تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

بهترین مکان برای سفر داخلی در پاییز

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

در این پست با موضوع بهترین مکان برای سفر داخلی در پاییز با ما باشید.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به مطالب زیر می پردازیم:

آشنایی با ابیانه

موقعیت‌ جغرافیایی‌ ابیانه‌

اماکن دیدنی ابیانه

ابیانه‌ و فرهنگ مردم آن

زبان مردم ابیانه

آشنایی با سرعین

آشنایی با قشم

[/stextbox]

 

آشنایی با ابیانه

قطعا و بدون شک عروس ایران در پاییز ابیانه است.

برای آشنایی بیشتر با این روستای ویژه ادامه این پست را مطالعه کنید.

روستایی بن‌بست بردامنه‌ی کـرکس بـا جلوه‌ای بس ناب‌ و فاخر. و چه سرخ‌ است‌:

خاکش‌ سرخ،خانه‌هایش سرخ، گونه‌های کودکانش‌ سرخ‌ و دل‌ پیراهنش هم!

آشنایی با ابیانه
آشنایی با ابیانه

این‌جا طبیعت و مردم‌ دست به دست هم داده‌اند تا از همان لحظه‌ی ورود مبهوتت کـنند؛ آن یـک بـا زیبایی‌اش‌ و این‌ دیگر‌ با صـفایش.

ابـیانه یـادآور روزگاری است که نیاکان‌ ما‌ به پراکندن تخم راستی‌ و باورهای سه‌گانه‌ی گفتار نیک،پندار نیک و کردار نیک‌ می‌پرداختند.

اکنون نیز،گـفتار مـردم مـسلمان این‌ روستا‌ از‌ دورغ‌ نشانی ندارد،کردار آن‌ها بـا کـژی همراه نیست و پندارشان‌ برپایه‌ی‌ نیک خواستن برای دیگران نهاده شده است.

ابیانه گنجینه‌ای پرارزش است که در نگهداری آن باید کوشید‌ و تـو‌ کـه‌ خـود را ایرانی می‌دانی،باید از روستا را ببینی تا از‌ ویژگی‌‌ ایرانی مسلمان آگـاه شوی.و از همه بالاتر،بدانی که چگونه‌ پای‌بندبودن به روش‌های خوب گذشته و دوری‌کردن‌ از‌ بدی‌های‌‌ شناخته شده‌ی آن روزگاران می‌تواند،در پایـدار مـاندن خـانواده‌ی‌ ایرانی به کار‌ گرفته‌ شود‌.

کسانی که از ابیانه دیدن کرده‌اند،مـی‌گویند ایـن روستا با وجود تخصصان‌ و تحصیلکردگان طراز اولی که تربیت‌ کرده،موفق شده اسـت از گـوهر اصـیل سنت‌های‌ اجتماعی‌ فرهنگی‌ و بافت معماری و گویش و پوشش خود،به نحواحسن پاسداری کـند و سـالانه جـهانگردان‌ بی‌شماری را‌ از‌ اقصانقاط‌ جهان به سوی خود بکشاند.

موقعیت‌ جـغرافیایی‌ ابـیانه‌

ابیانه در استان اصفهان،در فاصله‌ی 26 کیلومتری جاده‌ی‌ کاشان به نطنز،در انتهای دره‌ی‌ هنجن‌ و در دامـنه‌های کـوه کـرکس‌ قرار دارد

راه فرعی نزدیک‌ پل‌ هنجن‌، به طرف غرب از جاده جدا و وارد دره‌ی رودخانه‌ی برزرود  مـی‌شود و پس از عـبور از‌ روستاهای‌ قدیمی‌ هنجن،یارند، کمجان،برز،و تره،به ابیانه می‌رسد

ارتـفاع‌ ابـیانه از سـطح دریا در حدود 2100 متر و ارتفاع بلندترین قله‌ی جنوبی مشرف برابیانه،نسبت به‌ ارتفاع‌‌ سطح روستا،1200 مـتر اسـت.

موقعیت‌ جـغرافیایی‌ ابـیانه‌
موقعیت‌ جـغرافیایی‌ ابـیانه‌

وجه تسمیه یا نامگذاری

در ریشه‌یابی نام روسـتا کـه در مـحاورات و مکاتبات‌ یا‌ به زبان‌ فارسی به صـورت‌ ابـیانه‌ درآمده‌ است،گاهی در‌ ذهن‌ بعضی‌ها توجیهی به صورت‌«آب؟یانه-آب‌ هست یانه؟»بیان شده اسـت‌ کـه البته توجیه درستی نیست.بـرای ریـشه‌یابی نام ده،بـاید‌ بـه‌ گـویش‌ خود مردم رجوع کرد.

