تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

تنگه بسفر (Bosporus): یک پل از آسیا تا اروپا!

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

دریای مرمره از طریق تنگه داردانل به دریای اژه متصل می شود و از طریق تنگه بُسفُر یا تنگه بوسفور به ترکی استانبولی (İstanbul Boğazı)  به دریای سیاه راه دارد که می توان گفت این دو تنگه به دلیل اینکه مرز بین اروپا و آسیا هستند موقعیتی مهم و استراتژیک را دارا هستند و یکی از مهمترین اماکن گردشگری در دنیا به حساب می آیند به خصوص تنگه بسفر که شهر استانبول روی آن قرار دارد و بسیاری از اماکن تاریخی و دیدنی این شهر در کنار این باریکه آبی زیبا ساخته شده است.

این تنگه دارای طولی ۳۰ کیلومتری است و عرض آن  بین ۷۰۰ تا ۳۵۵۰ متر متغیر است.

از جمله اماکن دیدنی روی این تنگه می توان به پل های زیبا روی آن مثل سلطان محمد فاتح ، سلطان سلیم یاووز و از همه مهمتر پل بزرگ و زیبای بسفر اشاره کرد.

ساخت اولین پل روی تنگه بسفر به داریوش بزرگ هخامنشی برمی‌گردد که در دست نوشته های  هرودوت به آن اشاره شده ، که به ‌دستور داریوش بزرگ ، پلی شناور روی تنگه بسفر ساخته  شد تا «آسیا» را به «اروپا» متصل کند و سپاهیان هخامنشی بتوانند سپاهیان سکایی را که فرار می‌کردند دنبال کنند. همچنین، این پل راه ورود به بالکان بود، برای اینکه سپاهیان داریوش بتوانند تا مقدونیه را تصرف کنند.

تنگه بسفر استانبول
تنگه بسفر استانبول

پل بسفر  یا  پل  بغاز استانبول (Bosphorus Bridge)

یکی از سه پل بزرگی که روی تنگه بسفر است و معروفترین آن ها پل بسفر است که البته اسم آن به پل شهیدان ۱۵ جولای تغییر یافته است.

پروژه مرمت پل در فوریه سال ۱۹۷۰ کلید خورد و در ژوئن ۱۹۷۳ به اتمام رسید. این پروژه عظیم را شرکت ساخت و ساز ترکی انکا (Enka Construction & Industry Co) برعهده گرفته بود و شرکت انگلیسی Cleveland Bridge & Engineering Company و شرکت آلمانی Hochtief AG پیمانکاران پروژه بودند که در نتیجه  این همکاری های بین المللی، ۳۵ مهندس و ۴۰۰ کارگر در پروژه ساخت و مرمت پل بسفر شرکت کردند و همچنین برآورد شده که هزینه ساخت این پل عظیم ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا بوده است.

 پل بسفر که برروی تنگه بسفر استانبول قرار دارد به دلیل معماری ظریفی که در ساخت آن به کار برده شده است به مروارید بسفر نیز معروف است. پل بسفر بین محله ی اورتاکوی در قسمت اروپایی و محله ی بَیلَربَیی در قسمت آسیایی واقع شده است. این پل طول ۱۵۶۰ متری و عرض آن معادل با ۵/۳۳ است.

در حالی ساخت و مرمت پل بسفر استانبول تمام شد که از نظر طول چهارمین پل معلق دنیا محسوب می گشت که قبل از آن  پل های کشور آمریکا و سه پل طولانی ترش ، یعنی پل مکینو  (Mackinac)، پل ورازانو-نروز (Verrazzano-Narrows)   و پل گلدن گیت   (Golden Gate)قرار دارند .

همچنین این پل تا قبل از ساخت پل هامبر  (( humber  در کشور انگلستان طولانی ترین پل معلق در قاره اروپا محسوب میشد و البته طولانی ترین پل معلق در آسیا تا قبل از ساخت پل سلطان محمد فاتح دیگر پل تنگه بسفر نیز بوده است و اکنون در رتبه ۲۵ در بین طولانی ترین پل های معلق در جهان قرار دارد.

