تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

منارجنبان: آشنایی + ویدیو و تصویر تکان خوردن منارجنبان

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

به غرب شهر زیبای اصفهان می رویم تا به تماشای یکی از خارق العاده ترین سازه های معماری شهر، منارجنبان اصفهان بنشینیم. منارجنبان در اصل بنایی ست که بر روی قبر عارفی به نام عمو عبدالله کارلادانی ساخته شده که در قرن هشتم هجری (دوره سلطان محمد خدابنده الجایتو) زندگی می کرده است. سقف بنا به شکل گنبد ساخته شده و قبر این عارف دقیقا زیر گنبد سقف قرار دارد .

این بنا دو مناره ۱۷ متری دارد که ساختار و مهندسی به کار رفته در آن ها به گونه ای است که با تکان دادن یکی از مناره ها، مناره دیگر نیز تکان می خورد. جالب است بدانید که مناره های این بنا نازک و سبک هستند به همین دلیل لرزش مناره ها بسیار محسوس دیده می شود .

از تزیینات زیبای بنا می توان به کاشی های فیروزه ای طاق وروردی و مناره ها و ستاره های چهارپر اشاره کرد. در کل می توان گفت که معماری بنا به سبک معماری ایلخانان بسیار نزدیک است. منارجنبان از سال ۱۳۲۱ با شماره ۳۴۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد .

 

معماری منارجنبان اصفهان

سبک معماری این سازه را می توان سبک مغولی دانست . اصلی ترین مسئله ای که در ساخت آن شاخص است، استفاده از پدیده ی فیزیکی تشدید است که آن را جذاب کرده است. علاوه بر این بعد از سالیان و قرن های لرزش، این بنا هنوز هم مثل قبل پا برجا است و فرو نریخته است

و دلیل آن هم وجود دو شیار عمیق در مناره هاست و با حرکت این مناره ها، دوشیار باعث می شوند تا ساختمان به راحتی حرکت کند و فرو نریزد. این بنا را مطمئنا می توان یکی از شاهکارهای معماری اسلامی دانست .

 

آشنایی با منارجنبان | آرامگاه شیخ امیر عبدالله

منارجنبان یا همان آرامگاه شیخ عبدالله گارلادانی در شش کیلومتری باختر شهر اصفهان (جاده نجف آباد) قرار گرفته که البته پیش از این روستایی به نام کاردالان بوده که اکنون بدلیل گسترش شهر٬ جزء اصفهان به حساب می آید. سنگ نبشته سنگ قبر آن سال ۷۱۶ هجری را نشان می دهد که تاریخ بنا نیز مربوط به همین سال است، لیکن مناره های بنا در ابتدای سده دوازده هجری (پایان دوره صفویه) بر آن افزوده شده است .

شهرت بنا به دلیل نوسانی است که هنگام تکان دادن یکی از مناره ها در سازه بنا ایجاد می شود. در واقع با تکان دادن مناره٬ مناره به نوسان درمی آید و هم زمان با آن مناره دیگر و در نتیجه کل ساختمان به نوسان می افتد. (حتی خود سنگ قبر که اگر روی آن ظرف آبی قرار دهید لرزش آب داخل آن را به موقع تکان دادن مناره ها مشاهده خواهید کرد .)

یکی از دلایل این نوسان را می توان در سازه مناره جستجو کرد و می توان بیان کرد که مناره ها را به گونه ای ساخته اند تا مقاومت لازم را در برابر بارگذاری جنبشی ناشی از تکان دادن مناره داشته باشند. وجود دو درز که بین ساقه هر مناره و پشت بام قرار دارد و در هر جهت برابر ۳ سانتی متر است٬‌ باعث می گردند تا هر مناره بتواند به آسانی نوسان کرده و ضربه خود را بر کل سازه آرامگاه وارد نماید .

