تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

زیباترین ایستگاه‌های راه‌آهن ایران کدام است؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

زیباترین ایستگاه‌های راه‌آهن ایران کدام است؟

ایستگاه راه‌آهن مکانی است که در مجاورت ریل قرار دارد که قطار در آنجا توقف می‌کند و امکاناتی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. در ایران برخی از این ایستگاه‌ها دارای جلوه‌ای خاص و زیبا هستند و برخی دیگر نیز جزء آثار ملی محسوب می‌شوند که باعث می‌شود مسافران برای سفر خود قطار را برای دیدن این مناظر معروف انتخاب کنند.

در این مقاله سعی بر این شد تا بعد از حدود دو قرن از آغاز حمل‌ونقل ریلی به زیباترین و مشهورترین ایستگاه‌های راه‌آهن کشور بپردازیم.

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • آشنایی با ایستگاه راه‌آهن

  • معرفی ایستگاه‌های راه‌آهن ایران

  • راه‌آهن شمال و ایستگاه‌های زیبای آن نظیر گدوک

  • ایستگاه راه‌آهن مشهد

آشنایی با ایستگاه راه‌آهن

یکی از امکانات راه‌آهن، ایستگاه راه‌آهن و یا ایستگاه قطار است که در ایستگاه، قطار برای سوار و پیاده کردن مسافران و بارگیری توقف می‌کند. ایستگاه سکویی است که در کنار ریل قرار دارد و از ساختمان ایستگاه برای ارائه خدماتی مانند خریدوفروش بلیط و یا اتاق انتظار استفاده می‌شود.

 

معرفی ایستگاه‌های راه‌آهن ایران

ایستگاه‌های راه‌آهن ایران در ۱۹ ناحیه دسته‌بندی‌شده‌اند و در حال حاضر حدود  ۴۰۰ ایستگاه راه‌آهن فعال هستند.

ایستگاه‌های فعال راه‌آهن کشور عبارت‌اند از: اراک، آذربایجان، اصفهان، تهران، قم، جنوب، جنوب شرق، خراسان، زاگرس، شرق، شمال، شمال شرق ۱، شمال شرق ۲، شمال غرب، فارس، کرمان، لرستان، هرمزگان و یزد.

برخی از ایستگاه‌ها مانند ایستگاه راه آهن سوادکوه، گدوک، دوگل، ورسک، سرخ‌آباد، تیرتاش و میر جاوه تا سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده‌اند.

 

راه‌آهن شمال و ایستگاه‌های زیبا آن نظیر گدوک

راه‌آهن شمال و ایستگاه‌های زیبا آن نظیر گدوک

جاده‌ی شمال به دلیل داشتن کوه‌ها و جنگل‌های زیبا همیشه برای بسیاری از مردم ایران جذاب بوده است که در اکثر مواقع به‌منظور لذت بردن از مناظر سرسبز از وسایل نقلیه شخصی و یا اتوبوس برای رفتن به شمال کشور استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که از تهران به ساری، مسیر راه‌آهنی وجود دارد که می‌توان  از آن با عنوان زیباترین مسیر ریلی ایران نام برد. راه‌آهن شمال در زمان سلطنت رضاشاه هم‌زمان با تأسیس راه‌آهن سراسری در مهرماه ۱۳۰۶ ه . ش آغاز و در شهریور ۱۳۱۶ تمام شد.

این راه آهن یک مسیر پرپیچ و خم است که از بین رشته‌کوه البرز عبور می‌کند و جاذبه‌هایی نظیر پل‌های بلند، دره‌ها،  تونل‌های طولانی، رودخانه‌ها و چشمه‌هایی دارد و از روی پل‌های تاریخی سه خط طلا و ورسک و گردنه گدوک که مرتفع‌ترین نقطه و طولانی‌ترین تونل منطقه است، عبور می‌کند. بهتر است بدانید این مسیر  مقصدی زیبا برای گردشگری محسوب می‌شود.

 

ایستگاه راه آهن ورامین

اولین ایستگاه اصلی بعد از تهران ورامین است. پس از ورامین قطار وارد کویر می‌شود و تا گرمسار از چشم‌اندازهای  کویری و نیمه کویری می‌گذرد. مسیر ریلی مشهد و مازندران در ایستگاه گرمسار جدا می‌شود.

بعد از گرمسار مسیر قطار به سمت شمال است و سومین ایستگاه بعدازآن ایستگاه «سیمین دشت» است. در این ایستگاه دریاچه زیبای «آهَنَک» و غار اسپهبد خورشید وجود دارد و می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

کوه‌های البرز از ایستگاه گدوک به بعد مشخص هستند که پر از درختان سرسبز، رود و چشمه هستند. زیباترین قسمت این مسیر را می‌توان فاصله بین فیروزکوه تا ورسک دانست.

