تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

جاذبه های شهر کرج را بشناسید و از دست ندهید

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

جاذبه های شهر کرج

کرج شهری خوش آب و هوا در کوهپایه های رشته کوه البرز و در جوار رودخانه کرج است. این شهر که با پایتخت تنها ۳۶ کیلومتر فاصله دارد، مکان مناسبی برای زندگی مهاجران از دیگر نقاط کشور می باشد. تا آنجا که تبدیل به یکی از پرجمعیت ترین شهرهای ایران شده است. این شهر به علت قرار داشتن در مسیر جاده های اصلی مواصلاتی، همواره میزبان مسافران و گردشگران بسیاری نیز هست. علاوه بر این، آثار تاریخی و طبیعی بسیاری در کرج وجود دارد که دلیل خوبی برای جذب گردشگران می باشد. در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی شهر کرج می پردازیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما باشید.

کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه بنایی در بافت شهری کرج و مربوط به دوران قاجار است. به دلیل آب و هوای خوبی که کرج داشته است، همواره به عنوان مکانی برای ییلاق از آن استفاده می شده و این کاخ نیز به دستور سلیمان ‌میرزا فرزند فتحعلیشاه قاجار به عنوان استراحتگاه تابستانی ساخته شده است. کاخ سلیمانیه به وسیله نقاشی ها، آیینه کاری ها، ارسی های زیبا و باغ پیرامونی که دارد به زیبایی تزئین شده است. نقاشی های ارزشمند تالارهای اصلی این کاخ به دست عبدالله خان نقاش‌ باشی کشیده شده و معمار اصلی کاخ نیز استاد صدر اصفهانی بوده است. کاخ سلیمانیه در حد فاصل بلوارهای شهید چمران و امامزاده حسن کرج و در محل کنونی دانشکده کشاورزی واقع شده است.

جاذبه های شهر قزوین
جاذبه های شهر قزوین

باغ فاتح

باغ فاتح پارکی بسیار زیبا و با امکانات تفریحی است که در بلوار جمهوری شهر کرج قرار دارد. قدمت این پارک که ابتدا باغی پر از درختان میوه بوده، به حدود یک قرن می رسد. یکی از افراد متمول و خیر به نام محمد صادق فاتح که اصالتاً اهل شهر یزد بود این پارک را بنا کرد تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند. این فرد علاوه بر این پارک، چندین کارخانه و بنگاه اقتصادی را در شهر کرج پایه گذاری کرد. پارک فاتح امکانات رفاهی و تفریحی متعددی دارد که از جمله می توان به امکانات ورزشی، بوفه، کافی شاپ و رستوران و کلبه کتاب اشاره کرد. اما یکی از مهمترین قسمت های این پارک مجموعه بین المللی تنیس است که به تنیس جهانشهر یا پارک تنیس کرج نیز شهرت یافته است. این مجموعه ۱۶ هزار متر مربع مساحت داشته و مجهز به ۸ زمین تمرین و یک زمین مسابقه که همگی کفپوش شده اند، می باشد. همچنین به علت وجود جایگاه ویژه برای تماشاچیان و خبرنگاران، محل استقرار داوران و بازیکنان، محوطه فضای سبز و… این مجموعه در زمره پیست های بین المللی تنیس قرار گرفته است.

جاذبه های شهر قزوین
جاذبه های شهر قزوین

پارک ایران کوچک

پارک ایران کوچک در واقع بخشی از باغ فاتح است که به وسیله یک ورودی مجزا از آن جدا شده است. در جای جای این پارک زیبا المان هایی از ایران، آداب و رسوم مختلف مردم و آثار تاریخی ساخته و به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این نمونه های مختلفی از خانه ها و سکونتگاه هایی که در کشور وجود دارد به صورت ماکت در این پارک قرار داده شده و توضیحاتی درباره نحوه زندگی ساکنان آن ارائه شده است. بازدید از پارک ایران کوچک می تواند مانند سفری یک روزه به نقاط مختلف ایران باشد.

