تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

معرفی کافه عمارت ائل گلی در تبریز

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

کافه عمارت ائل گلی در تبریز و در ۷ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. این عمارت ۸ ضلعی که در فاصله زمانی نه‌چندان دور به حالت فرسوده و خرابه درآمده بود در سال‌های اخیر توسط شهرداری تبریز مرمت شد.

این مرمت و بازسازی سبب شد تا کافه عمارت ائل گلی در تبریز به شهرت امروزی خودش دست پیدا کند و هرساله میزبان گردشگران و مسافران زیادی باشد. اطراف این عمارت را آب دریاچه پوشانده است و تنها یک مسیر ورود و خروج به درون این عمارت وجود دارد.

 به دلیل این‌که عمارت ائل گلی در نزدیکی کوه‌ها بناشده است در اکثر مواقع سال دارای آب‌وهوای بسیار سردی است که مسافرت و بازدید از آن را بسیار سخت می‌کند.

در زمستان آب دریاچه کاملاً یخ می‌بندد اما افرادی که تمایل دارند از این مکان تاریخی و زیبا بازدید کنند می‌توانند در فصول گرم به تبریز سفر کنند و علاوه بر بازدید از کافه عمارت ائل گلی از آب‌وهوای خنک تبریز در این فصل نیز استفاده کنند.

در این مقاله قصد داریم تاریخچه و خصوصیات عمارت ائل گلی تبریز را موردبررسی قرار دهیم. سرفصل­های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • تاریخچه عمارت ائل گلی تبریز

  • دریاچه عمارت ائل گلی تبریز

 

 تاریخچه عمارت ائل گلی تبریز

عمارت ائل گلی تبریز
عمارت ائل گلی تبریز

نام این عمارت در ابتدا عمارت شاه گلی بود که در زبان مردم آن منطقه به معنای عمارت دریاچه شاه بود. پس از تغییراتی که از سال ۱۳۵۷ به وجود آمد نام این عمارت تغییر پیدا کرد و به ائل گلی تبدیل شد.

به عقیده برخی محققان واژه “شاه” به معنی عمومی آن نبوده و به عظمت و شکوه دریاچه اشاره داشته است. عمارت ائل گلی به معنای “عمارت دریاچه مردم” است.

کافه عمارت ائل گلی ابتدا در زمان حکومت آق‌قویونلو‌ها ساخته شد و به‌مرورزمان به‌خصوص در دوران صفویان مرمت شد و توسعه پیدا کرد و کمی به شکل امروزی خود نزدیک شد.

قبل از ایجاد تغییرات در عمارت ائل گلی توسط صفویان، ائل گلی به‌عنوان یک منبع آب عظیم از ارزش بالایی برخوردار بود و آب بسیاری از زمین‌های کشاورزی، از شرق تبریز تا دروازه تهران را تأمین می‌کرد؛ اما زیبایی امروزی خود را نداشت.

در دوران صفویان تصمیم به ساخت دیواره اطراف دریاچه گرفته شد. برای ساخت این دیوار ابتدا خاک و شن را از اطراف دریاچه و درون آن تخلیه کردند و سپس دورتادور آن را دیوارکشی انجام دادند. پس از اتمام دیوارکشی و ساخت آن، دریاچه با ظاهر امروزی خود شکل گرفت.

در زمان حکومت قاجار برای تبدیل این مکان به یک مکان تفریحی برای درباریان، اطراف عمارت و دریاچه خیابان‌کشی انجام شد و انواع گل‌ها و درختان متنوع در کنار خیابان‌ها و عمارت کاشته شد تا این مکان را به مکانی زیباتر و آرامش‌بخش‌تر تبدیل کنند.

در دوران پهلوی اداره و مرمت این عمارت به شهرداری تبریز واگذار شد و شهردار وقت تبریز، سید باقر کاظمی ملقب به مهذب الدوله مسئولیت مرمت آن را به عهده گرفت.

او نخستین تعمیرات را بر روی این عمارت انجام داد و کافه عمارت ائل گلی را که به خرابه تبدیل‌شده بود مرمت کرد و آن را به بنای زیبایی که امروزه مشاهده می­کنید، تبدیل کرد.

