تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

بهترین سوغات قزوین: از صنایع دستی تا خوراکی های خوشمزه

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

بهترین سوغات قزوین

قزوین، یکی از شهر‌های باستانی کشور ایران به شمار می‌رود که به دلیل دارا بودن مکان های تاریخی زیبا و دیدنی هر ساله گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود جذب می کند. بر اساس آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، قزوین بیشترین تعداد آثار تاریخی را در دل خود جای داده است. همچنین این شهر در مسیر راه اهی مواصلاتی و پرترددی قرار گرفته است و همواره توقفگاه مناسبی برای مسافران بوده است. مسافران و گردشگران در سفرشان به فکر دوستان و آشنایان خود نیز هستند و به رسم ما ایرانیان برای آن ها هدیه و یا سوغاتی هایی را به عنوان تحفه ای به یادگار می برند.

سوغات قزوین همانند جاذبه های گردشگری قزوین از تنوع زیادی برخوردار است، می توانیم سوغاتی های این شهر را به سه دسته : نان و شیرینی های سنتی قزوین (که طعم فوق العاده ای دارند) ، خشکبار و میوه های تازه و صنایع دستی قزوین تقسیم کنیم.

در ادامه با برخی از خوراکی های خوشمزه و صنایع دستی این شهر آشنا می‌شویم.

نان و شیرینی های سنتی قزوین

شیرینی‌ و نان های سنتی قزوین بسیار متنوع هستند و هرکدام دارای طعمی بسیار خوشمزه و منحصر بفرد هستند که با دیدن آن ها پشت ویترین قنادی های قزوین به راحتی نمیتوان از آن ها گذشت و آن ها را نخرید. یادتان نرود از این شیرینی ها حتما به عنوان سوغات با خود ببرید.

در صنعت تولید خوراکی های سنتی مثل شیرینی معروف باقلوا ، قزوین یکی از شهرهای پیشکسوت در ایران به شمار می رود، که کدبانوهای هنرمند این شهر با پخت و تهیه این خوراکی های خوشمزه در مناسبت ها مختلف هنر خود را به نمایش می‌گذارند.

پختن شیرینی با حفظ آداب قدیمی هنوز در میان برخی خانواده ها رایج است، ولی با توجه به گرفتاری ها و مشغله های جدید زندگی امروز تهیه این خوراکی ها ، به صورت کارگاهی و مدرن نیز انجام می شود.

تنوع شیرینی های سنتی قزوین، برگرفته از فرهنگ مردم این مرز و بوم است که از طعم بسیار خاص و بوی بسیار دلپذیری برخوردار است.

از جمله شیرینی و نان های خاص و خوش طعم این استان میتوان به باقلوای لوزی یا سه رنگ، باقلوای گل رز (پیچ)، شیرینی نخودی(نان نخودی)، شیرینی برنجی(نان برنجی)، شیرینی اتابکی(شیرینی ولیعهدی)، نان نازک (نان پسته ای)، نان چرخی، شیرینی پادرازی، شیرینی قطاب، شیرینی بهشتی، شیرینی قرابیه، شیرینی نان نارگیلی، شیرینی نان گردویی، نان چایی و تعدادی دیگر از این شیرینی ها اشاره کرد.

نان سنتی اگردک نیز یکی دیگر از سوغات قزوین است که با ترکیب آرد، تخم مرغ، شیر، شکر و دارچین تهیه می شود.

خشکبار و میوه های قزوین
سوغات قزوین

خشکبار و میوه های قزوین

اگر برای خرید سوغاتی در سفر خود به دنبال خوراکی‌های طبیعی و تازه هستید، حتماً میوه های خوش رنگ و خوش طعم قزوین نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. مانند: سیب، زردآلو، انار سنگان و ذغال اخته هیر.

جالب است بدانید یکی از قطب های تولید ذغال اخته کشور، روستایی به نام هیر است که از توابع شهرستان رازمیان استان قزوین می باشد.

روستای هیر طبیعتی بی نظیر و آب و هوای خوبی دارد که رودخانه ای به نام نینه را در خود جای داده و در مجاورت کوه سنگی به نام لترتله قرار دارد. همچنین کوچه های این روستا سنگ فرش شده و به دلیل وجود همین جاذبه ها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین، روستای هیر را جزء روستاهای هدف گردشگری معرفی کرده تا میزبان توریست های داخلی و خارجی زیادی باشند.

در سال هایی که محصولات این روستا از جمله ذغال اخته که یکی از معروف ترین آنهاست، پربار باشد بیش از ۲۰۰ تن ذغال اخته برداشت و به سراسر کشور صادر میگردد.

در این روستا با فرا رسیدن زمان برداشت محصول هرساله جشن شکرگزاری با آئین های محلی ، موسیقی و آواها ، بازی‌های سنتی و توزیع محصول برگزار می شود. این جشن به جشن ذغال اخته معروف است و مورد استقبال گردشگران زیادی قرار می گیرد.

