تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

جاذبه های دیدنی تهران را بشناسید

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

جاذبه های دیدنی تهران

تهران شهری همیشه زنده است که گشت و گذار در آن هر زمان و در هر فصلی جذابیت های خاص خود را دارد. اگر شلوغی و ترافیک این شهر را نادیده بگیریم، همیشه گوشه دنجی برای تماشا و استراحت در آن خواهیم یافت. لذت تماشای این کلانشهر از دامنه های کوه های البرز در فصل بهار، یا استراحت در کنار رودخانه ای جاری در فرحزاد و دربند در تابستان، یا قدم زدن روی برگ های خزان در یک عصر پاییزی در پارک جمشیدیه و یا برف بازی در آبعلی و دیزین همگی از جاذبه های گردشگری تهران در چهار فصل است. در ادامه با ما باشید تا تعدادی از جاذبه های دیدنی شهر تهران را به شما معرفی کنیم.

بام تهران و صعود به ارتفاعات توچال

بام تهران در منطقه ۱ و در انتهای خیابان ولنجک واقع شده است. این مکان جایی پرطرفدار میان دوستداران کوهنوردی می باشد. بام تهران اولین نقطه برای صعود به قله توچال است. برای استفاده از تله سیژ و تله کابین توچال هم باید به بام تهران بروید. افراد بسیاری برای فرار از شلوغی و هوای آلوده به این مکان می روند و از کوهنوردی، پیاده روی و خوردن صبحانه در دامنه های البرز لذت می برند. در بام تهران تفریحات دیگری مانند زیپ لاین، تیراندازی، سورتمه سواری، اتاق فرار، سینمای ۵ بعدی و… نیز وجود دارد. چندین رستوران و فروشگاه نیز برای خرید گردشگران در این مکان دایر می باشد. برای رسیدن از قسمت پایین بام تا ابتدای مسیر کوهنوردی می توان از میدی باس های برقی این مسیر استفاده کرد. بام تهران همه روزه از ساعت ۵ صبح تا ۲۴ پذیرای گردشگران است.

بام تهران
جاذبه های دیدنی تهران

دریاچه چیتگر و باملند

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی تهران دریاچه چیتگر است. دریاچه چیتگر که به شهدای خلیج فارس نیز شناخته می شود، در سال ۱۳۹۲ در شمال غرب پایتخت افتتاح شد. برنامه ساخت این دریاچه از سال ۱۳۴۷ کلید خورده بود؛ اما تا سال ۸۲ متوقف ماند. فاز مطالعاتی این طرح بلندپروازانه تا سال ۸۹ ادامه یافت و نهایتاً اجرایی شد. دریاچه چیتگر ۱۳۰ هکتار مساحت دارد و به منظور کم کردن آلودگی هوا و تلطیف آن ساخته شد. این دریاچه فضای مناسبی برای دوچرخه سواری، ماهیگیری، پیاده روی، پیک نیک و گذران اوقات فراغت است. امکانات رفاهی اولیه برای کسانی که می خواهند هزینه ای پرداخت نکنند در مجاورت این دریاچه فراهم شده است. از جمله می توان به آلاچیق، نمازخانه، فروشگاه، سرویس های بهداشتی و آبنمای موزیکال اشاره کرد. علاوه بر این تفریحات دیگری مانند شهربازی، کارتینگ، زمین اسکیت، پیست پرش، سافاری وحشت، چرخ و فلک و… نیز در این مکان وجود دارد. باملند نیز مرکز خریدی در مجاورت دریاچه چیتگر است که طرفداران بسیاری دارد. این مکان با مساحت ۱۳ هزار متر مربع اولین مرکز خرید خطی در ایران است که در ساخت آن المان هایی از تخت جمشید، بادگیرهای یزد و معماری مدرن استفاده شده است.

دریاچه چیتگر
جاذبه های دیدنی تهران

ایران مال

مرکز نمایشگاهی ایران مال در فضایی به مساحت ۴۵۰۰۰ متر مربع و در ۵ طبقه ساخته شده است. این مرکز برای برگزاری همزمان چندین رویداد طراحی شده است. در این مکان هتل، سالن های سینما، اماکن ورزشی، مجموعه های فرهنگی (مانند سالن های موسیقی)، تفریحی(مانند پیست یخ) و گردشگری (مانند آبنمای موزیکال) متعددی ساخته شده است و علاوه بر این چندین کافی شاپ، رستوران محلی و بین المللی نیز میزبان مراجعه کنندگان است. مراکز خرید بسیار زیادی نیز در این مجموعه وجود دارد که از لوازم منزل تا جواهرات را به مشتریان ارائه می کنند.

