تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

لیست موزه‌های تهران (۱۵ موزه): موزه تاریخ، کاخ‌ها و …

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

تهران با بیش از ۳۵ موزه ملقب به شهر موزه‌هاست. وجود موزه کاخ‌های تهران از زمان قاجار و همچنین ایجاد موزه‌های فرهنگی در سال‌های اخیر به این شهرت دامن زده است. موزه‌هایی با موضوع موسیقی، سینما، جواهرات، فرش و غیره باعث تنوع و گوناگونی این شاخه از گردشگری شده‌اند. اگر به لیست موزه‌های تهران نگاهی بیندازید متوجه این طیف گسترده از موضوعات تخصصی موزه‌ها خواهید شد.

تهران این کلان‌شهر شلوغ به علت وجود همین مراکز متنوع مقصد خوبی برای گردشگران و ایران‌گردانی است که قصد آشنایی با فرهنگ و تاریخ ایران، مخصوصاً در دوره‌های قاجار و پهلوی را دارند. بااینکه قدمت این شهر نسبت به شیراز، همدان و غیره کمتر است ولی اماکنی مانند کاخ‌موزه‌های تهران را در هیچ کجای دیگر کشور نمی‌توان یافت.

پایتخت بودن و استفاده از امکاناتی که همین مقام برای این شهر در طی سال‌ها فراهم کرده است باعث شده به مقوله‌ای مانند کاخ سازی یا جمع‌آوری آثار کهن در موزه‌ها و نیز رسیدگی به این اماکن و گسترش روزافزون آن‌ها، اهمیت فوق‌العاده‌ای داده شود. بااین‌حال جنبه اداری و تجاری تهران در سال‌های اخیر بیشتر موردتوجه واقع‌شده و بخش گردشگری آن را تحت‌الشعاع قرار داده است. به‌این‌ترتیب آشنایی با موزه‌های آن می‌تواند در این مسیر راهگشا بوده و چهره متفاوتی از این شهر را به مردم معرفی کند.

در این متن قصد داریم به معرفی بهترین موزه‌های تهران پرداخته و در دسته‌بندی‌های موضوعی آن‌ها را بررسی و تشریح نماییم. همچنین آدرس کاخ‌های تهران و سایر موزه‌ها نیز برای آشنایی بیشتر در هر بخش آورده شده است. با ما همراه باشید.

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • موزه‌های تاریخ تهران

  • موزه‌های علوم و هنر تهران

  • موزه کاخ‌های تهران

 

موزه‌های تاریخ تهران

  • موزه ملی ایران یا موزه ایران باستان قدمتی ۸۰ ساله دارد و بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی کشورمان است. آثار تاریخی موجود در آن از دوره‌های متفاوت تاریخ ایران پیش و پس از اسلام هستند. قدیمی‌ترین آن‌ها شش‌صد هزار سال عمر داشته و مربوط به تمدن بشری در فلات ایران بوده است.

 این موزه یکی از بهترین موزه‌های تهران برای آشنایی با تاریخ در تمامی اعصار است که به دو بخش اصلی ایران باستان و دوران اسلامی تقسیم‌شده است. در بخش اول که در طبقه دوم موزه و در هفت تالار مجزا در دسترس عموم برای بازدید قرارگرفته، آثار باقی‌مانده از دوران پارینه‌سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم قبل از میلاد را می‌توان یافت و در موزه دوران اسلامی آثار باستانی که از ابتدای اسلام کشف‌شده‌اند قابل‌مشاهده هستند.

بنا و معماری داخلی این بخش با الهام از دوران ساسانی طراحی‌شده است تا با موضوع کلی آن سنخیت بیشتری داشته باشد. موزه ملی ایران در خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر و ابتدای خیابان پروفسور رولن قرار دارد که ایستگاه مترو حسن‌آباد نزدیک‌ترین ایستگاه به این موزه است.

 

  • موزه تاریخ تهران ‌که به نام تماشاگه تاریخ نیز شناخته می‌شود مختص آثار ۲۰۰ سال اخیر و به‌بیان‌دیگر آثار تاریخی معاصر است. وجود تابلوهای کمال‌الملک و نقاشی‌های مینیاتور از استاد فرشچیان‌ نام این موزه را در لیست موزه‌های تهران متمایز کرده و توجه هر دوستدار هنری را به خود جلب می‌کند. ظروف و وسایل شخصی ناصرالدین‌شاه‌ و برخی از درباریان او نیز در موزه تاریخ تهران نگهداری می‌شود. ساختمان سه‌طبقه‌ی آن شامل تماشاخانه‌، سالن‌های موزه، بخش اداری و نگارخانه است که در خیابان ولیعصر، بعد از میرداماد، نبش قبادیان قرار دارد. ایستگاه میرداماد نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مکان موزه تاریخ تهران است.

