تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

چطور راننده قطار شویم؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

راننده قطار

چطور راننده قطار شویم؟

قطار یکی از شگفت‌انگیزترین وسایل نقلیه است. بسیاری از افراد در کودکی رؤیای رانندگی با آن را در ذهن پرورانده‌اند و خود را یک لوکوموتیوران تصور کرده‌اند که  قطاری را به حرکت درآورده و به تقلید صدای بوق قطار در تونل‌ها پرداخته‌اند. در دنیای واقعی هدایت لوکوموتیو به‌آسانی رؤیاهای کودکی نیست؛ زیرا تبدیل‌شدن به راننده قطار نیازمند تحمل سختی‌های بسیاری است. در طی سفر، راننده باید کاملاً هوشیار باشد و امکان استراحت برای او فراهم نیست؛ همچنین لوکوموتیوران باید تمامی اجزای قطار را به‌خوبی بشناسد و در هنگام خطر بهترین فرمان را صادر کند؛ اما دانستن این نکات کلی هم لازم اما کافی نیست. اگر دوست دارید راننده قطار شوید، یا می‌خواهید پروسه تبدیل‌شدن به یک راننده قطار حرفه‌ای را برای فرزندتان شرح بدهید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

اطلاعات جامعی که طی سرفصل‌های زیر ارائه خواهد شد، به شما کمک می‌کند تا ابعاد این شغل مهم را بهتر بشناسید.

 

کابین قطار چیست؟

کابین یا کوپه قطار بخش اصلی این وسیله نقلیه است. مسافران در کابین‌های قطار قرار می‌گیرند و راننده باید به خوبی اجزای کابین قطار را شناخته و با دانش و تسلط بر خصوصیات متفاوت هر کابین، قطار را به بهترین شکل هدایت کند. شکل قرارگیری وسایل در هر کابین تفاوت هایی دارد اما این تفاوت ها به گونه ای نیست که هدایت قطار را با مشکل مواجه کند.

داخل کابین لوکوموتیو چه می‌گذرد؟

کابین لوکوموتیو دارای پنل فرماندهی است که کلیه تجهیزات مربوط به فرمان‌های حرکت، ترمزهای سه و شش دنده، مارش و کلیدها روی آن نصب شده است. این کابین به برخی امکانات رفاهی مانند آبسرد کن و بخاری مجهز است.

همه قطعات مکانیکی مانند استارت، باطری، ژنراتور، موتور و سیلندر نیز در همین کابین جای داده شده است. کابین راننده از طریق قلاب به سایر کابین و واگن‌ها متصل است.

داخل کابین لوکوموتیو چه می‌گذرد؟
داخل کابین لوکوموتیو چه می‌گذرد؟

 

هر قطار باتوجه به کاربری آن، از قسمت‌های مختلفی تشکیل‌شده است.لازم است راننده قطار در مورد همه بخش‌های قطار شناخت کافی داشته باشد. صبر و تمرکز مهم‌ترین نکاتی است که برای راننده قطار شدن باید در افراد وجود داشته باشد.

خصوصیات اخلاقی مهم برای یک راننده قطار

یک راننده قطار خوب باید ویژگی‌های مهمی داشته باشد. دقت کنید که یکسری از این ویژگی‌ها به‌صورت ارثی در هرکسی وجود دارند و تعدادی از آن‌ها هم اکتسابی است. شما می‌توانید با تلاش، تمرین و تکرار این خصوصیات را به دست آورید.

  • صبر و تمرکز بالا

یک راننده قطار در زمانی که در حال رانندگی است، نمی‌توان محل کار خود را ترک کند و باید همیشه تمرکز بالایی داشته باشد. حواس‌پرتی برای چنین کسی برابر با خطر بسیار بزرگی خواهد بود.

