تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

تصویر موزه استاد فرشچیان تهران…

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

همانطور که می دانید کاخ سعادت اباد شامل چندین موزه می باشد که یکی از معروف ترین و زیباترین و در عین حال جذاب ترین موزه‌ها در این کاخ، موزه استاد فرشچیان می باشد. و همچنین به دلیل ارزش هنری بی مثال و استاد فرشچیان، این موزه زیبا به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین موزه‌های کاخ سعدآباد می باشد. در این موزه آثار هنری بسیار زیبای استاد فرشچیان برای همه مردم به نمایش گذاشته شده است.

این موزه زیبا و فاخر در محل سکونت سابق رضاشاه پهلوی و همسر چهارمش، به نام عصمت دولتشاهی، قرار دارد. ساختمان این موزه از دوران قاجار به جای مانده است. پس از دوران انقلاب اسلامی مجموعه کاخ سعدآباد به موزه تبدیل شد و همچنین در سال ۱۳۸۰ موزه استاد فرشچیان در این کاخ تاسیس شد. دراین موزه هم اکنون بیش از پنجاه اثر از استاد فرشچیان قرار دارد. و این موزه به عنوان یکی از جذاب ترین و محبوب ترین بخش‌های کاخ سعدآباد به شمار می‌رود و عاشقان هنر را به سوی خود جذب می‌کند.

آثار موجود در موزه استاد فرشچیان
آثار موجود در موزه استاد فرشچیان

زندگینامه مختصر استاد فرشچیان

استاد محمود فرشچیان در سال ۱۳۰۸ شمسی در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. پدر استاد، حاج غلامرضا فرشچیان، از تاجران و بازرگانان فرش اصفهان بودند. و ایشان از همان دوران کوردکی خود نزد استاد حاج میرزا آقا امامی به یادگیری هنر پرداختند و بعد از آن به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان رفتند از شاگردان استاد بزرگ کمال الملک بودند. سپس ایشان به اروپا سفر کردند و چندین سال به مطالعه و بررسی آثار هنرمندان غربی پرداختند. بعد از بازگشت به ایران، استاد در اداره کل هنرهای زیبای تهران مشغول به کار شدند و سپس به مدیریت اداره ملی و همچنین استادی در دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران انتخاب شدند.

تابلوهای موزه استاد فرشچیان
تابلوهای موزه استاد فرشچیان

آثار استاد فرشچیان

در واقع موزه فرشچیان زیربنایی حدود ۶۰۰ مترمربع دارد و دارای چند قسمت می باشد. در ورودی این موزه مجسمه‌ای است نیم تنه از استاد فرشچیان و به خوبی چهره استاد را نشان می دهد و کلا این موزه دارای سه مجموعه می‌باشد. مجموعه ۱ این موزه سیزده اثر از کارهای مهم و ارزشمند استاد فرشچیان را در خود جای داده است. و یکی از آثار جدید استاد، سیمرغ و محیط زیست می باشد که به این گالری اضافه شده است. مجموعه ۲ این موزه دارای ده اثر و مجموعه ۳ دارای ۱۴ اثر ارزشمند از استاد فرشچیان می‌باشد. دراین موزه زیبا اضافه بر به نمایش گذاشتن اثارمهم و ارزشمند استاد فرشچیان، کارگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی وهنری مختلفی نیز برگزار خواهد شد.

همچنین در این موزه بیش از پنجاه اثرماندگار و ارزشمند از استاد به نمایش گذاشته شده است. که شامل: شرارت، گرداب، وساطت، خوبی و بدی ، شکوفایی ،همهمه ،دختر ترسا، حافظ ، ابرهای متراکم و همچنین پرتره استاد فرشچیان می توان اشاره کرد. و در واقع دراین موزه بیش ازپنجاه اثرارزشمنذ قرار دارد و مشاهده هرکدام از این آثار زیبایی را برایتان به ارمغان می اورد.

آثار ارزشمند استاد فرشچیان در بیشتر از ۱۰۰ نمایشگاه فردی و جمعی در ایران و سراسر جهان به نمایش گذاشته شده است و همینطور با استقبال بسیار زیادی هم روبه رو شده است. برگزاری انواع نمایشگاه‌ها ، معرف شهرت و محبوبیت ایشان در سراسر جهان است به طوریکه بیشتر کتابخانه‌ها و موزه‌ها و مجموعه داران شخصی و عاشقان و علاقه مندان به هنر به داشتن آثار استاد فرشچیان افتخار می‌کننند.