 

  • موزه جواهرات ایران یکی از بهترین موزه‌های تهران است که تجربه‌ای متفاوت را به بیننده اهدا می‌کند. الماس دریای نور، الماس نورالعین، تخت نادری، بزرگ‌ترین الماس صورتی دنیا، تخت طاووس، بزرگ‌ترین لعل دنیا و غیره ازجمله جواهرات کمیابی هستند که در این موزه یافت می‌شوند. این مجموعه درواقع خزانه جواهرات بانک مرکزی است که در آن زیورآلات و جواهرات دوره صفویه، زند، افشار، قاجار و پهلوی نگهداری می‌شود. موزه جواهرات یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های طلا و جواهرات در کل دنیاست که به‌عنوان پشتوانه پول ملی ایران نیز شناخته می‌شوند. آدرس آن میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی است که ایستگاه مترو امام خمینی نزدیک‌ترین ایستگاه به آن است.

 

  • موزه پول با دارا بودن بیش از ۱۴۰۰ عدد سکه، ۷۵۰ عدد اسکناس و ۲۰۰ اثر هنری و باستانی یکی از مکان‌های جذاب در لیست موزه‌های تهران محسوب می‌شود. این موزه از بخش ماقبل پول‌، سالن مربوط به تاریخ سکه و سالن‌های مربوط به تاریخ اسکناس تشکیل‌شده است‌. اولین سکه موجود در جهان که به نام «لیدی» (LIDY) یا «لید» شناخته می‌شود و قدمت آن به ۵۱۴ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد یکی از آثار گران‌بهای موزه پول است. اثر ارزشمند دیگر اسکناس‌های هزارتومانی زمان ناصرالدین‌شاه است که در خزانه آن زمان نگهداری می‌شده است. در بخش پول ملل می‌توان با واحد پولی کشورهای مختلف و سکه و اسکناس‌های رایج آن‌ها در حال حاضر آشنا شد که به‌نوبه خود اطلاعات مفیدی را در اختیار بینندگان می‌گذارد. این موزه به مجموعه پارک ارم در کیلومتر ۴ اتوبان تهران-کرج انتقال‌یافته است.

 

  • موزه آبگینه و سفالینه تهران با تالارهای متعدد بلور، مینا، دیداری شنیداری، صدف، زرین‌فام و لاجورد یکی از ده موزه در بین بهترین موزه‌های تهران است. ساختمان آن‌که در یک باغ مربوط به دوره پهلوی به شکل بی‌نظیری به معماری سنتی ایران مزین شده است ۹۰ سال قدمت دارد.

 

موزه های تهران
موزه های تهران

قوام‌السلطنه از این بنا برای سکونت و انجام برخی کارهای دولتی استفاده می‌کرده است. اشیاء نگهداری شده در موزه شامل شیشه‌ها و سفال‌های قدیمی‌ است که پیشینه‌ی آن‌ها به هزاره دوم قبل از میلاد بازمی‌گردد. موزه آبگینه در خیابان جمهوری، خیابان سی تیر قرار داشته و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه حسن‌آباد است.

 

موزه‌های علوم و هنر تهران

  • موزه سینما در دوره قاجار و در زمان محمدشاه تأسیس‌شده است. تجهیزات و پوسترهای سینمایی فیلم‌های قدیمی و مجسمه‌های مومی شخصیت‌های مشهور سینمای ایران، آثار به نمایش درآمده در این موزه را شامل می‌شوند. همچنین چندین دوربین آنتیک و قدیمی نیز در این موزه نگهداری می‌شوند. جوایز بین‌المللی سینمای ایران نیز از دیگر آثار ارزشمند این موزه است. آدرس آن خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، عمارت باغ فردوس است که مترو تجریش نزدیک‌ترین ایستگاه برای بازدید از این مکان زیباست.

