تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

جاهایی در تهران که باید دید

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

تهران یکی از شهرهایی است که می‌تواند جزء مقاصد خوب گردشگری به‌حساب آید و برخلاف تصور عمومی جاهای دیدنی مختلفی در تهران  وجود دارد. انواع مکان‌های تاریخی و موزه‌های مختلف و همچنین بازارهای قدیمی جزء جاهایی در تهران هستند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و ساعت‌ها از حضور در آن لذت ببرید. می‌توان جاهایی در تهران که باید دیده شوند را به چند دسته کلی تقسیم کرد که تهران قدیم، مکان‌های هنری، مجموعه‌های فرهنگی تاریخی، اماکن مذهبی  و مکان‌های گردشی و فضای سبز را شامل می‌شود. هر کدام از این دسته‌بندی‌ها  شامل مجموعه‌های متفاوت در نقاط مختلف تهران هستند و برای دیدن هرکدام از آن‌ها به چند ساعت زمان نیاز است. به‌طور مثال مجموعه موزه‌های کاخ گلستان، کاخ نیاوران و کاخ سعدآباد جزء مکان‌های تاریخی و فرهنگی است که باید حتماً از آن بازدید شود. اگر اهل هنر هستید می‌توانید از موزه فرش و موزه موسیقی دیدن کنید، همچنین خانه صادق هدایت و موزه هنرهای معاصر نیز جزء جاهایی در تهران است که حتماً باید دیده شود. درمجموع مکان‌های دیدنی زیادی در تهران وجود دارند که کمتر شناخته شده‌اند. در این مقاله سعی شده است تا بهترین و زیباترین جاهایی در تهران که باید دیده شوند معرفی شود. سرفصل‌های این مقاله عبارت است از :

  • موزه جواهرات ایران
  • مجموعه موزه‌های کاخ سعدآباد
  • کلیسای سرکیس مقدس
  • پل طبیعت
  • خانه مقدم
  • باغ گیاه‌شناسی ملی
  • بازار قدیم تهران

موزه جواهرات ایران

در پاسخ به سؤال کجا بریم تهران باید گفت که موزه جواهرات ملی ایران به‌جرئت یکی از مهم‌ترین جاهایی در تهران است که باید از آن دیدن کرد. این موزه درخشان‌ترین موزه در کل ایران است . بر روی جواهرات آن تا به امروز قیمتی گذاشته نشده است. الماس دریای نور، تاج فرح پهلوی، کره جواهرنشان و تخت طاووس جزء جواهرات معروفی است که در این مکان نگهداری می‌شود. این موزه به‌عنوان خزانه در اختیار بانک مرکزی بوده و جواهرات سلطنتی دوره‌های صفوی، افشار، قاجار و پهلوی در آن نگهداری می‌شود. لازم به ذکر است که ساعت بازدید این مجموعه از شنبه تا سه‌شنبه ساعت 14 تا 16 است.

مجموعه موزه‌های کاخ سعدآباد

اگر تابه‌حال از مجموعه کاخ سعدآباد دیدن نکردید به شما پیشنهاد می‌شود تا در اولین فرصت به تماشای زیبایی‌های این مجموعه بروید. مجموعه کاخ سعدآباد جزء جاهایی در تهران است که هر گردشگر یا بازدیدکننده‌ای را جذب خود می‌کند چراکه تاریخ معاصر ایران را از اواخر دوره قاجار تا به امروز روایت می‌کند.

این کاخ در زمینی به مساحت 110 هکتار و در شمالی‌ترین منطقه آب‌وهوایی تهران بزرگ واقع شده است. اگرچه این کاخ در زمان شاهان قاجار و پهلوی برای ییلاق استفاده می‌شد اما امروزه مراسم استقبال رسمی از سران دیگر ممالک جهان که به تهران سفر می‌کنند در این کاخ برگزار می‌شود.

