تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

نخجوان شهری برای سفر

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

نخجوان یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان و مرکز جمهوری خودمختار نخجوان است و در ۴۵۰ کیلومتری غرب باکو قرار دارد. این شهر حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. قدمت این شهر به دوران مادها بازمی‌گردد که در ابتدا جزء قلمروی آن‌ها بوده و سپس جزء قلمروی هخامنشیان شد و از آن به بعد تا مدت‌ها تحت حکومت فرمانروایان ارمنی بود.

البته افسانه‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که حضرت نوح این شهر را بنیان گذاشته است. تاریخدانان معتقدند که نام این شهر در اصل نخکاوان بوده است که از دو جزء نخک و اوان (به معنی شهر ارمنی) تشکیل شده است که در کنار هم “شهر نخک” معنی می­شود. 

برخی دیگر معتقد هستند که نام نخجوان در اصل از دو بخش نخ (به معنی اول در ارمنی) و جوان (به معنی استراحتگاه در امنی) تشکیل شده است که به معنی اولین استراحتگاه است.

شعرا و گردشگران زیادی از گذشته تاکنون از نخجوان به‌عنوان زیباترین شهر مشرق زمین نام بردند. وجود بناهای تاریخی متعدد در این شهر، تاریخ پرفرازونشیب آن را به تصویر می‌کشد. شهر نخجوان خانه‌ی مقبره‌ی مؤمنه خاتون، مقبره‌ی گلستان، مقبره‌ی نوح، مقبره‌ی گاراباقر، مقبره‌ی امامزاده و مقبره‌ی حسین جاوید است.

اگر قصد سفر دارید بی‌شک شهر نخجوان یک مقصد توریستی جذاب برای سفر به شمار می‌رود که می‌توانید از آن دیدن کنید. در این مقاله قصد داریم مختصری در مورد شهر نخجوان و معماری و جاذبه‌های گردشگری آن صحبت کنیم.

سرفصل­های عنوان­شده در این مقاله عبارت­اند از:

  • شرایط جغرافیایی و اقلیمی نخجوان
  • مقبره‌ی مؤمنه خاتون
  • مقبره‌ی حسین جاوید
  • غار اصحاب کهف
  • موزه‌ها و گالری‌های هنری
  • مقبره‌ی نوح پیامبر
  • کاخ خان
  • مسجد جامع نخجوان
  • حمل‌ونقل در نخجوان

 

شرایط جغرافیایی و اقلیمی نخجوان

این شهر در پای رشته‌کوه زانگزور، در سمت راست رودخانه‌ی نخجوان، در ارتفاع حدوداً ۱۰۰۰ متر نسبت به سطح دریا قرار گرفته است که به دلیل هم مرز بودن با ایران آب‌وهوای آن مشابه آب‌وهوای استان‌های شمال غربی ایران است.

نخجوان دارای اقلیم قاره‌ای و نیمه‌خشک است که زمستان‌های کوتاه ولی سرد و برفی دارد و تابستان‌های آن بسیار طولانی، خشک و گرم است. میزان بارندگی در نواحی مختلف نخجوان حدود 200 تا 300 میلی­متر و در ارتفاعات کم حدود 300 تا 900 میلی­متر است.

 

مقبره‌ی مؤمنه خاتون

مقبره‌ی مؤمنه خاتون
مقبره‌ی مؤمنه خاتون

دیدنی اصلی شهر نخجوان، مقبره‌ی 26 متری مؤمنه خاتون است که قدمت آن به قرن دوازدهم برمی‌گردد. مؤمنه خاتون همسر اتابک جهان‌پهلوان، حاکم امارت اتابک ایلدگزی بود. این یادواره‌ی ۱۰ وجهی با طراحی هندسی پیچیده‌ای ساخته شده است و در ساخت آن از آجرهای فیروزه‌ای استفاده شده است. در کنار این یادواره مجسمه‌ای از عجمی نخجوانی معمار این بنا، و نیم‌تنه‌ای از حیدر علی‌اف قرار دارد.

 

[irp posts=”2796″ name=”قیمت بلیط قطار از تهران به وان ترکیه”]

 

مقبره‌ی حسین جاوید

در سال ۱۹۹۳، مقبره‌ی حسین جاوید با سنگ مرمر سفید ساخته شد. حسین جاوید یکی از نویسندگان شهیر آذربایجانی بود که در زمان جوزف استالین درگذشت. مقبره و خانه موزه‌ی او در شرق سالن تئاتر نخجوان قرار دارد.

باوجوداین که بنای این مقبره به نسبت جدید است، اما به یکی از نمادهای اصلی شهر نخجوان تبدیل شده است. در سال  ۱۹۹۸ این مقبره‌ نیز در کنار بسیاری از مقبره­های نخجوان برای افزوده شدن به لیست میراث جهانی یونسکو نامزد شد.

 

 غار اصحاب کهف

غار اصحاب کهف
غار اصحاب کهف

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر نخجوان، غار اصحاب کهف است که یک غار طبیعی در بخش شرقی شهر نخجوان است. غار اصحاب کهف از گذشته مکانی مقدس محسوب می‌شد. این غار نه‌تنها در نخجوان و آذربایجان، بلکه در دیگر کشورهای خاورمیانه هم بسیار معروف است و هرساله بیش از ده هزار نفر برای بازدید از آن به نخجوان سفر می‌کنند.

