۵/۲ متر می‌باشد. در ادامه بیشتر به معرفی غار بوزخانه می‌پردازیم.

روستای فوشه (یخ خانه) در گیلان

روستای فوشه در استان گیلان واقع شده است و در نوع خود بسیار زیباست. این روستا در ۲۲ کیلومتری جنوب غرب فومن قرار گرفته و در غرب و جنوب آن کوه‌ها و جنگل‌های زیبایی وجود دارد. از فوشه می‌توان به عنوان یکی از بهترین و زیباترین روستاهای کوهپایه‌ای کشورمان نام برد. وجود جنگل، رودخانه‌، زمین‌های چای و سایر موارد از این دست،جلوه بسیار زیبایی را به این روستا بخشیده است. هر ساله گردشگران بسیار زیادی برای بازدید از این روستا و همچنین غار یخگان به این منطقه سفر می‌کنند.

غار بوزخانه رشت
غار بوزخانه رشت

غار بوزخانه یا یخگان

چنانچه به ماجراجویی در دل طبیعت علاقه دارید، می‌توانید حدود ۲ ساعت را در جنگل‌های کوهستانی روستای فوشه پیاده‌روی کنید و خودتان را به غار زیبای بوزخانه برسانید. با این فرآیند در واقع با یک تیر دو نشان زده‌اید، هم جنگل‌گردی و هم بازدید از غار.

غار یخگان یا همان بوزخانه با برخورداری از دالان‌ها و دهلیزهای گوناگون جزو بهترین غارهای استان گیلان می‌باشد و نام آن هم در لیست غارهای کشورمان ثبت شده است. در شروع ورودی این غار یک شیب نسبتا ملایم به سوی دامنه غار وجود دارد که در آن آثار هوازدگی شیمیایی و فیزیکی به شکل تالوس، واریزه و رنگ خاکه قرمز کاملا قابل مشاهده است.

پس از اینکه حدود ۱۰ متر در داخل غار بوزخانه پیاده‌روی کردید، به یک سنگ تخریبی خواهید رسید که اگر بخواهید از آن بگذرید باید نزدیک به ۱ متر به شکل سینه‌خیز مسیر را طی کنید. در این غار بزرگ شما می‌تونید چندین دالان را در چهار سوی غار ببینید. هر یک از این دالان‌ها به بخش‌های مختلف دالان‌های دیگر مرتبط هستند. در ضمن هر کدام از این دالان‌ها از عمق و طول متفاوتی برخوردار هستند. همچنین دهلیزهای مختلف و چندین دودکش به سمت بالا درون آن‌‌ها وجود دارد که باعث به وجود آمدن تصاویر فوق‌العاده‌ای شده‌‌اند.

گردشگری در نزدیکی غار بوزخانه

شما می‌توانید با حضور در روستای فوشه، به گشت و گذار بپردازید. برای اینکه در نزدیکی غار بوزخانه تفریح کنید، می‌توانید ماشین شخصی خود در شروع مسیر پارک کنید و قدم‌زنان به سمت جنگل حرکت کنید. در بخش‌های گوناگون جنگل در نزدیکی رودخانه، حوضچه‌ای وجود دارد که شما می‌توانید درون آن به آب‌تنی مشغول شوید.

در قلب جنگل‌های سرسبز روستای فوشه یک بقعه قرار گرفته که به آقا شیخ جمال تعلق دارد. در نزدیکی تراس نیز یک رودخانه واقع شده است. تراسی که دور تا دور آن با درختان شمشاد پوشیده شده است. شما می‌توانید با بازدید این جاذبه‌ها، روز خوبی را در روستای فوشه سپری کنید.

مزایای جالب غار بوزخانه

از نکات جالب در رابطه با غار بوزخانه می‌توان به عدم کمبود اکسیژن و هوا اشاره کرد. البته شما باید برای رفتن به این غار زیبا از امکانات لازم غارنوردی و کوهنوردی برخوردار باشید. از سایر مزایای بسیار جالب در خصوص این غار می‌توان به دمای هوا مناسب درون غار، در اکثر روزهای سال اشاره کرد. تنها در روزهای وسط زمستان است که رفتن به این غار با توجه به سردی هوا دشوار می‌شود، اما در بقیه ایام سال شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی به این غار سر بزنید. در ضمن شما می‌توانید بعد از تماشای غار بوزخانه، از ماسوله و قلعه رودخان که در نزدیکی این غار واقع شده‌اند هم دیدن فرمایید.

غار بوزخانه رشت
غار بوزخانه رشت

خرید چای و اقامت در جوار غار بوزخانه

در دامنه‌های روستای زیبا خون فوشه و در نزدیکی غار بوزخانه می‌توانید برای خرید چای تازه و شمالی اصیل اقدام کنید. اگر شما در فصل چای به زمین‌های کشت چای واقع در روستای فوشه بروید، می‌توانید بهترین سوغاتی‌های ممکن را برای دوستان و آشنایان خود تهیه کنید. در دو سوی رودخانه فوشه، خانه‌های قدیمی و سنتی قرار گرفته‌اند.

در این روستا محله‌های گوناگونی قرار دارد که هر یک از آن‌ها از جذابیت‌های خاص خود برخوردار هستند. روستای فوشه با وجود جاذبه‌های دیدنی بسیار زیاد مانند غار یخگان، اقامت‌گاه‌های مناسبی ندارد. شما تنها می‌توانید در خانه افراد این روستا اقامت داشته باشید. چندین نفر از اهالی روستای فوشه، خانه‌های خود را برای اسکان بازدیدکنندگان با قیمت‌های خوبی کرایه می‌دهند.

مسیر دسترسی به غار بوزخانه

اگر می‌خواهید به روستای خون فوشه و غار زیبای بوزخانه سفر کنید، باید از سمت شهرستان فومن به سوی قلعه رودخان حرکت کنید. در این روستا با تابلویی مواجه می‌شوید که شما را به سمت راست روستای جذاب خون فوشه هدایت ‌می‌کند.

  • آدرس: ، گیلان، فومن، ۱۵ کیلومتری روستای فوشه، نزدیکی قلعه‌ رودخان
غار بوزخانه رشت
غار بوزخانه رشت

سخن پایانی

بازدید از شمال کشور همواره هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است. اما بسیاری از جاذبه‌های طبیعی استان گیلان هنوز ناشناخته هستند و نیاز به معرفی بیشتر آن‌ها به علاقه‌مندان و گردشگران وجود دارد. بدون شک یکی از این جاذبه‌ها روستای خون فوشه است که غار بوزخانه در دل آن واقع شده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفرهای بعدی خود به استان گیلان، حتما سری به این منطقه بزنید و هم از مناظر طبیعی بکر کوهپایه‌های سرسبز این منطقه دیدن کنید و هم از دیدن یک غار زیبا که مناظر بدیعی در خود دارد، لذت ببرید.

 

سخن پایانی

گشت و گذار در استان گیلان بخصوص شهر رشت همواره لذت‌بخش است. اگر این گردشگری با خرید از بازارهای این شهر زیبا نیز همراه شود که بسیار عالی خواهد شد. با توجه به مزایای که بازار‌ رشت‌ دارد، توصیه می‌کنیم در صورت نیاز به خرید در این شهر زیبا، به این بازار سنتی مراجعه کنید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر
  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار مشهد رشت رفت و برگشت و یا بلیط قطار تهران رشت رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x