تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

راهنمای بازدید از کاخ نیاوران تهران

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

تهران دارای جاهای دیدنی و تاریخی بسیاری است و کاخ‌موزه‌های تاریخی تهران از زیباترین مکان‌هایی است که هر فرد باید از آن‌ها بازدید کند. کاخ سعدآباد، کاخ گلستان و کاخ نیاوران معروف‌ترین کاخ‌هایی هستند که اغلب گردشگران از آن‌ها بازدید می‌کنند.

کاخ نیاوران شامل بناهایی مختلف است و کاخ اصلی نیاوران محل زندگی محمدرضا پهلوی و خانواده او بود. در مجموعه نیاوران بناهایی کوچک وجود داشت که جزء ویلاهای ییلاقی پادشاهان قاجار بود.

این بناهای کوچک در سال ۱۳۳۷ تخریب شدند و دستور ساختن کاخ نیاوران داده شد. در ابتدا قرار بود این کاخ، محلی برای اقامت مهمان خارجی باشد اما بعد از اتمام کار، محل زندگی محمدرضا پهلوی و خانواده او شد.

وسعت باغ نیاوران یک‌صد و بیست هزار متر است و اغلب با درختان چنار پوشیده شده است و خود کاخ نیاوران زیربنایی ۹۰۰۰ متری دارد. کاخ اصلی نیاوران در سال ۱۳۴۶ تمام‌کار شد و در سال ۱۳۴۷ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مجموعه کاخ نیاوران تهران شامل موزه جهان‌نما، کاخ اختصاصی نیاوران، کوشک احمدشاهی، کاخ صاحبقرانیه، موزه کتابخانه سلطنتی، حوض‌خانه و موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران است.

در این مقاله قصد داریم توضیحاتی در مورد زمان‌های بازدید به همراه قیمت بلیط و معرفی مکان‌های مختلف کاخ نیاوران داشته باشیم. سرفصل‌های این مقاله عبارت‌اند از:

  • آدرس کاخ نیاوران تهران
  • قیمت بلیط کاخ نیاوران و موزه‌های داخلی آن
  • ساعت و روزهای بازدید از کاخ نیاوران تهران

 

آدرس کاخ نیاوران تهران

کاخ نیاورانکاخ نیاوران

کاخ نیاوران تهران در شمال شرقی تهران قرار دارد و در اطراف میدان شهید باهنر یا همان میدان نیاوران است. این مجموعه در دوران قاجاریه پایه‌گذاری شده بود و در آن زمان این منطقه جزء شهر تهران محسوب نمی‌شد.

این باغ با وسعتی کمتر از مقدار فعلی در زمان فتحعلی شاه ایجاد شد و به دلیل داشتن مقدار زیادی نیزار در این منطقه آن را “نی آوران” می‌گفتند که به‌مرور به نیاوران تغییر نام داد.

در مجموعه نیاوران دو بنا از دوران قاجار به‌جا مانده است و می‌توان از آن‌ها بازدید کرد. یکی کاخ صاحبقرانیه است که توسط ناصرالدین‌شاه بنا شد و دیگری کوشک احمدشاهی است که آخرین بنا ساخته شده دوران قاجار است.

کاخ صاحبقرانیه دارای تاریخ جالبی است و فعلاً این بنا به دلیل مرمت قابل بازدید نیست. کاخ صاحبقرانیه در دوران قاجار دارای حرم‌سرا، خوابگاه و اندرون بود. حرم‌سرا دارای حدود چهل ساختمان بود که هرکدام ۴ اتاق و یک ایوان داشتند و محل زندگی یک یا دو زن شاه بود.

با سقوط قاجار و روی کار آمدن رضاشاه این حرم‌سرا به فراموشی سپرده شد تا اینکه زمان ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه، به دستور رضاخان این کاخ برای پذیرایی از میهمانان بازسازی شد و بخشی از دیوارهای اتاق برداشته شد.

در این بازسازی چیدمان داخلی کاخ تغییر پیدا کرد و این کاخ از حالت حرم‌سرا خارج شد. کوشک احمدشاهی نیز عمارتی بسیار زیبا در کاخ نیاوران است که خوابگاه ییلاقی به شمار می‌رفت.

