تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

مناطق دیدنی الشتر

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

مناطق دیدنی الشتر

مناطق دیدنی الشتر

الشتر یکی از شهرهای استان لرستان است که قدمتی تاریخی دارد. خاور شناسان شهر الشتر را نیسا نامیده اند که در کتیبه بیستون از آن نام برده شده است. شهر الشتر در دشتی به همین نام و در میان کوه ها و رودخانه های متعددی واقع شده است. مردم این شهر که در شمال استان لرستان قرار گرفته به زبان لری لکی صحبت می کنند. در این مقاله سعی داریم درباره مناطق دیدنی شهر الشتر لرستان صحبت کنیم و نقاط گردشگری و صنایع دستی معروف این شهر را به شما معرفی کنیم و اطلاعات کاملی در مورد این شهر دراختیار شما خوانندگان محترم قرار دهیم.با ما همراه باشید.

زیباترین مناطق دیدنی الشتر، یکی از شهرهای لرستان

لرستان به عنوان یکی از استان‌‎های غرب کشور، استانی زیبا و بسیار هیجان انگیز برای سفر به طبیعت است. استان لرستان با داشتن آب و هوایی بسیار دلپذیر دارای پدیده‌های طبیعی بسیاری است که هر یک می‌تواند چشم‌ها را به خود خیره کند و مناظر بسیار زیبایی را به تصویر بکشد. اگر به فکر سفر به غرب کشور و استان لرستان هستید، پیشنهاد می کنیم برای بازدید از طبیعت بینظیر این استان برنامه ریزی کنید.

استان لرستان دارای بخش‌های مختلفی است. الشتر یکی از این مناطق زیبا و دیدنی است که در این مقاله به صورت اختصاصی به آن خواهیم پرداخت. منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا که در دل خود دیدنی‌های بسیاری را جای داده‌ است. دیدنی‌هایی از مناظر طبیعی گرفته تا مناظر زیبای باستانی و آثار تاریخی در این استان وجود دارد. در ادامه با معرفی ۸ مورد از مناطق دیدنی الشتر، شناخت بیشتری را نسبت به این مناطق برای شما به ارمغان خواهیم آورد.

الشتر شهری با طبیعت زیبا
الشتر شهری با طبیعت زیبا

۱٫    سراب زیبای هنام

در الشتر، روستایی به نام هنام وجود دارد که چشمه‌های بسیاری را در دل خود جای داده است. این روستا شامل یک سراب بسیار زیبا است که به عنوان یکی از مناطق دیدنی الشتر شناخته می‌شود. سرابی پر آب که به جاذبه‌های گردشگری و طبیعی الشتر افزوده است و مسافرین بسیاری را برای تفرج و تفریح به خود می‌کشاند. این سراب از دل خانه ای تاریخی به نام خانه رحمتی سرچشمه گرفته و آب آن برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می شود.

سراب هنام
سراب هنام

۲٫    دره زیبا و جنگلی کهمان

کهمان دره‌ای ۱۰ کیلومتری در شمال شرقی شهرستان الشتر است. دره‌ای بسیار زیبا که با نام بهشت کوچک لرستان شناخته می‌شود. این دره جنگی، در دامنه کوه چهل نابالغان واقع شده است. کوهی از رشته کوه زاگرس که دارای چشمه‌های بسیاری است. در این منطقه از الشتر، چشمه‌هایی تازه و روان از زمین می‌جوشند. رودی در کنار آن‌ها جریان دارد و درختان بسیار زیادی حضور دارند. طبیعتی بکر و دست نخورده که در کنار یکدیگر تصویری از یک بهشت را به تصویر می‌کشند و زیبایی و جذابیت الشتر را به دیگران به خوبی نشان می‌دهند.

