تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

ارگ کریم خان (شیراز) کجاست؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

ارگ کریم خان که با نام زندان کریم خان نیز شناخته می شود ، در سال 1108 هجری قمری و به دستور کریم خان زند ، موسس سلسله زندیان در شیراز ساخته شد این بنا از برجسته  ترین آثار معماری دوران زندیه به شمار می رود و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند .

در سال ۱۳۵۰ این ارگ به سازمان میراث فرهنگی واگذار و از چند سال قبل نیز مرمت آن آغاز شد و قرار بر این بود که پس از اتمام مرمت به عنوان موزه‌ی بزرگ فارس مورداستفاده قرار گیرد.

ارگ کریمخان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. اگر مرکز شیراز را نمی شناسید باید به شما بگوییم که ارگ به طور دقیق نبش میدان شهدا یا همان میدان شهرداری شیراز قرار دارد. تاریخچه این بنا به سال ۱۱۰۸ هجری قمری و زمان حکومت زندیان در شیراز برمی‌گردد.

زمانی که کریم‌خان از بهترین معماران و هنرمندان آن زمان برای ساخت این بنا دعوت کرد و بهترین مصالح را نیز فراهم آورد تا آنها در مدت زمان کوتاهی این بنای زیبا را بسازند.

در دوره‌های مختلف این ارگ کاربردهای متفاوتی داشته است. در زمان زندیان محل زندگی پادشاه بوده، در دوره‌ی قاجاریه از آن به عنوان محل زندگی فرمانروایان محلی استفاده می‌شد و در زمان سلطنت پهلوی نیز به زندان تبدیل کرده بودند.

ارگ کریم خان شیراز
ارگ کریم خان

معماری ارگ کریم خان

این بنای ۴۰۰۰ متری در مرکز یک محوطه‌ با مساحت ۱۲۸۰۰ مترمربع قرار گرفته است. ارگ در خارج دارای ۴ دیوار بسیار بلند ۱۲ متری است که با ۴ برج آجری دایره‌ای شکل با ارتفاع ۱۴ متر و با زاویه‌ی ۹۰ درجه به هم متصل شده‌اند. عمده‌ی مصالح به کار رفته در این بنا از سنگ و گچ است. تمامی دیوارهای ۱۲ متری اطراف، دارای ضخامت ۳ متری در پایین و ۲.۸ متری در قسمت‌های بالایی هستند.

طراحی این بنا در واقع هم مسکونی و هم نظامی است. دیوارهای محکم و بسیار مرتفع بیرونی با جان‌پناه‌هایی در قسمت‌های بالایی دیوار که برای استقرار سربازان و تیراندازی در هنگام جنگ از آن استفاده می‌شد و همچنین خندقی که سابقا در بیرون از آن کنده شده بود نیز گواه این امر است.

شکل کلی این بنا یک ذوزنقه‌ی ناقص است که گفته می‌شود علت این امر این بوده که در هنگام ساخت آن به این نتیجه رسیده‌اند که خاک شمال غربی برای ایجاد برجی با این عظمت نامناسب است و امکان نشست کردن دارد، پس کمی بنا را به سمت غرب کشیدند.

قسمت‌های مسکونی ارگ در ضلع‌های شمالی، غربی و جنوبی واقع شده است که هر کدام دارای یک ایوان با دو ستون سنگی (البته در زمان قاجاریه ستون‌های سنگی ایوان‌های غربی و جنوبی با ستون‌های جنوبی جایگزین شدند) و شش اتاق مسکونی در دو سمت هستند که با مقرنس و تزییناتی مشابه تزیین شده‌اند.

برای توصیف این مکان به دستور شاه کریم خان زند، ارگ کریم خان یک میدان بسیار بزرگ دارد و همه قسمت های مهم گرداگرد این میدان ساخته شده اند. اکنون در این میدان انواع درخت ها دیده می شود و بیشتر شبیه یک باغ است.