مردم‌ ابـیانه‌ نـام ابیانه‌ را‌«ویونه‌-ویانه»و خود را ویانه‌ای‌(بیانه‌ای)یا ویونج می‌نامند و می‌گویند«وی-و، د-ب،د-بید»هـمان بـیدین و واژه‌ی«ویانه»از بیدانه و بیدستان و بیدزار‌ اسـت‌ که درمکاتبات و گفتار فـارسی،بـه صورت‌«بیانه‌ و ابیانه‌»تعریف‌ شـده‌ اسـت،ولی در‌ گویش‌ خود مردم مانند بسیاری‌ از آداب و سنن،شکل اولیه‌ی خود را حفظ کرده است.

 

حال که تصمیم گرفتید در اولین پاییز پیش رو به ابیانه سفر کنید در نظر داشته باشید که از بنا های زیر دیدن کنید:

مسجد‌ جامع

طبق‌ نـظر بـعضی از تـوریست‌ها،ابـیانه بـه خاطر داشتن ایـن اثـر تاریخی عالی و باشکوه ارزش بازدید دارد.مسجد‌ یک محراب‌ چوبی کوچک(که سابقا از آن برای دعا و نماز‌ استفاده‌ مـی‌کردند‌) بـا نـقش‌های دیدنی دارد که یک فصل(دوره)از قرآن روی چوب‌ حک شده است.

مطابق با تاریخ حک‌شده روی این محراب، قدمت‌ آن‌ به‌ قرن14 میلادی می‌رسد.محراب بزرگ مسجد که‌ تاریخ ساخت آن سال 776 قمری است‌،از چـوب گردوی‌ قهوه‌ای رنگ ساخته و منبت‌کاری شده است در سقف مـسجد نـیز تخته‌هایی از چوب گردو با طرح‌های زیبا و نقشه‌های منظم هندسی‌ به‌ کار رفته‌اند

مسجد‌ جامع
مسجد‌ جامع

مسجد پرزله

این مسجد در یکی از قدیمی‌تریم محله‌های ابیانه واقع اسـت و پنـاهگاهی عالی دارد.

مسجد پرزله
مسجد پرزله

 

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]در هر کوپه دو نمایشگر 15 اینچی فول اچ دی قرارگرفته است.[/stextbox]

مسجد حاجتگاه

تاریخ ساخت مسجد به دوره‌ی صفویه برمی‌گردد. ستون‌هایی از چوب‌ دارد‌ که آیـاتی از قـرآن روی آن‌ها حک شده اسـت

. در پوشـش سقف‌های آن،نقاشی‌ها و تاج‌ها هندسی زیبا و نوعی پوشش چوبی ظریف و جالب به نام‌«کرکس‌پوش‌»دیده‌‌ می‌شود که سعی شده است‌،در‌ فاصله‌های‌ تعمیرات جدید و قدیم سبک سابق آن‌ها رعایت شود.

مسجد حاجتگاه
مسجد حاجتگاه

زیارتگاه

ایـن اثـر تاریخی عالی و باشکوه که هرساله تعداد زیادی از جهانگردان را‌ به‌ سوی‌ خود جذب می‌کند

در‌ محله‌ی پائین ده واقع‌ است.

گنبد کاشیکاری فیروزه‌ای دارد که در میان خانه‌های‌ سرخ‌رنگ روستا،دارای جلوه‌ای خاص است‌.

صحن‌ بـنا‌ ایـوان‌های بزرگ دارد

و بـه خصوص ایوان جنوبی که برباغ‌های‌ سرسبز‌ و خرم مسلط است،فضای باروح و منظره‌ی جالبی دارد

 

خانقاه(خـونگاه)

در زمان شاه‌عباس صفوی‌ که‌ اصفهان‌ به پایتختی انتخاب‌ شد،رو به رونـق و شـکوفایی گـذاشت.مردم ابیانه‌ هم‌ که به‌ این شهر نزدیک و باآن روابط معاملاتی داشتند،به موقعیت‌ مناسبی رسیدند و از نـظر ‌ ‌امـور‌ اجتماعی‌ و اقتصادی‌،به‌ پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافتند.

چون مقامات و سران‌ دولتی از نـظر‌ مـوقعیت‌ آبـ‌وهوایی‌ به این ده توجه و آمدورفتی‌ پیدا کردند،مردم روستا به فکر تهیه‌ی خانه‌ای مناسب‌ برای‌‌ پذیـرایی‌ و سکونت موقتی آنان برآمدند و در کنار خانه‌های‌ روستا،خانه‌ای قدیمی را در نظر گرفتند‌ و نمای‌ بـیرونی آن را با روکار آجری بـازسازی و سـردر ورودی را با طاق‌نماهای‌ ضربی‌ و نقاشی‌هایی‌ که‌ به نظر کارشناسان از کارهای نقاشان‌ زمان شاه‌عباس است،تزئین کردند.

