تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

آشنایی با انواع سوغات قم؛ در سفر به قم بهترین‌ها را بخرید

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

سوغات قم چیست

قم را باید دومین شهر مذهبی ایران دانست که هر سال میزبان زائران و مسافران بسیار زیادی است. این شهر هم مانند تمام شهرهای دیگر ایران، سوغاتی‌های خاص خود را دارد. اما بسیاری از افراد از میان این سوغاتی‌ها تنها با سوهان آشنا هستند.

آشنایی با سوغاتی‌های دیگر این شهر باعث خواهد شد که در زمان سفر به قم، بتوانید موارد جذاب و متفاوتی را برای عزیزان خود به عنوان سوغات هدیه بیاورید. در این مطلب از سایت قطار فدک شما را با انواع سوغات قم آشنا خواهیم کرد.

بهترین سوغات قم، خریدی متفاوت

پس از سفر با لوکس ترین قطار ایران، یعنی قطار فدک به قم، چه مواردی را می‌توانید به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود هدیه ببرید؟ اگر تصور کنید که قم تنها یک یا دو محصول به عنوان سوغات دارد، پس با این شهر به خوبی آشنا نیستید. باید بدانید که سوغات قم متنوع و رنگارنگ است و شامل خوراکی‌های خوشمزه، صنایع‌دستی و انگشترهای جذاب می‌شود. در ادامه برخی از جذاب‌ترین سوغاتی‌های قم را با هم بررسی خواهیم کرد.

سوهان قم، معروف‌ترین سوغات این شهر

معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوغات قم قطعاً سوهان است. تقریباً فردی در ایران پیدا نمی‌شود که حداقل یک بار طعم دل‌چسب سوهان را نچشیده باشد. این خوراکی را باید نوعی شیرینی یا به عبارت بهتر حلوای سنتی دانست که از زمان قاجار تا کنون در قم تولید می‌شود.
البته باید اشاره کنیم که سوهان قم تنها در میان ایرانیان محبوب نیست و بسیاری از گردشگرانی که به قم سفر می‌کنند، اقدام به خرید این خوراکی خوشمزه می‌کنند. خرید این سوغاتی بسیار راحت است زیرا می‌توانید آن را در مغازه‌های بسیاری مشاهده کنید.

نان کسمه، یادآوری نان‌ها خوشمزه خانگی

نان کسمه یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه قم است. این نان که با ترکیب آرد، زرده تخم مرغ، زعفران دم شده، شکر، زردچوبه و شیر درست می‌شود؛ در سه نوع کنجدی، شکری و اعلا در سوغاتی فروش‌های شهر قم عرضه می‌شود. در صورتی که دوست دارید یک سوغات متفاوت از قم خریداری کنید، پیشنهاد ما نان کسمه است.

بیشتر بخوانید: سینماهای رشت

قالی ابریشم، سوغاتی نفیس و گران‌بها

یکی از مرغوب‌ترین فرش‌های دست‌باف ابریشمی را می‌توان در قم خریداری کرد. پس از صرف غذا در بهترین رستوران قم، به بازارهای بزرگ فروش فرش در این شهر مراجعه کنید تا تنوع، طرح و رنگ این فرش‌های زیبا و نفیس شما را محصور کند. البته با توجه به این که در بافت این فرش‌ها از ابریشم استفاده شده، طبیعی است که قیمت آن‌ها بالا باشد. پس از قالی ابریشم می‌توان به عنوان لوکس‌ترین سوغات قم نام برد.

ظروف سفالی، سوغاتی زیبا و ارزان

اگر به دنبال یک صنایع‌دستی هستید که قیمت بالایی نداشته باشد اما زیبایی آن چشم‌نواز باشد، می‌توانید به سراغ خرید ظروف سفالی بروید. سفالگران شهر قم به دلیل استفاده از خاک مرغوب و مناسب برای ساخت سفالی که در اطراف این شهر وجود دارد، توانسته‌اند ظروف سفالی بسیار با کیفیتی را تولید کنند. پس از آن با طراحی‌های بسیار دلنشین، این ظروف سفالی را زیباتر می‌کنند.

انگشتر دست‌ساز قم، یادگاری ارزشمند

انگشتر دست‌ساز یکی دیگر از سوغات قم است. با توجه به این که افراد بسیاری به استفاده از انگشترهای زیبا علاقه دارند، خرید این سوغاتی می‌تواند برای افراد زیاد جذاب باشد. این انگشترها با رکاب‌ها و نگین‌های متنوعی تولید می‌شوند اما خاص‌ترین و محبوب‌ترین انگشتر قم، انگشتر هفت نگین است.

بد نیست بدانید که در حال حاضر بیش از 1000 کارگاه ساخت انگشتر در قم وجود دارند. سفر به قم با قطار بسیار دلچسب است. پس برای اطلاع از قیمت بلیط قطار کوپه دربست فدک، تنها لازم است که به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کنید و برای زمان مد نظر خود، بلیط رزرو کنید.

