تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

شیراز شهری پر از جاذبه‌های دیدنی

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

شیراز شهری پر از جاذبه‌های دیدنی بوده و این شهر از گذشته تا به آینده همواره جزء شهرهای پر گردشگر است. جاذبه‌های گردشگری شیراز بسیار فراوان است و سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی شیراز به این شهر سفر می‌کنند.

شیراز معروف به شهر فرهنگ و ادب پارسی است و ازاین‌رو افراد زیادی مشتاق به بازدید از آن هستند. علاوه بر این در شیراز خانه‌های قدیمی فراوانی وجود دارد که دارای معماری‌های خاص و زیبا بود‌ه و نظر هر نظاره کننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

اگر نگاهی کلی به شهر شیراز داشته باشید متوجه خواهید شد که در جای‌جای این شهر آثار و مکان‌های دیدنی وجود داشته و این نشان از قدمت این شهر است. جاهای دیدنی شیراز بسیار فراوان است و شاید سرآمد همه آن‌ها باغ ارم باشد. البته نمی‌توان جاذبه‌های دیدنی شیراز را با هم مقایسه کرد، چون هرکدام زیبایی‌های خاص خود را دارند اما باغ ارم هم ازنظر خانه تاریخی و هم ازنظر پوشش گیاهی فوق‌العاده است.

در این متن قصد داریم مقبره‌ها، خانه‌های قدیمی، ارگ کریم‌خان و درمجموع جاذبه‌های دیدنی شیراز را برای علاقه‌مندان سفر به این شهر معرفی کرده و شرح دهیم.

سرفصل‌هایی که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم عبارت است از :

 

  • باغ ارم
  • ارگ کریم‌خان
  • آرامگاه حافظ و مقبره سعدی
  • باغ نارنجستان قوام و خانه زینت الملک
  • مسجد وکیل و بازار وکیل

 

باغ ارم

باغ‌هایی که در شهر شیراز قرار دارند جزء جاذبه‌های دیدنی شیراز به‌حساب می‌آیند و نقش بسیار زیادی در جذب گردشگر دارند. شاید به‌جرئت بتوان گفت که باغ ارم جذاب‌ترین باغ در شیراز است.

در تمام این باغ گونه‌های مختلف گیاهی وجود دارد و در زیر هرکدام از درختان و گونه‌های گیاهی نام و محل رویش آن ذکر شده است. علاوه بر گونه‌های گیاهی که یکی از عوامل زیبایی این باغ هستند، عمارت دوطبقه با معماری و کاشی‌کاری بسیار زیبا نیز دیگر عامل زیبایی این باغ است.

باغ ارم قبل از دوران زندیه وجود داشته و کریم‌خان زند اقداماتی در جهت بازسازی آن انجام داده است اما کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های بسیار زیبایی که الآن در این مجموعه مشاهده می‌شود در دوران قاجار انجام شده است.

این باغ در حال­ حاضر در اختیار دانشگاه شیراز قرار دارد و بازدید از آن برای عموم آزاد است. معماری ساختمان به همراه حوضی که درست روبه روی ساختمان قرار دارد و همچنین فضای سبز و محوطه باغ این باغ را به یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز تبدیل کرده است.  

 

[irp posts=”2389″ name=”بلیط قطار تهران به شیراز”]

 

ارگ کریم‌خانی

ارگ کریم خان شیراز
ارگ کریم خان

اگر از مرکز شهر شیراز عبور کنید قطعاً چشمتان به مجموعه عظیم و قدیمی می‌خورد که جزء بناها و مکان‌های دیدنی شیراز به‌حساب می‌آید. این مجموعه دقیقاً شبیه به قلعه ساخته شده است و در چهار گوشه آن چهار برج استوانه‌ای دیده می‌شود که ارگ کریم‌خانی نام دارد.

این ارگ به دستور کریم‌خان زند ساخته شده و این برج‌های استوانه‌ای در آن زمان به‌عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. فضای داخلی ارگ برخلاف ظاهر استوار بیرونی، بسیار آرامش‌بخش بوده و دارای درختان متعدد و حوضی بسیار بزرگ است.

در داخل ارگ از فضای آشپزخانه، حمام و برخی اتاق‌ها می‌توان بازدید کرد و همچنین موزه‌ای از مجسمه‌های جالب در آن وجود دارد. این بنا جزء بزرگ‌ترین بناهای دوران زندیه بود که در حال حاضر جزء جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود.

 

آرامگاه حافظ و مقبره سعدی

طبیعتاً هر ایرانی با شاعران پرآوازه خود آشنا بوده و حافظ و سعدی جزء پرآوازه‌ترین این شاعران هستند. مقبره و آرامگاه این دو شاعر بزرگ در شهر شیراز قرار دارد و جزء جاذبه‌های گردشگری شیراز محسوب می‌شود.