منارجنبان
منارجنبان

بخش های مختلف منارجنبان

  •  مناره ها

شاخص ترین بخش منارجنبان مناره های آن است که از خشت ساخته شده اند و روی آن ها با کاشی های فیروزه ای، مشکی و سفید تزیین شده است. داخل مناره ها پله های مارپیچی قرار دارد که به پشت بام و بالای مناره ها راه پیدا می کنند. گفته می شود که این مناره ها چندین سال بعد از ساختمان اصلی و در دوره صفویان ساخته شده اند .

 

  •  ایوان منارجنبان

ایوان ساختمان جایی است که مقبره عمو عبدالله در آن قرار دارد. این ایوان حدود ۱۰ متر ارتفاع و ۱۴۶ متر مساحت دارد و به احتمال خیلی زیاد پیش از مناره ها ساخته شده است .

 

  •  مقبره عموعبدالله

عموعبدالله با نام کامل “عموعبدالله کارلادانی یا عموعبدالله سقلابی (یا صقلایی)” یکی از عارفان قرن هشتم هجری بود که پس از مرگش در همین مکان فعلی به خاک سپرده شد. اطلاعات زیادی از عموعبدالله وجود ندارد اما روی قبر او چنین نوشته اند که :

این قبر شیخ زاهد عموعبدالله بن محمد بن محمود سقلابی است. خدا او را رحمت کند. او در هفدهم ذی الحجه ی سال ۷۱۶ به رحمت خدا رفت . تاریخ مرگ وی که روی قبرش حک شده نشان می دهد که وی در دوره سلطنت سلطان محمد خدابنده زندگی می کرده است .

منارجنبان اصفهان
منارجنبان اصفهان
  • – سایر قبرها

در بخش ایوان یا صحن اصلی، علاوه بر قبر عموعبدالله چند قبر دیگر هم وجود دارد که بیشتر آن ها سفید رنگ هستند و به دوره صفویه بازمی گردند. یکی از احتمالاتی که برای این قبرها وجود دارد این است که در دوران گذشته فضای اطراف منارجنبان قبرستان عمومی بوده که این چند قبر از آن باقی مانده و بعدها بنا روی قبرستان ساخته شده است .

 

  • – چله خانه منارجنبان

چله خانه جایی ست که عرفا به مدت ۴۰ روز دست از همه چیز می شویند و با خدای خود خلوت می کنند. در بنای منارجنبان نیز دو اتاق کوچک وجود دارد که به چله خانه منارجنبان مشهورند .

در ساخت  این مناره ها از مصالح ساختمانی سبک استفاده شده است و علاوه بر این فاصله ی بین دو مناره با هم و ارتفاع آن ها از سطح ازمین کم است و تمام این عوامل باعث می شوند تا این مناره ها به حرکت در بیایند.

وقتی به این بنا از نزدیک نگاه می کنید، شاید متوجه شدن این موضوع که کل بنا در حال لرزش است کمی عجیب باشد و به چشمتان نیاید که دلیل آن می تواند عظمت بنا باشد.

اما اگر خوب دقت کنید می بینید که در جای جای این سازه نشانه هایی گذاشته شده است که با تکان خوردن مناره ها، آنها هم تکان می خورند و این موضوع به درک لرزش کلی ساختمان کمک می کند .

برای مثال، روی هر دو مناره زنگوله هایی قرار داده شده است تا موقع لرزیدن مناره ها، آن ها هم به لرزش در بیایند و راحت تر بتوان جنبش مناره ا را دید. در خود سازه سعی شده است تا از وسایلی ساده ای مثل کاسه ای پر از آب برای نشان دادن لرزش کل ساختمان به گردشگرها استفاده شده است.

عمارت منارجنبان
عمارت منارجنبان

برای مثال در جایی از ساختمان کاسه ای آب می گذارد، بعد از لرزش مناره ها می توان به وضوح دید که آب داخل کاسه هم در حال لرزیدن است .

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x