تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

خانه داروغه مشهد: عکس + ویدئو خانه تاریخی داروغه

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

مشهد همیشه یادآور امام خوبی‌ها بوده و اغلب مسافران به‌قصد زیارت حرم مطهر ایشان به مشهد سفر می‌کنند. اما مشهد تنها در حرم مطهر امام رضا خلاصه نمی‌شود و می‌توان در کنار لذت وصف‌نشدنی زیارت آنجا سری هم به مکان‌های تاریخی و دیگر جاذبه‌های گردشگری مشهد زده و لذت سفر خود را دوچندان کرد. خانه داروغه مشهد از آن دست جاهایی است که دیدنش خالی از لطف نیست و می‌تواند برنامه‌ای متفاوت ازآنچه در ذهن داشتید را برایتان رقم بزند.

نه‌تنها سفر به مشهد، که سفر به هر شهر و کشوری نیازمند داشتن اطلاعاتی در آن خصوص است تا بتوان سفری جذاب و به‌یادماندنی ساخت. مکان‌های تاریخی به‌مثابه شناسنامه‌ای هستند که هویت هر شهر شناخته‌شده و قدمت و تمدن هر مرزوبوم را مشخص می‌کنند.

خانه‌هایی چون خانه داروغه مشهد نیز از این قاعده مستثنا نیستند و به‌نوعی افتخار ملی محسوب می‌شوند. امروز قصد داریم خانه داروغه مشهد را موردبررسی قرار داده و اطلاعاتی در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • تاریخچه خانه داروغه مشهد
  • خانه داروغه مشهد از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟
  • مرمت و بازسازی خانه داروغه مشهد
  • آدرس دقیق خانه داروغه مشهد

 

تاریخچه خانه داروغه مشهد

به‌عنوان تاریخچه‌ای کوتاه در خصوص این مکان تاریخی باید بگوییم که ساخت اثر زیبای خانه داروغه مشهد مربوط به اواخر دوره‌ی قاجار بوده و به دستور یوسف خان هراتی، که داروغه آن زمان بود احداث شد.

یوسف خان علاوه بر اینکه داروغه‌ی مشهد بود به‌عنوان نخستین رئیس نظمیه بعد از مشروطه نیز شناخته می‌شد. خانه داروغه در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه خانه داروغه مشهد
تاریخچه خانه داروغه

در تاریخچه خانه داروغه مشهد آمده که مساحتی در حدود هزار و صد مترمربع داشته و به لحاظ نوع معماری، به همان شکل مرسوم معماری دیگر خانه‌های تاریخی و نوع ساخت مخصوص خانه‌های شرقی احداث شده است.

همچنین در یک نمای کلی از پلان خانه داروغه مشهد بعضی از قسمت‌های آن چون  طرح تراس در وسط و پله‌های دوطرفه و تزئینات کلی ساختمان، شبیه طرح معماری‌های روسی است.

از دیگر نمادهای معماری روس که چون نشانه‌ای از نوع ساخت‌وساز خاص روس‌ها به‌جامانده، می‌توان به کاشی‌های هفت‌رنگ، تزئینات چوبی زیر سقف‌ها، تندیس‌های قالبی گچی که شبیه سر انسان، شیر و فرشته‌های بالدار هستند اشاره کرد.

[irp posts=”5634″ name=”خانه اردکانی مشهد”]

خانه داروغه مشهد از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

خانه داروغه مشهد از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟
قسمت های مختلف خانه داروغه

خانه داروغه مشهد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، ازجمله خصوصیات جالب بعضی از این قسمت‌ها این است که به‌عنوان اولین‌ها در مشهد شناخته‌شده‌اند. ازجمله‌ی این بخش‌ها می‌توان به نخستین شومینه‌ی مشهد و نخستین حمام خصوصی مشهد اشاره کرد، درصورتی‌که در آن سال‌ها حمام اختصاصی اصلاً معنایی نداشت و همه‌ی مردم در حمام عمومی شهر کارهای نظافتی خود را انجام می‌دادند.