معماری این کاخ به همراه تزئینات داخلی آن به طرز عجیبی دل‌نشین است. لازم به ذکر است که این عمارت در دوران پهلوی مرمت شد و به‌عنوان محل کار و سکونت رضا پهلوی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

قیمت بلیط کاخ نیاوران و موزه‌های داخلی آن

قیمت بلیط ورودی کاخ نیاوران برای بازدیدکنندگان ایرانی ۲۵۰۰ تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی ۱۵۰۰۰ تومان است. اگر بازدیدکننده ایرانی بخواهد از کل مجموعه دیدن کند باید مبلغ ۱۳۵۰۰ تومان بپردازد و این مبلغ برای گردشگران خارجی ۶۹۰۰۰ تومان است.

کاخ اختصاصی نیاوران محل زندگی محمدرضا پهلوی و خانواده او از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ بوده است. این کاخ دارای دو طبقه و یک نیم‌طبقه است و معماری مدرن و بسیار زیبایی دارد.

در این عمارت زیبا انواع کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری توسط استادان ایرانی انجام شده و دکوراسیون داخلی آن توسط گروه فرانسوی اجرا شده است. سقف متحرک و باز شونده کاخ اصلی نیاوران از دیگر زیبایی‌های این عمارت است.

سالن پذیرایی، اتاق غذاخوری، سینمای اختصاصی و اتاق انتظار در طبقه همکف این کاخ قرار دارد و در نیم‌طبقه آن اتاق کنفرانس و اتاق کار محمدرضا پهلوی قرار دارد. اتاق‌خواب محمدرضا پهلوی و سایر خانواده در طبقه دوم قرار داشته و اتاق مطالعه فرزندان او نیز در همین طبقه است.

اتاق لباس‌های نظامی و اتاق لباس فرح دیبا نیز در این عمارت قرار دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از آن دیدن کنند. برای بازدید از کاخ اختصاصی نیاوران باید ۲۵۰۰ تومان به­عنوان هزینه بلیط بپردازید.

موزه جهان‌نما یکی از موزه­های داخلی باغ است که آثار هنری هنرمندانی همچون سهراب سپهری، گوگن، براک و دیگر هنرمندان سرشناس را در خود جای داده است.

همچنین آثار باستانی همچون تنگ سفالین که مربوط به ۵۰۰ سال پیش از میلاد است به همراه هنرهایی از تمدن مصر باستان در آن قرار دارد که به‌حق نام این موزه برازنده‌ی این فضای کوچک اما بسیار ارزشمند است.

قیمت بلیط برای بازدید از این موزه بی­نظیر ۲۵۰۰ تومان است. برای بازدید از سایر موزه­های باغ نظیر موزه کتابخانه سلطنتی، موزه خودروهای اختصاصی نیاوران و کوشک احمد­شاهی هزینه بلیط ۲۰۰۰ تومان درنظر گرفته شده است.

 

ساعت و روزهای بازدید از کاخ نیاوران تهران

در تمامی روزهای سال به‌غیراز ۱۴ خرداد،۲۱ ماه رمضان، ۹ و ۱۹ محرم، ۲۸ صفر و ۲۵ شوال این مجموعه فعالیت داشته و علاقه‌مندان می‌توانند از آن بازدید کنند. ساعت کاری کاخ نیاوران تهران برای بازدید در ۶ ماه اول سال از ۹ صبح تا ۷ غروب بوده و گیشه بلیط از ۹ صبح تا ۶ غروب فعالیت می‌کند.

همچنین در ۶ ماهه دوم سال بازدید از ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر برای عموم باز است و فروش بلیط ۴ بعدازظهر به اتمام می­رسد. پیشنهاد می‌شود حتماً از موزه پارچه و لباس‌های سلطنتی که در همین مجموعه است دیدن شود.

موزه جهان‌نما نیز از مکان‌هایی است که باید حتماً از آن بازدید شود زیرا اشیاء باارزش و زیبایی از نقاط مختلف جهان در آن قرار دارد که بعضی از این اشیا توسط خاندان پهلوی خریداری شده و برخی از آن‌ها نیز به این خاندان هدیه داده شده بود.

درمجموع می‌توان این‌طور بیان کرد که مجموعه کاخ نیاوران تهران یکی از مجموعه‌های دیدنی و بسیار زیبا است که علاوه بر کاخ‌ها و عمارات باشکوه از طبیعت زیبایی نیز بهره برده و آن را جذاب‌تر کرده است.

وجود موزه‌های مختلف و آثار هنری همچون فرش مشاهیر و تابلوهای نقاشی سبب شده تا گردشگران هر چه بیشتر مجذوب این مجموعه شوند. پیشنهاد می‌شود برای یک‌بار هم که شده حتماً از این مجموعه بازدید کنید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا
  • سرو غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی
  • سرو دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x