تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

کتابخانه ملک

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

در این مقاله قصد داریم شمارو با کتابخانه ملک آشنا کنیم و به

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

سوالات شما عزیزان در زمینه کتابخانه ملک پاسخ دهیم :

هدف از ایجاد کتابخانه و موزه ملی چه بود؟

موزه ملی ملک از چه مجموعه هایی تشکیل شده است؟

حاج حسین آقا ملک چه کسی بود؟

[/stextbox]

 

کتابخانه و موزه ملی ملک تا سال 1375 در منزل ملک  قرار داشت .

ولی حاج حسین از شروع کار بنای ساختمان را بزرگ پیش بینی کرد. و در 29تیر ماه 1323یک قطعه زمین وسیع را داخل باغ ملی تهران  برای ساختمان  جدید کتاب و موزه وقف کرد.

ساخت ساختمان جدید در هنگام زندگی حاج حسن ملک به وجود نیامد تا اینکه آستان قدس رضوی طراحی و بنای ساختمان جدید را در سال 1364شروع کرد و در سال 1375 به اتمام رسید.

ساختار تشکیلاتی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک موسسه ای غیر دولتی و غیر انتفاعی است که مانند بقیه موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی براساس وقف نامه کاملا زیر نظر آستان قدس رضوی می باشد.

که ارکان این موسسه شامل :مجمع عمومی – ناظر استصوابی -هیات مدیره – مدیرعامل و بازرس قانونی.

هدف از ایجاد کتابخانه و موزه ملی چه بود؟

هدف از ایجاد کتابخانه و موزه برای پیش برد معارف و اجرای وقف نامه مرحوم ملک و اشاعه فرهنگ وقف و همینطور حراست و حفظ گنجینه کتابخانه و گردآوری بهنگام سازی و توسعه مناع کتابخانه و اینکه نگهداری بازشناسی و معرفی آثار فرهنگی هنری ادوار گذشته و در نهایت گردآوری مجموعه نفایس و آثار هنری متناسب با گنجینه به میراث نهاده شده واقف.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]فدک سنت میهمان نوازی ایرانی را به خوبی اجرا می کند تا شما سفری خوش را تجربه نمایید[/stextbox]

موزه ملی ملک از چه مجموعه هایی تشکیل شده است؟

موزه ملی ملک از 6مجموعه تشکیل شده است:

1 – مجموعه سکه عبارت است: ازقبل از میلاد تا زمانپهلوی و همینطور سکه هایی از یونان جانشینان اسکندر و امپراطوری بیزانس خلفای اسلامی و امپراطوری عثمانی .

2 – مجموعه آثار هنری عبارتند از: تابلوهای نقاشی هنرمندان به نام ایرانی مانند کمال الملک غفاری، لطفعلی صورتگر، هادی خان تجویدی و یکسزی از نقاشان اروپایی و لوستر و مبلمان .

3 – مجموعه هنر لاکی عبارتند از: ۸۶ قطعه قلمدان، قاب آیینه و سرچسبدان که با نقاشی لاکی درست شده اند و یکسریشان شان حدود ۳۰۰ سال قدمت دارند ..

4 – مجموعه تمبر عبارتند از: بیشتر از ۱۰۰ هزار قطعه تمبر از اولین تمبرهای منتشر شده در ایران و جهان تا زمان حال..

5 – مجموعه فرش عبارتند از: ۴۴ تخته قالی و قالیچه از نقاط مختلف ایران که بوسیله زبده ترین بافندگان دو سده قبل بافته شده اند ..

6 – مجموعه بانو ملک عبارتند از : تابلوهای نقاشی قاجاری، نسخه های خطی، قلمدان، سرقلیان و آثار لاکی که تعدادشان به ۴۷ اثار می رسد. این مجموعه در سال ۱۳۸۵  توسط بانو عزتملک ملک، فرزند مرحوم حاج حسین ملک و ناظر استصوابی موقوفات ملک به موزه اهداء شده است ..

7 – مجموعه آثار خوشنویسی که آثاری از بزرگ ترین و نامدارترین خوشنویسان ایران و اسلام که مـثل  یاقوت مستعصمی، علیرضا عباسی، میرعماد، احمد نیریزی، درویش عبدالمجید طالقانی، میرزا غلامرضا اصفهانی و… را در خویش جای داده است .

موزه ملی ملک از چه مجموعه هایی تشکیل شده است؟
موزه ملی ملک از چه مجموعه هایی تشکیل شده است؟

حاج حسین آقا ملک چه کسی بود؟

حاج حسین ملک، واقف و بنیانگذار کتابخانه و موزه ملی ملک  می باشد که در ۱۱ ربیع الاول سال ۱۲۸۸ ه.ق (۱۲۵۰خورشیدی) در تهران به دنیا آمد ..

خانواده ایشان اصالتشان تبریزی و مجتهد زاده بودند. اما پدربزرگ ایشان آقا مهدی جزو روحانیون نبود، بلکه در جنگ های ایران و روس به قشون دولتی پیوست و تا درجه سرهنگی  نیزپیش رفتند.بعد از جنگ به  سراغ تجارت رفت و از امتیاز دوستی با میرزا تقی خان امیرنظام (امیرکبیر آینده) را به دست آورد .

امیرنظام، پیشکار ولیعهد قاجار در آذربایجان بود و زمانی که محمد شاه قاجار فوت شد ، ۱۰۰ هزار تومان از آقا مهدی قرض گرفت تا ناصرالدین میرزای ولیعهد را از تبریز به تهران بیاورد و به تخت  پادشاهی بنشاند. آقا مهدی هم به تهران آمد و به خاطر خدماتش لقب ملک التجاری گرفتند ..

 

بعد از آقا مهدی این لقب به فرزندش محمد کاظم رسید که خصلت های متفاوتی را از خودش نشان می داد . در جوانی ورزشکار و شاگرد پهلوان ابراهیم یزدی بود. بعد از این  مثل پدر وارد  دنیای تجارت شد. از سیاست نیز دور نبود و توانایی سرودن شعر داشت .

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

برخی از ویژگی های قطارهای فدک

  • سامانه ی دوربین مداربسته cctv در فضاهای عمومی
  • عایق های صوتی و حرارتی جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تزئینات داخلی لوکس و مدرنبه منظور جریان هوای تازه در واگن به منظور ایجاد شرایط آسایش مسافران
  • سامانه روشنایی و نورپردازی ویژه

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از 200 دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است..

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x