جاذبه های شهر کرج
جاذبه های شهر کرج

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین یکی از جاذبه های دیدنی اطراف کرج است که شهرت بسیاری دارد. این مجموعه را می توان اصلی ترین پیست اسکی در کشور دانست که استانداردهای بین المللی در آن رعایت می شود. پیست اسکی دیزین امکانات رفاهی کاملی را برای علاقمندان فراهم کرده تا بتوانند از زمان خود در این مجموعه لذت کافی ببرند. از جمله می توان به تله سیژ، تله کابین، تله اسکی بشقابی، زمین تنیس، اسنوموبیل، رستوران و… اشاره کرد. در فصول گرم سال نیز از این مکان برای اسکی روی چمن هم استفاده می شود. پیست اسکی دیزین در ۷۴ کیلومتری شهر کرج واقع شده و از شمیرانات تهران نیز مسیری برای رسیدن به این مکان وجود دارد. علاوه بر این پیست، پیست اسکی خور نیز در نزدیکی کرج است که البته امکانات آن مانند پیست دیزین کامل نیست. با این حال پیست اسکی خور نیز محل مناسبی برای علاقمندان به تفریحات زمستانی می باشد.

جاذبه های شهر کرج
جاذبه های شهر کرج

سد امیرکبیر کرج

سد امیرکبیر که به سد کرج نیز معروف است، بر روی رودخانه کرج و در دامنه های رشته کوه های البرز ساخته شده است. این سد در مسیر جاده کرج به چالوس واقع شده و همواره جایی مناسب برای اتراق و تفریح بوده است. کار ساخت سد کرج در سال ۱۳۳۶ با همکاری یک شرکت فرانسوی آغاز و در سال ۱۳۴۰ به بهره برداری رسید. در حال حاضر آب و برق مورد نیاز کرج و بخشی از آب تهران از طریق این سد تأمین می شود. در گذشته امکان شنا و ماهیگیری در این سد وجود داشت، اما امروزه به دلیل حفظ مسائل ایمنی ممنوع شده است. در حال حاضر نیز توصیه می شود که هنگام پیک نیک در کنار دریاچه این سد همواره نکات ایمنی را رعایت کنید.

جاذبه های شهر کرج
جاذبه های شهر کرج

کاخ مروارید یا کاخ شمس

کاخ مروارید یا کاخ شمس از آثار ملی ثبت شده است که محل زندگی شمس پهلوی پیش از انقلاب اسلامی می باشد. این کاخ زیبا که با هزینه ای هنگفت و به شکل یک سفره ماهی که صدفی در کنار آن است ساخته شده در منطقه مهرشهر کرج قرار دارد. در برهه ای از زمان امکان بازدید از این کاخ فراهم شده بود، اما در حال حاضر فقط امکان حضور در فضای بیرون آن وجود دارد.

جاذبه های شهر کرج
جاذبه های شهر کرج

خانه دکتر مصدق

خانه دکتر مصدق که به آن تبعید شد و سرانجام در همین مکان نیز از دنیا رفت در احمد آباد واقع در شهرستان نظرآباد استان البرز واقع شده است. این خانه در عین سادگی اما از اهمیت تاریخی بسیاری برخوردار است و مدفن دکتر مصدق نیز در همین خانه است. این خانه باغ چندین بار مورد مرمت قرار گرفته و در فهرست آثار ملی نیز ثبت گردیده است.

کاروانسرای ینگی امام هشتگرد

این کاروانسرا در نزدیکی هشتگرد واقع شده و قدمت آن به دوران صفوی باز می گردد. در زمان قاجار نیز مرمت شد و به عنوان مهمانخانه از آن استفاده گردید. این کاروانسرا با مساحتی بیش از ۴۷۰۰ متر مربع در دل باغی قرار داشته است. در حال حاضر کاروانسرای ینگی امام در حال مرمت و بازسازی است و تنها در ایام نوروز به روی عموم بازگشایی می گردد. این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و در حاشیه جاده قدیم کرج قزوین و در روستای ینگی امام هشتگرد قرار دارد.