  • سلامت کافی و دید مناسب

یک لوکوموتیوران علاوه بر جان خودش، جان عده دیگری هم در دست گرفته است. همین موضوع باعث می‌شود که کار حساسی پیشرو داشته باشد. برای انجام یک کار حساس هم باید سلامت جسمانی و البته روحی داشت. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن دقت داشته باشید، دید مناسب است.

  • واکنش سریع در هنگام بروز اتفاق

رانندگی با قطار دنیایی کاملاً متفاوت با رانندگی ماشین دارد اما یک موضوع در رانندگی هر دو وسیله نقلیه حائز اهمیت است. راننده باید بتواند در هنگام بروز اتفاق به‌خوبی و در زمان مناسبی واکنش نشان بدهد. اگر به رانندگی با قطار علاقه‌مند هستید، این خصوصیت را به دست آورید، با تمرین و تکرار می‌توانید به‌ خوبی و در زمان مناسب بهترین عکس‌العمل را از خودتان نشان بدهید.

  • مسئولیت‌ پذیری

برای انجام هر کاری شخص باید مسئولیت‌ پذیر باشد. حالا این کار می‌تواند موارد ساده‌ای باشد یا یک کار مهمی مثل رانندگی قطار که با جان مردم سروکار دارد. اگر دوست دارید در آینده راننده قطار باشید، باید بر روی خصوصیت مسئولیت‌پذیری خود، کار کنید.

  • روحیه کار تیمی

شاید برای شما جالب باشد که رانندگی قطار یک کار تکی و انفرادی نیست. مثلاً در یک ماشین سواری شما به‌تنهایی رانندگی می‌کنید و نیازی نیست که برای کسب اطلاعات موردنیاز خود با کسی در ارتباط باشید، در صورتی‌که در قطار این‌طور نیست. این خصوصیت اخلاقی هم از آن‌هایی است که با مرور زمان و به‌ سادگی می‌توانید آن را تقویت کنید.

  • مدرک تحصیلی

برای اینکه بتوانید راننده قطار شوید، باید حداقل مدرک تحصیلی دیپلم داشته باشید. شما باید مدرک دیپلم خود را در رشته ریاضی و فیزیک اخذ کرده باشید. البته با مدرک فوق دیپلم در رشته‎ های ریاضی، مکانیک، الکتروتکنیک، برق و الکترونیک هم می‌توانید به رانندگی با قطار مشغول شوید. با توجه به مدرک تحصیلی مورد نیاز برای رانندگی با قطار، می‌توان به این موضوع پی برد که این شخص باید در رابطه با برق و الکترونیک و مکانیک اطلاعاتی داشته باشد. پیشنهاد می‌دهیم که جدا از مدرک تحصیلی در این موارد هم اطلاعاتی را کسب کنید که خالی از لطف نیست.

 لوکوموتیوران چه وظایفی بر عهده دارد؟

  • کنترل مسیر در طول سفر
  • ارائه اطلاعات کافی به مسافران در صورت نیاز.
  • کنترل همه درهایی که به‌صورت اتوماتیک باز و بسته می‌شوند.
  • بررسی قطار پس از رسیدن به مقصد و تحویل آن به راننده بعدی.
  • تسلط به قوانین و مقررات، تابلوها و نشانه‌های طول مسیر.
  • اطمینان از سالم بودن قطار قبل از حرکت و بررسی کافی بودن سوخت.
  • ارتباط با مراکز کنترل و همکاری با سایر عوامل مربوط به لوکوموتیورانی.
وظایف راننده قطار یا لوکوموتیوران
وظایف راننده قطار یا لوکوموتیوران

 

رانندگان قطار باید هماهنگ باهم پیش رفته تا از بروز هر خطایی جلوگیری کنند. قبل از هر سفر لازم است کلیه شرایط قطار اعم از سوخت و سلامت موتورها بررسی شود و در انتهای شیفت به راننده بعدی اطلاع داده شود.

