تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

موزه سکه (تهران) کجاست؟ تصاویر آثار موزه سکه

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

موزه سکه تهران که یک مجموعه با ارزش است که از تمامی سکه هایی که در ایران چه در دوره پیش از اسلام و چه در دوره بعد از سلام و حتی دوره کنونی جمع آوری شده است در ساختمان اصلی و مرکزی بانک سپه در خیابان امام خمینی قرار دارد و این موزه در نزدیکی هتل فردوسی تهران واقع شده است و به همین دلیل بازدید از موزه برای مهمانان شهر تهران که در این هتل اقامت دارند راحت است.
این موزه به دست چه کسانی جمع آوری شده است

موزه سکه تهران
موزه سکه تهران

موزه سکه تهران با تلاش و همت آقای فرج الله آق اولی و خانم ملکه ملک زاده بیانی جمع آوری شده است که به همت این دو تن تعدادی بیش از بیست هزار سکه از زمان های قدیم دوره ی لیدی ها تا کنون در این موزه نگهداری می شود این موزه دارای قدمتی در حدود پنچاه سال است و یکی از با ارزش ترین موزه های ایران و جهان به حساب می آید.
تاریخچه موزه سکه تهران
این موزه که در دوران پهلوی ساخته شده است که در سال های ۱۳۲۷ تا ۱۳۵۲ ریاست بانک سپه به دست فرج الله آق اولی بوده است و به همت ایشان ساخته شده است به مدت ده سال این سکه هایی که در این موزه نگه داشته شده است از دست مجموعه داران و سکه داران گرداوری شده است و در سال ۱۳۴۲ توسط ملکه ملک زاده بیانی در ساختمان یک طبقه بانک سپه افتتاح شد این بانو بزرگوار اولین کسی بوده است که سکه شناسی را در ایران به صورت علمی تدریس می کرده اند و پایه گذار آن بوده اند.

موزه سکه تهران
موزه سکه تهران

بانک سپه دارای مجموعه ای از ساختمان ها بوده است که یکی از آن ها توسط هوشنگ سیحون ساخته شده است که ساختمان اداری بانک سپه بوده است و دیگری توسط وارطان هوانسیان ساخته شده است که ساختمان مرکزی بانک سپه است و ساختمان سوم که به صورت ساختمانی بوده است که به ساختمان مرکزی متصل شده است و گمان می شود که به وسیله هوشنگ سیحون ساخته شده باشد.
ساختمان موزه سکه بانک سپه دارای وسعتی به اندازه سیصد متر مربع است که خود سالن اصلی موزه به مساحت یک صد و پنجاه متر مربع است و بعد از در ورودی یک راهرو وجود دارد که در یک سمت آن بخش اداری موزه قرار دارد و در سمت دیگر قسمت مرمت موزه واقع شده است و در آخر این راهرو سالن اصلی موزه قرار دارد.

موزه سکه تهران
موزه سکه تهران

در موزه سکه چه میبینید؟
مجموع پانزده ویترین در موزه سکه قرار دارد که تعداد یازده ویترین آن را در دور تا دور سالن اصلی چیده اند و چهار عدد آن را در وسط سالن قرار داده اند که اولین ویترین که شماره آن یک است مربوط به سکه هایی است که از زمان لیدی ها جمع آوری شده است که برای آشنایی و آگاهی بیش تر بازدیدکنندگان برای هر ویترین توضیحاتی قرار داده شده است که علاوه بر زبان فارسی به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است.
این موزه دارای سکه هایی از دوران های مختلف تاریخی ایران از دوران هخامنشیان تا همین زمان حاضر جمهوری اسلامی است و ارزش آن ها در این است که این سکه ها می توانند بیانگر دخدادهای مختلف و واقعیت های اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی ایران باشند و همچنین می توانند نشانه هایی از فرهنگ و هنر مردمان این سرزمین باشند.
اینکه در طول زمان نوع خط و مدل پوشش و لباس های حاکمان به چه صورت بوده است و علاوه بر آن ظرافت های هنری و مراسمات مذهبی چه روندی را داشته اند می تواند نکات جالب و با اهمیتی باشد و با توجه بر آن ها با واقیت ها و تاریخ این سرزمین بیش تر آشنا شد.
در این موزه تمامی سکه ها دارای کد هایی هستند که در زیر هر کدان قرار دارد یکی از سکه های با ارزشی که در این موزه نگهداری می شود سکه ای است که مربوط به دوره هخامنشیان است که بر روی آن همان عکس معروفی که از یک سرباز است که همان کماندار پارسی است و در دستان او تیردان و کمان قرار دارد.
در برخی از حالت ها بر روی این سکه نقشی که از سرباز بر روی آن نقش بسته است با نقش ذکر شده متفاوت است و در گاهی اوقات این سرباز بر زمین زانو زده است و دشنه بر دست دارد جالب است بدانید که این سکه در زمان خود ارزشی معادل با هزینه های یک سرباز برای مدت یک ماه بوده است.

بر روی دیوار های موزه سکه دو نوشته تاریخی وجود دارد که بر روی آن های دستوراتی از «شاه اسماعیل صفوی» و «الوند بیک میرزا آق قویونلو» نوشته است توسط فردی به نام جابر انصاری به موزه اهدا شده است که در مورد یک روستا به نام ویسین که از روستا های گلپایگان است که آن را واگذار کرده اند و همچنین در این فرمان ذکر شده است که شخصی از تمامی مالیات ها معاف است و توسط خود شاه اسماعیل اول و الوند بیگ میرزا امضا و مهر شده است.
در این موزه سکه هایی وجود دارد که مربوط به زمانی است که امام رضا ولیعهد بوده است و همچنین سه سر سکه وجود دارد که بر روی یکی از این سر سکه ها تصویری از ناصر الدین شاه قاجار نقش بسته است و در ویترین هایی که در وسط سال قرار داده شده است سکه هایی که مربوط به دوره پهلوی بوده است از جمله سکه انقلاب سفید پهلوی، مدال تاسیس راه آهن سراسری ایران و مدال ها و سکه های زیاد دیگری وجود دارد

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x