تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

موزه پست و تلگراف (مخابرات) | موزه ارتباطات تهران

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

در واقع این موزه در سال ۱۳۱۱ و با الگو گرفتن از موزه‌های تخصصی اروپایی در بخشی از ساختمان وزارت پست و تلگراف یا تلگرافخانه که در قسمت جنوبی میدان توپخانه‌ی سابق درمقابل ساختمان شهرداری قرار داشت، افتتاح گردید.
اما این موزه‌ کنونی به روش معماری ملی ساخته شده وازساختمان‌های مهم و ضروری قسمت باغ ملی و دوره‌ی پهلوی بوده است. این بنا کنونی در سال ۱۳۰۷ و در دوران وزرای قدیم پست، نظام الدین حکمت ، صوراسرافیل و با مساحتی حدود ۱۵،۰۰۰ مترمربع و مبلغی حدود ۵۰۰ هزار تومان در خیابان سپه ساخته شده است.
و در واقع موزه‌ی پست بعد از مدت زمانی حدودا ۲۰ ساله، در سال ۱۳۶۹ پس از بازسازی و تعمیرات بخش گمرکات امانات پستی در قسمت اداره‌ی پست سابق و با زیربنای حدودا ۶۰۰۰ مترمربع دوباره افتتاح گردید. و در سال ۱۳۷۴ با توافق سازمان امور استخدامی واداری کشور به موزه‌ی وزارت پست و تلگراف تغییر نام داده شد و سپس در سال ۱۳۷۸ به نام موزه‌ی پست و مخابرات در نظر گرفته شد.

موزه ارتباطات تهران
موزه ارتباطات تهران

وهم اکنون مالکیت این بنا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشد. و از دیگر موزه‌های شبیه آن در شهرهای دیگر ایران می توان به ساختمان پست رشت، چاپارخانه میبدیزد، خانه مجتهدی‌های تبریز، ساختمان منشی باشی شیراز، ساختمان قدیمی پست چابهار و اشاره کرد.
معماری موزه
در واقع معمار وطراح ساختمان اداره پست تهران شخصی به نام نیکلاس مارکوف، معمارکاربلد و برجسته گرجستانی بوده است. و طرح این ساختمان ترکیبی از معماری اروپای وایرانی است که برزیبایی و جذابیت آن بسیارافزوده است. همچنین در زمان پهلوی اول تمایل به ساخت بناهای دولتی واداری زیاد شد و توجه ودقت به معماری آنها به روشی که التقاطی نیز گفته می‌شود، بسیار رایج پیدا کرد.

موزه ارتباطات تهران
موزه ارتباطات تهران

بنابراین در این زمان معمارانی برجسته مانند مارکوف و شاگردانش بسیار موثر بودند، اما چیزی که در معماری آن زمان دیده می‌شود ترکیبی از معماری اروپایی به شیوه و روشی ایرانی است و معماری ایران را دارای سبکی نو می‌کند. ساخت بنای پست را مهندس مارکوف شروع کرد و مهندس مظلومیان که شخصی ایرانی بود به اتمام رساند.

موزه ارتباطات تهران
موزه ارتباطات تهران

ساختمان اداره‌ی پست قدیم (موزه‌ی ارتباطات کنونی) در مکانی به نام میدان مشق قرار دارد که بیشتر بناهای آن به غیر از بنای وزارت جنگ سابق مربوط به زمان قاجاریه تا پهلوی اول می باشد. در بنای داخلی موزه شبیه سردر باغ ملی و دیگر بناهای میدان مشق ومواد و مصالح مشابهی استفاده شده است. و معمولا مصالح استفاده شده در بخش های مختلف متفاوت است و در واقع از سنگ که در زیربنای ساختمان به کاررفته و از آجر دربیشتر نقاط بدنه بنا و چوب که درقسمت در و پنجره‌ها و سقف شیروانی استفاده شده است.
همچنین موزه شامل سه ورودی درقسمت های شمال، شرق ،جنوب است و قسمت شمالی آن در حال حاضر بسته شده و قسمت شرقی آن نیز در حال تعمیرات و بازسازی است. همچنین در آینده‌ی هم قرار بر این است که عمارت پست و گمرک تهران که دارای چند قسمت است، به موزه نیز اضافه گردد. وموزه‌ی پست و مخابرات شامل ۲ طبقه و ۱ زیرزمین است که در این ۲ طبقه ۸غرفه وجود دارد و هربخش به موضوعی خاص پرداخته می شود.