جاذبه های شهر کرج
جاذبه های شهر کرج

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی بنایی مربوط به دوران صفویه بوده که در بلوار قدس شهر کرج واقع شده است. این کاروانسرا ابتدا به علت قرار داشتن در مسیر عبور و مرور کاروان ها مکانی برای استراحت مسافران بوده است. بعدها و در عصر قاجار تغییر کاربری داده و به عنوان مکانی نظامی از آن استفاده شده است. بعد تر نیز از این بنا به عنوان محلی برای آموزش و مدرسه استفاده کرده اند. در حال حاضر کاروانسرای شاه عباسی محلی برای استراحت، نوشیدنی خوردن و سفری هر چند کوتاه در دل تاریخ است.

پل شاه عباسی یا پل دختر

پل شاه عباسی که به پل دختر و پل سلیمانیه هم شهرت یافته، یادگاری از دوره سلجوقیان می باشد. این پل بر روی رودخانه کرج ساخته شده و زمانی معبری برای اتصال ری به قزوین بوده است. اصلی ترین مرمت را شاید در زمان صفویان بر روی این پل انجام دادند و به نوعی آن را بازسازی کردند. در سال ۱۳۸۸ نیز این پل مورد مرمت قرار گرفت و سنگفرش شد. متأسفانه به دلیل بی توجهی مسئولین این بنای قدیمی با ارزش محلی برای تجمع افراد هنجارشکن شده و مورد بی مهری قرار گرفته است. پل شاه عباسی در منطقه حصار شهر کرج واقع شده است.

جاذبه های شهر کرج
جاذبه های شهر کرج

دشت لاله کندر

شهر کرج از دیرباز میزبان دشت های لاله در نقاط مختلف بوده است، اما این بار مردم روستای کندر در بخش آسارا در ۲۲ کیلومتری شهر کرج میزبان این گل های زیبا هستند. مردم روستای کندر با همت خودشان و هزینه شخصی بیش از دو میلیون پیاز گل های لاله و سنبل را می کارند تا در فصل بهار زمین لباسی زیبا از گل های رنگارنگ را به تن کند. عمر این گل ها کوتاه است و علاقمندان باید برای بازدید از این قطعه از بهشت وقت را غنیمت شمارند. روستای کندر در ۷ کیلومتری جاده چالوس واقع شده است.

جاذبه های شهر کرج
جاذبه های شهر کرج

دشت لاله گچسر

دشت لاله گچسر نیز یکی از جاذبه های دیدنی استان البرز است که از اردیبهشت ماه میزبان هزاران شاخه گل لاله می باشد. تنوع رنگ این لاله ها فرشی از طبیعت زیبا را بر روی زمین پهن می کند و حس و حال بهاری را به هر بیننده ای القا می کند. گچسر از توابع بخش آسارای کرج می باشد.

آبشارهای کرج

شهر کرج به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد از آب و هوایی کوهستانی برخوردار است. به همین دلیل محل مناسبی برای تشکیل آبشارهای متعدد بوده که از دیدنی ترین جاذبه های اطراف این شهر به شمار می آیند. مردم بسیاری از هر فرصتی برای لذت بردن از این پدیده طبیعی زیبا استفاده کرده و در نزدیکی آبشارها اقدام به برپایی پیک نیک می کنند. تقریباً تمامی این آبشارها در دل روستاهایی واقع شده اند که خودشان بسیار دیدنی هستند. تعداد این آبشارها کم نیست و از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبشار هفت چشمه
  • آبشار خور
  • آبشار آدران
  • آبشار سپهسالار
  • آبشار چاران
  • آبشار کندر
  • آبشار وله
  • آبشار کلوان یا کلها
  • آبشار سیجان
  • آبشار نوجان
  • آبشارهای زنجیره ‌ای جوزه رود