 

ایستگاه راه آهنگدوک

گدوک در لغت به زبان مازندرانی است که گده به معنای برآمدگی و دوک به معنی برجستگی است که به معنای منطقه برف‌گیر است. منطقه مرتفع گدوک با دربرداشتن زیبایی‌های خاص، گل‌های خودرو، طبیعت مرتفع و دیگر ویژگی‌های آن باعث جذب مسافران زیادی شده است.

گدوک یک منطقه قدیمی و کوهستانی است و به دلیل ارتفاع زیاد، در تابستان نیز خنک است و حتی بعد از بهار نیز نشست برف در این نواحی دیده می‌شود. ارتفاع آن ۲۲۲۵ متر از سطح دریا است.

 

تونل گدوک

یکی از طولانی‌ترین تونل‌های راه‌آهن شمال، تونل گدوک است که در مسیر ایستگاه‌های گدوک تا دوگل قرار دارد. این تونل به طول ۳ کیلومتر نماد دقت در ساخت است.

نیست ، بلکه آنچه این تونل را از دیگر تونل‌های مسیر متمایز کرده ، دقت در ساخت آن است زیرا باوجود قرار داشتن در دل کوه، با چنان دقتی ساخته‌شده است که هیچ‌گونه انحنایی در آن مشاهده نمی‌شود.

 

در این مسیر حدود ۱۵۰۰ پل وجود دارد که از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری کشور به پل ورسک می‌توان اشاره کرد که در شهرستان سوادکوه وجود دارد. ارتفاع این پل ۱۱۰ متر از ته دره است.

نام پل ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پل‌های با ارتفاع بیش از ۶۱ متر ثبت شده است.نکته قابل تامل از شگفتی های این بنا این است که هیچ سازه فلزی در ساخت آن به کار نرفته است و این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است.

در فاصله بین ایستگاه گدوک تا ورسک دریکی قسمت‌های این مسیر، ریل راه‌آهن مانند ماری سه بار دور کوه می‌پیچد تا بتواند در مسیر اصلی و دامنه قرار بگیرد که سه پل موازی معروف سه خط طلایی نام دارد. در این مسیر ۲ کیلومتری که قطار باید از ارتفاع به دامنه کوه برود تا بتواند وارد دشت سرسبز مازندران شود.

 

بعدازاین ایستگاه مناطق دیدنی مانند قلعه کنگلو، دریاچه شورمست، منطقه سه پل و … قرارگرفته‌اند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. این نکته را در نظر داشته باشید که برای تماشای این مسیرهای زیبا در طول روز سفر کنید تا مناطق گردشگری را از دست ندهید.

 

ایستگاه راه‌آهن مشهد

یکی از بیست شاهکار معماری بعد از جنگ جهانی دوم در آسیا ایستگاه راه‌آهن مشهد است که از معروف‌ترین و زیباترین ایستگاه‌های راه‌آهن ایران است.ساختمان این ایستگاه در زمینی به مساحت حدود ۱۲۰۰۰ مترمربع بناشده است.

ساختمان ایستگاه مشهد توسط معمار ایرانی طراحی شد. زمانی که وارد این بنا می‌شویم با سقفی معلق و عظیم، روبه‌رو خواهیم شد که گویی به مسافران خوش‌آمد می‌گوید. بعدازآن با عبور کردن از آرایه‌ای از ستون‌ها، به سالنی می‌رسیم که مانند طاق کاخ کسرا است.

توالی این ستون‌های سفیدرنگ و ریتم یکسان مانند فرم قطار می‌ماند. این ایستگاه شامل دو ایستگاه باری و مسافری است.

در این مقاله توضیحات مختصری از ایستگاه‌های راه‌آهن ایران و زیباترین و مشهورترین آن‌ها داده شد که بعضی از آن‌ها جزء آثار ملی و یا زیباترین و معروف‌ترین ایستگاه‌های ایران به‌حساب می‌آیند و با توجه به منظره‌های خاص و بی‌نظیرشان توجه گردشگران زیادی را جلب کرده‌اند.

امیدواریم از مطالعه این مقاله استفاده کافی برده باشید.

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است..

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
yazdan
yazdan
4 سال قبل

عکس اولتون برا سایت علا الدین هست. تغییر بدین

fadakadmin
fadakadmin
مدیر
پاسخ به  yazdan
3 سال قبل

سلام
کلیه عکس های استفاده شده در سایت های مختلف، تصاویر آرشیوی و جستجو شده بوده و مالکیت آن مربوط به شرکت خاصی نیست

نوشته های مرتبط

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x