قدرت دید راننده قطار برای هدایت این وسیله نقلیه بسیار مهم است زیرا لوکوموتیوران باید بتواند در سرعت بالا، تابلوهای قرارگرفته در مسیر را خوانده و در صورت بروز هر اشکالی درست‌ترین تصمیم را اتخاذ کند.

آیا راننده قطار یک شغل پر درآمد است؟

هنگامی‌که در مورد شغلی مانند راننده قطار صحبت می‌کنیم، باید کشوری که در آن، کار انجام می‌شود را در هم در نظر داشته باشیم. در کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان و استرالیا این کار یک شغلی با درآمد بالا به‌حساب می‌آید، درصورتی‌که در ایران چنین چیزی نیست.

البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که مبلغ دقیقی برای یک راننده قطار در ایران ذکر نشده است، یعنی ما نمی‌دانیم که این شخص دقیقاً در هر ماه چه درآمدی دارد. با توجه به اینکه راندن قطار و هدایت آن یک کار سخت است و به‌طور مستقیم با جان مردم سروکار دارد، انتظار یک حقوق بالا هم برای آن طبیعی خواهد بود، درصورتی‌که این‌طور نیست.

به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم که برای راننده قطار شدن در ابتدا علاقه داشته باشید و به دنبال درآمد بسیار بالایی نباشید. هر سؤال دیگری در مورد این موضوع دارید را با ما در وبلاگ قطار فدک در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

چطور می‌توانیم راننده قطار شویم؟

بعد از مطالب بالا حالا نوبت آن رسیده که به موضوع اصلی برسیم، چطور می‌توانیم رانندگی یک قطار را انجام بدهیم؟ خوب در ابتدا باید بگوییم که برای این کار باید یک آزمون ویژه بدهید. این آزمون زیر نظر راه‌آهن جمهوری اسلامی (رجا) برگزاری می‌شود. بعد از قبولی اولیه در آزمون باید خود را برای مصاحبه حضوری آماده کنید.

به یاد داشته باشید که بعد از قبولی در مصاحبه حضوری اگرچه کار شما شروع می‌شود اما هنوز مسیر طولانی برای راننده قطار شدن، پیشروی شما قرار دارد. در ابتدا باید دو سال به‌عنوان کارآموز کار کنید. بعد از اتمام این دو سال می‌توانید به‌عنوان یک راننده کمکی در قطارهای مسافربری کار کرده یا راننده قطار باری شوید. انتخاب این موضوع به عملکرد شما در دوران کارآموزی و همچنین نظر خودتان بستگی دارد. در این زمان راننده قطار گواهینامه پایه دو را به دست آورده است.

بعد از مدت‌زمان مشخص (این زمان بیش از همه‌چیز به خصوصیات فردی شخص بستگی دارد که چقدر بتواند در کار خودش پیشرفت داشته باشد) شخص می‌تواند گواهینامه پایه سه را به دست آورد. در این حالت شخص می‌تواند هدایت قطارهای مسافربری هم به عهده داشته باشد. البته معمولاً راندن قطارهایی که مسافت کمی را پشت سر می‌گذارند به این راننده‌ها سپرده خواهد شد.

بعد از گذشت ۸ الی ۱۲ سال که کم یا زیاد بودن این زمان باز هم به خصوصیات فردی، پشتکار و میزان پیشرفت شخص بستگی دارد، او می‌تواند راندن قطارهای مسافربری مهم را هم بر عهده داشته باشد. راننده قطار شدن نیاز به تلاش کردن دارد، پس این گزینه را هرگز فراموش نکنید.

چگونه راننده قطار شویم
چگونه راننده قطار شویم

 

قطار هم مانند سایر وسایل نقلیه دارای قوانین خاصی است. رانندگان قطار ابتدا در دوره کارآموزی سپس کمک‌راننده قطارهای باری قرار می‌گیرند و در صورت کسب آمادگی کامل می‌توانند راننده خطوط ریلی بازمان بالا  و قطارهای مسافربری شوند.