قسمت شمال شرق ارگ و شمال میدان، دو ساختمان دیوانخانه و چاپارخانه است. در قسمت جنوبی میدان عمارت کلاه فرنگی وجود دارد که مراسم های سیاسی در آنجا برگزار می شد، در قسمت جنوب شرق، مسجد، حمام بزرگ و در شرق میدان به نوعی بازار وجود دارد.

[irp posts=”2389″ name=”بلیط قطار تهران به شیراز”]

معماری ارگ کریم خان
معماری ارگ کریم خان

برج‌ها بر چهار گوشه کاخ قرار دارند، برج های دایره ای که به طور کاملا آشکاری از نظر معماری تحت تاثیر دوره صفوی هستند. یکی از برج های چهارگانه بنا به گذشت زمان همچون برج پیزای معروف در ایتالیا کج شده است که جلوه جالبی به بنا داده است

 .فضای بیرونی ارگ با یک مهندسی نور جلوه بسیار پرطمطراقی به شهر داده است گویی که هنوز در این بنا شاه زندگی می کند در شش ماه اول سال از ساعت 7:30 صبح تا 21:00 و در شش ماه دوم از ساعت 8:00 الی 20:00 می توانید از این مجموعه دیدن کنید.

معرفی بخش های مختلف ارگ

ارگ کریم خان شیراز
ارگ کریم خان شیراز

در محوطه دیوار های آجری کنگره دار با ارتفاع 12 متر قسمت بیرونی ارگ را تشکیل می دهند که بسیار ضخیم و نفوذناپذیر هستند و بیشترین ضخامت دیوارها در این بنا متعلق به دیوارهای بیرونی ارگ است. در لبه‌های دیوار جان پناه های متعددی به چشم می خورند که فضای بسیار مناسبی جهت دیده‌بانی و تیراندازی به هنگام جنگ بوده اند. در این دیوارها درقسمت بالا ناودان هایی سنگی جهت باران تعبیه شده است و نیز مزغله هایی (شکاف) جهت تیراندازی دیده می شود.

اتاق ها در قسمت‌های مسکونی ارگ در ضلع‌های شمالی، غربی و جنوبی آن قرار دارند. در هر کدام از این بخش ها ایوانی با دو ستون سنگی دیده می شود که شش اتاق در دو طرف خود دارند. جالب است بدانید در زمان قاجار ستون های سنگی ایوان ها را با یکدیگر جا به جا کردند.

در داخل اتاق ها دوال و تاقچه پایین و بالای آن ، سردر ، ازاره ها ، ارسی ، پستو ، مقرنس و قطاربندی دیده می شود .

شاه‌نشین قسمتی آفتاب گیر از خانه است که بزرگتر و دارای سقفی مرتفع تر از سایر اتاق ها بوده و به آن سه دری یا پنج دری نیز می گویند. در اضلاع شمالی، غربی و جنوبی ارگ کریم خان شاه نشین هایی وجود دارد که با عنوان تالار بلندپایه یا بهشت پیرایه نیز خوانده می شود .

آب ارگ کریم خان از آب قنات رکن آباد معروف به رکنی تامین می شده است؛ این آب بهترین آب شیراز از لحاظ املاح معدنی بوده و امروزه با خراب شدن این قنات سیستم آبرسانی ارگ نیز از میان رفته است

در جلوی هر ایوان، حوض چهارگوشی وجود دارد. حوض های مجموعه ارگ کریمخان از سنگ‌های یکپارچه هستند و فواره هایی در آنها دیده می شود. جنس سنگ این حوض ها از نوع آهکی است که به اتابک شهرت دارد. این نوع حوض ها در برابر آب و فرسایش آن مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند .

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای 5 ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها و سایر کلاس‌های پنج ستاره (ضمن شستشوی روزانه کلیه اقلام مورد استفاده مسافرین و ارائه به شکل وکیوم)
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTVبا قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه
  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x