ایران مال
جاذبه های دیدنی تهران

باغ کتاب

باغ کتاب بزرگترین نمایشگاه و کتابفروشی ایران است که در فضایی با وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع در اراضی عباس آباد احداث شده است. باغ کتاب در تیرماه ۱۳۹۶ و با شعار “ما تلاش می‌کنیم در جهت ایجاد پل ارتباطی میان کودک و نوجوان، علم و فناوری و فرهنگ و نوآوری پیشرو باشیم” آغاز به کار کرد. بخش های مختلفی در این مجموعه ایجاد شده است که از جمله مهمترین آن می توان به سالن های سینما، پردیس تئاتر و موسیقی، باغ علم کودک، فروشگاه کتاب بزرگسال، فروشگاه لوازم التحریر، سرزمین فکر بازیا، باغ کتاب نوجوان، باغ رباتیک و… اشاره کرد. این مجموعه فرهنگی بسیار مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار گرفته و آن ها می توانند ساعت ها در آن سرگرم شوند.

باغ کتاب
جاذبه های دیدنی تهران

کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از قدیمی ‌ترین ساختمان‌ های تهران می باشد. خانواده قاجار پس از به قدرت رسیدن در سال ۱۷۷۹ میلادی و اعلام تهران به عنوان پایتخت توسط آقامحمدخان، این کاخ را به عنوان محل اقامت خود انتخاب کردند. بر اساس اسناد موجود تاریخچه کاخ گلستان به زمان شاه عباس صفوی باز می گردد. این کاخ باشکوه در خیابان ۱۵ خرداد واقع در منطقه ۱۲ تهران و در ضلع شمالی میدان ارگ واقع شده است. این مجموعه دیدنی شامل بخش های مختلفی می باشد که بازدید از هر کدام مانند سفری در زمان است. از جمله این بخش های می توان به تالار آینه، تکیه دولت، بنای شمس العماره، تالار سلام، عمارت بادگیر و… اشاره کرد. کاخ گلستان تنها اثر تاریخی شهر تهران است که در لیست یونسکو به ثبت رسیده است.

کاخ گلستان
جاذبه های دیدنی تهران

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران که به آن موزه ایران باستان نیز می گویند، در خیابان سی تیر واقع شده است. این موزه در سال ۱۳۱۶ هجری خورشیدی افتتاح گردید. ساختمان موزه ملی ایران را یک معمار فرانسوی به نام آندره گدار با الهام از طاق کسرا طراحی کرد و دو معمار ایرانی به نام های عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی اجرای آن را بر عهده داشتند. این موزه به دو بخش تقسیم بندی شده است: «موزه ایران باستان» و «موزه باستان ‌شناسی و هنر اسلامی ایران». در موزه ایران باستان نیز دو بخش وجود دارد: یکی موزه «پیش ‌از تاریخ ایران» که آثاری از دوران پارینه‌ سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پیش از ‌میلاد را نمایش می دهد. دیگری «موزه دوران تاریخی» که آثار مربوط به اواخر هزاره چهارم پیش از ‌میلاد همزمان با عصر خط را تا پایان دوران ساسانی به نمایش گذاشته است. در موزه باستان شناسی و هنر اسلامی ایران نیز آثاری از صدر اسلام، سلجوقی، تیموری، صفویه، افشار، زند و قاجار به نمایش درآمده است. بیشتر اشیاء موجود در این موزه از آثار حاصل از کاوش‌های علمی یا مجموعه‌ های معتبری مانند آستان شیخ ‌صفی ‌الدین اردبیلی است. ساختمان این موزه نیز با الهام از کاخ ساسانی بیشابور بنا شده است.

موزه ملی ایران
جاذبه های دیدنی تهران

کاخ سعد آباد

کاخ سعدآباد یکی از مهمترین جاذبه های دیدنی تهران است.کاخ سعدآباد یکی از آخرین بناهای تاریخی باقیمانده از اقامتگاه شاهان ایران است. این مجموعه متعلق به دوران قاجار و پهلوی می باشد که ساخت آن از زمان قاجار آغاز شد و پس از به قدرت رسیدن رضاخان در سال ۱۲۹۹ به دست وی تکمیل شد. این مجموعه در شمال تهران و در کوهپایه های قله توچال قرار داد. در گذشته اطراف این کاخ مملو از باغ های سرسبز بوده و در حال حاضر نیز فضای باز این مجموعه بسیار سرسبز و دیدنی است. امروزه بازدید از این مکان در قالب موزه های متعدد امکان پذیر است. از جمله می توان به کاخ موزه ملت، کاخ موزه سبز، موزه لباس های سلطنتی، موزه هنرهای زیبا، موزه سلاح های دربار، موزه اتومبیل، موزه آب، موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد تاریخی سعدآباد و… اشاره کرد.

