تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

مسیرهای قطار ایران

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

مسیرهای قطار ایران

مسیرهای قطار ایران

کلنگ احداث خطوط راه آهن در ایران از مهرماه سال ۱۳۰۶ به زمین خورد. پس از گذشت ۱۱ سال، خط آهن سراسری شمال به جنوب که از بندر گز در کرانه دریای خزر آغاز می شد به بندر امام خمینی(ره) در سواحل خلیج فارس رسید به بهره برداری رسید. با همت مسئولان و استخدام پیمانکاران خارجی به مرور زمان به تعداد مسیرهای قطار ایران اضافه شد تا جایی که هم اکنون بیشتر نقاط ایران از نعمت خطوط ریلی بهره مند شده‌اند.

مسیرهای قطار ایران با طولی بیش از 14000 کیلومتر ارتباط مسیرهای مختلفی در کشور را امکان پذیر ساخته است. تمامی کشور به جز استان های ایلام، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان شمالی و جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد به خطوط ریلی کشور پیوسته اند و تلاش و برنامه ریزی برای پیوستن این استان ها به ناوگان ریلی کشور نیز ادامه دارد.

راه آهن ایران در این سال ها از لحاظ کیفیت خدمات و واگن ها پیشرفت زیادی داشته و استانداردهای ایمنی خود را ارتقاء زیادی داده است. در این مطلب سعی شده راه آهن ایران و نقشه های دقیق آن مورد بررسی قرار بگیرد.

مسیرهای قطار ایران
مسیرهای قطار ایران

 

شلوغ ترین نقطه ریلی ایران

مسیر ریلی تهران به سایر مقاصد، بیشترین حجم خطوط ریلی را به خود اختصاص داده است. تهران به شهرهای سمنان، شاهرود، نیشابور، خواف، طبس، اراک، اهواز، خرمشهر، مراغه، زنجان، شیراز، میانه، تبریز، یزد، زاهدان، بندرعباس، گرگان و مشهد خط ریلی دارد. یکی از پر ترددترین خطوط ریلی کشور، خط تهران- مشهد است که معمولاً پیشرفته ترین قطارها نیز در این مسیر تردد دارند.

ایشتگاه راه آهن تهران
ایشتگاه راه آهن تهران

 

 صنعت ریلی ایران

صنعت ریلی ایران پس از انقلاب پیشرفت روز افزونی داشته است. به گونه ای که ۴۵۰۰ کیلومتر شبکه ریلی به حدود ۱۳هزار و ۵۰۰ کیلومتر افزایش یافته است و در این راستا بسیاری از مناطق محروم از خطوط ریلی بهره مند شدند. اختصاص ۱ درصد از درآمد سالانه نفتی به خطوط راه آهن نشانه توجه ویژه به ناوگان ریلی است.

در ایران مسیرهای ریلی از شمال به جنوب و از شرق به غرب کشیده شده اند و روسیه را به خلیج فارس و هند را به بندر چابهار متصل ساخته اند. مسیر ریلی ایران در واقع کریدوری برای حمل و نقل بین المللی است. امروزه در تمام مسیرهای ریلی کشور امکان جابجایی و ارسال انواع بار و کالا میسر است.

ایران در کریدور اصلی که اروپای شمالی و آسیای جنوب شرقی را به یکدیگر متصل می‌سازد قرار دارد. قطارهای عبوری بین المللی، برای حمل و نقل مسافران و کالاها در مسیر خود از انزلی و امیرآباد عبور می‌کنند.

خطوط راه آهن ایران به دلیل جایگاهی که در مسیر عبوری از کشورهای شمالی و شرق دور دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. سالانه مسافران و حمل بار زیادی در این مسیر جابه‌جا می شوند.

نقشه راه آهن ایران

صنعت ریلی پس از انقلاب اسلامی پیشرفت زیادی داشته و ساخت و توسعه آن با سرعت بیشتری انجام گرفته است. در سال ۱۳۶۱ نخستین راه آهن برقی در مسیر تبریز- جلفا افتتاح گردید. راه آهن برقی با هدف افزایش حجم حمل و نقل ریلی  و کمتر شدن هزینه ها به وجود آمد. پس از جلفا خطوطی با مبدا تهران و مقاصد بندرعباس، اصفهان، تبریز و یزد نیز از قطارهای برقی برخوردار شدند. خطوط ریلی مهم در ایران شامل مسیرهای زیر هستند:

۱- خط ریلی تهران- بندرترکمن که در سال ۱۳۱۶ بیشترین بهره برداری را داشته و برای انتقال سلاح جنگی و مهمات به روسیه به کار می رفت.

۲- خط ریلی تهران- بندر امام خمینی که یکی از مسیرها برای جابجایی محصولات صادراتی و وارداتی، توزیع فرآورده های نفتی و حمل و نقل انواع کالا در داخل کشور است.