این خانه را‌ به‌ پذیرایی از مقامات اختصاص دادند و خانقاه نامیدند.از آن زمان، خانه‌هایی که دوروبر‌ یا‌ مقابل‌ ایـن خانقاه واقع بودند و کلا آن‌ محل را«پ‌خونگاه-پس خانقاه»و مردم محل را نیز‌ «پخونگاهی‌-پس خانقاهی»نامیدند و محل به پخونگاه شهرت پیدا کرد

ابیانه‌ و فرهنگ مردم آن

الف)جمعیت

برابر دفتر‌ آماری‌ که‌ برای کـارهای عـمومی و سـنتی محلی تنظیم‌ می‌شد‌،بین‌ سال‌های 1330 تا 1340،تعداد خانوار ساکن در ده‌ متجاوز از 470 و جمعیت‌ آن‌ در سال‌های مـذکور بین 2500‌ تا‌ 2800 نفر‌ بود‌ که‌ طبق سرشماری سال 1375،به 283‌ نفر‌ و 144 خانوار کاهش یـافته است.

زبان مردم ابیانه

زبانی که این مردم با آن گفت‌وگو می‌کنند،اصـطلاحا «فـرس قـدیم»نام دارد و شعبه‌ای است از زبان رایج‌ مردم‌ منطقه‌ی نطنز و جوشقان قالی و با زبـان بـعضی از نقاط مرکزی‌ ایران و زبان مردم حدود سمنان و سبزوار نزدیکی‌ها و همانندی‌هایی دارد.از ویژگی‌های این زبان این که از نـظر مـکانیزم یا ساختار‌،در‌ گردش خود خیلی روان است و واژه‌ها را صریح ادا می‌کند.

دنباله‌ی واژه‌ها را کـش‌وقوس چـندانی‌ نمی‌دهد و لهجه‌ای به وجود آورد که به آسـانی بـه فـارسی‌ برمی‌گردد و زبان فارسی یا هر‌ زبان‌ مـحلی دیـگری را می‌تواند تقلید کند.آن ساده‌گرایی و تحریف‌هایی که در بعضی از زبان‌های مشابه دیده می‌شود را در این زبـان کـم‌تر می‌توان دید و باید گفت،واژهـ‌ها را در‌ طـول‌ زمان سـالم‌تر نـگه داشـته است‌

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

برخی از ویژگی از قطارهای فدک:

✅  ارائه ویلچر به مسافران برای جابجایی در ایستگاه و قطار در صورت درخواست

✅  ارائه گهواره به مسافران دارای کودک زیر دو سال در صورت درخواست

✅  ارائه هدفون

✅ ارائه روزنامه های فارسی، عربی و انگلیسی

✅ سرو غذای کودک و غذای سلامت در صورت انتخاب مهمان

[/stextbox]

آشنایی با سرعین

قطعا پیشنهاد شگفت انگیز بعدی ما برای پاییز چشمه های آب گرم سرعین می باشد. که استفاده از آنها آرامش روحی و جسمی شما را صد چندان می کند. در ادامه سعی می کنیم به معرفی سرعین و چشمه های آب گرم آن بپردازیم

سرعین کجاست

هسته اولیه سرعین به صورت روستا در برگیرنده مؤلفه های مؤثر بر قابلیت ها و جاذبه های گردشگری بوده و توسعه این روستا مرهون گسترش و گردش پذیری جاذبه های گردشگری است.

آشنایی با سرعین
آشنایی با سرعین

به طوری که امروزه این روستاشهر، به عنوان یکی از قطب های گردشگری استان شناخته شده است. در آخرین تقسیمات سیاسی ایران، سرعین در شهرستان اردبیل استان اردبیل و در بخش سرعین قرار گرفته و به عنوان یک نقطه شهری شناخته می شود.

این نقطه از نظر موقعیت مطلق در مشخصات جغرافیایی ۴۸ درجه و ۴ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۸ درجه و ۹ دقیقه عرض جغرافیایی واقع شده و مساحتی در حدود ۴۰۰ هکتار دارد.

ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱۶۵۰ متر است و از طرف مشرق با روستای کنزق و از غرب با روستای معروف گازیر (کهریز) و علیداشی و از طرف شمال با روستای بیله دره و کرده و از جنوب با روستای وریناب و کلخوران ویند، محدود می شود. سرعین بیشترین چشمه های آب معدنی استان و کشور را دارا است.