کاخ سعدآباد
جاذبه های دیدنی تهران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران را می توان یک ارگ حکومتی دانست که از دوران قاجار و پهلوی به جا مانده است. این مجموعه حوادث تاریخی بسیار مهمی را میزبانی کرده و همواره مورد توجه بوده است. این باغ به عنوان ییلاق استفاده می شده و وجود درختان سر به فلک کشیده در فضای آن هوای مطبوعی را به ساکنان هدیه می کرده است. کاخ نیاوران در سال ۱۳۷۷ در لیست آثار ملی ایران ثبت شد. دستور ساخت اولین کاخ در این مکان را فتحعلیشاه قاجار صادر کرد. پس از او محمد شاه نیز کاخ کوچکی را برای خود ساخت و ناصرالدین شاه دستور ساخت کاخ صاحبقرانیه را داد. کوشک احمد شاهی آخرین سازه سلسله قاجار در این مجموعه است. در زمان پهلوی نیز ساخت و سازهای متعددی در این مجموعه صورت گرفت و نهایتاً در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید. در حال حاضر کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحبقرانیه، موزه حوضخانه، کوشک احمد شاهی، موزه جهان ‌نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی و باغ کتیبه ها از جمله فضاهای این مجموعه است که بازدید از آن برای عموم آزاد است.

کاخ نیاوران
جاذبه های دیدنی تهران

بازار تهران

یکی از جذاب ترین جاذبه های دیدنی تهران بازار است. بازار تهران مجموعه ای از فروشگاه ها، دالان ها، حجره ها، انبارها، عمده فروش ها و… است که در فضایی بسیار بزرگ و تودرتو در منطقه ۱۲ تهران احداث شده است. عقبه تاریخی این بازار به دوران شاه تهماسب صفوی می رسد و پس از پایتخت قرار گرفتن تهران در دوران قاجار به آن توجه بیشتری شد. بازار تهران را قلب اقتصادی ایران می دانند و همواره مورد توجه بوده است. تمام کسانی که به تهران سفر می کنند حداقل یک بار به این مکان سری زده اند و بازدید از این بازار سنتی و قدیمی همواره در برنامه توریست های خارجی نیز بوده است. در حال حاضر بازار بزرگ تهران از چندین فضای مختلف مانند تیمچه، بازار، راسته، پاساژ، مغازه، رستوران، مسجد و تکیه تشکیل شده است.

کلیساهای تهران

در طول تاریخ ارامنه همواره در ایران جایگاه ویژه ای داشته اند و در اقصی نقاط ایران سکونت داشته اند. در تهران نیز از دیرباز ارامنه در محله های مختلف ساکن بوده و برای انجام مراسم دینی خود اقدام به تأسیس کلیساهای متعددی کرده اند. در حال حاضر برخی از این کلیساها تعطیلند و برخی نیز فعال هستند. امکان بازدید از تعدادی از این کلیساها برای عموم آزاد است و بعضی نیز از طریق تورهای گردشگری قابل بازدید می باشند. از جمله کلیساهای قدیمی و معروف تهران می توان به کلیسای بارتوقیمئوس و تادئوس مقدس، کلیسای میناس مقدس، کلیسای سورپ گئورگ یا گئورگ مقدس، کلیسای نیکلای مقدس، کلیسای استپانوس مقدس و کلیسای وارطان مقدس اشاره کرد.

برج آزادی

برج آزادی به عنوان یک نماد ویژه در میدان آزادی تهران ساخته شده است. طراحی این برج در سال ۱۳۴۸ توسط حسین امانت صورت گرفت و در سال های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ توسط محمد پورفتحی به اجرا در آمد. افتتاح برج آزادی که به برج شهیاد معروف بود، به مناسبت جشن های ۲۵۰۰ ساله انجام گرفت. طراحی این بنای تکرار نشدنی تلفیقی از معماری ایرانی اسلامی است. قوس بیضی‌ مانند این برج از طاق کسری الهام گرفته شده و کاشی ‌کاری های فیروزه ‌ای این بنا برگرفته از دوران صفوی است. ایده شیارهای ساخته شده بالای برج آزادی نیز از بادگیرهای یزد اقتباس شده است. برج آزادی دو طبقه روی زمین و چهار طبقه در زیر زمین دارد. تالار آئینه، سالن ایرانشناسی، سالن تشریفات، گذرگاه پیشینیان، نگارخانه اقوام، نگارخانه بوستان، تالار کهن، کتابخانه، تالار فناوری، سالن مولتی ویژن و سالن سینمای کوچک همگی از بخش های قابل بازدید برج آزادی هستند.

