تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

موزه ملی قرآن کریم کجاست؟ آدرس + عکس

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

یکی از موزه های شهر تهران موزه ملی قرآن کریم است که دارای یک نمایشگاه بزرگ و متنوعی از آثار تاریخی، قرآنی و فرهنگی بوده و هم اکنون ، تنها موزه بزرگ و تخصصی در زمینه جمع‌آوری و کلکسیون هنرهای قرآنی (از قرن ۴ هجری تا آخر سلسه قاجاریه) است.

چیزی که باعث زیبایی و جذابیت این موزه مانند موزه شهدا شده است حالت شمسه‌ای آن می باشد که در معماری و طراحی فضای داخلی موزه و در نحوه نمایش این آثارارزمند، در همه طبقات حفظ و پا برجاست.  و یکی از نقوشی که از گذشته توسط هنرمندان مسلمان و تذهیب‌گران ، به‌عنوان نقش شاخص تزئینی استفاده می‌شده نقش شمسه می باشد.

این موزه قرآن کریم، دارای ۳ قسمت شامل: کتابخانه تخصصی، موزه، و بخش اداری است و قسمت موزه با ۳ حوزه اشیا و آثار معاصر، تاریخی و فرهنگی و نمایشگاه‌های موقت و دائم اداره می گردد.

این موزه قرآن کریم یک موزه بسیاربزرگ و تخصصی در زمینه آثار هنری قرآنی و شناساندن نسخه‌های خطی می باشد.  و همچنین ساختمان موزه ملی قرآن کریم در۲ رده زمانی قبل و بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۷ طراحی و ایجاد شده است. ساخت این مکان در سال ۱۳۵۴ به نام فرهنگسرا در کنار کاخ سنا  و کاخ مرمر در چهارده متر زیرزمین و در سه طبقه می باشد که تا دوره انقلاب اسلامی، ۲۵% کار ساخت و ایجاد آن تمام شد.

بعد از یک دوره  وقفه  شانزده ساله، در سال ۱۳۷۳ ساخت آن دوباره آغاز شد  و در سال ۱۳۷۶ تمام گردید؛ ولی افتتاح نشد. درسال ۱۳۸۴ این مکان به موزه ملی قرآن  کریم تبدیل شد.

موزه ملی قرآن
موزه ملی قرآن

معماری موزه ملی قرآن کریم

در طراحی و معماری این موزه، سازه و هندسه نقش  بسیار مهم و اصلی را دارد.  و برعکس  بیشتر موزه‌ها که هم سطح با زمین است، این موزه در  قسمت زیرزمین  قرار گرفته  و سبک طراحی و  معماری‌ آن، سنتی ایرانی می باشد. این موزه  همچنین از دیدگاه اصول بنیادین و زیبایی‌شناسی، مانند: روشنایی و نور، هوا‌دهی، جانمایی آثار و.. شرایط لازم و کافی را دارد.

در ساختن سقف‌ها (مخصوصا در قسمت کتابخانه) و در سقف سالن اصلی آمفی‌تئاتر، از این عامل سازه با استفاده از اشکال هندسی استفاده شده که در نوع خود  نمونه جالبی به حساب می آید.

استفاده از نورگیرها  برای بهره‌گیری از نور و روشنایی طبیعی، در بام مجموعه، باعث شده که کتابخانه، سرسرا و بخش‌هایی از نگارخانه‌ها و موزه و بخش اداری تا اندازه مطلوب و خوبی از نور استفاده کنند. در انتخاب مصالح موزه،  از کاهش میزان نیاز به رنگ‌آمیزی، دوام بالا و بازسازی و نگهداری و توجه و دقت به اهمیت نماهای درونی معیار  مهم واصلی در گزینش بوده‌اند.

معماری موزه ملی قرآن کریم
معماری موزه ملی قرآن کریم

بنابراین در قسمت بزرگی از این سازه، از نمای آجرنما و بتن نمایان  که شامل : بتن تیشه‌ای با سیمان سفید می باشد استفاده شده است. و هچنین استفاده از طرح‌های سنتی و ویژه، نقوش آشنای فضاهای مذهبی و کاشی‌کاری به پیوند و نزدیکی بیشتر طراحی و معماری این مجموعه با حال و هوای معماری بومی و سنتی اضافه کرده است.