حافظیه در شمال غربی شهر شیراز واقع شده است و بنای مقبره حافظ در زمان زندیه ساخته شده است و سنگ‌قبر فعلی آن نیز مربوط به همان دوران زندیه است. لازم به ذکر است که این بنا در دوران قاجار بازسازی شده است. حافظیه و باغ بزرگ آن معمولاً مکانی برای برگزاری مجالس هنری و فرهنگی است.

آرامگاه سعدی و باغ محوطه این آرامگاه نیز از دیگر جاهای دیدنی شیراز است که معمولاً هر گردشگری از آن بازدید می‌کند. این مکان نیز همانند حافظیه برای برگزاری مراسم ادبی و فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقبره سعدی در بنایی هشت‌ضلعی قرار دارد و دارای سقف بلند کاشی‌کاری شده است. باآنکه بارگاه سعدی در دوران زندیه بازسازی شده اما معماری آن کمی متفاوت‌تر بوده و دارای سبکی مدرن‌تر است.

 

[irp posts=”4863″ name=”سایت قطار شیراز”]

باغ نارنجستان قوام و خانه زینت الملک

باغ نارنجستان قوام
باغ نارنجستان قوام

اگر می‌خواهید به شیراز سفر کنید و حس و حال خانه‌های قدیمی را درک کرده و در آن‌ها کمی آرامش بگیرید، حتماً از نارنجستان قوام و خانه زینت الملک دیدن کنید. باغ نارنجستان و عمارت داخل آن برای یکی از ثروتمندان شیراز در دوره قاجار بوده است و در آن درختان نارنج فراوانی قرار دارد.

این بنا و فضاسازی محوطه کاملاً شکل قرینه دارد و شیشه‌های رنگی بنا آن را زیباتر ساخته است. همچنین اتاق‌ها دارای نقاشی‌های سبک اروپایی بوده و تابلوهای منبت زیبایی در آن موجود است.

این بنا یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین معماری و ریزه‌کاری‌ها را در خود دارد. اتاق‌های خانه زینت الملک دارای آینه‌کاری و گچ‌بری‌های فوق‌العاده‌ای است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

طرح‌های موزاییک کف اتاق‌ها نیز بسیار شبیه به فرش ایرانی است. لازم به یادآوری است که این خانه یکی از زیباترین خانه‌ها در شیراز است و مطمئن باشید از دیدن آن لذت خواهید برد. این خانه درواقع جزء باغ نارنجستان بوده و به نام دختر صاحب این عمارات بوده است.

مسجد وکیل و بازار وکیل

مسجد وکیل شیراز
مسجد وکیل شیراز

بازار وکیل و مسجد وکیل جزء مکان‌های دیدنی شیراز هستند که همواره مانند گوهری در شیراز می‌درخشند. بازار وکیل در سال 1351 ثبت ملی شده است. معماری سقف‌ها و حالت گنبدی شکل آن نمای زیبایی به این بازار داده است.

همچنان در این بازار خریدوفروش و تجارت رونق داشته و مغازه‌های مختلفی در آن وجود دارد. مسجد وکیل نیز در کنار بازار وکیل قرار دارد و دارای دو ایوان بزرگ و زیبا است. کاشی‌کاری‌های مسجد بسیار زیبا بوده و معماری ستون‌های چهل و هشت‌تایی شبستان و طاق‌های یک اندازه آن این فضا را جذاب‌تر کرده است. جاذبه‌های دیدنی شیراز بسیار فراوان است و مسجد و بازار وکیل یکی از این جاذبه‌ها هستند.

اگر قصد سفر به شیراز دارید حتماً قبل سفر جاذبه‌های گردشگری شیراز را موردبررسی قرار دهید و برای بازدید از مکان‌های دیدنی شیراز برنامه‌ریزی کنید. جاهای دیدنی شیراز آن‌قدر زیاد هستند که اگر بخواهید با دقت و زمان کافی به آن‌ها سر بزنید نیاز به زمانی حداقل 10 روزه دارید. آرامگاه حافظ و سعدی، ارگ کریم‌خان، باغ ارم، عمارت نارنجستان قوام و خانه زینت الملک تنها برخی از جاذبه‌های دیدنی شیراز هستند.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای 5 ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد
  • سرو پیش غذا
  • سرو غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
فسا کجاست | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] فسا در قسمت جاده اصلی استان فارس به بندرعباس و شیراز کرمان و زاهدان واقع شده است […]

نوشته های مرتبط

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x