تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

باغ موزه دفاع مقدس: هم موزه هم تفریح (زیپ لاین و….)

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

در طول هشت سال دفاع مقدس مردم عزیز ایران با تمام توان در مقابل ظلم ایستادند و اجازه ندادند که دشمن وارد خاک ایران بشود و یا ذره ای از خاک ایران را به تصاحب خود در بیاورد جوانان ایرانی با تلاش و ایثار خود در میدان های جنگ از جان خود گذشتند تا از خاک خود نگذرند و سایه بیگانگان را بر روی خاک خود تحمل نکنند.

هرچند از بعد از اتمام جنگ تحمیلی فیلم ها و مستند های زیادی ساخته شده است تا به نسل جوان و حتی کسانی که در آن زمان زندگی می کرده اند نشان دهند که واقعیتی که در جبهه ها می گذشته است به چه صورت بوده است. اگر تمایل دارید که از نزدیک با فضا و شرایطی که در زمان جنگ حاکم بوده است آشنا شوید باغ موزه دفاع مقدس را به شما پیشنهاد می کنم.

باغ موزه دفاع مقدس
باغ موزه دفاع مقدس

تاریخچه باغ موزه دفاع مقدس

این موزه که یک موزه ای است برای بیان اتفاقات و رویدادهایی که در مدت هشت سال دفاع مقدس رخ داده است و در نوع سازه هایی که در این موزه به کار رفته است بسیار متنوع است تحقیقات و مطالعات برای ساخت این موزه در سال ۱۳۸۳ شروع شد و در مدتی که این تحقیقات انجام می شده است طرح ها و ایده های زیادی داده شده است و در آخر در سال ۱۳۸۴ در فروردین ماه ایده آن تصویب شد.

نمای از تجهیزات باغ موزه دفاع مقدس
نمای از تجهیزات باغ موزه دفاع مقدس

مسابقه ای برای رسیدن به طرح موزه برگزار شد که در این مسابقه ۲۵۰ شرکت کردند و دبیر خانه از میان اثر هایی که به آنجا ارائه شد که ۴۲ اثر بود یکی را انتخاب کرد و در سال ۱۳۹۱ مراحل ساخت موزه پایان یافت و در این سال افتتاح شد ولی تا سال ۱۳۹۵ تغییراتی بر روی مکان موزه و اهداف آن انجام شد و در آخر در پایان همین سال این تغییرات نهایی شد و به نام موزه «انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» نامیده شد.

تاریخچه باغ موزه دفاع مقدس
تاریخچه باغ موزه دفاع مقدس

ساختمان باغ موزه دفاع مقدس چگونه است؟

محوطه باغ موزه دفاع مقدس کاملا سرسبز بوده است و پوشیده از گونه های مختلف گیاهی است که تمامی گیاهانی که در این محوطه کاشته شده است و پرورش داده می شود دارای ویژگی مشترکی هستند و آن ویژگی این است که عمر آن ها دائمی است و اکثرا هم گیاهان داروئی هستند این باغ دارای یک ویژگی منحصر به فرد است که آن را می توان به دریاچه ای که در میان این باغ ساخته شده است که بسیار بزرگ است و این امکان را دارد که بر روی آن فیلم نمایش داده شود نسبت داد.
دریاچه باغ موزه به خاطر فواره هایی که بر روی آن قرار دارد که تعداد آن ها به بیش تر از ۱۰۰ عدد می رسد و در زمان شب روشن می شوند و در زمان روشن بودن عکس هایی را از رزمندگان دفاع مقدس را بر روی آب نشان می دهند دارای جذابیت زیادی است و زیبایی خاصی به محوطه باغ بخشیده است.

ساختمان باغ موزه دفاع مقدس
ساختمان باغ موزه دفاع مقدس

ساختمان باغ موزه دفاع مقدس دارای زیر بنایی به اندازه دویست و پنجاه هزار متر مربع است که به طور کلی می توان گفت که ساختمان موزه از هشت تالار تشکیل شده است و این هشت تالار به این صورت است که یکی از آن ها در سمت راست در ورودی واقع شده است و نام آن تالار پروانه است و هفت تالار باقی مانده در سمت چپ در ورودی واقع شده است که آن ها را با نام منازل هفت گانه یاد می کنند.

به طور کلی در این باغ موزه تلاش شده است که مفاهیم و ارزش های دفاع مقدس را با استفاده از تکنولوژی به نسل های آینده انتقال داده شود. این موزه شباهت زیادی به موزه امام علی دارد زیرا ارزش های دینی در آن قابل مشاهده می باشد.

مفاهیم و ارزش های دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس
مفاهیم و ارزش های دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس

تالار آستانه، اولین تالار باغ موزه

دلیل که این نام را بر روی این تالار گذاشته اند این بوده است که این تالار اولین تالاری است که وارد آن می شوید و به عنوان ورودی به سایر تالار های هفت گانه است و آستانه ورود به آن ها به حساب می آیدکه به همین دلیل که نام آن آستانه است روایتی از ابتدای مبارزات مردم ایران با رژیم طاقوتی را در قالب تصویر بیان کرده است که حتی این روایت را تا زمانی که امام وارد ایران شده است را ادامه داده اند.

تالار آستانه، اولین تالار باغ موزه
تالار آستانه، اولین تالار باغ موزه

تالار حیرت و واقعیت دومین تالار باغ موزه

دومین تالار باغ موزه دفاع مقدس تالار حیرت و واقعیت است که همان طور که از نام آن مشخص است بیان گر حالات و شرایط است که مردم در مواجهه با شروع جنگ داشته اند و نشان می دهد که مردم در شوک فرو رفته اند. در این تالار اتاقی وجود دارد که در محل نمایش فیلمی است از زندگی مردم در آن روز ها است.

در این فیلم نشان داده می شود که مردم چگونه به طور عادی به زندگی خود ادامه می دادند اما به یک باره با جنگ و بمب باران روبه رو می شوند که در این لحظه همزمان با انفجار هایی که در فیلم رخ می دهد زمین در زیر پای بینندگان شروع به لرزیدن می کند و همان شرایط را برای بازدیدکنندگان از موزه شبیه سازی می کنند.

تجهیزات نظامی در باغ موزه دفاع مقدس
تجهیزات نظامی در باغ موزه دفاع مقدس

در قسمت های دیگری از تالار حیرت و واقعیت ماکت هایی از خرمشهر و پالایشگاه آبادان قرار داده شده است که نشان می دهد که در زمان جنگ چه بر سر این شهر و پالایشگاه آمده است که روایت تلخی از آن روز ها برای مردم آن منطقه است تکه هایی باقی مانده از دوران جنگ را نیز در کنار این ماکت ها گذاشته اند و تصاویری همانند موزه شهدا را تداعی می کند
تالار های بعدی تالار دفاع، تالار آرامش، تالار شهادت و در آخر تالار سرانجام هستند که هر کدام متناسب با اسمشان روایت گر قسمتی از تاریخی و اتفاقاتی است که افتاده است در تالار پروانه تلاش شده است که نشان دهند که در زمان جنگ زنان و کودکان چه نقشی داشته اند.

تجهیزات نظامی در باغ موزه دفاع مقدس
تجهیزات نظامی در باغ موزه دفاع مقدس

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر
  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x