تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

جاهای دیدنی زنجان : تاریخی و طبیعی (۱۰مورد + آدرس)

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

در محدوده مرکز تا شمال غربی ایران، استان زنجان نگین گردشگری ایران واقع شده است. زنجان که از قطب‌های گردشگری کشور است، علاوه بر جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعتی بسیار زیبا و چهار فصل دارد.
از هشت شهرستان این استان، سلطانیه که در فاصله ۴۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده است، بیشترین آثار تاریخی را در خود جای داده است.
سوابق تاریخی نشانگر این است که سلطانیه در دوره ایلخانان مغول پایه گذاری شده است، هرچند آثاری از تمدن های بسیار کهن تر نیز در این شهر یافت شده است.

دیـدنی های شهرستـــــــــــان سلـــطانیه

سلطانیه با مناظری سرسبز و با آب و هوایی معتدل و مطلوب، در گذشته همواره ییلاق و دشتی برای شکار محسوب می شده و در دوران شکوفایی تبریز به عنوان پایتخت، سلطانیه را شکارگاه شاهین می‌نامیدند .
در دوره حکومت سلطان محمد خدابنده، سلطانیه به اوج رونق و شکوفایی خود رسید. از بناهای برجای مانده از آن دوران پر شکوه می‌توان به گنبد سلطانیه اشاره کرد که سومین گنبد بزرگ جهان به حساب می‌آِید. معبد تاریخی داش‌کسن، آرامگاه چلبی اوغلو و آرامگاه ملاحسن کاشی از دیگر مکان های مهم و تاریخی این شهرستان محسوب می شود.

آرامگــاه سلطــــــان محمــد ( گنبد سلطانیه )

گنبد سلطانیه در حقیقت آرامگاه سلطان محمد خدابنده است که پس از مرگش ساخته شد. هنگامی که سلطانیه پایتخت ایلخانیان بود، سلطان دستور ساخت بنایی با محوطه محصور و وسیع را داد تا آرامگاه باشکوهی برایش در این محوطه ساخته شود.

دیدنی های زنجان
دیدنی های زنجان

این آرامگاه امروزه به گنبد سلطانیه مشهور است . این بنا از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی است که در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده است.
مورخان معتقدند ساخت این بنای فاخر که برگرفته از سبک آذری است در حدود ۱۰ سال زمان برده است. هشت ایوان و هشت مناره این بنا بر طبق عقاید اسلامی و بر اساس هشت درب بهشت ساخته شده است .
در ثبت میراث جهانی بعد از کلیسای جامع فلورانس و ایاصوفیه در استانبول، گنبد سلطانیه عظیم ‌ترین گنبد تاریخی جهان به‌شمار آمده و قدیمی‌ترین گنبد دو پوششی موجود در ایران به شمار می رود .
گنبد سلطانیه شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه است. ارتفاع این گنبد بسیار زیبا در حدود ۴۸٫۵ متر و میانگین قطر دهانه ۲۵ متر است.

آرامگاه ملا حسن کاشی

آرامگاه ملاحسن یکی از آثار به جای مانده از قرن دهم هجری است. این بنا به شکل هشت ضلعی ساخته شده و در گذشته باغی در اطراف آن وجود داشته‌ است. این آرامگاه جهت تدفین مولانا حسن کاشی معروف به شیرازی، از علمای حکمت الهی ساخته شده است. ملاحسن کاشی را برخی هم‌ دوره شاه عباس اول و برخی هم ‌دوره سلطان محمد خدابنده می‌دانند، هر چند که الگوی ساخت این بنا همچون آرامگاه‌های عصر صفوی است .

روستای ویـــــــــــــــر

روستای ویر یکی از روستاهای بزرگ و زیبای زنجان است که آثار تاریخی برجای مانده در روستا خبر از تاریخ کهن آن می‌دهد. این روستا در دهستان سنبل آباد شهرستان سلطانیه و در ارتفاعی ۱۹۲۵ متری از سطح دریا در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار گرفته است.

دیدنی های زنجان
دیدنی های زنجان

قسمت های شرقی و شمالی روستای ویر را دشت‌هایی وسیع و قسمت های غربی و جنوبی آن را کوه‌هایی سر به فلک کشیده در بر گرفته‌اند. رودخانه‌ای خروشان در روستا جریان دارد که با خود طراوت را برای دشت‌های روستا به ارمغان می‌آورد و سبب حاصل‌خیزی مراتع و باغات می‌شود. روستائیان خانه‌های خود را در دو طرف رودخانه به صورت خطی بنا کرده‌اند و کوچه‌های روستا به رودخانه منتهی می‌شوند. از مکان های دیدنی روستای ویر می‌توان به چشمه شاه بلاغی، غار سپید کوه، مسجد قدیمی ویر، سنگر محمد ولی خان، ۲ کتیبه سنگی و معبد داش کَسَن (معبد اژدها) اشاره کرد.

معبـــــــد داش کسن

معبد داش کسن یکی از معدود پرستشگاه های سنگی ایران و در حاشیه روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سلطانیه قرار دارد. این معبد را می توان با ارزش‌ترین اثر معماری صخره‌ای در ایران دانست. طرح معبد برگرفته از شکل اژدها است و مشابه معبد چینی‌ها است .

دیدنی های زنجان
دیدنی های زنجان

دو نقش برجسته اژدها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن ، که به قرینه یکدیگر ساخته شده اند ، اوج هنر معماری دوران ایلخانی به شمار رفته و کاملا منحصر به فرد هستند.
شیرین و فرهاد نام دیگر معبد داش کسن است که در بین روستائیان رواج دارد. متاسفانه در حال حاضر اثر زیادی از این معبد باقی نمانده است .

چمن طبیعی سلطانیه

چمن طبیعی سلطانیه وسعتی بالغ بر ۳۵ کیلومتر مربع را شامل می شود . به لحاظ ساختار زمین شناسی در عمق حدودا ۲۰ متری آن لایه ای از خاک سفید وجود دارد که در نگهداری رطوبت و آب حاصل از باران های فصلی همانند یک سد را عمل کرده و از نفوذ این آب به اعماق خاک جلوگیری می کند .

دیدنی های زنجان
دیدنی های زنجان

در نتیجه این آب همیشه در دسترس پوشش گیاهی بوده و عملا یکی از زیباترین و سرسبزترین چمن های طبیعی جهان را ایجاد کرده است .

آرامــــــــگاه چلبی اوغـلــــــــــــی

آرامگــاه چلبی اوغلی یا شیخ براق در جنوب غرب سلطانیه واقع شده و براساس کتیبه‌های برجای مانده و سبک معماری به دوره ایلخانی باز می گردد . این بنا که در میان محلیان به کلاه نمدی نیز شهرت دارد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .این مجموعه دو بخش دارد : خانقاه و مقبره . خانقاه شامل صحن اصلی بوده و در اضلاع غربی و شرقی آن حجره‌هایی قرار گرفته‌اند.

دیدنی های زنجان
دیدنی های زنجان

این مجموعه را به سلطان چلبی منسوب می دانند و تاریخ احداث بنا را حدود سال ۷۲۸ هجری قمری محاسبه کرده اند .

حمـــــام ســــــالار سلــــــطانیه

دیدنی های زنجان
دیدنی های زنجان

حمام سالار جز آثار  مانده دوران قاجار است که بصورت زیر زمینی احداث شده و شامل خزینه، گرمخانه، میاندر و تون است. سیف‌ علی‌ خان کلانتری معروف به سالار خان در سال ۱۲۹۳ این حمام را احداث کرد .

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر
  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x