تنگه بسفر استانبول
تنگه بسفر استانبول

پل سلطان محمد فاتح

دیگر پل بزرگ این تنگه پل سلطان محمد فاتح است که زمانی پنجمین پل معلق جهان از نظر طول بوده است و امروزه در رتبه ۲۱ قرار دارد و به پل بسفر دوم نیز معروف است.ساخت و ساز این پل در سال ۱۹۸۸ به پایان رسید و هزینه ای معادل ۱۳۰ میلیون دلاری داشته است.

این پل به نام سلطان محمد فاتح است شخصی که توانست استانبول یا قسطنتنیه سابق را که پایتخت امپراتوری بیزانس بوده است را فتح کند نامگذاری شده است. در دو طرف این پل می توانید دو قلعه روملی حصار و حصار آنادولو را تماشا کنید.

 

اماکن دیدنی و محله های اطراف تنگه  بسفر

محله ی اورتاکای : مسجدی معروف دارد به نام مسجد تاریخی اورتاکای که از آن جا منظره پل بسفر نیز دیدنی است. این مسجد که در سال ۱۸۵۶ ساخته شده است را می توانید به غیر از  ساعت های نماز از آن دیدن نمایید . البته این محله  اماکن مقدس دیگری را مثل کلیسای ( Meryem Ana Ermeni Kilisesi)  دارد و همچنین می توانید از غذاهای خیابانی این محله که بسیار معروف است  لذت ببرید.

کاخ های ویلایی عثمانی : سلاطین عثمانی در اطراف تنگه بسفر استانبول کاخ های ویلیایی زیادی ساختند که از جمله  آنها کاخ های  توپکاپی  و دلما باغچه هستند که روزانه صد ها  گردشگر را  جذب می کنند.

منطقه تاریخی بشیکتاش : منطقه ای معروف که اماکن دیدنی زیادی دارد از جمله اماکن دیدنی آن پارک ییلدیز (  Yildiz park) است که از پارک های قدیمی استانبول است و زمانی جزو باغ سلطنتی کاخ ییلدیز محسوب میگشت.همچنین در این منطقه کاخ هایی مثل کاخ ییلدیز ، کاخ چراغان و کاخ دلما باغچه وجود دارد. کاخ موزه ییلدیز که در نزدیکی پارک ییلدیز است در زمان سلطان سلیم بعنوان شکارگاه استفاده می شده است و بیشتر بعنوان اقامتگاه تابستانی از آن استفاده می شد.

امیرگان تنگه بسفر : پارک سرسبز و زیبای امیرگان شناسه این منطقه است. در این پارک سه عمارت قرن نوزدهمی و یک موزه وجود دارد که متعلق به خدیو مصر بوده است.در فضای سرسبز و رنگارنگ این پارک چندین کافه رستوران وجود دارد و جشنواره هرساله لاله‌هاست که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

قصر بیلربی : اقامت گاه تابستانی سلاطین عثمانی که در ده ی ۱۸۶۰ ساخته شده و در قسمت آسیایی تنگه قرار دارد و میتوانید از آنجا پل زیبای بسفر را نیز تماشا کنید. اقامت گاهی که مجذوب معماری زیبای آن می شوید.

تنگه بسفر استانبول
تنگه بسفر استانبول

دسترسی به تنگه بسفر

بسته به اینکه شما در قسمت آسیایی یا اروپایی باشید بهترین راه ها را در اختیارتان قرار میدهیم. ایستگاه‌های متروی نزدیک تنگه بسفر Kuruçeşme :و  Taksim
ایستگاه های اتوبوس نزدیک تنگه بسفر: leven که از این ایستگاه تا تنگه‌ی بسفر باید ۱۰ دقیقه با تاکسی طی کنید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر
  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x