از دیگر دانستنی‌های جالب این نقطه از شهر این است که این بنای تاریخی در کوچه‌ی داروغه واقع‌شده که در آن دو خانه‌ی دیگر  نیز وجود دارد. گفته می‌شود این خانه‌ها در گذشته به هم راه داشته‌اند و ساکنان خانه به‌راحتی از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر می‌رفتند.

دیگر بخش‌های خانه داروغه مشهد نیز شامل اتاق‌های بادگیر، ضلع‌های نشیمن، ضلع غلام رو، سرداب، دو طبقه نانوایی، مطبخ خانه و حوض آب جاری سنتی است که به زیبایی تمام ساخته‌شده‌اند. در اصطلاح به این نوع معماری سه طرف ساخت گفته می‌شود چراکه این خانه دارای دو ضلع نشیمن بوده و یک ضلع غلام رو نیز داشته که هر سه به هم متصل می‌شوند.

از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد خانه داروغه مشهد وجود دو حیاط با نام‌های جالب زمستان نشین و تابستان نشین است که چهار باغچه‌ی کوچک نیز در دل خود جای‌داده‌اند. مهندسی منحصربه‌فرد این دو قسمت سبک معماری خاص آن را نشان می‌دهد، اینکه چگونه می‌توان با انرژی‌های طبیعی چون آب، باد و آفتاب نیازهای اساسی خانه‌ای به بزرگی خانه‌ی داروغه را بدون هزینه‌ای گزاف تأمین کرد.

در بخش زمستان نشین، مطبخ به همراه تمام وسایل گرماساز در زیرزمین خانه ساخته‌شده تا دمای خانه حفظ شود. همچنین از عجایب دیگر معماری در این خانه وجود پنجره‌های دوجداره و بخاری دیواری است. در بخش تابستان نشین نیز، اتاق‌های بادگیر و حوض آب سنتی قرار دارد تا خنکای آب و باد بهتر در اختیار اهل منزل باشد.

در تاریخچه خانه داروغه مشهد آمده که در ابتدا داروغه مشهد به‌قصد برگزاری مراسم و پذیرایی‌های رسمی خود از این خانه استفاده می‌کرد اما پس‌ازآن تا همین سه دهه پیش ورثه‌ی یوسف خان هراتی در آن منزل گزیده بودند که درنهایت در سال ۱۳۶۶ این بنا را به نمایندگان یکی از هیئت مذهبی شهرستان میبد یزد، فروختند. از همان سال‌ها تا همین اواخر از این بنای تاریخی به‌عنوان مکانی برای تجمع و محل اقامت هیئت‌های مذهبی استفاده می‌شد.

درنهایت این بنا توسط شهرداری با اعتباری قریب به ۳۷ میلیارد ریال خریداری شد و پس از بازسازی به‌عنوان مکانی تاریخی و میراث فرهنگی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

مرمت و بازسازی خانه  داروغه مشهد

بازسازی خانه داروغه مشهد
بازسازی خانه داروغه

هر سازه‌ای عمری دارد و ساختمان‌های قدیمی نیز در صورت عدم مرمت و نگهداری، هرچقدر هم که معماری چشم‌نواز و قدمت تاریخی کهنی داشته باشند آرام‌آرام رو به افول رفته و زیبایی خود را از دست می‌دهند، اما خوشبختانه خانه داروغه مشهد از این معضل در امان ماند و در سال ۱۳۹۱ توسط شهرداری خریداری شد، با بازسازی‌های گسترده و مرمت قسمت‌های از بین رفته، سرانجام در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسیده و بازدید برای عموم آزاد گردید.