۳-  خط ریلی گرمسار- مشهد که طولانی ترین مسیر ریلی با طول ۸۱۲ کیلومتر است، بخش قابل توجهی از خط تهران-مشهد را در برگرفته است و تعداد زیادی از زائران امام رضا (ع) را جابجا می‌کند.

۴- خط ریلی قم-زرند که ارتباط مرکز کشور را با کرمان برقرار می‌سازد. این خط از لحاظ جابجایی محموله های عظیم کارخانجات بزرگ اهمیت ویژه ای دارد.

راه آهن ایران دارای مقاصد زیادی است که برخی از آن ها به دلیل حمل محصولات صادرات-وارداتی و برخی دیگر به علت حمل مسافران اهمیت بیشتری دارند.
نقشه راه آهن ایران
نقشه راه آهن ایران

نقشه کامل خطوط ریلی ایران

ایران تاکنون بیش از 14000  کیلومتر خطوط ریلی را بنا نهاده است. خطوطی که پس از انقلاب به بهره برداری رسیده اند شامل خصوصیات زیر هستند:

  • میاندشت-بندر امام با طول ۹۲ کیلومتر

  • تهران-گرمسار با مسیر ۹۲۶کیلومتر

  • بافق-بندرعباس به طول ۶۳۳کیلومتر

  • تهران-آپرین با طول ۱۹۸کیلومتر

  • فریمان-سرخس ۱۷۰کیلومتر

  • بادرود- میبد با طول ۲۵۴کیلومتر

  • خط ترانزیتی بندرعباس-شمال شرق به طول ۸۰۰ کیلومتر

  • و…

مسیرهای قطار دیگری نیز در دست بهره برداری است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • راه آهن قزوین-رشت که پیچیده ترین خط ریلی به حساب می‌آید و ۱۶۵کیلومتر طول دارد.

  • خط ریلی رشت به انزلی و آستارا

  • مسیر ریلی کرمانشاه

  • خط راه آهن اردبیل

  • سریع السیر شدن خط تهران-اصفهان

  • خط ریلی اصفهان-شیراز

  • مسیر کرمان-زاهدان

نقشه خطوط ریلی موجود و در دست ساخت و مطالعه

نقشه خطوط ریلی موجود و در دست ساخت و مطالعه

مسیرهای قطار 5 ستاره فدک

در بین قطارهایی که در مسیرهای مختلف در سیستم ریلی کشور در حال ارائه خدمات هستند، قطارهای ۵ ستاره فدک، به عنوان اولین قطار ۵ ستاره ایرانی از مبدا شهرهای مختلف به مقصد شهر مقدس مشهد، به مسافران و زائران اما رضا(ع) خدمات ارائه می نماید.

این قطارها با ارائه خدماتی در سطح خطوط هوایی روز دنیا، توانسته اند سفر با قطار را به عنوان یک سفر لوکس، راحت و ایمن تثبیت کرده و سطح توقع مسافران خطوط ریلی کشور را ارتقا بخشند. مسیرهای تحت پوشش قطارهای 5 ستاره فدک به شرح زیر است:

قطارهای 5 ستاره فدک
قطارهای 5 ستاره فدک
    نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار فدک اقدام کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
17 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عطا
عطا
5 سال قبل

هرچند که احداث خط آهن هزینه بر است ولی باوجه به هزینه های جاری آن در دراز مدت صرفه اقتصادی داشته و مهمتر از آن ایمن بودن این وسیله است و چنانچه خطوط دو خطه باشد و با سرعت بالا حرکت کنند به مراتب بهتر از هواپیما است لطفا در توسعه آن دریغ نکنید

لیلا
لیلا
4 سال قبل

قطار بی خطر ترین وراحتترین وسیله ای است برای مسافرت برای معلالین وبیمارانی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند متاسفانه قطار ایران بقدری کهنه است که هر انسان عادی میترسه سوار بشه اگر کوپه های ۴ نفری با صندلی راحتی بطوری که صرای قطار سر آدم رو بدرد میاره کمی به سرعتش توجه کنند خیلی خوب میشه

امیررضا شفاعت
امیررضا شفاعت
4 سال قبل

درود فراوان
برای ۱۵ و ۱۶ خرداد بلیط قطار از شیراز به تهران وجود دارد ؟ شما اصلا از شیراز به تهران سفر دارید؟

پارسا
پارسا
4 سال قبل

باسلام…

درخواستی داشتم و امیدوارم که این درخواست رو به مدیران ارشد مجموعه انتقال بدید…

همان طور که خودتون اعلام داشتید الویت اولیه مجموعه توسعه ناوگان هست ازتون خواهشمندیم باتوجه به حجم زیاد مسافرت از زاهدان به تهران با قطار هرچه زود تر اقدام به تحت پوشش قرار دادن این خط ریلی هم بکنید ممنون