روستای برغان

روستای برغان در مسیر دو رودخانه که از رشته کوه های البرز سرچشمه می گیرند واقع شده و آب و هوای بینظیری دارد. این روستا را سرزمین چنارهای هزار ساله می خوانند و بخاطر وجود درختان آلو، به آن لقب روستای آلوچه نیز می دهند. به دلیل قرار گرفتن این روستا در مسیر کرج به کردان افراد زیادی از برغان دیدن می کنند. علاوه بر زیبایی های طبیعی، این روستا آثار تاریخی مانند تکیه بارمله باقیمانده از عهد صفویه، پل تاریخی برغان، زیارتگاه چهل دختر، حمام قدیمی و کاروانسرا را هم در دل خود جای داده است. دو درخت کهنسال دیدنی نیز در این روستا وجود دارد که میان اهالی آن از احترام ویژه ای برخوردارند. برای رفتن به روستای برغان باید به شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، دهستان برغان بروید.

جاذبه های شهر کرج
جاذبه های شهر کرج

روستاهای دیدنی اطراف کرج

کرج شهری کوهستانی در دامنه های البرز است و با استان سرسبز مازندران مرز مشترک دارد. روستاهای زیبا و سرسبزی در اطراف این شهر واقع شده اند که آب و هوایی مفرح داشته و همچنان بافت خود را حفظ کرده اند. در بیشتر این روستاها امامزاده، رودخانه، آبشار و کوه های متعددی وجود دارد که گردشگران را برای بازدید جذب می کنند. همچنین ورزشکاران بسیاری برای ورزش هایی مانند کوهنوردی، صخره نوردی، قایقرانی و… به این مناطق رفته و از این جاذبه های طبیعی استفاده می کنند. از جمله این روستاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کردان
  • خور
  • سرزیارت
  • سنج
  • کرچان
  • تکیه سپهسالار
  • بیلقان
  • لیلستان
  • نشترود
  • سرهه
  • کلوان
  • پل خواب
  • ولایت رود
  • همه جا
  • حسنکدر
  • ارنگه
  • سنقرآباد
  • آغشت

قله ها و غارهای اطراف کرج

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، به دلیل کوهستان بودن شهر کرج جاذبه های طبیعی فراوانی در اطراف این شهر وجود دارد که ورزشکاران و گردشگران را به سمت خود می کشاند. کوهنوردان بسیاری برای صعود به قله های خونکار، هفت خوان، منار، دشته و کرچان عازم این شهر می شوند. همچنین چندین غار در دل این کوهستان ها وجود دارد که بسیار قدیمی و دیدنی هستند. مانند: غار یخ مراد، بادامستان، سیراچال، ری زمین و میدانک.

سایر جاذبه های دیدنی شهر کرج

علاوه بر مواردی که در این مطلب به آن اشاره کردیم شهر کرج آثار دیدنی و جاذبه های گردشگری دیگری نیز دارد که ساکنین و مسافران می توانند از آن بازدید کنند. از جمله می توان به پارک جنگلی جهان نما، پارک چمران، برج تهمینه، باغ پرندگان چهار باغ، بام کرج، خانه شاملو و… اشاره کرد.

سخن پایانی

کرج مرکز استان البرز است که یکی از کلانشهرهای کشور ایران به شمار می آید. این شهر به دلیل نزدیکی به پایتخت از امکانات خوبی برخوردار است و در عین حال به دلیل همجواری با استان مازندران آب و هوای ویژه و جاذبه های طبیعی متعددی نیز دارد. کرج و جاذبه های دیدنی اطراف آن مانند پناهگاهی برای فرار از هیاهو و آلودگی های شهری محسوب می شود.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

 

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار کرج مشهد رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x