نمونه ای از آثار فاخر و زیبای استاد فرشچیان

نمای بیرونی موزه استاد فرشچیان
نمای بیرونی موزه استاد فرشچیان

• تابلوی ۵ روز آفرینش، در این تابلو همه‌ی آفریندگان و مخلوقات آسمانی و زمینی به حمد و ستایش پروردگار مشغول هستند.
• تابلوی ضامن آهو، طرحی از شمایل امام رضا می‌باشد
• تابلوی یتیم نوازی امام علی، نام اصلی این تابلو پناه می‌باشد. در این تابلو مهربانی و یتیم نوازی حضرت علی(ع) به تصویر کشیده شده است
• تابلوی عصرعاشورا، این تابلو تصویری بسیار زیبا و حیرت انگیز از عصرعاشورا می‌باشند، استاد فرشچیان این اثر خود را به موزه آستان قدس مشهد اهدا کردند.
• تابلوی آسمان چهارم و شام غریبان، این تابلو در روز یکشنبه پانزده شهریور ۱۳۹۴ در موزه فرشچیان واقع در سعدآباد رونمایی شد
• تابلوی مولانا و شمس ، این تابلو از یکی از شعار مولانا الهام گرفته است. رنگ‌های خاصی در این تابلو استفاده شده است تا ارتباط معنوی وعرفانی که بین شمس و مولوی وجود داشته است را نمایان سازد.

نمونه ای از آثار فاخر و زیبای استاد فرشچیان
نمونه ای از آثار فاخر و زیبای استاد فرشچیان

سبک هنرهای استاد فرشچیان

این استاد بزرگ و گرانقدر دارای سبک جدیدی در نگارگری ایرانی می‌باشند. شناخت و بکارگیری صحیح رنگ ها، طراحی ، صلابت و استواری خطوط قلم گیری، قدرت قلم دلیل اصلی شهرت آثار شده است. از دید باطنی، آثار استاد فرشچیان از باورها و اعتقادات مذهبی و ادبیات عرفانی ریشه گرفته است.

این استاد گرانقدر درهنگام نقاشی اغلب به موسیقی گوش می‌دهند و در آثار ایشان این الهام گیری از موسیقی به خوبی مشخص شده است. هم اکنون استاد فرشچیان به عنوان یکی از نابغه های هنر مینیاتور می‌باشند و همینطور ایشان در شناخت و بکارگیری رنگ‌ها و طراحی و بسیار قدرتمند می‌باشند. نقاشی‌های استاد فرشچیان ترکیبی از نوآوری و اصالت می‌باشد .

و همینطور ایشان با ترکیب بندی‌های ظریف و مدور وخطوط روان ، اشارات درونی و راز و رمزهای نهفته را در آثارشان ایجاد می کنند و همچنین با ابداع و نوآوری در انتخاب موضوع و پرداختن به اثردر محدوده ای فراتر از قالب‌های مرسوم ومعمول می‌رسند. همچنین رنگ‌های درخشان و تابناکی که در آثار ایشان به چشم می خورد، نشانه ای از ابتکار استاد می‌باشد.

نمای داخلی موزه استاد فرشچیان
نمای داخلی موزه استاد فرشچیان

موزه های نزدیک به موزه استاد فرشچیان

همچنین این موزه زیبا و ارزشمند درمکان ۱۱۰ هکتاری کاخ سعدآباد می باشد و بازدیدکنندگان و علاقه مندان می‌توانند بعد از بازدید از موزه از جاذبه‌ها و مکان های دیدنی دیگری که دراطراف موزه هستند بازدید نمایند. و از جمله موزه های دیگر شامل : موزه برادران امیدوار، موزه استاد بهزاد، ، ، موزه مینیاتور استاد ابکار، موزه نگارستان، موزه ظروف سلطنتی، موزه چهره‌های ماندگار، موزه هنرهای زیبا ازجمله مکان‌های بسیار جذابی می‌باشند که بازدیدکنندگان و علاقه مندان می‌توانند با گذراندن فاصله‌ای بسیار اندک از موزه استاد فرشچیان به بازدید این اماکن زیبا بپردازند.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTV با قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x