سمیرا
سمیرا
4 سال قبل

سلام
ببخشید فاصله تبریز تا مشهد با قطار چند ساعته؟

مجید نیازی
مجید نیازی
پاسخ به  سمیرا
4 سال قبل

سلام.24 تا 26 ساعت

ممد
ممد
پاسخ به  سمیرا
4 سال قبل

تو گوگل مپ بزن حدود 1700 کیلو متره پیاده حدود350 ساعت راهه

غلامعلی کشانی
غلامعلی کشانی
4 سال قبل

مدیر محترم سایت سلام.
لطفا صفحه‌ی بالا را چک دوباره بفرمایید:
نقشه‌ها به روز نیستند: (محور اراک -همدان و قزوین- رشت اضافه نشده‌اند)
زیر نویس یکی از نقشه ها غلط دارد: نقشه کامل خطوط ریلی ایران
جمع محورهایی که در اول نوشته معرفی کرده اید،‌ می‌شود ۳۰۷۲ کیلومتر. این را که به ۴۵۰۰ قبلی اضافه کنیم، می شود ۷۵۷۲۰ کیلومتر تا ۱۳۴۰۰ ادعایی کارمند‌های آمار سازْ تقریبا ۵۸۰۰ تا فاصله دارد یعنی حدود ۹۰ درصد خطای عمدی.

از پاسخ ادعایی کارمندان عالی رتبه ی آمار ساز معمولا و در نهایت این استنباط می‌شود که در این مواقع، خطوط فرعی را تنگِ این عدد ها می زنند و به آمار فرو می کنند تا آمار عملکرد پرافتخار را بالاتر ببرند. یعنی کاری که در همه‌ی ادارات مثل نان شب واجب است.
اما کیست که نداند معنای محور مواصلاتی را!
محور مواصلاتی (# خط اصلی) همان است که دو نقطه ی راهبردی را به هم وصل می‌کند و اسم در می‌کند برای همان دو نقطه، مثلا تهران – کرمانشاه. و نه تهران- کرمانشاه با همه ی خطوط فرعی و ایستگاهی و معدنی و صنعتی در حولِ ایستگاه های آن محور.
چنان چه در محاسبه ی محور های قبل از ۱۳۵۷ هم ، همین ملاک و اصل ممیزه مطرح بوده و گفته شده ۴۸۰۰ کیلومتر (دوستان آمار ساز، حتی در نقل آن کیلومتراژِمشهور همْ ۳۰۰ تا کف رفته اند).

این کار متاسفانه تازگی ندارد و من در طی دوران خدمت‌ام بارها به این “کم فروشی آماری” اشاره کرده ام.
===============
برای معرفی این کمترین:
یکی از کارهای مخلص در سال ۱۳۶۳ ویراستاری اولیه ی جزوه ی اطلاعات عمومی راه آهن در مرکز آموزش راه آهن بوده که هیچ امضایی زیر یا اول آن وجود نداشت، چرا که هیچ کس نمی خواست راست و دروغ هایش را به گردن بگیرد. قرار بود جزوه ی آبرومندتری به دست دانشجویان برسد.

اما کار دیگرم در سال ۱۳۸۹ در همان مرکز آموزش راه آهن، تالیف و ترجمه ی دو جلدیِ “ایمنی و ریل” بود که خوشبختانه با اشتباهاتی کم، در اختیار مراکز علمی ایران قرار گرفت.

با احترام، کشانی

امیر ELX_Love
امیر ELX_Love
4 سال قبل

سلام به ایده من مسیر تبریز/مشهد از مسیر هایی است که مسافرین زیادی دارد و تا به حال چهار بار با قطار به مشهد رفتم با اینکه کوپه ها خوب و راحت بودند ولی تفریح کم قابل پخش فیلم از طریق USB نبودن باعث خسته شدن در این مسیر میشود و من با تحقیقاتی که در مورد شرکت شما کردم به اطلاعاتی رسیدم که قطار های فدک علاوه بر تازه و راحت و ارگونومیک بودن قابل پخش فیلم توسط خود مسافر میباشد و این کار باعث میشود نه فیلم قدیمی و با کیفیت پایین دید و هم باعث میشود مسافر با پخش فیلم مورد علاقه خود اصلا گذر زمان را نفهمد اگر لطف کنید به مسیر تبریز/مشهد هم یک قطار تخصص دهید چون زمان این مسیر حدود 25 ساعت است و با این کار لطف بزرگی در راحتی سفر مردم تبریز کرده آید
ممنون

رضا
رضا
4 سال قبل

سلام
كاش راه اهن ساري به بندر عباس افتتاح مي شد

Mahdi
Mahdi
4 سال قبل

سلام
راه آهن امروزه جزو نیاز های اساسی هر کشوری است، با پیشرو بودن در این امر مهم و ریل گزاری مناطق مهم کشور و به مرور همه شهر های ایران، انشاالله شاهد پیشرفت در این حوضه خواهیم بود.
البته در آینده ای نه چندان دور؛ قطار های برقی پیشرو این صنعت خواهند بود که امیدوارم شرایط و بستر این کار هر چه زود تر در کشورمان مهیا بشه.

نوشته های مرتبط

17
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x