خرمهره، مهره‌‌های زیبای جذب محبت

پیشینه استفاده از خرمهره به دوره هخامنشیان باز می‌گردد. خرمهره که نام آن در صنایع‌دستی ایران به ثبت رسیده، یک سوغات زیبا و دوست داشتنی است. این شی زینتی که معمولاً به رنگ آبی است، به اعتقاد خیلی‌ها خواصی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به دفع چشم زخم انرژی‌های منفی اشاره کرد.

شما تنها با اندکی جست‌وجو در قم می‌توانید بیش از 160 مدل متفاوت خرمهره پیدا کنید. پیدا کردن این سوغاتی اصلاً سخت نیست و می‌توانید آن را در بسیاری از مراکز فروش سوغات در قم پیدا کنید.

مروار بافی، سوغاتی اصیل و زیبا

یکی دیگر از صنایع‌دستی که می‌توان از آن به عنوان سوغاتی شهر قم نام برد، مروار بافی است. برای مروار بافی از نوعی چوب ترکه که در اطراف شهر قم رشد می‌کند، استفاده می‌کنند. افراد با بافتن این ترکه به شکل‌های متفاوت، محصولات متنوعی مانند زنبیل، سبد، لوستر، ظرف و حتی صندلی تولید می‌کنند.

این محصولات که معمولاً آن‌ها را به رنگ زرد می‌توانید پیدا کنید، قیمت بالایی ندارند. اما اصالت و قدمت این صنعت باعث شده تا افراد بسیاری از هدیه گرفتن آن خوشحال شوند.

گز قم، رقیب خوشمزه گزهای اصفهان

شاید اکنون از خود بپرسید که مگر در قم هم گز تولید می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که گزهای قم بسیار خوشمزه هستند و بسیاری از آن به عنوان رقیبی جدی برای گزهای اصفهان یاد می‌کنند. خرید گز تازه در شهر قم بسیار ساده است و می‌توانید آن را به راحتی پیدا کنید. قطعاً افراد از طعم لذیذ گز تازه قم خوششان می‌آید.

بیشتر بخوانید: قطار تهران رشت

معرق، هنر خالص روی چوب

تابلوهای معرق یکی دیگر از گزینه‌هایی است که می‌توانید آن را به عنوان سوغاتی خریداری کنید. معرق کاری هنر ایجاد طرح‌های جذاب روی چوب با استفاده از قلم و چکش است. پس از آن فضاهای خالی ایجاد شده روی چوب را با مواردی مانند چوب‌های رنگی، فلزات زیبا یا گران‌بها، سنگ، سرامیک و صدف پر می‌کنند تا بر جذابیت اثر افزوده شود.

تابلوهای معرق با توجه به اندازه، متریال استفاده شده در تابلو و چند مورد دیگر، قیمت‌های متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید: قیمت بلیط قطار تهران مشهد رفت و برگشت

نقاشی سنتی، تماشای هنر و زیبایی

نقاشی سنتی یکی دیگر از کارهای هنری است که در قم رواج بسیاری دارد. در حال حاضر هنرمندان بسیاری در قم، اقدام به خلق نقاشی‌های زیبا روی چوب، شیشه، سفال، چرم و بسیاری مواد دیگر می‌کنند. باید بدانید که نقاشی‌های سنتی جلوه‌ای زیبا دارند. تنوع بالا در این نقاشی‌ها باعث شده تا هر فرد بتواند به راحتی نقاشی جذابی را که با سلیقه او همخوانی دارد، پیدا کند.

جمع‌بندی

• سفر به قم بدون آشنایی با سوغات قم، قطعاً دل‌چسب نخواهد بود و شما نمی‌توانید سوغاتی مناسب برای عزیزان خود به همراه ببرید.

• علاوه بر سوهان، خوراکی‌های جذاب دیگری مانند نان کسمه و گز در قم وجود دارند که افراد بسیاری به طعم این خوراکی‌های خوشمزه علاقه دارند.

• همچنین در قم کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی متفاوتی مانند قالی ابریشم، معرق، نقاشی سنتی، ظروف سفالی و مروار بافی فعال هستند. شما می‌توانید سوغاتی را از میان این موارد نیز انتخاب کنید.

سفر با قطار یکی از بهترین روش‌های سفر است. اما هر چه قطار بهتر باشد و خدمات بیشتری به مسافران ارائه کند، این سفر دلچسب‌تر خواهد بود. قطار فدک به عنوان لوکس‌ترین قطار ایران، یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در کشور محسوب می‌شود. برای اطلاع از قیمت بلیط و ساعت حرکت قطارها از طریق سایت اقدام کنید و در صورت نیاز با کارشناسان در تماس باشید تا تجربه‌ای عالی از سفر با قطار داشته باشید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x