برچ آزادی
جاذبه های دیدنی تهران

شهربازی های تهران

شهر تهران مکان مناسبی برای تفریح و سرگرمی گردشگران است. یکی از مکان هایی که می تواند یک خانواده را سرگرم کند و برای آن ها خاطره انگیز باشد شهربازی است. در نقاط مختلف تهران شهربازی های متعددی ساخته شده تا مردم مجبور نباشند برای سرگرمی فرزندان خود مسافت زیادی را طی کنند. بیشتر این شهربازی ها در مراکز خرید دایر شده اند تا در کنار خرید، ساعاتی خوش برای کودکان هم فراهم شود. از جمله شهربازی های سرپوشیده پایتخت می توان به این موارد اشاره کرد: شهربازی فان تایم و بولینگ عبدو در شمال تهران، شهربازی فان لند در شمال غرب تهران، شهربازی ژوپیتر، مگامال، کیدزگاردن باملند و سرزمین عجایب در غرب تهران، سرزمین رویایی آناهید و تیراژه ۲ در شرق تهران  علاوه بر این تهران چندین شهربازی روباز نیز دارد: شهربازی پارک ارم، شهربازی برج میلاد و شهربازی پارک نهج البلاغه.

شهربازی های تهران
جاذبه های دیدنی تهران

پارک های آبی تهران

پارک های آبی یکی از جاذبه های جدید شهرهای بزرگ می باشند که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده اند. پارک های آبی می توانند خاطره یک روز شاد را بخصوص برای بچه ها رقم بزنند. تهران نیز مانند بیشتر کلانشهرهای دنیا چندین پارک آبی مجهز را در دل خود جای داده است. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک آبی اُپارک
  • دهکده آبی پارس
  • پارک آبی آزادگان
  • پارک آبی جماران
  • پارک آبی اکباتان
پارک های آبی تهران
جاذبه های دیدنی تهران

سینماها و سالن های تئاتر تهران

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و تفریحی شهر تهران وجود سینماها و سالن های تئاتر متعدد در این شهر است. سینما رفتن همواره مورد علاقه افراد بخصوص جوانان بوده و به همین دلیل در تهران سالن های سینما از قدیم پرطرفدار بوده اند. در سال های اخیر افتتاح پردیس های سینمایی در مناطق مختلف تهران یکی از فعالیت های بسیار مفید شهرداری بوده است. در این پردیس ها چندین سالن سینما با امکان اکران چند فیلم به طور همزمان وجود دارد. همچنین تعدادی پردیس تئاتر نیز در شهر تهران افتتاح شده که علاقمندان به تئاتر را به تماشا دعوت می کند.

مراکز خرید تهران

خرید کردن یکی از لذت های سفر است. در کلانشهر تهران علاوه بر بازارهای قدیمی مانند بازار تجریش، مراکز خرید متعددی در سراسر این شهر ساخته شده اند. این مراکز خرید با ارائه خدماتی مانند پارکینگ، فودکورت و مراکز تفریح و بازی تجربه یک خرید لذتبخش را  فراهم می کنند.

مراکز خرید تهران
جاذبه های دیدنی تهران

پارک های تهران

شهر تهران به دلیل قرار گرفتن در کوهپایه رشته کوه های البرز، هوای بسیار مطبوعی دارد و جای مناسبی برای رشد گیاهان است. به همین دلیل پارک های بزرگ و کوچکی از دیرباز در دل این شهر بوجود آمده اند. این پارک ها علاوه بر ایجاد فضای تفریحی، به تلطیف هوا نیز کمک زیادی می کنند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک های جنگلی سرخه حصار، لویزان، چیتگر
  • پارک جمشیدیه
  • پارک ملت
  • پارک ساعی
  • پارک آب و آتش
  • بوستان ولایت
  • باغ فردوس
  • باغ گیاهشناسی
  • و…

همچنین فضاهایی مانند باغ وحش ارم، پارک ژوراسیک، موزه حیات وحش دار آباد و باغ پرندگان با دارا بودن فضای سبز می توانند مکان مناسبی برای تفریح بشمار آیند.

پیست های اسکی تهران

موقعیت جغرافیایی تهران این شهر را تبدیل به مکان مناسبی برای تفریحات زمستانی کرده است. در ارتفاعات شمال تهران و همجوار با استان مازندران چندین پیست اسکی وجود دارد که در فصل زمستان علاقمندان بسیاری را به این مکان می کشاند؛ از جمله: آبعلی، پیست اسکی دربندسر، پیست اسکی شمشک و پیست اسکی دیزین.

سخن آخر

شهر تهران شهری زیبا و مملو از جاذبه های تاریخی و دیدنی است که می تواند مکان مناسبی برای گشت و گذار باشد. این شهر چهار فصل همواره میزبان گردشگران بوده و برای ساکنان خود نیز بسیار مفرح و سرگرم کننده است. با گسترش خطوط مترو و اتوبوس شهری به راحتی می توان به جای جای تهران رفت و از دیدنی های آن لذت برد.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x