در ساخت و ایجاد این مجموعه به‌طور کلی از سازه بتنی و یک دیوار ۲جداره با عایق بتنی که در کل محیط خارجی موزه امتداد یافته استفاده شده است و همه مجموعه را از رطوبت خاک  و فشار پیرامونی زیرزمین مصون نگه می‌دارد.  و طراح اصلی این موزه زنده یاد بهروز احمدی، بوده است.

فضای داخلی موزه ملی قرآن کریم
فضای داخلی موزه ملی قرآن کریم

فضای داخلی موزه ملی قرآن کریم

این موزه مانند موزه امام علی  دارای ۳ طبقه و ده هزار متر مربع زیر بنا می باشد وهمچنین دارای سالن‌های نمایش دائمی آثارموزه و همچنین سالنی برای نمایشگاه‌های موقت و دوره‌ای نیز در موزه پیش‌بینی شده است.  و درطبقه اول، منفی یک و دو نمایش کتب ادعیه ،نسخه‌های خطی قرآن کریم، ، قباله‌های ازدواج که مربوط به افراد  بسیارمهمی هستند و کسانی که مهریه آن ها یک جلد کلام‌الله مجید بوده و همچنین طومار‌های زیاد تاریخی و  همچنین موضوعات دیگر که منشا از علوم قرآنی است، اختصاص دارد.

در قسمت های کناری هر طبقه نگار‌خانه‌های زیبا و گالری‌هایی قرار دارد که گاهی برای نمایشگاه‌های جانبی و گاهی به‌عنوان کامل کننده آثار موزه‌ای از‌ آن‌ها استفاده می‌شود. و همینطوردر این گالری‌ها نمایشگاه عکس از امامزاده‌های اصلی و مهم تهران و  دیگر شهرستان‌ها برگزار شده است که به نقل از راهنمای موزه، این عکس‌ها همیشه  به‌صورت دائمی نمایش داده خواهد شد.

آثار موزه ملی قرآن کریم
آثار موزه ملی قرآن کریم

در قسمت دیگر این موزه، طراحی، خوشنویسی و نگارگری هنرمندان معاصرو  تابلوهای هنری، به نمایش گذاشته می‌شود.  همچنین سالن سمعی- بصری و تالارامانات و از دیگر قسمت های این موزه است. و بخش فروشگاهی نیز برای فروش  محصولات فرهنگی  و نشریات در نظر گرفته شده است. و آمفی تئاتر موزه  نیز در باغ قرار دارد و ظرفیت آن پانصد نفر می باشد.

و آثار قرارگرفته در این موزه شامل سه محور می باشند  که عبارتند از:

آثار فرهنگی تاریخی مثل چاپ سنگی قرآن کریم ،نسخه‌های خطی، کتب ادعیه ، مرقعات،  طومارها و سایر آثاری که موضوعات‌شان به نوعی با قرآن ارتباط دارد. آثار هنرمندان معاصر، خوشنویسان مانند استاد ارجمند امیرخانی و اشیا متعلق به کاتبین وهنرمندان شناخته شده، مانند محمد ابراهیم قمی ،میرعلی‌ هروی، و ام‌ سلمه دختر فتحعلی شاه قاجار ،عبدالقادر حسینی آثار قرآنی ارزشمند از بازه زمانی حدود سده ۴ هجری تا آخر قاجاریه، به همراه اشیا ارزنده‌ای همچون ظروف، قلمدان، گلدان ،سکه و …

نسخه های مرمت شده موزه ملی قرآن کریم
نسخه های مرمت شده موزه ملی قرآن کریم

نسخه های مرمت شده موزه ملی قرآن کریم

البته نسخه‌های خطی و ارزشمند این موزه یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین منبع های تاریخ علم در بین منابع مستند مانند باغ موزه دفاع مقدس به حساب می آیند. درمیان این آثار، ده اثر به خاطر شناسایی آسیب احتمالی مورد مرمت  و بازرسازی کارشناسان قرار گرفته‌اند. و این آثار ارزشمند در موزه، با لیبل مخصوص نسخه خطی مرمت شده  نمایش داده شده است.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x