موزه ارتباطات تهران
موزه ارتباطات تهران

ویکی ازغرفه‌های طبقه‌ی اول این بنا ، غرفه‌ی مربوط به تشریفات و وزرا است و دارای عکس هایی از هفتاد و دو وزیر از گذشته تا حال است؛ و اولین وزیر وزارت تلگراف، شخص به نام علی قلی خان مخبرالدوله بود. در سالن اصلی تمبرهای داخلی و انواع تمبرهای دوران پهلوی ،قاجاریه و جمهوری اسلامی است و در کنارآن ویترین‌هایی که مربوط به کلیشه ادیسون می باشد و کلیشه‌ تمبر احمدشاه و قرارداشتن ماکت پستچی زمان قاجاریه و همچنین نمادی از کوچه پست می باشد..
سالن مرکزی یا غرفه ابریشم یکی دیگراز غرفه‌های جالب و زیبای این موزه به شما رمی رود که شامل انواع وسیله های ارتباطی قدیمی و عتیقه و همچنین روش‌های حمل محموله‌های پستی شبیه ، ماشین سه چرخ ،ارابه و هواپیما در کنار چند نمونه از مجسمه‌های پستچی‌های دوران قاجار، وسایل و هدایایی از کشورها ، نقشه‌ راه‌های پستی وا رتباطی و اشخاص دولت‌ها و می باشد.

موزه ارتباطات تهران
موزه ارتباطات تهران

در قسمت راهروهای طبقه‌ی اول شامل عکس‌هایی از کارمندان قدیم پست و همچنین پستچی‌های زمان قدیم و وسایل اهدایی اشخاص نیز به چشم مسی خورد. و از دیگر قسمت های طبقه‌ی اول قسمت کتابخانه، اداری، تمبر، فروشگاه، و منابع قدیمی در رابطه با ارتباطات است که با سه زبان انگلیسی ،فارسی و فرانسوی وجود دارد.
و طبقه‌ی دوم موزه شامل سالن تمبر بین الملل است که تمبرهای منتشر شده‌ی صدو سی کشور را در آن قرار داده شده است و ویترین‌هایی از پاکت‌های مهر شده اهدا شده از شخصیت‌های مهم و مختلف و پاکت‌ها و تمبرهای ارسالی از کشورهای مختلف. همچنین غرفه‌ای با نام اشیا پستی گران قیمت هم در کنار رفه‌های ۱ و ۲ مخابرات در طبقه‌ی ۲ قرار دارد.

موزه ارتباطات تهران
موزه ارتباطات تهران

وغرفه‌ی ۱ مخابرات شامل وسایل ارتباطی از( فاکس ،مورس تا تلگراف، نمونه‌ی تیرو سیم ، ماهواره‌ی زهره و) است وهمچنین دارای که دست خط امام خمینی(ره) می باشد که مربوط به سال ۱۳۴۱ و در رابطه با ثبت تلفن منزل ایشان به اداره‌ی تلفن شهر قم ، در آن می باشد.
همچنین غرفه‌ی دوم مخابرات هم شامل دستگاه‌های تلفن مغناطیسی صد شماره‌ای قدیمی، دستگاه‌های گیرنده و فرستنده، میز سوئیچ برد، تلفن بی سیم، و دستگاه‌هایی از این مدل را که روند تکاملی مخابرات را به خوبی نشان می دهد همچنین طبقه‌ی دوم دارای قسمت های اداری و همچنین سالن اجتماعات با ظرفیت صد نفر نیز است.

موزه ارتباطات تهران
موزه ارتباطات تهران

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x