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس تهران
کلیسای سرکیس تهران

ساختمان سفیدرنگ این کلیسای مقدس با گنبدهای دوقلو و مخروطی شکلش در محله‌ی ارمنی‌ها در خیابان کریم‌خان  تهران واقع شده است. کلیسای سرکیس مقدس یکی از جاهایی در تهران است که با هزینه­ی شخصی خیری ارمنی ایرانی به نام “مارکار سرکیسیان” ساخته شده است که طراحی آن توسط مهندسی به نام “اوژن آفتاندلیانس” در سال 1970 میلادی(1349) انجام شده است. بنابراین اگر بار دیگر با این سؤال که “کجا بریم تهران” روبه‌رو شده‌اید کلیسای بزرگ سرکیس مقدس را فراموش نکنید. فضای داخلی این کلیسا با چلچراغ‌های بلوری بزرگ و باشکوهی تزیین شده است که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

پل طبیعت

پل طبیعت که یکی از جدیدترین و خلاقانه‌ترین سازه‌های شهری تهران محسوب می‌شود پارک طالقانی را به پارک آب‌وآتش متصل می‌کند. طراحی این پل 270 متری توسط بانویی جوان به نام لیلا عراقیان در سال 2009 انجام شده است که جوایز زیادی را دریافت کرده و در سال 2015 جزء 5 انتخاب برتر 300 معمار برجسته‌ی جهان در مسابقه معماری شهری شناخته شد.

این پل که با الهام از پل خواجو اصفهان طراحی شده است سازه‌ای با طراحی ارگانیک و سازگار با محیط‌زیست است. پل طبیعت ازجمله جاهایی در تهران است که با ایستادن بروی آن می‌توان چشم‌اندازهای زیبای شهر تهران را از زوایای مختلف دید. از ساعت 6 صبح تا 11 شب تردد بروی این پل امکان‌پذیر است.

خانه موزه مقدم

در شهرهایی مثل یزد، اصفهان و شیراز به دلیل دارا بودن تاریخ فرهنگی غنی­شان خانه‌های قدیمی زیادی وجود دارد اما وجود خانه‌های قدیمی در شهری مثل تهران می‌تواند جذاب باشد. خانه مقدم با معماری ایرانی خود یکی از گران‌قیمت‌ترین خانه‌های جهان است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد. این خانه که در گذشته منزل مسکونی خاندان محمدتقی خان احتساب­الملک از صاحب‌منصبان دربار قاجار بوده بعدها در اختیار محسن مقدم استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران قرار گرفته که وی به همراه همسر فرانسوی‌اش در آنجا زندگی می‌کردند. دلیل قیمتی بودن این خانه به اشیاء و آثار گران بهایی است که مقدم آن را از گوشه و کنار ایران جمع‌آوری کرده است. قطعات سنگی تراشیده شده، سکه‌ها، مدال‌ها و کتاب‌های نفیس تا کلکسیونی از پارچه‌های نفیس، سفال‌ها، شیشه‌ها و مسکوکات در خانه موزه مقدم نگهداری می‌شود.

باغ گیاه‌شناسی ملی

باغ گیاه شناسی
باغ گیاه شناسی

یکی از پاسخ‌ها به سؤال کجا بریم تهران باغ گیاه‌شناسی ملی است. این باغ که یکی از جاهای دیدنی کمتر شناخته­شده در تهران است کلکسیونی از پوشش گیاهی سراسر ایران و بعضاً جهان را در خود جای داده است. در این باغ 145 هکتاری، 64 گونه درخت و درختچه از اقلیم خزر، 240 گونه گیاهی از اقلیم البرز، 42 گونه چوبی، 30 گونه علفی از اقلیم البرز و 40 گونه گیاهی از اقلیم کویری و بیابانی یافت می‌شود. همچنین گیاهانی از اقلیم چین، ژاپن، هیمالیا، قفقاز، سیبری و باغ‌های اروپایی و آمریکایی در این باغ نگهداری می‌شوند.

بازار قدیم تهران

بازارهای قدیمی و بزرگ تهران از دیگر جاهایی در تهران هستند که باید آن‌ها را دید. بازار بزرگ تهران که به بازار قدیم یا بازار 15 خرداد نیز معروف است یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تهران است که در خیابان 15 خرداد و درست در مرکز شهر قرار دارد. این بازار که یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در تهران به شمار می‌رود از کوچه‌های باریک، تودرتو و سرپوشیده ساخته شده است که برای پیمودن آن باید بیش از 10 کیلومتر راه بروید. در این بازار مغازه‌های زیورآلات، فرش‌فروشی، وسایل آشپزخانه و پوشاک وجود دارد.

اگرچه تهران به‌عنوان شلوغ‌ترین شهر ایران شناخته شده است اما در دل این شلوغی زیبایی‌هایی نهفته است که کمتر کسی شاید از آن مطلع باشد. کلیسای سرکیس مقدس، خانه موزه مقدم، پل طبیعت، کاخ گلستان، موزه جواهرات ملی و غیره ازجمله جاهایی در تهران هستند که برای یک‌بار هم که شده باید از آن‌ها دیدن کرد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x