دره کهمان
دره کهمان

۳٫    مناظر طبیعی کوه گرین

کوه گرین یکی از بزرگ‌ترین مناظر طبیعی الشتر را تشکیل می‌دهد و به عنوان جاذبه تفریحی در بین مناطق دیدنی الشتر شهرت گرفته است. الشتر که بر پایه رشته کوه زاگرس قرار دارد، کوه‌های بسیاری مانند کوه گرین، چهل نابالغان و دوراخان را به نمایش می‌گذارد. این کوه‌ها هر یک قله‌هایی سر به فلک کشیده و بسیار زیبا دارند که می‌تواند آب و هوایی بسیار دلپذیر را برای یک بعدازظهر و سفر کوتاه به همراه داشته باشد.

کوه گرین
کوه گرین

۴٫    تپه باستانی و قدیمی گریران

در شمال غربی الشتر و در فاصله ۵ کیلومتری از آن، تپه باستانی گریران قرار دارد. این تپه باستانی، چیزی در حدود ۱۳ هکتار وسعت دارد و به عنوان یکی از آثار باقی مانده از تمدن‌های پیش از میلاد شناخته می‌شود. در دل این تپه، می‌توان ردپای بسیاری از تمدن‌های قدیمی را به راحتی مشاهده کرد. آثار تاریخی به جا مانده از آن‌ها سبب شده است تا تپه گریران امروزه به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت برسد. اثر تاریخی که از هزاره پنجم تا هزاره اول قبل از میلاد قدمت دارد.

کاوش باستانشناسان در تپه گریران
کاوش باستانشناسان در تپه گریران

۵٫    قلعه مظفری، از آثار دوران قاجار

قلعه مظفری یکی از آثار به جا مانده از دوران قاجاریه است. این قلعه سال‌هایی زیاد و طولانی مقر حکومت مهر علی خان حسنوند بود. فردی که خود این قلعه را بنا نهاد و به عنوان یکی از مخالفان اصلی حکومت رضاشاه در دوران پهلوی بود. زمانی که پا در این قلعه زیبا و تاریخی می‌گذارید، سرگذشت یک ملت و عمری طولانی را به راحتی در آن مشاهده خواهید کرد.

قلعه مظفری
قلعه مظفری

۶٫    آثار به جا مانده از دژ بزرگ شینه

روستای شینه به عنوان یکی از مناطق دیدنی الشتر در جنوب غربی آن شهر قرار دارد. این روستا شامل کوهی بزرگ با دیوارهایی صاف است که بر روی آن، دژی قدیمی و باستانی قرار دارد. دژ شینه را می‌توان متعلق به سال‌ها پیش از اسلام دانست. دژی که از مصالح ابتدایی مانند قلوه سنگ و ملات ساخته شده است. همین موضوع موجب شده است تا این روزها بخشی از آن باقی مانده باشد و بخش‌های زیبایی از آن در طی سال‌های طولانی از بین برود.

دژ شینه الشتر
دژ شینه الشتر

۷٫   قرآن خط وشا؛ به جا مانده در روستای دکاموند

در نزدیکی الشتر، روستایی به نام روستای دکاموند وجود دارد. این روستا که به عنوان یکی از مناطق مذهبی الشتر شناخته می‌شود، آثار متفاوتی دارد! مهم‌ترین اثر تاریخی موجود در این روستا را می‌توان قرآن خط وشا دانست. این قرآن قدمتی در حدود هزار سال دارد و به عنوان یکی از نادرترین آثار تاریخی ایران شناخته می‌شود. خط نگارش این قرآن خط کوفی است. قدمت طولانی این قرآن سبب شده است تا آن در بین فهرست میراث منقول معنوی کشور ثبت شود.