این خانه بزرگ‌ترین و زیباترین خانه‌ی مرمت‌شده محدوده‌ی مرکزی شهر مشهد است، البته با ساخت‌وسازهای بی‌رویه و احداث ساختمان‌های چندطبقه، این منطقه شدیداً دچار تحول و دگرگونی شد و برج‌های تجاری و اقامتی جای منازل مسکونی را گرفت، همین دلیلی شد تا از بین املاک با بافت تاریخی در مشهد تنها یک درصد از کل مساحت پروژه یعنی ۴۱ ملک به‌عنوان آثار تاریخی-فرهنگی پابرجا بماند که نام خانه‌ی تاریخی داروغه نیز در این لیست دیده می‌شود.

درنهایت به لطف نگهداری خوب و تعمیرات گسترده و عالی خانه داروغه مشهد و زحماتی که سازمان حفاظت میراث فرهنگی در این راستا کشید، از میان ۴۰ نامزد پیشنهادی کشورهای منطقه سیزدهمین رتبه برای حفاظت از این مکان از طرف سازمان میراث فرهنگی یونسکو به ما تعلق گرفت که کسب این مقام موجب فخر و مباهات ملی است.

هدف از حفاظت از این بنای کهن و دیدنی تنها به دست آوردن چنین مقام و افتخاری نبود بلکه هدف اصلی حفظ اصالت و هویت فرهنگی شهر بود، این حق آیندگان است که بخش مهمی از هنر معماری این سرزمین را از نیاکان خود به یادگار داشته باشند.

[irp posts=”1365″ name=”ارزان ترین تور مشهد”]

آدرس دقیق خانه داروغه مشهد

آدرس خانه داروغه
آدرس خانه داروغه

خانه‌ی تاریخی داروغه در خیابان نواب صفوی در بافت اطراف حرم مطهر واقع‌شده و در یک آدرس دقیق‌تر از محله‌ی قبرمیر و راسته‌ی حوض مسگران می‌گذرد و داخل کوچه‌ی داروغه قرار گرفته است. درواقع آدرس دقیق خانه داروغه مشهد به شرح زیر است:

خراسان رضوی، مشهد، محله‌ی قبرمیر، خیابان نواب صفوی، راسته‌ی حوض مسگران، کوچه‌ی داروغه.

نه‌تنها داخل خود خانه که در اطراف آن به‌خوبی امکانات مختلف در اختیار بازدیدکنندگان قرارگرفته و شما سروران گرامی می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز از خانه داروغه مشهد دیدن فرمایید و از امکانات رفاهی اختصاصی جالبی چون عکاس‌خانه‌ی سنتی و قهوه‌خانه‌ی سنتی نیز استفاده کرده و لذت ببرید.

دسترسی به‌وسیله‌ی نقلیه تا مقاصد مختلف وجود داشته و مراکزی چون اقامتگاه و رستوران نیز در اطراف بنا موجود می‌باشد. با بازدید از خانه داروغه مشهد، اصطلاح هم فال و هم تماشا را به معنای واقعی کلمه تجربه خواهید کرد.

به‌عنوان اطلاعات تکمیلی باید عرض کنیم که هزینه  ورودی خانه داروغه مشهد ۳۰۰۰ تومان است و ساعت بازدید خانه داروغه مشهد، همه‌روزه به جزء جمعه‌ها از هشت صبح تا ۲ بعدازظهر و سپس از ساعت ۴ تا ۷ عصر است.

از سوی دیگر ساعت کاری خانه داروغه مشهد همه‌روزه به جزء ایام تعطیل از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ است، تأکید روی این مورد تنها به این دلیل است که خارج از ساعت کاری تنها نگهبانان در آنجا هستند و ممکن است در صورت داشتن کار اداری نتوانید به مقصود خود برسید.

اگر نیاز به اطلاعات دقیق‌تری داشتید برای خانه داروغه مشهد تلفن  ۰۵۱۳۳۶۹۱۶۱۰ ثبت شده است، بنابراین می­توانید در ساعت کاری خانه داروغه مشهد تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

[irp posts=”407″ name=”آنچه در مورد سفر با قطار باید بدانیم”]

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی
  • سرو دسر
  • استفاده از کاتلری­های استیل به همراه نپکین
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x