 

  • موزه ملی تاریخ علوم پزشکی که در ساختمانی متعلق به دوره قاجار واقع‌شده است شامل بخش‌هایی نظیر انسان‌شناسی، چشم‌پزشکی، دندانپزشکی، داروخانه نظامی، مردم‌شناسی پزشکی، اسناد و نسخ خطی، دامپزشکی و گیاهان دارویی است. چنانچه قصد آشنایی با تاریخچه علم پزشکی در دنیا و مهم‌تر از آن در ایران را دارید بهتر است در لیست موزه‌های تهران موزه تاریخ علوم پزشکی را برای بازدید انتخاب کنید. آدرس آن در خیابان کارگر شمالی، خیابان شانزدهم (فرشی مقدم)، ورودی درب شماره (۲) پردیس شمالی دانشگاه تهران است که به ایستگاه مترو انقلاب نزدیک می‌باشد.

 

  • موزه هنر امام علی با دارا بودن آثاری مانند عکس، خوشنویسی، تصویرسازی و سایر آثار تجسمی که موضع اکثر آن‌ها مذهبی و دینی است یک مکان خاص برای هنردوستان و بازدیدکنندگان است. آدرس این موزه خیابان ولیعصر، رو به روی نیایش، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ است.

 

  • موزه خودرو یکی از بهترین موزه‌های تهران برای لمس سبک زندگی انسان از دوره‌ای است که وسایل نقلیه طراحی و تولیدشده‌اند. کالسکه ناصری که قدیمی‌ترین کالسکه سلطنتی است، خودروهای لیموزین قدیمی، خودروهای سوپر اسپرت و خودروهای سلطنتی دوره قاجار نیز در این موزه به چشم می‌خورند. اگر به دنیای خودرو علاقه‌مند هستید و هم‌زمان می‌خواهید اطلاعاتی راجع به گذشته این صنعت به دست آورید باید در آدرس کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج، جنب بانک توسعه تعاون، خیابان بیست و پنجم به دیدن موزه خودرو بروید.

 

  • موزه فرش تهران با دارا بودن ۱۵۰ تخته فرش تاریخی و گران‌بها یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای علاقه‌مندان به این هنر کهن است. ساختمان این موزه ۳۵۰۰ متر مساحت داشته و امکاناتی مانند کتابخانه نیز در آن وجود دارد. این موزه در سال ۱۳۵۶ توسط فرح پهلوی تأسیس شد و هدف از آن ایجاد محلی برای تحقیق و پژوهش در مورد پیشینه، کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش ایرانی بود. موزه فرش در میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی، ضلع جنوب شرقی چهارراه واقع‌شده که ایستگاه مترو میدان جهاد نزدیک‌ترین ایستگاه به آن است.

 

  • یکی از متفاوت‌ترین موزه‌ها در لیست موزه‌های تهران موزه دفاع مقدس است. طراحی جالب آن موجب می‌شود بازدیدکنندگان حس قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای جنگ‌زده را درک کرده و میزان خسارت مادی و معنوی تجاوز عراق را تجسم کنند. این موزه هفت تالار دارد که با تالار آستانه آغاز می‌گردد. پس از گذر از تالارهای «حیرت و واقعیت»، «دفاع»، «آرامش»، «شهادت» و «پیروزی» به تالار «سرانجام» می‌رسیم که هریک راوی بخشی از جنگ هستند. بازدید از این موزه حال و هوایی معنوی همراه با حس وطن‌دوستی را در شما ایجاد می‌کند. موزه دفاع مقدس در بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبروی پارک طالقانی واقع‌شده و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن متروی شهید حقانی است.

 

موزه کاخ‌های تهران

  • کاخ گلستان‌ که در فهرست جهانی یونسکو ثبت‌شده است، مجموعه‌ای از عمارت‌ها و بناهای بسیار باارزش تاریخی و هنری است که شاهان سلسله قاجار در آن حکومت کرده‌اند. این کاخ با بیش از ۲۰۰ سال قدمت، قدیمی‌ترین کاخ سلطنتی بوده و در میدان ارگ تهران بناشده است. معماری بی‌نظیر و خیره‌کننده آن به‌تنهایی یک جاذبه گردشگری فوق‌العاده بوده و نمای رنگارنگش هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.
کاخ موزه های تهران
کاخ موزه های تهران

 

کاخ گلستان دارای چندین بخش است که از بین آن‌ها می‌توان به موزه هدایای پادشاهان قاجار، تالار ظروف، کتابخانه نسخ خطی، تابلوهای نقاشی گران‌بها در تالار نگارخانه و غیره اشاره کرد. تخت مرمر یکی از آثار چشم‌نواز و گران‌بهای این کاخ بوده که در تالار آینه واقع‌شده است. در صورت مراجعه برای بازدید با دسته‌بندی ایجادشده برای خرید بلیط مواجه خواهید شد که به جهت گستردگی مجموعه انجام‌شده است.