سخن پایانی

راندن قطار کار بسیار دشواری است. آموختن این کار نیاز به صبر و تمرکز بالایی دارد؛ همچنین قوانین دشواری برای پذیرش رانندگان قرار داده‌شده است تا خطوط ریلی امن‌ترین مسیرهای سفر باشند.

رانندگان قطار علاوه بر داشتن وظایف متعدد و مسئولیت‌های خاص، باید دوره‌های طولانی مدتی را بگذرانند تا به شغل مورد علاقه خود دست پیدا کنند. رانندگان بی تجربه هیچ گاه هدایت یک قطار مسافربری حرکت داده شده در مسیر طولانی را بر عهده نمی‌گیرند؛

این بدان معنی است که راندن قطار شغل بسیار مهمی بوده و نیازمند کسب دانش و مهارت بسیار زیادی است.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
21 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سجاد
سجاد
4 سال قبل

با دیپلم تجربی چطور؟

لکوموتیوران پایه3
لکوموتیوران پایه3
پاسخ به  سجاد
4 سال قبل

نه با دیپلم تجربی نمیشه لکوموتیوران شد

رزاق
رزاق
4 سال قبل

عالی

رزاق
رزاق
4 سال قبل

عالی …ومفتخر …ویکی از اهداف اصلی من میباشد

علیرضا
علیرضا
4 سال قبل

با سلام من دیپلم نقشه کشی صنعتی دارم میتونم برم برا ثبت نام عاشق قطارم

🧚‍♀️
🧚‍♀️
4 سال قبل

سلام. من لیسانس مترجمی زبان انگلیسی دارم . خیلی خیلی مایل هستم مهماندار قطار فدک بشم. اما نمی دونم باید چه کرد.

آرمین
آرمین
4 سال قبل

سلام.
میشه با دیپلم یا فوق دیپلم رشته انسانی لوکوموتیوران شد؟

مهدی عرب عامری
مهدی عرب عامری
پاسخ به  آرمین
4 سال قبل

شاید بشود

پارسا
پارسا
4 سال قبل

سلام من لیسانس ریاضی دارم و خیلی دوست دارم قطار برانم

مهران
مهران
پاسخ به  پارسا
4 سال قبل

باید در استخدامی های آینده شرکت کنید و 2سال پروسه های مختلف رو بگذرونید تا به ایندای راه لکوموتیورانی برسید

احسان احمدي
احسان احمدي
4 سال قبل

نويسنده اين مطلب اطلاعات چنداني از شغل لكوموتيوراني نداشته و متاسفانه عمدا يا سهوا لكوموتيوران را راننده قطار ناميده، ضمنا مدارك لكوموتيوراني به ترتيب، كاروز، لموموتيوران پايه سوم، لكوموتيوران پايه دوم و لكوموتيوران پايه يكم ميباشد كه براي اخذ هر مدرك نياز به ازمون كتبي و عملي و طي شدن مدت زمان توقف در هر پايه ميباشد و براي رسيدن لكوموتيوران پايه يكم كه محاز به راهبري قطار مسافري ميباشد، حدودا شش سال زمان نياز ميباشد البته در صورت قبولي هر ساله در ازمون علمي و عملي

مهران
مهران
4 سال قبل

سلام
فوق دیپلم به بالا میتونن وارد این رسته بشن.
رشته های برق مکانیک و به ندرت عمران و فیزیک.

بنیامین
بنیامین
4 سال قبل

سلام کجا برای آزمون شرکت کنیم ایا شرایط سنی هم دارید ایا میشه بصورت آزاد گواهینامه گرفت

سجاد
سجاد
4 سال قبل

با فوق دیپلم کامپیوتر چطور چون رانندگی قطار رو خیلی دوست دارم

محمد
محمد
4 سال قبل

سلام
در مورد شرایط استخدامی کامل بگید

2_هرچند وقت نیرو میگیرن

نوشته های مرتبط

21
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x