یکی دیگر از سوغاتی های خوشمزه استان قزوین، خشکبار و آجیل است که به وفور در این استان یافت می شود، آجیل هایی مانند: گردو تازه روستای هیر، بادام، فندق، پسته و کشمش تاکستان.

سوغات قزوین
سوغات قزوین

تاکستان یکی از توابع استان قزوین بوده که با داشتن بهترین و مرغوبترین باغ های انگور، در زمینه تولید کشمش، یکی از شهرهای درجه یک جهان محسوب می شود. پس برای بردن سوغات، خرید کشمش بی دانه تاکستان را فراموش نکنید.

پنیر کوزه ای

یکی دیگر از سوغات منحصر به فرد قزوین پنیر کوزه ای است. نوعی پنیر که در داخل کوزه و در زیر زمین تهیه شده و با موادی مانند سبزیجات معطر و زیره طعم دار می گردد.

صنایع دستی قزوین

با توجه به این که یکی از شهرهای تاریخی ایران قزوین است پس دور از انتظار نیست که این شهر صنایع دستی زیبایی، که با مهارت و ظرافت خاصی تهیه می شوند را در خود جای داده باشد و گردشگران داخلی و خارجی زیادی این اقلام را برای خود و اقوامشان خریداری می کنند.

 

سوغات قزوین
سوغات قزوین

گلیم بافی

امروزه استفاده از گلیم تقریبا به طور کامل از بین رفته است ولی با این وجود گلیم بافی یکی از شغل های اصلی مردم قزوین بوده، که از موادی مثل پشم و کامواهای رنگی محلی جهت بافت آن استفاده میشده است. مردم رودبار الموت، ضیاء آباد، ارادق از جمله مناطقی هستند که گلیم بافی می‌کنند.

سرمه دوزی

سرمه دوزی هنر تزئین پارچه های مخمل و ترمه است که حتی بر روی لباس هم انجام می شود. یکی از سوغات شهر قزوین سرمه دوزی است. از دیرباز تا کنون دختران با سلیقه ایرانی سجاده و رومیزی های سرمه دوزی را به عنوان تحفه ای در جهیزیه خود قرار می دهند.

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی دوخت سیم های نازک طلایی بر روی پارچه است. محصول نهایی این هنر به صورت لباس، کیف، کفش و… در بازار قزوین به وفور یافت می شود.

نم نم دوزی

نم نم دوزی همان ملیله دوزی است. دوخت ملیله، مهره های رنگی و منجوق بر روی پارچه که با آن محصولات متنوعی تولید می گردد. از جمله، رو تختی، کیف پول و… .

 

نوار بافی (پن بافی)

امروزه از نخ های نایلونی به جای نخ های ابریشمی برای بافت این نوار استفاده می کنند. این نوارها که در لباس مردم محلی مورد استفاده قرار گرفته با دست بافته شده است و دارای طرح های متفاوتی مانندچشم بلبل، چهل چپر، چشم خروس و … هستند.

چادرشب بافی

چادرشب از جنس پنبه است و معمولاً به صورت راه راه یا چهار خانه بافته می شود. در اطراف قزوین بخصوص در شهر الموت بافت چادرشب رواج زیادی دارد.

فرش بافی

طرح و بافت فرش قزوین متاسفانه امروزه فراموش شده است. فرش هایی که با داشتن نقش و نگارهای متنوع، ایران را در این زمینه در جهان معروف کرده است.

جاجیم بافی

جاجیم نوعی زیراندار است که امروزه کاربرد تزئینی هم دارد. در روستاهای زیادی در استان قزوین بافت جاجیم رواج دارد. از جمله: دانسفهان، ضیاآباد، گازرخان، علی‌آباد، اویرک و در شهرستان بوئین زهرا.

گیوه دوزی (گیوه کشی)

در این استان برای تولید کف گیوه ها از چرم و پلاستیک استفاده می کنند و همین امر باعث ایجاد تفاوت بین گیوه های تولید شده در این استان با سایر استان های ایران شده است. مردم شهر تاکستان و مرکز استان قزوین از جمله مناطقی هستند که مردمان آن به حرفه گیوه دوزی مشغول اند.

قزوین استانی با آب و هوای بسیار مطلوب است که مملو از آثار باستانی و دیدنی بسیاری می باشد. سفر به این شهر و خرید سوغات و محصولات آنجا یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این مکان بشمار می آید. برخی دیگر از صنایع دستی استان قزوین عبارتند از: خوشنویسی، موج بافی، مشبک فلز.

 

سوغات قزوین
سوغات قزوین

برخی دیگر از صنایع دستی استان قزوین عبارتند از:

گلابتون دوزی، خوشنویسی، موج بافی، سرمه دوزی، چادر شب بافی، مشبک فلز.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد
  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار مشهد قزوین رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x