این دسته‌ها عبارت‌اند از: محوطه مجموعه، شمس‌العماره، ایوان تخت مرمر، خلوت کریم‌خانی، تالار اصلی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، عکسخانه، حوض‌خانه تالار اسلام، موزه مردم‌شناسی و تالار الماس. برای بازدید از کاخ گلستان باید به میدان ۱۵ خرداد بروید که ایستگاه متروی ۱۵ خرداد نزدیک‌ترین ایستگاه به آن است.

  • موزه سعدآباد یکی از بهترین و زیباترین موزه کاخ‌های تهران است. این کاخ به‌جامانده از دوره‌های قاجار و پهلوی دارای ۱۸ بخش بزرگ و کوچک است که کاخ سبز، کاخ سفید و موزه هنر ملل از تماشایی‌ترین آن‌ها هستند. وسعت کل کاخ ۱۱۰ هکتار است و دریکی از بهترین مناطق تهران ازنظر آب‌وهوا قرار دارد. با مراجعه به این کاخ کلکسیونی از هنر معماری را در کنار آوای چشمه‌ها و صدای پرندگان در فضای نیمه جنگلی آن خواهید یافت. آدرس کاخ سعدآباد خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری است که ایستگاه تجریش نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن می‌باشد.

 

  • کاخ نیاوران که به دستور محمدرضا شاه پهلوی در سال ۱۳۳۷ ساخته‌شده است در بین موزه کاخ‌های تهران یکی از جوان‌ترین آن‌ها محسوب می‌گردد. ساختار ساده و درعین‌حال کاخ گونه این بنا آن را از سایر هم نوعانش متمایز می‌کند. این مجموعه دارای مساحتی ۵ هکتاری بوده و شش موزه در آن واقع‌شده است. معماری و دکوراسیون کاخ سبکی اروپایی داشته و در دوران خود جزء مدرن‌ترین طراحی‌ها محسوب می‌شده که در کنار آن می‌توان از کلکسیون فرش‌های گران‌قیمت و لباس‌های فاخر هم دیدن کرد. اتاق‌های فرزندان محمدرضا شاه در طبقات این کاخ با تزئینات چشم‌نواز و فوق‌العاده جلب‌توجه می‌کنند. برای بازدید باید به آدرس تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران) بروید که ایستگاه متروی تجریش نزدیک‌ترین ایستگاه به آن است.

 

  • باغ‌موزه قصر در چند سال اخیر تبدیل به موزه شده است و در اصل شامل بنای زندان قصر همراه با پارک بزرگ اطراف آن است. دستور ساخت این ساختمان در دوره فتحعلی شاه صادر شد و معماری‌اش متأثر از هنر اروپایی-ایرانی است. در زمان ناصرالدین‌شاه از این بنا به‌عنوان اردوگاه نظامی بهره گرفته شد و در سال ۱۳۰۸ به اولین زندان ایران مبدل گردید. این زندان شاهد سپری شدن دوران اسارت برای زندانیان سیاسی مشهوری همانند بزرگ علوی بوده است. موزه قصر در انتهای خیابان مطهری بعد از تقاطع دکتر شریعتی واقع‌شده و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه شهید مفتح می‌باشد.

 

همان‌طور که گفته شد موزه‌ها با دسته‌بندی تاریخی، هنری و علمی شناخته می‌شوند که به علت وجود موزه‌های زیبا و پرشکوهی که به شکل کاخ در تهران بناشده‌اند دسته‌بندی کاخ‌موزه نیز در ادبیات گردشگری این شهر زیاد به چشم می‌خورد. هریک از این موزه‌ها دارای جذابیت خاص و منحصربه‌فرد خود هستند که در این متن سعی شد با معرفی ۱۵ موزه از بهترین موزه‌های تهران، بخشی از این جذابیت بازگو شده و یادآوری شود.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا
  • سرو غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی
  • سرو دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
H
H
4 سال قبل

موزه تاریخ وجود نداره
ب آدرسی که نوشته بدید رفتم و متاسفانه موزه ای در کار نبود
لطفا اطلاعات اشتباه نشرندید

نوشته های مرتبط

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x