 

[irp posts=”4270″ name=”از تهران تا تبریز با اتوبوس چند ساعت راه است؟”]

 

دریاچه عمارت ائل گلی تبریز

عمارت ائل گلی
عمارت ائل گلی

دریاچه کافه عمارت ائل گلی با وسعت حدوداً ۵٫۵ هکتار و گنجایش ۷۲۰۰۰۰ مترمکعب آب در نزدیکی مرکز شهر تبریز قرارگرفته است. عمیق‌ترین بخش این دریاچه دارای عمق ۱۲ متر است.

اطراف این دریاچه خیابان‌کشی شده و در کنار آن درختان بید مجنون و گل‌های اطلسی کاشته شده که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. آب این دریاچه توسط دو منبع تأمین می‌شود. منبع اول که شاخه‌ای از رودخانه لیقوان است که بعد از عبور از روستای چاوان از جهت شمال شرقی به این دریاچه می‌ریزد و آب آن را تأمین می‌کند.

منبع دوم آب آبشار‌های مصنوعی است که از سمت تپه جنوبی دریاچه به سمت آن سرازیر می‌شود.

 یکی دیگر از جذابیت‌های دریاچه زیبای عمارت ائل گلی تبریز، یخ زدن دریاچه و سفیدپوش شدن آن در فصل زمستان است که فضای فوق‌العاده دل‌انگیزی را برای مردم بومی و گردشگران ایجاد می‌کند،

همچنین درختان این مکان در فصل پاییز به رنگ‌های متنوعی در‌می‌‌‌آیند و خیابان‌های پوشیده شده با برگ‌های پاییزی زیبایی‌ خاصی را به فضای اطراف دریاچه می‌بخشد.

امکان قایقرانی در این دریاچه در اکثر مواقع سال به‌جز زمان یخ‌زدگی آب آن، ‌یکی دیگر از نقاط قوت عمارت ائل گلی به شمار می‌آید. خود عمارت به‌صورت یک ساختمان ۸ ضلعی است که در بالای آن گنبدی قرارگرفته است و در طبقات فوقانی آن انواع غذا‌ها در سه وعده اصلی و یا به‌صورت میان وعده سرو می‌شود. در ابتدا عمارت شکل کنونی را نداشته و بسیار ساده‌‌تر بود.

یکی دیگر از امتیازاتی که ممکن است درباره این مکان توجه افراد را به خود جلب کند فاصله کم آن تا مقبره‌الشعرا یا همان مقبره شاعر نامی تبریز شهریار است.

[irp posts=”1387″ name=”خرید بلیط تبریز تهران”]

 

همچنین پس از بازدید از عمارت ائل گلی تبریز مسافران می‌توانند از بازار قدیمی تبریز بازدید کنند و محصولات محلی و بومی بخرند. وجود شهربازی، وسایل تفریحی مانند کالسکه سواری، کرایه دوچرخه و لوازم پیک‌نیک، مینی گلف و انواع وسایل ورزشی در اطراف عمارت ائل گلی و نزدیکی به ایستگاه مترو، تاکسی و خط واحد از سایر ویژگی‌های این مکان است که آن را تبدیل به مکانی مناسب برای بازدید می‌کند.

متأسفانه در سال‌های اخیر با ساخت ساختمان‌های بلند در نزدیکی عمارت ائل گلی به وجه و زیبایی این مکان آسیب واردشده است، اما این مکان همچنان از هوایی پاکیزه و باغی سرسبز برخوردار است.

وجود کافه عمارت ائل گلی در تبریز که از چندین طرف در آب دریاچه محصورشده است و حالت جزیره­ای دارد یکی از جاذبه‌های شهر تبریز به‌حساب می‌آید که جلوه زیبایی به شهر تبریز بخشیده است.

در آخر فقط باید توجه کرد که در زمان بازدید از این بنای تاریخی از ریختن زباله، یادگاری نوشتن بر روی درختان و وسایل درون محدوده پارک و عمارت و ایجاد هرگونه آسیب به آن‌ها جدا خودداری شود.

این مکان زیبا با فراهم کردن انواع امکانات تفریحی و رفاهی و بازدید رایگان، ساعات بسیار خوشی را برای مسافرین به ارمغان خواهد آورد.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTVبا قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه
  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x