 

چشمه های آب گرم

اثرات درمانی آب های معدنی به دلیل امواج و همچنین عناصر موجود شامل یون های سدیم، کلر، منگنز، کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، گوگرد و هیدروژن بر سلامت انسان، از دیرباز مورد توجه بوده و پزشکان در درمان بیماری ها به آن توصیه می کردند. این امر از دیرباز مورد توجه در میان جوامع مختلف بوده است.

به طوری که در بین رومیها و ترک ها معمول بوده و مردم چین باستان و سرخپوستان آمریکایی به تأثیر پزشکی اعتقاد داشتند. در اروپا نیز استفاده از چشمه های معدنی بانام اسپاز (spas) برای سلامت متداول بوده است

چشمه های آب گرم
چشمه های آب گرم

در حال حاضر نیز چشمه های آب معدنی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به طوری که گاهی در بیمارستان ها و با سیستم های مدرن و سالم سازی شده برای آب درمانی استفاده میشود. خواص درمانی چشمه های آبگرم، امروزه چنان ثابت شده که مبالغ کلان برای استفاده از این درمان طبیعی هزینه می شود، تا جایی که میزان تقاضا برای استفاده از امکانات آب درمانی در کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی که بیشترین چشمه های آبگرم را دارند،

در حال حاضر ۴۵ میلیون نفر در سال است. پیش بینی ها حاکی است، تا ۱۰ سال آینده این رقم به ۸۰ میلیون نفر در سال برسد. به همین دلیل سه کشور امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر برای ۱۰ سال آینده ۱۲۰ میلیارد دلار در زمینه توسعه گردشگری آب درمانی سرمایه گذاری کرده اند.

آب درمانی

ایران به دلیل دارا بودن طبیعت متنوع، از امکان مناسبی برای آب درمانی و جذب گردشگران داخلی و خارجی علاقمند به این نوع گردشگری برخوردار است. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ چشمه آب معدنی در کشور شناخته شده که خواص درمانی آنها به تأیید ستاد گردشگری درمانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسیده است.

این سازمان از چندی پیش اقدام به معرفی این چشمه ها از طریق مؤسسات تحقیقات بین المللی کرده و مطالعه روی خواص درمانی این چشمه ها نیز آغاز شده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، آبگرم ایران و چشمه های موجود در کشور، خاصیت درمانی بسیاری دارد به طوری که در درمان بیماری های اعصاب و روان، وفشار خون مؤثر بوده و باعث تنظیم فشار خون و آرامش اعصاب می شود.

 

پیشنهاد بعدی ما جزیره ای در جنوب شرقی کشور می باشد

آشنایی با قشم

قشم جزیره ای است در آبهای خلیج فارس. این جزیره در منابع اسلامی تا حدود سده دهم هجری به نام های دیگری مانند کاوان پانی کاوان و لافت شهرت داشته است و از دوره صفوی به بعد از آن با نام قشم یا به گویش سواحل نشینان کشم در منابع باد شده است. در میان عربان منطقه این جزیره به نام «جزيرة الطويله و در میان فارسان به نام «جزيرة دراز » معروف بوده است .

آشنایی با قشم
آشنایی با قشم

جزیره قشم در نزدیک دهانه تنگه هرمز در خلیج فارس و بزرگترین جزیره دریای فارس است و حدود ۲۲ کیلومتر با بندر عباس فاصله دارد. مساحت این جزیره ۱۶۲۸ کیلومتر مربع است. طول آن حدود ۱۱۵ کیلومتر و پهنایش در پهن ترین جاحدود ۳۵ و در باریک ترین جا حدود ۱۰ کیلومتر است

قشم تاریخی کهن دارد و در منابع تاریخی پیش از میلاد نیز از آن یاد شده است. از اوایل سده دهم هجری هم پای دریانوردان پرتغالی و اسپانیایی به آن باز شد و پس از آنان هلندی ها و انگلیسی ها به قشم آمدند

 

مردم بومی این جزیره

در بسیاری از امور مربوط به دریا از تجارت تا زیست شناسی دریایی از دانش بسیار عمیقی برخوردارند. همچنین نسبت به پاکسازی روستاها و حفظ محیط زیست با توجه به برنامه های سازمان منطقه آزاد همکاری قابل توجهی نشان داده اند

درباره قشم هر چه بگوییم برابر با لحظه ای دیدن قشم نمی باشد. بنابر این در اولین فرصت به این جزیره سفر کنید و از سفری بی نظیر در محدوده جزیره های زیبای کشورمان لذت ببرید

امیدواریم از مطالعه این مقاله استفاده کافی برده باشید.

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از 200 دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است..

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x