 

موزه‌ها و گالری‌های هنری

شهر نخجوان دارای موزه‌ها و گالری‌های هنری بسیاری است. موزه‌ی ادبیات جمهوری خودمختار نخجوان، موزه‌ی تاریخ نخجوان، موزه‌ی فرش نخجوان و خانه موزه‌های جمشید نخجوانی و بهروز کنگرلی ازجمله‌ی آن‌ها هستند.

موزه‌ی باستان‌شناسی هم به‌تازگی در این شهر بازگشایی شده است. ازجمله موزه‌های مدرن شهر هم می‌توان به موزه‌ی فضای باز (کلکسیونی از صنایع سنگی و مجسمه‌های باستانی در یک پارک، درست در کنار مقبره‌ی مؤمنه خاتون)، موزه‌ی حیدر علی‌اف (موزه‌ای مربوط به حیدر علی‌اف، اولین رئیس‌جمهور آذربایجان که متولد نخجوان بود) و موزه‌ی یادبود درگیری آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد.

 

مقبره‌ی نوح پیامبر

مقبره‌ی نوح پیامبر هم یکی دیگر از مقبره‌ها و جاذبه‌های گردشگری شهر نخجوان است که معماری آن به قرن هشتم بازمی‌گردد. بنای فعلی این مقبره در سال ۲۰۰۶ ساخته شد و شامل باقی‌مانده‌ی طبقه‌ی اول مقبره‌ی سابق است.

در آنجا یک نردبان است که به یک طاق منتهی می‌شود و در مرکز آن طاق یک ستون سنگی است که گفته می‌شود بقایای نوح پیامبر در زیر آن قرار گرفته است. یک نقاشی از بنای ۱۰۰ سال پیش مقبره‌ی نوح پیامبر توسط بهروز کنگرلی کشیده شده است که از آن در موزه‌ی ملی هنر آذربایجان نگهداری می‌شود

 

کاخ خان

دیدنی های نخجوان - کاخ خان
دیدنی های نخجوان

کاخ خان نخجوان یکی از آثار تاریخی مهم شهر نخجوان است که در قرن ۱۸ میلادی ساخته شد. این کاخ به سبک معماری نخجوانی-مراغه‌ای ساخته شد و تا پیش از قرن ۲۰ میلادی اقامتگاه خان‌های نخجوان بود.

این کاخ در اواخر قرن ۱۸ به دستور یکی از خان‌های نخجوان، پدر احسان خان، کلبالی خان کنگرلی، ساخته شد.  کاخ خان از سال ۱۹۹۸ تبدیل به موزه‌ی فرش نخجوان شده است.

[irp posts=”4345″ name=”با ۵ جاذبه‌ی گردشگری در لبنان آشنا شوید”]

مسجد جامع نخجوان

مسجد جامع نخجوان
مسجد جامع نخجوان

مسجد جامع شهر نخجوان از آثار مربوط به دوره‌ی اتابکان است. بنای اصلی و تاریخی این مسجد در قرن بیستم تخریب شد اما بر اساس تصاویر و اطلاعات موجود گمان می‌شود که قدمت این مسجد به قرن نوزدهم بر­می­گردد و در زمان خود بسیار مدرن و نوآورانه ساخته شده است.

طبق اسناد در هر سه سمت این مسجد ستون‌هایی قرار داشته‌اند. یک درب با منار در فاصله‌ی ۱۰۷ متری مسجد قرار دارند. قبلاً بین این درب و مسجد ساختمان‌های جانبی قرار داشتند که دیگر وجود ندارند.

 

حمل‌و‌نقل در نخجوان

فرودگاه نخجوان تنها فرودگاه تجاری نخجوان است. مسافرین این فرودگاه می‌توانند با اتوبوس به مرکز شهر بروند. این فرودگاه دارای پروازهای داخلی به باکو و پروازهای بین‌المللی به ترکیه و روسیه است. در سال ۲۰۰۷، پلی جدید بر روی رود ارس تا ایران بازگشایی شد و یک راه‌‌آهن ترکی در سال ۲۰۱۳، نخجوان را مستقیماً به باکو متصل کرد.

برای حمل‌ونقل درون‌شهری یک سیستم واگن برقی در نخجوان تعبیه شد که در دوران اوج خود دارای سه خط بود اما فقط تا سال ۲۰۰۴ وجود داشت. بهترین وسیله حمل‌ونقل عمومی در نخجوان تاکسی است. نرخ کرایه تاکسی در این شهر ثابت بوده و تفاوت چندانی با شهر باکو ندارد.

شهر نخجوان شهری بسیار قدیمی و باستانی با ریشه‌هایی مشابه به ریشه‌های فرهنگی ایرانی است و درعین‌حال دارای تفاوت‌های بزرگی با فرهنگ ایرانی است. در این شهر می‌توانید از غذا گرفته تا سبک معماری و آثار باستانی، در همه جا شباهت‌هایی را به فرهنگ ایران ببینید اگرچه نشانه‌هایی از فرهنگ غیر ایرانی هم در این شهر پیداست. فاصله‌ی این شهر با مرز ایران بسیار کم‌تر از فاصله‌ی آن با باکو پایتخت آذربایجان است.

 

[irp posts=”1483″ name=”از کدام اپلیکیشن­ها می‌توان اقدام به خرید آنلاین بلیت قطار کرد؟”]

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای 5 ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x