۸٫    پل شاپوری کاکا رضا، باقی مانده از دوران ساسانی

پل شاپوری یکی از آثاری است که از دوران ساسانی در منطقه الشتر باقی مانده است. این پل باستانی، بر روی رودخانه کاکارضا قرار دارد. از همین رو با نام پل کاکا رضا شناخته می‌شود. پلی ۱۳۰ متری که ارتفاعی بیش از ۳۰ متر دارد. زیبایی این پل نشان از پیشرفته بودن معماری دوران ساسانی دارد. با این حال، به دلایلی نامعلوم و نامشخص، بخش‌هایی از این پل در طی زمان از بین رفته است. البته، با این حال باز هم سنگ‌های برش خورده پل و ساروج‌های آن کاملا مشخص و قابل مشاهده هستند.

پل شاپوری کاکا رضا
پل شاپوری کاکا رضا

 

آب وهوای شهر الشتر چگونه است

مساحت بسیاری از مناطق الشتر از دشت تشکیل شده که  آب وهوای معتدل و نیمه خشک دارد. بیشترین دمایی که شهر الشتر در تابستان تجربه کرده برابر با دمای ۳۹ درجه سانتی گراد بالای صفر بوده و کمترین درجه هوای سرد این شهر در فصول سرما ۷ درجه سانتی گراد زیر صفر است. البته این دما ممکن است نوسان هم داشته باشد.

آب وهوای شهر الشتر
آب وهوای شهر الشتر

آثار طبیعی شهر الشتر

شهر الشتر به عنوان یکی از شهرهای سرسبز کشور ایران پهناور به حساب می آید. شهرستان الشتر به سرزمین سراب ها و چشمه های پرآب مشهور است. از جمله این سراب ها می توان به سراب امیر, سراب کهمان, سراب گلهو, سراب سرخه و سراب سیاهپوش اشاره کرد. علاوه بر این رودخانه ها و کوه های بسیاری در این منطقه وجود دارند که به زیبایی هر چه بیشتر این مطقه کمک کرده است.

طبیعت زیبای الشتر
طبیعت زیبای الشتر

صنایع دستی شهرستان الشتر

الشتر نیز مانند بسیاری از نقاط ایران دارای صنایع دستی مختلفی است که مسافران می توانند به عنوان سوغات تهیه کنند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماشته بافی، چادر بافی
  • چیت بافی
  • منبت و مشبک سازی
  • سبدبافی
  • قالی بافی
  • گلیم بافی
  • حجم بافی
  • سکه دوزی
  • دوخت لباس های سنتی
صنایع دستی الشتر
صنایع دستی الشتر

 

کلام آخر

اگر به فکر سفر به استان لرستان و شهرستان الشتر هستید، باید بدانید که منطقه بسیار زیبا و جذابی را برای سفر خود انتخاب کرده‌اید. الشتر به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران، می‌تواند چند روزی را میزبان شما باشد. در این بخش با بررسی مناطق دیدنی الشتر سعی کردیم تا این جاذبه‌های گردشگری شناخته نشده را به خوبی معرفی کنیم. امید است خواندن این مقاله و نکات بیان شده درباره جاذبه‌ها و مناطق دیدنی الشتر، به شما کمک کند تا سفری دلچسب و خاطره‌انگیز را برای خود به وجود آورید.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست
دوست
4 سال قبل

الشتر واقعا زیباست، الشتر فقط سرحوض چشمه فتح الله، خیلی باصفاست.
ممنون از مطالبتون

توریست
توریست
پاسخ به  دوست
4 سال قبل

اقامت در سیاه چادر داره، اقامت در کپر سراب زیبا و ماهی‌گیری و محیط آرام، از ویژگی های اقامتگاه سرحوض است

fadakadmin
fadakadmin
مدیر
پاسخ به  توریست
3 سال قبل

سلام
بسیار از اطلاعات درست شما سپاشگزاریم
مقاله اصلاح خواهد شد

anal sex
anal sex
4 سال قبل

Pretty! This has been a really wonderful post.
Many thanks for supplying this info.

fadakadmin
fadakadmin
مدیر
پاسخ به  anal sex
4 سال قبل

We are very pleased with your satisfaction

نوشته های مرتبط

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x